Permalänk
Medlem

Ny bra router till 100/100 fiber!

Hejsan!

Vi har nu installerat fiber och fått en ny router från telia som ska klara av fibret. Vi fick dåliga resultat på bredbandskollen och efter lite googlande så ser det ut som att routern man får med från telia är skit och att man behöver köpa en riktigt vass egen router.

Någon som kan länka någon bra?

Routern vi har idag är från technicolor ifall det är till någon nytta. Kan inte ett piss om internet osv osv.

Tack för svar!

Visa signatur

CPU: i7 6700k, Kylare: Be quiet! Pure rock, Mobo: Giabyte z170hd3p, RAM: 16GB ddr4 hyperx, PSU: Evga supernova g2 750W, GPU: r9 380 4gb Chassi: Corsair Carbide 200r, Lagring: 120GB samsung 850, WD blue 1tb, Kringutrustning: Steelseries kana v2, Func KB-460, Acer xf240h, BenQ gl2460hm, turtle beach px22

Permalänk
Avstängd

Asus RT-AC66U - 990kr just nu hos Webhallen.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1291082

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av samkanga:

Vi har nu installerat fiber och fått en ny router från telia som ska klara av fibret. Vi fick dåliga resultat på bredbandskollen och efter lite googlande så ser det ut som att routern man får med från telia är skit och att man behöver köpa en riktigt vass egen router.

Lite nyfiken på vilken hastighet du fick med deras router eftersom jag själv får 100/100 nästa månad?

Permalänk
Medlem

Kör själv denna https://www.dustin.se/product/5010884640/edgerouter-x-sfp
tillsammans med https://www.dustin.se/product/5010889454/unifi-ap-ac-pro

På 250/100 fiber och får ut cirka 270/115.

Mvh Jonatan

Visa signatur

headake

Permalänk
Medlem

ok, tack till alla svar, vilke är bäst? XD

Visa signatur

CPU: i7 6700k, Kylare: Be quiet! Pure rock, Mobo: Giabyte z170hd3p, RAM: 16GB ddr4 hyperx, PSU: Evga supernova g2 750W, GPU: r9 380 4gb Chassi: Corsair Carbide 200r, Lagring: 120GB samsung 850, WD blue 1tb, Kringutrustning: Steelseries kana v2, Func KB-460, Acer xf240h, BenQ gl2460hm, turtle beach px22

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruggs:

Asus RT-AC66U - 990kr just nu hos Webhallen.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1291082

Skrivet av samkanga:

ok, tack till alla svar, vilke är bäst? XD

RT-AC66U eller RT-AC68U, sen om du köper en Asus AC router kan du ladda ner merlin ASUSWRT-MERLIN custom firmware för Asus routrar som är bättre än Asus egna firmwares.

RT-AC68U har jag och den är väldigt start tycker jag iallafall.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du inte får 100Mbit mot Bredbandskollen via smarten har du nått riktigt fel, den har inga problem alls med 100Mbit och de som klagar på den gör det oftast för att de inte orkar läsa manualen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du inte får 100Mbit mot Bredbandskollen via smarten har du nått riktigt fel, den har inga problem alls med 100Mbit och de som klagar på den gör det oftast för att de inte orkar läsa manualen.

Eller stollar som kör allt över wifi och tror att dom skall få 100/100 mot bredbandskollen, och där mätande enhet delar bandbredden i luften med 10 andra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Asus RT-N66U kör kompisen på 250/100. Han är helnöjd. Själv föredrar jag pfsense, riktigt stabilt men lite mer pill att få igång det. https://www.pfsense.org/
Som Gaist skrev så mät inte över wifi.

Permalänk
Medlem

Jag har router från Telia, har 100/100 och får 125/125

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jake61:

Jag har router från Telia, har 100/100 och får 125/125

Jag kör router från telia, har 100/10 och får ut 128/15 på bbk...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du inte får 100Mbit mot Bredbandskollen via smarten har du nått riktigt fel, den har inga problem alls med 100Mbit och de som klagar på den gör det oftast för att de inte orkar läsa manualen.

Jag fick då ingen manual till Telia-routern när vi först anslöt oss till Telia här. Inte vad jag kan minnas iallafall. Men den finns säkerligen tillgänglig på deras hemsida? Vilket förutsätter en andra internetanslutning om man har sådant problem att man inte kommer åt internet alls.

Å andra sidan så ska man inte behöva ändra på någon inställning i den routern annat än om man vill ändra lösenordet för den trådlösa anslutningen t.ex.

Fick ändå ut vad vi skulle ha och oftast aningen över, ibland lite under. Beroende på trafiken vid olika tillfällen på dygnet.

