Problem med moderkort, nätverket saknar gilitg ip-konfiguration

Permalänk

Problem med moderkort, nätverket saknar gilitg ip-konfiguration

Har sedan jag köpte min dator för snart ett år sedan haft problem med att ansluta till nätverk. Har ett standardnätverk (hemma) som jag kan ansluta till utan problem men när jag ska ansluta till andra nätverk, antingen via ethernet eller ansluta via trådlöst så får jag ett problem då internetet slutar fungera och felsökningen ger "nätverket saknar giltig ip-konfiguration". Kan vara värt att nämna att jag har ett separat trådlöst nätverkskort och att både den och det som sitter i moderkortet strular. Använder just nu en exec fil som förnyar ip-adressen genom ipconfig /release och sedan ipconfig /renew annars fungerar inte nätverket förrän datorn startas om.

Permalänk
Medlem

Sätter du ipv4 adressen manuellt eller med dhcp. Ta gärna en skärmdump för ipv4 iställningarna för ditt nätverkskort.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell