Permalänk

Datorn ger mig stötar!

För två dagar sedan råkade jag spilla ut en öl över mitt tangentbord. Det kändes som att skadan var begränsad till enbart tangentbordet då jag inte såg det fuktigt någon annanstans.

För att minska skadan på först tangentbordet försökte jag få ut all vätska samt torkade tangentbordet i ungen på ganska låg värme. Problemet har dock kommit fram efteråt. Efter några timmar pluggade jag in tangentbordet i datorn igen men det kändes som att jag nu laddades uppe ström i handen/armen.
I och med det köpte jag ett nytt tangentbord och tänkte att nu borde det fungera. Då uppstod det problem med musen som började även den ladda upp ström i handen.

Min tanke är att det kan ha letts upp fukt eller liknande som försämrat nätverkskortet och därav gör så att musen ger denna känsla också med tanke på att själva musen aldrig var i kontakt med ölen.

Vet inte riktigt vad jag ska göra nu. Nån som har någon idé eller hört om något liknande förut?

MVH Hammerdude
Obs. Beklagar eventuella skrivfel eller om det ser konstigt ut, skickar detta från mobilen!

Edit: Värt att nämna är att jag använder mig av en Steelseries Sensei mus som har en metal coating.

Permalänk
Inaktiv

Kontrollera distanser och kolla om du har ett jordat uttag i väggen. Annars kan det helt enkelt vara så att du är en väldigt attraktiv person.

Permalänk
Medlem

Man ska inte kunna förstöra något i datorn genom att kortsluta tangentbordet, USB-portarna har skydd mot sådant. Om USB-porten fortfarande fungerar har du inget att oroa dig över.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Skrivet av anon185723:

Kontrollera distanser och kolla om du har ett jordat uttag i väggen. Annars kan det helt enkelt vara så att du är en väldigt attraktiv person.

Aldrig haft problem med det här förut och datorn har ändå ett år på nacken! Ska undersöka saken närmare! Man kan ju alltid hoppas

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Niczo:

Man ska inte kunna förstöra något i datorn genom att kortsluta tangentbordet, USB-portarna har skydd mot sådant. Om USB-porten fortfarande fungerar har du inget att oroa dig över.

Det var lite betryggande ändå, USB portarna fungerade utmärkt senast jag testa. Men då kvarstår problemet ändå. Blir liksom statiskt laddad!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Hammerdude: om det "durrar" i fingret när du drar över metalldelar som är anslutna till datorn (tex tangentbord av metall, metalldelar på skärmen, chassit på datorlådan osv) så är det jorden som saknas - dvs normalt ska dessa "ytor" jordas ut men alla har inte jordade utag och då blir det lite krypströmmar.

Permalänk
Skrivet av boibo:

@Hammerdude: om det "durrar" i fingret när du drar över metalldelar som är anslutna till datorn (tex tangentbord av metall, metalldelar på skärmen, chassit på datorlådan osv) så är det jorden som saknas - dvs normalt ska dessa "ytor" jordas ut men alla har inte jordade utag och då blir det lite krypströmmar.

Det är inte bara när jag nuddar metall. Testat med en ny mus och allt man nuddar är gjort av plast ändå känner jag av ett det kommer sakta med regelbundet ström in i min kropp via händerna. Det är nästan som att hela datorn strålar ström, känner även att det kommer ström från tangentbordet nu när jag sitter och skriver detta.

Alla våra uttag hemma är jordade så borde inte vara något sådant det beror på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammerdude:

Det är inte bara när jag nuddar metall. Testat med en ny mus och allt man nuddar är gjort av plast ändå känner jag av ett det kommer sakta med regelbundet ström in i min kropp via händerna. Det är nästan som att hela datorn strålar ström, känner även att det kommer ström från tangentbordet nu när jag sitter och skriver detta.

Alla våra uttag hemma är jordade så borde inte vara något sådant det beror på.

Händer det bara när du har öl i kroppen?

Plast leder inte så du skall inte känna något, torkat av bordet så du inte sitter och nuddar något klibbigt som kan leda ström?

Har du betongväggar du nuddar?

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

@Hammerdude: Som sagt, plast är en isolator (väldigt bra sådan) och du ska inte känna något av att röra i musen.

Du har väl blivit en elalergiker (läs: det är en mental störning och ej något fysiskt fenomen) i din baksmälla.

Permalänk
Skrivet av som99:

Händer det bara när du har öl i kroppen?

Plast leder inte så du skall inte känna något, torkat av bordet så du inte sitter och nuddar något klibbigt som kan leda ström?

Har du betongväggar du nuddar?

Har gjort lite egna tester och kommit fram till att det antingen är moderkortet eller nätaggregatet som läcker ström till resten av datorn. Startade datorn idag, första gången på några dagar, och kände direkt hur man fick laddningar genom att bara sitta nära, nudda musen samt ha hörlurarna på!