Idag använder jag en Asus RT-AC68U som faktiskt har lite bättre prestanda än Ubiquiti's "Lite-router" som jag testade under ett par månader. Har dock fortfarande kvar Ubiquiti's "AP's".

Permalänk
Medlem

Jag kör med denna:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/245979-u...

Slår allt jag haft tidigare med hästlängder. Installerade en hos grannen med och han undrade om jag uppgraderade hans fiberlina på samma gång.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samkanga:

Hejsan!

Vi har nu installerat fiber och fått en ny router från telia som ska klara av fibret. Vi fick dåliga resultat på bredbandskollen och efter lite googlande så ser det ut som att routern man får med från telia är skit och att man behöver köpa en riktigt vass egen router.

Jag har en Technicolor TG799 som funkar hur bra som helst och jag får utmärkta värden hos BB-kollen.

Däremot så får jag taskiga värden när jag kör trådlöst från bortre delen av lägenheten men det har jag löst med en extra accesspunkt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Jag fick då ingen manual till Telia-routern när vi först anslöt oss till Telia här. Inte vad jag kan minnas iallafall. Men den finns säkerligen tillgänglig på deras hemsida? Vilket förutsätter en andra internetanslutning om man har sådant problem att man inte kommer åt internet alls.

Å andra sidan så ska man inte behöva ändra på någon inställning i den routern annat än om man vill ändra lösenordet för den trådlösa anslutningen t.ex.

Fick ändå ut vad vi skulle ha och oftast aningen över, ibland lite under. Beroende på trafiken vid olika tillfällen på dygnet.

Idag använder jag en Asus RT-AC68U som faktiskt har lite bättre prestanda än Ubiquiti's "Lite-router" som jag testade under ett par månader. Har dock fortfarande kvar Ubiquiti's "AP's".

Manualer finns på nätet men det följer med nåt på papper också, en kom i gång guide utifall man behöver det och man behöver inte ändra nått i dem för att få internetanslutning. Telia har rätt bra grundkonf så det är egentligen ingat man bör ändra men man kan ju behöva hålla på med portöppnin/pekning portat om man ska köra nån server.
De nya smartarna har också fått 802.11ac så numera har de stöd för 5 GHz wifi också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

hade 250/100 med Telia förut, fick ut 225/95 med telias router, jag tog in min Asus router och då hade jag 330/140 istället.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

Jag får 20/30 när jag kör på BBK. Medans andra i famlijen får typ 50/50. Jag gissar på att de andra får 50/50 för att typ alla använder internetet just nu. På min mobil så har jag rätt kass täckning i mitt rum.

Så kanske så har telia routern så in i hel#¤te dålig ''range''.

Det kanske också kan bero på min powerline som jag använder till datorn powerlinen jag använder heter: NETGEAR XAV2501. Men har för mig att jag läste någonstans att den stödjer 100/100.

Och om man har lite sämre täckning i rummet bör väl inte hastigheten segas ner?

Min powerline använder en ''sändare'' som man kopplar in i routern som sänder signaler till den andra powerlinen. Så om jag inte har helt fel så är det inte routerns signaler som jag får utan den powerlinen som sänder ut. (sorry för värdelöst beskrivet) Och innan vi hade fiber så använde jag samma powerline och det funkade ju.

Så vad är problemet ska jag köpa ett nätverkskort och använda wifi? eller finns det annan lösning?

Visa signatur

CPU: i7 6700k, Kylare: Be quiet! Pure rock, Mobo: Giabyte z170hd3p, RAM: 16GB ddr4 hyperx, PSU: Evga supernova g2 750W, GPU: r9 380 4gb Chassi: Corsair Carbide 200r, Lagring: 120GB samsung 850, WD blue 1tb, Kringutrustning: Steelseries kana v2, Func KB-460, Acer xf240h, BenQ gl2460hm, turtle beach px22

Permalänk
Medlem
Skrivet av samkanga:

Jag får 20/30 när jag kör på BBK. Medans andra i famlijen får typ 50/50. Jag gissar på att de andra får 50/50 för att typ alla använder internetet just nu. På min mobil så har jag rätt kass täckning i mitt rum.

Så kanske så har telia routern så in i hel#¤te dålig ''range''.

Det kanske också kan bero på min powerline som jag använder till datorn powerlinen jag använder heter: NETGEAR XAV2501. Men har för mig att jag läste någonstans att den stödjer 100/100.

Och om man har lite sämre täckning i rummet bör väl inte hastigheten segas ner?

Min powerline använder en ''sändare'' som man kopplar in i routern som sänder signaler till den andra powerlinen. Så om jag inte har helt fel så är det inte routerns signaler som jag får utan den powerlinen som sänder ut. (sorry för värdelöst beskrivet) Och innan vi hade fiber så använde jag samma powerline och det funkade ju.

