Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

PSU problem? "Fräsande" ljud + explorer och utforskaren hänger sig.

Permalänk
Medlem

PSU problem? "Fräsande" ljud + explorer och utforskaren hänger sig.

Jag har två problem och kan det kanske kan vara så att i alla fall det första är pga mitt nätagg som håller på att ge upp? Det är dock inte SÅ gammalt, köpt i början av år 2014.

System info:

  • Windows 10

  • 4770k, överklockad.

  • MSI 980 TI Gaming SLI

  • Corsair AX860

  • 16 GB DDR3 CL9 1600MHz, ADATA

  • Maximus VI Hero

  • 2x Samsung SSD EVO. 1x 500gb, 1x1000GB

  • 144hz skärm med Gsync

Problem:

  1. Ett fräsande ljud uppstår plötsligt, skärmen blinkar till två gånger, sedan stängs den av. Efter en kort stund så startas den upp igen. Ingenting luktar dock bränt.

  2. Vid uppstart, eller när datorn varit idle ett tag (ej gått ner i sleep/hibernate) precis efter att man kommit in i Windows så är det som explorer.exe hänger sig, man kan inte använda "Utforskaren", starta nya program, eller någonting alls egentligen. Program som man har uppe man oftast använda men om man försöker starta nya program så händer ingenting alls. Detta håller på kanske 10 minuter, sedan har jag ledsnat och startat om datorn fysiskt.

Jag har nyligen i "Loggboken" upptäckt att jag får Felstatus: 0xC00000D4, "Windows misslyckades med snabbstart", när fel 2 händer.
Ska kolla upp detta mer.

Detta problem är liknande till mitt nummer 2:
Youtube länk
Bara som en parantes för intresserade människor har jag nu testat följande;
"You can try another solution, open Control Panel / File Explorer Option, and in General tab, change the value in "option file explorer to" field to "This PC" and unselect "Show recently used files in Quick access" and "Show frequently used folders in Quick access".

Tacksam för svar!

Permalänk

@Ozbaab:

Har du kikat på spänningen på nätagget i bios?

Visa signatur

Citera för in i helvete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Endohmassato:

@Ozbaab:

Har du kikat på spänningen på nätagget i bios?

Inte alls faktiskt, ingen koll på hur man gör det, jag får kolla upp det.

Tack för ditt svar!

Permalänk
Medlem

Det hände precis igen, att det som fräste till och datorn stängdes av. Den här gången kom den inte tillbaka och jag kunde heller inte starta den igen utan att ha slagit av och på nätagget..
5V, 3.3V samt 12V "ser bra ut" när jag kollar i bios samt med HWMonitor..

http://imgur.com/a/24EeY

Vad kan detta vara egentligen? :s

Permalänk
Hedersmedlem

Riv isär allt, undersök alla delar, inklusive alla kontakter och att inget kan kortsluta någonstans. Byt ut misstänkta delar, sätt ihop igen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Riv isär allt, undersök alla delar, inklusive alla kontakter och att inget kan kortsluta någonstans. Byt ut misstänkta delar, sätt ihop igen.

Tack för ditt svar. Blir dock svårt att göra eftersom jag inte är elektriker.. eller blir det? Just undersökandet alltså.

Skrivet av hasenfrasen:

"Fräsandet" kan vara trasig kondensator i psu'n. https://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague

Antar att jag måste skruva upp/isär mitt PSU för att ta mig en titt på detta.. Då ryker väl tyvärr garantin så det kommer jag ju inte att göra

Permalänk
Medlem

Jag har mest troligtvis hittat problemet!

Det var den snuskiga jävla grendosan som inte fungerade som den skulle!

När jag spelade Overwatch så dog hela systemet igen, inklusive högtalare, EQ boxen till trådlösa hörlurarna + skärmen (som ju självklart är strömsatt separat).
Undersökte strömmen och när jag tog i grendosan så fräste det till (som det gjorde de första gångerna när skärmen blinkade till), och sedan dog den helt!

Jag har nu bytt ut grendosan mot en ny, fungerar felfritt sedan någon dygn tillbaka

Så, båda problemet är alltså lösta. Jag är nöjd!