Hjälp mig att installera en "vattentät" tv i badrummet!

Permalänk
Medlem

Montera en vanlig TV på väggen och spreja på ett par burkar Ultra Ever Dry. Klart!

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Skrivet av Citrona:

jag har haft en laptop i badrummet i 2 år ungefär, och den har gått 24/7 utan problem. Tycker inte en TV borde klara sig sämmre.

Min samsung note fick skador i ladd kontakten efter en timmes bad, bytte ut den.. en bad senare samma sak.
Ingen stänk eller liknande mot note:n någonsin, låg bara bredvid badkaret.

Nu har jag zip påse som jag placerar den i, inga problem att sufta under tiden, plumsade tyvärr ner i badet men klarade sig.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hur gick det med TV:n i badrummet? Blev det någon?

Någon annan som gjort det?

Jag funderar själv på att göra det så det vore bra med lite tips.

Permalänk
Desk Master
Skrivet av Dreadwood:

Kommer inte göra någon större skillnad om man cirkulerar runt den lilla luft som är i lådan. Pga kondens m.m. skulle jag nog inte rekommendera att bygga in den i en låda. Då är det nog bättre att ha skydd mot stänk.

Om inte han fyller lådan med typ argon elr nåt:)

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Voltaire63:

Hur gick det med TV:n i badrummet? Blev det någon?

Någon annan som gjort det?

Jag funderar själv på att göra det så det vore bra med lite tips.

Det finns ett fåtal ip65 klassade tvar men om du renoverar är det ganska lätt att bygga så du placerar tvn utanför badrummet och titta på den genom "fönstret"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns ett fåtal ip65 klassade tvar men om du renoverar är det ganska lätt att bygga så du placerar tvn utanför badrummet och titta på den genom "fönstret"

Att slå sönder en helkaklad vägg, göra ett hål i 15 cm tjock betong och sätta en 32 tums tv på väggen i vardagsrummet och bygga ett vattentätt fönster till badrummet. Allt för att se på TV i badrummet låter inte direkt lätt.

Jag tror mer på min plan att sätta en TV på väggen i badrummet. Det är 260 cm brett så apparaten kommer inte att utsättas för fukt, förrutom den som är i luften. Så en vanlig ej ip-klassad tv som går på 12 volt verkar vara en enklare lösning.

Min budget för allt är 3000 kr. Att bara få en hantverkare att göra ett stort hål i väggen väl kosta minst 25 000 kr då bestämmelserna runt vattentätheten i badrum numer är extremt omfattande. Och att sedan bygga ett platsbyggt vattentätt fönster? Minst 25 000 kr till. Och bostadsrättsföreningen skulle aldrig godkänna att göra ett hål i badrumsväggen heller. Och vem vill se på TV genom ett fönster in i ett annat rum?

Permalänk
Skrivet av Voltaire63:

Hur gick det med TV:n i badrummet? Blev det någon?

Någon annan som gjort det?

Jag funderar själv på att göra det så det vore bra med lite tips.

#X-ZoRe Hur gick det?

Jag har själv haft planen sedan min brf hade stambyte för 6 år sedan. Jag rev alla lättbetongväggar och gipsa upp nya för att kunna bygga ut badrummet och flytta dörren något innan firman gjorde stambytet med nytt tätskikt och klinker. Jag hade först tanken på att ha en plexiglasskiva i väggen och en tv på andra sidan. Jag hade skissat på en ritning för tätskiktet och mejla till försäkringsbolaget, men dom trodde inte tätskikt tillverkaren kunde godkänna en sådant hål i tätskiktet. Som det har diskuterats tidigare i tråden.

Så jag har gjort en lucka i undertaket som jag tänkt ha en tv på som man sedan fäller ner när man vill se på tv. Annars är den upp i undertaket. Tv:n hade jag tänkt ska vara med 12 volts kontakt så man inte har starkström under undertaket.

Bilder på bygget.

Just innan jag montera undertaket sluta jag ta bilder konstigt nog och jag har inte tänkt på det sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RuneWebradio:

Just innan jag montera undertaket sluta jag ta bilder konstigt nog och jag har inte tänkt på det sedan dess.

Jag läste all text och tittade noggrant på alla bilder. Mycket intressant. Ovanligt med en urinal hemma. Är det värt besväret och pengarna? Men det är ju ytterligare en sak som ska rengöras, och så tar den ju lite extra plats också.

