Nytt gamingheadset samt musiklurar ungefär 4k styck

Permalänk
Medlem

Nytt gamingheadset samt musiklurar ungefär 4k styck

Hej hej,

Efter att ha slitit ut mitt tredje par QPAD QH-1339 så har jag börjar tröttna lite lätt på modellen. Undrar därför vad det finns för andra high-end gaming headsets ute på marknaden? Har kikat lite lätt på Prisjakt och sorterat efter pris och kikat men inte riktigt hittat någon som tilltalat mig särskilt. Som sagt vill jag ha ett headset gjort för gaming, med bra mikrofon och bra "gamingljud". Har inte ens hittat någon review på nätet där man testar olika high-end headsets mot varandra. Så tacksam bara om man hittar en sådan recension för ett antal headsets, såklart gärna med QH-1339 i testet så jag får något slags referensvärde.

Sen söker jag även ett par hörlurar som är slutna och som ska lyssnas på musik med. Den enda bygellur jag sitter med idag är Bose QuietComfort 35. Tycker ljudet är askasst, men den fyller sitt syfte då jag endast använder denna när jag flyger. Men söker ett nytt par att ha när jag inte flyger och när jag tröttnat på mina in-ear. Och jag har noll koll på dessa produkter faktiskt, jag är mer av en in-ear snubbe så här mottar jag gärna flera tips och recensioner. Denna ska även den drivas med Sound Blaster X7 men även Fiio E17K när jag är på resande fot.

Onödigt att köpa två hörlurar? Ja. Absolut. Vill inte kånka omkring med hörlur med mikrofon på och undviker gärna extern mikrofon då mina erfarenheter av det är dåliga.

TLDR;
Söker:
- Gamingheadset
- Musikhörlur
- Helst inte mer än 4k styck
- Mycket nöjd med QH-1339 och söker liknande till gaming, vill dock variera mig lite och ej köpa likadan igen.

Musik:
- Är väldigt dålig på att förklara saker, såsom om jag gillar hög diskant eller mellanregister osv. Men jag är mycket nöjd med kombinationen Fiio E17K samt IE 800 och ljudprofilen tilltalar mig mycket väl.
- Ska vara så slutna som möjligt
- Pungar gärna ut extra pengar för att få bra design. Gillar stilrent.
- Lyssnar på ALL musik förutom jazz samt hip-hop. Lyssnar inte heller på podcasts eller ljudböcker.

Dålig på att svara ibland, men läser allt och uppskattar alla svar.

Ha det gott
Mvh
Pralle

Permalänk
Medlem
Skrivet av pralle:

Onödigt att köpa två hörlurar? Ja. Absolut. Vill inte kånka omkring med hörlur med mikrofon på och undviker gärna extern mikrofon då mina erfarenheter av det är dåliga.

TLDR;
Söker:
- Gamingheadset
- Musikhörlur
- Helst inte mer än 4k styck
- Mycket nöjd med QH-1339 och söker liknande till gaming, vill dock variera mig lite och ej köpa likadan igen.

Min erfarenhet:
QPAD QH90 ~650kr
AKG K550 ~1000kr
Shure 1540 ~4500kr

Vilka spel snackar vi om, är det t.ex CS:GO där du bara lätt vill kunna höra fotsteg osv?
Från min erfarenhet så tyckte jag K550 > QH90 > Shure just för ljudsignaturen på fotsteg i CS då jag hade spelat med QH90 i några år innan och vant mig vid hur fotstegen lät på olika ytor, men för allt annat så piskade Shure 1540 banan med de andra två.

Jag använder i dagsläget en modmic och är nöjd med det då den inte är ivägen när jag inte använder den, samt att den inte sitter fast på hörlurarna. Med din budget så hade även en Blue Yeti exempelvis funkat om du vill ha en bordsmikrofon, men en modmic gör nog jobbet.

Spontant så tycker jag att du borde testa ett par AKG K550 då de är billiga, neutrala och stängda som efterfrågat, tillsammans med en modmic. Då har du ~6500kr kvar att lägga på ett par riktigt bra musiklurar. Själv gjorde jag så att jag använde 550's när jag spelade CS, och sedan bytte jag till Shure 1540 när jag spelade annat / kollade film etc.

1540's är också stängda och enligt mig otroligt sköna lurar, sitter också på Innerfidelity's Wall of Fame om det säger något Länkar en recension här