Har beställt PC på mindfactory.de, har ingen aning om hur jag ska betala

Permalänk
Medlem

Har beställt PC på mindfactory.de, har ingen aning om hur jag ska betala

EDIT: Bestämde mig för att avbryta beställningen och betala med paypal istället. Under tiden jag väntar på att de ska avbryta ordern är det nån som vet om man kan betala direkt med paypal i beställningsprocessen eller om de kommer skicka ett mail med uppgifterna efter man har beställt färdigt?

Permalänk
Medlem

@Spierzy:
Betala med banköverföring innebär normalt att du ska överföra pengar till deras bankkonto och då även ange någon form av referens/kod så att dom vet att pengarna som satts in hör ihop med din order. Mao uppger du inte ditt bankkonto, utan dom har någonstans angivit sitt bankkonto och hur du ska ange referensen i samband med överföringen.

I vissa fall finns det firmor som har direktbetalning via bank där det kan funka lite olika, men det är det nog inte tal om här.

Rent generellt bör man inte använde banköverföring, eller liknande förskottsbetalning, annat än om man till 100% litar på firman eller om det rör sig om så små belopp att man kan vara av med pengarna om man blir blåst.

Jag rekommenderar att du tar kontakt med firman och ser om du kan få göra om ordern med PayPal istället. Det är iofs också en förskottsbetalning, men om du ser till att det är en betalning för ett köp så har du åtminstone liknande möjligheter att få tillbaka pengar som vid kortköp om ifall att nånting går snett.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Tror jag någongång beställt via mindfactory, men det funkar lite likadant på andra tyska sidor jag beställt från. Man får göra betalningen manuellt, dvs det står säkert deras IBAN, SWIFT/BIC kod nånstans och du får gå in via nätbanken och göra en betalning med dessa uppgifter. Märkväl, det tar ca 4 arbetsdagar har jag erfarenhet av (3 ggr betalat via banköverföring) att betalningen tar förrän man får bekräftelse på betalningen och varorna skickas iväg så om det finns Paypal som alternativ och man har Paypal konto är det alltid mycket BÄTTRE alternativ från bekvämlighets samt snabbhets synpunkt då det sker automatiskt och betalningen slutförs direkt.

EDIT: om du inte hittar deras bankdetaljer i något mejl så finns det säkert också på deras sida någonstans. OBS! Som ovan skriver Kom ihåg at specifiera order numret i meddelandefältet, så går det enklare för dem.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Tänkte själv beställa från mindfactory i framtiden, du får gärna uppdatera i tråden hur det går/gick.

Permalänk
Medlem

@LAMeduck: Visst, kommer nog ta ett tag dock, p.g.a. uppenbara problem med beställningen (problemen ligger på mig) och en förmodligen lång leveranstid.