Tråden som skvallrar om Polaris.

Permalänk

RX480 MSI Gaming X kortet finns nu att beställa på komplett, lite saftigt pris men endå billigare än motsvarande GTX1060.

Permalänk
Medlem

Fick mitt RX 480 Nitro + OC idag. Första intrycket är gott, men Sapphires fläktprofiler lirar inte bra med drivrutinerna/Wattman vilket de tydligen är medvetna om och arbetar på. Kortet låter dock betydligt mer än det ska göra för tillfället och detta går inte att justera i Wattman. Kommer därför att vänta på en fix för detta eller nästa Sapphire Trixx/Afterburner innan jag börjar leka med kortet.

Permalänk
Medlem

fick mitt ref rx 480 igår och inget som jag ändrar i wattman verkar fungera.. finns det ingen update till trixx lr afterburner som går att använda med rx 480 ?

wattman beter sig jävligt skumt.. krashar när den vill och hur mkt jag än ändrar på saker och verkställer så händer absolut INGET förutom att det till slut krashar...:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

fick mitt ref rx 480 igår och inget som jag ändrar i wattman verkar fungera.. finns det ingen update till trixx lr afterburner som går att använda med rx 480 ?

wattman beter sig jävligt skumt.. krashar när den vill och hur mkt jag än ändrar på saker och verkställer så händer absolut INGET förutom att det till slut krashar...:(

Du kan ju testa om evga precision funkar.
http://www.evga.com/precision/

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Du kan ju testa om evga precision funkar.
http://www.evga.com/precision/

evga precision är ju endast för nvidia kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CallmeAl:

Fick mitt RX 480 Nitro + OC idag. Första intrycket är gott, men Sapphires fläktprofiler lirar inte bra med drivrutinerna/Wattman vilket de tydligen är medvetna om och arbetar på. Kortet låter dock betydligt mer än det ska göra för tillfället och detta går inte att justera i Wattman. Kommer därför att vänta på en fix för detta eller nästa Sapphire Trixx/Afterburner innan jag börjar leka med kortet.

Posta hur det går med överklockningen osv, är mkt intresserad av detta kort

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

evga precision är ju endast för nvidia kort?

Det är i stort sett samma sak som MSI AB så kanske funkar även med AMD, värt att testa iaf.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@criscros: Prova lite äldre drivrutiner om du inte gjort det, och se om det gör nån skillnad. Om du hade ett AMD kort tidigare så hoppas jag att du avinstallerade drivrutinerna riktigt innan du stoppade in ditt nya RX480? Prova avinstallera med AMD Clean Uninstall Utility​​, men jag föredrar Display Driver uninstaller.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det är i stort sett samma sak som MSI AB så kanske funkar även med AMD, värt att testa iaf.

Funkar inte för AMD kort tyvärr, den säger ifrån om man har AMD kort installerat.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

fick mitt ref rx 480 igår och inget som jag ändrar i wattman verkar fungera.. finns det ingen update till trixx lr afterburner som går att använda med rx 480 ?

wattman beter sig jävligt skumt.. krashar när den vill och hur mkt jag än ändrar på saker och verkställer så händer absolut INGET förutom att det till slut krashar...:(

Denna version utav Crimson 16.7.2 är den jag uppfattar som stabilast, Crimson 16.7.3 har en tendens att crasha i wattman.
Finns även ute 16.8.1 men har inte hunnit testa den något nämnvärt.
http://support.amd.com/en-us/download/desktop/previous/detail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

@criscros: Prova lite äldre drivrutiner om du inte gjort det, och se om det gör nån skillnad. Om du hade ett AMD kort tidigare så hoppas jag att du avinstallerade drivrutinerna riktigt innan du stoppade in ditt nya RX480? Prova avinstallera med AMD Clean Uninstall Utility​​, men jag föredrar Display Driver uninstaller.

Skrivet av thomson:

Denna version utav Crimson 16.7.2 är den jag uppfattar som stabilast, Crimson 16.7.3 har en tendens att crasha i wattman.
Finns även ute 16.8.1 men har inte hunnit testa den något nämnvärt.
http://support.amd.com/en-us/download/desktop/previous/detail...

provat allt detta, 16.8.1 , 16.7.2 och 16.7.3 .. samma problem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Denna version utav Crimson 16.7.2 är den jag uppfattar som stabilast, Crimson 16.7.3 har en tendens att crasha i wattman.
Finns även ute 16.8.1 men har inte hunnit testa den något nämnvärt.
http://support.amd.com/en-us/download/desktop/previous/detail...

Den ska tydligen lida av samma problem som 16.7.3.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Med alla kända Polariskort lanserade så tycker jag nog ändå att RX 470 är den intressantaste modellen. Bättre priser än 480 och får samtidigt allt denna modell får men med en kapad krets.

Får se hur priserna utvecklas framöver, ser fortfarande dåligt ut i svenska handeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

yes... den har inget stöd för nått tweakande.. enbart powerlimit

Permalänk
Medlem

För fan AMD, ge oss lite "läckor" på 490 eller något nu!!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Med alla kända Polariskort lanserade så tycker jag nog ändå att RX 470 är den intressantaste modellen. Bättre priser än 480 och får samtidigt allt denna modell får men med en kapad krets.

