Datorn vägrar starta och kontinuerligt bluescreenar

Permalänk

Datorn vägrar starta och kontinuerligt bluescreenar

Hej allihopa, jag har ett sjukt irriterande fel jag hade gärna haft hjälp med!

Efter mer än en felfri månads tid efter min färdigbyggda dator så började det bluescreena helt plötsligt. Det står massa olika errors. Tex "Bad_pool_header" "Memory_managment".
Jag har provat återställa datorn men det går inte, jag har provat återställa till en tidigare punkt, jag har tagit ut och in mina RAM minnen, provat stoppa in Windows 7 skiva för att ominstallera. Men datorn vägrar starta eller göra något annat än att få bluescreen. Jag kan inte ens komma in i BIOS.

Jag hade väldigt gärna fått tips av er vad det kan bero på. Min misstanke är att det är RAM minnen som det är fel på eftersom innan datorn började krångla så crashade spel.

Permalänk
Medlem

Låter som ganska typiska RAM problem, kör en sticka i taget, och kanske testa med memtest86+ http://www.memtest.org/

Försök inte återställa osv då det mest kan förvärra det hela med många trasiga filer, och ominstallation kan bli nödvändigt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Låter som ganska typiska RAM problem, kör en sticka i taget, och kanske testa med memtest86+ http://www.memtest.org/

Försök inte återställa osv då det mest kan förvärra det hela med många trasiga filer, och ominstallation kan bli nödvändigt.

Tack som fan! Datorn startade nu med ena ramminnet, så det måste vara det andra det är fel på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan vara anledning att titta lite i handboken för moderkortet.
När den är ny så brukar det finnas lampor som talar om hur långt uppstarten gått och vad som den inte klarar av att starta.
Öppna chassit och handboken. Titta i kapitlet felsökning så brukar det finnas lite vägledningar.
Ibland ger den ljud ifrån sig också som kan betyda lite olika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wildtigaah:

Tack som fan! Datorn startade nu med ena ramminnet, så det måste vara det andra det är fel på.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan också vara minnesplatsen. Därför bruka man också flyttar runt 1 minne i taget i alla platser.

Permalänk
Medlem

Det felet borde ha rapporterats via moderkortets lampor/signaler.
Kan vara oxiderade kontakter om de suttit i ett tag.

Har haft problem med min ibland och till slut rapporterade moderkortet problem med anslutning av grafikkortet. La på lite crc elektronikrengöring på kontakterna för grafikkortet och kontakterna på moderkortet. Väntade ca 30 min och monterade ihop igen. Har gått bra än så länge. Grafikkortet har suttit i i ca 5-8 år innan.