DPC Watchdog Violation så fort jag stänger av datorn? Måste formatera varje gång..

Permalänk
Medlem

DPC Watchdog Violation så fort jag stänger av datorn? Måste formatera varje gång..

Hej, nu har jag haft detta problem i många månader. Jag har googlat runt och alla säger att det är hårddisken, så jag slängde min SSD för bra längesedan och nu har jag allt på min HDD, men nu har den med börjar med Watchdog_violation, och har gjort några månader. Kan verkligen TVÅ diskar gå sönder inom loppet av bara några månader? Båda näst intill helt nya, runt året gamla.

Det som händer är att direkt när jag stänger av datorn eller att jag måste starta om den för någon orsak så kommer den till windows loadingscreen där den då direkt kommer till den blåa skärmen och det står "DPC_WATCHDOG_VIOLATION" och att windows försöker hitta felet. Men såklart så hittar dom inte felet, och jag måste formatera datorn.. Då fungerar det felfritt igen TILLS jag stänger eller startar om datorn. Vad i helvete? Detta börjar bli enormt jävla drygt.

Någon som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Hej. Nu gjorde jag bara en sökning och skickar dig första länkträffen. Jag antar att du sökt runt på olika sätt sökt information, men du skriver inget om vad som gör dessa sökträffar och lösningar inaktuella för dig.

http://www.thewindowsclub.com/dpc_watchdog_violation-blue-scr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Hej. Nu gjorde jag bara en sökning och skickar dig första länkträffen. Jag antar att du sökt runt på olika sätt sökt information, men du skriver inget om vad som gör dessa sökträffar och lösningar inaktuella för dig.

http://www.thewindowsclub.com/dpc_watchdog_violation-blue-scr...

Har testat detta och jag har inte ens "filen" som beskrivs där, finns en annan lösning i kommentarerna men har inte heller den "filen". Så är ingen lösning för min del tyvärr.

Går jag in på system32 så har jag "iastorV" och "iastorAV" men inte"iastorA" som ska vara specifik för detta problem.

Permalänk
Medlem

Ett tips kan vara att det tydligen verkar kunna bero på grafikkort/grafikdrivrutin enligt vissa ställen på nätet. Prova att ta bort och ominstallera, eventuellt kanske även till en tidigare version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Ett tips kan vara att det tydligen verkar kunna bero på grafikkort/grafikdrivrutin enligt vissa ställen på nätet. Prova att ta bort och ominstallera, eventuellt kanske även till en tidigare version.

Har gjort detta också, löste ej problemet. Formatera om datorn, ominstallera drivrutin, testat gamla versioner etc.

Permalänk
Medlem

Ingen som har en lösning på detta? En teori? Jag har bytt RAM-minnen sen detta, så det kan det inte vara heller. Jag ska testa en annan hårddisk när jag har råd. Men något annat kan det ju inte vara?

Permalänk
Medlem

Bumpar igen då..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Prixm:

Bumpar igen då..

Trots tidigare tillsägelser om att det inte är tillåtet att bumpa (§4 i reglerna), så gör du det igen.

Du har därmed förlorat möjligheten till svar i den här frågan.

Det är inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne när den gamla blivit låst.

"§4 Bumpning

Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt."

*Tråd låst*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro