Xbox One S presterar bättre än Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av omEn||LabZ:

Suck...

Scorpio som kommer i slutet av nästa år är för 4K gaming/filmer med HDR. Xbox One S är för 4K filmer med HDR samt vanliga 1080p/900p spel med HDR. Den bumpade prestandan på Xbox One S är för att kunna spela upp BD filmer i 4K med HDR samt kommande spel som Gears of War 4 med HDR (OBS! ej 4K spel).

Det är självklart att de vill att folk köper fler Xboxar... Gnäller du äver att NVIDIA, AMD och Intel lanserar nya grafikkort och eller processorer lika ofta som man byter kallingar? Det är företag. De lever på att vi slösar våra pengar. Vill du inte köpa? Köp inte. Enkelt.

MS har själva sagt att idén med Xbox One S är inte att de med Xbox One ska uppgradera. Xbox One S är mer för de som inte äger en Xbox One än. Samt att Xbox One S är en billigare BD 4K spelare än en dedikerad BD 4K spelare och du får en fullt kapabel spelkonsol på köpet. Så varför gnälla? Glömde jag nämna att den även har stöd för HDR?

Riktigt korkat att kalla det Xbox One S och sedan Scorpio, man kan ju tro att S'ett står för Scorpio.

Permalänk
Medlem

(y)

@INCSlayer: sjukt nice

Permalänk
Medlem

habba

@ipac: snälla! jäklar va schysst asså

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Riktigt korkat att kalla det Xbox One S och sedan Scorpio, man kan ju tro att S'ett står för Scorpio.

Korkat? Starkt ordval.
Scorpio är ett arbetsnamn och inte namnet på den slutgiltiga produkten.
Xbox 360 hade också en "S" variant. Så jag ser inga konstigheter med att det heter Xbox One S.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem
Skrivet av omEn||LabZ:

Korkat? Starkt ordval.
Scorpio är ett arbetsnamn och inte namnet på den slutgiltiga produkten.
Xbox 360 hade också en "S" variant. Så jag ser inga konstigheter med att det heter Xbox One S.

Ja det är korkat, det finns hur många namn som helst man kan välja mellan och man tar det som faktiskt kan skapa lite förvirring.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Ja det är korkat, det finns hur många namn som helst man kan välja mellan och man tar det som faktiskt kan skapa lite förvirring.

Oh well... Jag försökte.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Ja det är korkat, det finns hur många namn som helst man kan välja mellan och man tar det som faktiskt kan skapa lite förvirring.

Det är som sagt ett arbetsnamn, produkten finns inte att köpa. Om det blir Xbox Two eller något annat får tiden utvisa.

Jag tycker f.ö. att det är rätt långsökt att folk skulle tro att "S" står för Scorpio.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Att inte detta var Xbox One vid uppvisningen back in maj 2013 och lanseringen november 2013?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av omEn||LabZ:

Korkat? Starkt ordval.
Scorpio är ett arbetsnamn och inte namnet på den slutgiltiga produkten.
Xbox 360 hade också en "S" variant. Så jag ser inga konstigheter med att det heter Xbox One S.

S för Strömsnål!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det är som sagt ett arbetsnamn, produkten finns inte att köpa. Om det blir Xbox Two eller något annat får tiden utvisa.

Jag tycker f.ö. att det är rätt långsökt att folk skulle tro att "S" står för Scorpio.

Jag vet det, men hur kan det vara långsökt? Det har ju t.o.m redan varit många som verkar förvirrade, kanske inte på SweClockers men vi är inte den enda tekniksidan på nätet.

Permalänk
Medlem

Första Aprill? Oväntat med ökad prestanda? (kass ökning för övrigt, x-bone -points)

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Jag vet det, men hur kan det vara långsökt? Det har ju t.o.m redan varit många som verkar förvirrade, kanske inte på SweClockers men vi är inte den enda tekniksidan på nätet.

Baserat på kommentarerna i tråden så verkar iofs Sweclockers vara den sida som mer än nån annan står för förvirring...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Baserat på kommentarerna i tråden så verkar iofs Sweclockers vara den sida som mer än nån annan står för förvirring...

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske, nu menar jag just specifikt detta med Xbox dock.

Permalänk
Medlem

"Xbox One S presterar bättre än Xbox One"

Vilken lättnad, antar jag... Det vore ju surt annars Microsoft!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

"Xbox One S presterar bättre än Xbox One"

Vilken lättnad, antar jag... Det vore ju surt annars Microsoft!

Surt? Det vore snarare "par for the course".

Konsol refresh har tidigare aldrig handlat om att förbättra prestanda. Något SweC inte riktigt verkar haja.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Den största märks i Project Cars som har 60 fps som mål, men sällan når dit. Här är skillnaden upp till 5 bilder per sekund (fps) till Xbox One S fördel.

Video: 2:44
Xbox One: 50.0
Xbox One S: 59.0

Det är 9 bilder per sekund (fps) fördel till Xbox One S.
Det var några fler scener där man kunde se 6-7 fps till Xbox One S fördel.
Det verkar inte skilja mer än 3-4 fps i snitt och även 9 fps skillnad är väl inget revolutionerande.
Men ibland kunde det skilja mer än 5 fps, även om skillnaden oftast var 3-5 fps.

Skrivet av Devildoll:

Det handlar bland annat om att olika komponenter byts ut pga att kostnader för produktion minskar, och ibland råkar det då vara en gnutta snabbare här och var.

Det är ganska enkelt för en tillverkare att justera klockfrekvenser, framförallt neråt, där de inte behöver ta hänsyn till ökad värme.
Om original Xbox One hade 853 MHz så hade de kunnat göra Xbox OneS GPU på 853 MHz också istället för nuvarande 914 MHz. Samt även klockningen av ESRAM.
Men nu verkar Microsoft istället gjort bedömningen att skillnaden gör nytta vid 4K uppspelning av film och då valt att göra den lite snabbare.

Jag har ingen Xbox One, så mig gör det inget. Jag klagar inte. Jag bara konstaterar att Microsoft hade kunnat göra Xbox One S lite långsammare om de velat.

Skrivet av Friterad:

Jag vet det, men hur kan det vara långsökt? Det har ju t.o.m redan varit många som verkar förvirrade, kanske inte på SweClockers men vi är inte den enda tekniksidan på nätet.

Nja, kolla 3:e inlägget i tråden (4:e om du räknar med "Nyhet").
"En blygsam klockning av grafiken och det snackas om 4k ready?"

Någon som blandat ihop Xbox One S och Xbox One Scorpio.
I tidigare Xbox One trådar är det flertal andra som haft svårt att hålla isär de.

Så om vi på Sweclockers är förvirrade (vissa av oss), hur ska det gå för genomsnittlig familjelivsmedlem att hålla reda på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Nja, kolla 3:e inlägget i tråden (4:e om du räknar med "Nyhet").
"En blygsam klockning av grafiken och det snackas om 4k ready?"

Någon som blandat ihop Xbox One S och Xbox One Scorpio.
I tidigare Xbox One trådar är det flertal andra som haft svårt att hålla isär de.

Så om vi på Sweclockers är förvirrade (vissa av oss), hur ska det gå för genomsnittlig familjelivsmedlem att hålla reda på det?

Missade den, hur nu det gick till