Det var ju en besvikelse att inte slutresultatet fanns på bild. Det är som att se en action-film och sedan inte få se slutet. Kan du visa hur det blev? Speciellt undertaket.

Eftersom badrummet saknar fönster tänkte jag ha lite snygg belysning: Kanske sänka taket, med en kant på ca 7 cm innan väggen runt om där man monterar LED-slinga så den inte syns, med släpljus. För mysbelysning när man ligger i badet och ser Das Boot, eller Det stora blå. 6 LED infällda spottar i taket för belysning. Och lampor ovanför och under badrumsskåp ger extra ljus.

Bluetooth högtalare infällda i taket för ljud från mobil och surfplatta vid badande och annan aktivitet. Och en 32-tums 4 k TV på väggen som visar bilder från Bali, eller dykbilder från Stora barriärrevet (innan det förstördes av miljöutsläpp och global warming) eller ljud och video från en regnskog så man får lite tropisk känsla när man går upp på natten för att göra sina behov. LED-slinga och TVuppspelning är tänkt att starta automatiskt när man går in.

Fast jag har inte börjat renovera badrummet alls ännu, och väggarna kommer jag inte att röra. (helkaklat) Ytan är 260x260 cm.

Permalänk

@Voltaire63: Pissoar är det bäste jag gjort i mitt liv. Helt underbart. Den kosta väl 2-3 tusen men helt klart värt det. Den sitter ju nära bubbelbadet så varje gång jag duschar brukar jag spola av den lite fort.

Jag har den senaste veckan tvättat bort kalk från golv och väggar under badkaret så jag har inte sidorna på. Jag har semester nu och ska fixa sidorna och även göra klart luckan i taket som jag måste passa in. Så om några dagar kan jag ta lite kort och visa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RuneWebradio:

Det vore kanon att få se lite bilder. Var köper man pissoarer någonstans? Har aldrig sett i kataloger eller så.
Du hade verkligen en avancerad kabeldragning i väggarna. 50 meter slang... Ringklockeledningar runt om i huset... Touchkran. Fungerar den bra? Är det därför du hade färdigblandat vatten, för man inte ställa in temperaturen på kranen?

Jag håller ju på att renovera min pappas gamla trerummare på 86 kvm, så jag har tusentals saker att bestämma, men också möjligheter att få den som jag vill. Håller på att rita hela lägenheten i ett 3Dprogram nu. Bättre att fråga folk som redan gjort det än att göra (dyra) misstag och tvingas göra om.

Permalänk
Skrivet av Voltaire63:

Det vore kanon att få se lite bilder. Var köper man pissoarer någonstans? Har aldrig sett i kataloger eller så.

Touchkran. Fungerar den bra? Är det därför du hade färdigblandat vatten, för man inte ställa in temperaturen på kranen?

Jag köpte pissoaren via jobbet på lundagrossisten. Det går säkert att köpa genom vilken rörfirma som helst?

Kranen köpte jag begagnad men oanvänd på blocket för 1100kr om jag mins rätt. Dom kostar ju över 3500kr nya, då iaf. När jag hade monterat den så funka den inte. Efter lite felsökande kom jag fram till att det va transformatorn som va trasig. Jag fick en begagnad på Elkedjan då jag har kontakt med dom via jobbet. Då funka den som den ska.

Den är helt underbar. Och ja, den kan inte reglera vattnet som vissa andra kan så jag har en blandningsventil innan.

Har du kollat på mina andra galleribilder? Det mesta gjorde jag första halvåret när jag köpte lägenheten. Vissa saker skulle jag gjort annorlunda nu när man bott här 9 år.

Permalänk
Medlem

Tror inte man behöver 100% vattentät låda till TV:n.

Jag ser ofta vanliga datorer i livsmedelsproduktionsanläggningar. Ofta är de monterade i skåp av rostfritt stål med 10 cm rörstumpar nedtill där kablarna går ut (stänkskydd). Fronten är en plexiglasskiva med gummilist (typ fönsterlist).

Dessa lådor skyddar datorerna mot stänk men inte den höga luftfuktigheten som uppstår varje dag i samband med städ.

Såvida du inte ångbadar 24/7 bör en liknande lösning räcka. Viktigast att skydda mot direktstänk. Sätt den nära pax fläkten om det går.

Jag har en kompis som har en TV i badrummet helt utan skydd. Han har dusch och bad på ena väggen o tvn på andra så den är några meter bort.

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.