Längre än så här kan jag dock inte komma själv så blir antagligen att lämna in den någonstans, suck, så får de säga vad som exakt är fel!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta var intresserant, har aldrig läst något liknande förut... Återkom gärna med vad som hade hänt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammerdude:

Har gjort lite egna tester och kommit fram till att det antingen är moderkortet eller nätaggregatet som läcker ström till resten av datorn. Startade datorn idag, första gången på några dagar, och kände direkt hur man fick laddningar genom att bara sitta nära, nudda musen samt ha hörlurarna på!

Kryp ström är inte speciellt ovanligt. Koppla all utrustningen till en gemensam chassijord, och om möjligt, använd ett jordat eluttag. Att lämna in grejerna till någon känns onödigt, eftersom det i regel är platsen där de används som är orsaken.
Det är dock märkligt att du upplever problemet när du håller i plastskalet till musen. Man har sällan ledande plaster i datorutrustning, antagligen mycket just för att eliminera sådant här. Är din arbetsplats möjligen en metallyta? Verifiera att det inte ligger någon USBkontakt, exempelvis en förlängningskabel, med skärmningen i fysisk kontakt med arbetsytan.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammerdude:

Har gjort lite egna tester och kommit fram till att det antingen är moderkortet eller nätaggregatet som läcker ström till resten av datorn. Startade datorn idag, första gången på några dagar, och kände direkt hur man fick laddningar genom att bara sitta nära, nudda musen samt ha hörlurarna på!

Längre än så här kan jag dock inte komma själv så blir antagligen att lämna in den någonstans, suck, så får de säga vad som exakt är fel!

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte så att din dator vibrerar? Då du tror något efter olyckan är trasigt så känns kanske en högfrekvent vibration i datorbordet som elspill?

Vad är datorbordet tillverkat av?

Testa jorda datorn med en bit kabel från metall på chassit till tex ett element och se om det försvinner (vilket det skalm göra om det rör sig om ström) så utesluter du iallafall det.

Har upplevt mängder med jordfel från datorer på felaktigt eller icke jordade utag, oftast dock med kontakt av tex betongvägg etc men det låter tämligen konstigt detta, spännande kan man säga

Men som jag sa jorda, byt väggutag och återkom med resultat så väntar jag med spänning xD

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg bara att om du provar att jorda burken mot tex element så dra ur kontakten på datorn först!
Hoppade över ett par hjärtslag en gång när det var jag som blev länken för jordningen.

Permalänk
Medlem

små stötar från dator inte så ovanligt om den är ojordad

Har arbetat med datorer förr hade lite problem då med alla småstötar man fick för där jag arbetade inte hade jordat uttag vid arbetsbänken.

Sätt datorn till ett jordar uttag så försvinner den statiska laddningen genom jorden ett vanligt fenomen

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Six:

Kom ihåg bara att om du provar att jorda burken mot tex element så dra ur kontakten på datorn först!
Hoppade över ett par hjärtslag en gång när det var jag som blev länken för jordningen.

bee there done that, man känner sig minst sagt levande efteråt

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Kryp ström är inte speciellt ovanligt. Koppla all utrustningen till en gemensam chassijord, och om möjligt, använd ett jordat eluttag. Att lämna in grejerna till någon känns onödigt, eftersom det i regel är platsen där de används som är orsaken.
Det är dock märkligt att du upplever problemet när du håller i plastskalet till musen. Man har sällan ledande plaster i datorutrustning, antagligen mycket just för att eliminera sådant här. Är din arbetsplats möjligen en metallyta? Verifiera att det inte ligger någon USBkontakt, exempelvis en förlängningskabel, med skärmningen i fysisk kontakt med arbetsytan.
B!

Har nu kopplat upp datorn på ett ny plats i huset. Precis som den förra platsen jag satt vi är datorn inte kontakt med betong eller något liknande då alla saker runt omkring, förutom väggarna, är gjorda av trä. Det är inget förutom de skärm, mus, tangentbord samt trådlöst nätverk inkopplat.

Skrivet av som99:

Det är inte så att din dator vibrerar? Då du tror något efter olyckan är trasigt så känns kanske en högfrekvent vibration i datorbordet som elspill?

Vad är datorbordet tillverkat av?

Testa jorda datorn med en bit kabel från metall på chassit till tex ett element och se om det försvinner (vilket det skalm göra om det rör sig om ström) så utesluter du iallafall det.

Har upplevt mängder med jordfel från datorer på felaktigt eller icke jordade utag, oftast dock med kontakt av tex betongvägg etc men det låter tämligen konstigt detta, spännande kan man säga

Men som jag sa jorda, byt väggutag och återkom med resultat så väntar jag med spänning xD

Datorn är helt stilla, gör knappt ett enda ljud i från sig och allt känns helt normalt så länge man inte rör någonting.
Jag som tidigare vid ett jordat uttag och kan tyvärr inte jorda själv då vi inte har några element i huset, endast värmegolv, som troligtvis är ganska svårt att komma i kontakt med!

Permalänk

Det kanske är Elvis som försöker kontakta dig. När jag sitter och läser denna tråd med min osorterade Spotifylista spelandes i bakgrunden så dyker EL-vis upp och låten heter ”I got a feeling in my body”!!