Så vad är problemet ska jag köpa ett nätverkskort och använda wifi? eller finns det annan lösning?

Mät över internetsladd istället. Kör du med 5Ghz wifi eller 2.4Ghz?
Får ut 45/45 ungefär med 2.4Ghz och med 5Ghz 127/127.
Vi betalar för 100/100 och har telias smart.

Visa signatur

Chassi:Define R6 Moderkort:ASUS B450 STRIX Processor:Ryzen 3600Ram: 16GB vengeance 3600MhzHårddiskar: 256 GB SSD 850 PROGrafikkort GTX 1070ti

Skärm: XL2411Z
Zowie EC2-A
HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1NstaNT:

Mät över internetsladd istället. Kör du med 5Ghz wifi eller 2.4Ghz?
Får ut 45/45 ungefär med 2.4Ghz och med 5Ghz 127/127.
Vi betalar för 100/100 och har telias smart.

men jag sitter långt ifrån routern så har ingen möjlighet att mäta över det;(

2,4ghz då 5ghz typ har en räckvidd på 3 meter

Visa signatur

CPU: i7 6700k, Kylare: Be quiet! Pure rock, Mobo: Giabyte z170hd3p, RAM: 16GB ddr4 hyperx, PSU: Evga supernova g2 750W, GPU: r9 380 4gb Chassi: Corsair Carbide 200r, Lagring: 120GB samsung 850, WD blue 1tb, Kringutrustning: Steelseries kana v2, Func KB-460, Acer xf240h, BenQ gl2460hm, turtle beach px22

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moflows:

RT-AC66U eller RT-AC68U, sen om du köper en Asus AC router kan du ladda ner merlin ASUSWRT-MERLIN custom firmware för Asus routrar som är bättre än Asus egna firmwares.

RT-AC68U har jag och den är väldigt start tycker jag iallafall.

Av ren nyfikenhet, för mig som inte vet, vad är bättre med Merlins?

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratnose:

Jag kör med denna:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/245979-u...

Slår allt jag haft tidigare med hästlängder. Installerade en hos grannen med och han undrade om jag uppgraderade hans fiberlina på samma gång.

Det som skiljer konsumentskiten från pro saker.
Ubiquitis Edgerouter lite klarar lätt 1000/1000 samtidigt. Kostar dessutom runt 1100 kr. Men nackdelen med pro saker är att man måste ha lite koll på vad man gör. Även om de nu i senare versioner har lagt till wizards som gör det mycket lättare att komma igång.
Sen en kombo med deras AP-AC!

Skrivet av Lifooz:

Av ren nyfikenhet, för mig som inte vet, vad är bättre med Merlins?

/Lifooz

Firmwaren som är i standardroutrarna suger oftast getpung. De har få funktioner och är instabila. DDwrt /merlin osv är utvecklade för att vara stabila. Har bara använt dd-wrt själv och det är fan så mycket bättre än default firm

Nackdelen med denna typ av trådar är att du kommer få lika många rekommendationer som svar...Mitt tips är att satsa på pro/business- saker. De är utvecklade för att göra det du köpt den för. Inte annat lull lull.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samkanga:

Jag får 20/30 när jag kör på BBK. Medans andra i famlijen får typ 50/50. Jag gissar på att de andra får 50/50 för att typ alla använder internetet just nu. På min mobil så har jag rätt kass täckning i mitt rum.

Så kanske så har telia routern så in i hel#¤te dålig ''range''.

Det kanske också kan bero på min powerline som jag använder till datorn powerlinen jag använder heter: NETGEAR XAV2501. Men har för mig att jag läste någonstans att den stödjer 100/100.

Och om man har lite sämre täckning i rummet bör väl inte hastigheten segas ner?

Min powerline använder en ''sändare'' som man kopplar in i routern som sänder signaler till den andra powerlinen. Så om jag inte har helt fel så är det inte routerns signaler som jag får utan den powerlinen som sänder ut. (sorry för värdelöst beskrivet) Och innan vi hade fiber så använde jag samma powerline och det funkade ju.

Så vad är problemet ska jag köpa ett nätverkskort och använda wifi? eller finns det annan lösning?

Hjälp...

Innan du dömer ut Telias router helt så kolla vad du får för värden mot bbk när du ansluter dator med ethernetkabel direkt mot den. Att hålla på att dribbla med att mäta med olika wifi enheter har liksom ingen relevans i sammanhanget, är väldigt mycket som stör i luften såsom dectlurar, microvågsugnar, grannarnas nät mm. Och att köra med Powerline är riktigt osäkert även om de "säger" att den skall klara 100/100, ligger uttagen på samma fas? Finns det swichade nätaggregat på samma fas som stör?

Lösningen är att köra allt utom mobila enheter med kabel!