Får se hur priserna utvecklas framöver, ser fortfarande dåligt ut i svenska handeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte vad som gör mig mest uppgiven. AMDs prissättning eller folks ständiga förväntningar att de ska sänka den så här kort efter lansering.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Vet inte vad som gör mig mest uppgiven. AMDs prissättning eller folks ständiga förväntningar att de ska sänka den så här kort efter lansering.

Inte AMD som styr priserna, snarare partnertillverkare och butikerna.

Vore bra om lagren med gamla kort kunde rensas ut någon gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om man kolla på inet så har dom 28 st i lager av en variant 390 och en variant av 390x som är slut. Så det verkar som att det börjar ta slut, hoppas att det har en effekt på priserna på RX serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-=- AMD Ryzen 5 3600x
-=- Gigabyte B350 GA-AB350M-Gaming 3
-=- Sapphire Radeon RX Vega 56 Nitro+
-=- Corsair 2x8GB DDR4 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av WadE:

Om man kolla på inet så har dom 28 st i lager av en variant 390 och en variant av 390x som är slut. Så det verkar som att det börjar ta slut, hoppas att det har en effekt på priserna på RX serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror det är främst 970 som behöver säljas slut:
https://www.inet.se/filter/167?sortColumn=name&sortAscending=...
Finns massor kvar och det är endast på inet.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood
Verkar ändå ha sjunkit en hel del. Nu är det minst 218 970-kort. Vill minnas att de hade närmare 1000 för bara en månad sedan. Stackars satar som köper dessa kort nu, är ju bannemig inte billiga Vad duktiga handeln är som bidrar med Nvidia-monopolet.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Hjälpsam

Hur resonerade de när de köpte på sig sådna gigantiska lager?
Verkar helkorkat med tanke på vad som var på gång.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Inte AMD som styr priserna, snarare partnertillverkare och butikerna.

Vore bra om lagren med gamla kort kunde rensas ut någon gång.

Skickades från m.sweclockers.com

AMD sätter MSRP. Samma butiker och partnertillverkare säljer andra grafikkort till "rätt" pris. Vem är den enda gemensamma nämnaren?
För att priserna ska sjunka nämnvärt måste AMD sänka dem först. Vilket det inte finns någon anledning att tro att de gör än på många månader. Därför blir man lätt uppgiven när folk pratar om prissänkningen inte bara som om den vore en grej, utan något som kommer om någon vecka. Ni kan sluta hoppas nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

AMD sätter MSRP. Samma butiker och partnertillverkare säljer andra grafikkort till "rätt" pris. Vem är den enda gemensamma nämnaren?
För att priserna ska sjunka nämnvärt måste AMD sänka dem först. Vilket det inte finns någon anledning att tro att de gör än på många månader. Därför blir man lätt uppgiven när folk pratar om prissänkningen inte bara som om den vore en grej, utan något som kommer om någon vecka. Ni kan sluta hoppas nu.

Förstår faktiskt inte vad du menar...
Kan du utveckla?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Förstår faktiskt inte vad du menar...
Kan du utveckla?

Folk skyller på butiker och partnertillverkarna för att Polaris är för dyrt. Hade det varit deras fel så hade även konkurrensen drabbats lika hårt. Vilket inte är fallet. Det är bara Polaris dom kostar "för mycket". Den enda gemensamma nämnaren för de korten som kostar "för mycket" är AMD, samma butiker och tillverkare har inte samma problem med andra kort.
Det är AMD som sätter priserna för kretsarna och även sätter MSRP. För att Polaris ska bli billigare så ska inte Inet eller Asus sänka sina marginaler i något specialfall för enbart Polaris skull. Utan det är AMD som måste sänka priset. Absurt att förvänta sig att Inet ska ha lägre marginaler eller sälja till förlust för att "rätta till" AMDs prissättning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

AMD sätter MSRP. Samma butiker och partnertillverkare säljer andra grafikkort till "rätt" pris. Vem är den enda gemensamma nämnaren?
För att priserna ska sjunka nämnvärt måste AMD sänka dem först. Vilket det inte finns någon anledning att tro att de gör än på många månader. Därför blir man lätt uppgiven när folk pratar om prissänkningen inte bara som om den vore en grej, utan något som kommer om någon vecka. Ni kan sluta hoppas nu.

Nej, jag håller inte med dig. Prissättningsproblematiken är något vi ser i svenska butiker väldigt väl. Massor av gamla kort ligger kvar och skräpar när nya serier släppts. Varför just AMD-korten kostar mer än de bör här är en bra fråga.

MSRP bryr sig nog bara amerikaner om, i Sverige är det inte tillverkaren som sätter priser utan fri prissättning tillåts vilket gör att det är butikerna som sätter prislappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nej, du har fel. Prissättningsproblematiken är något vi ser i svenska butiker väldigt väl. Massor av gamla kort ligger kvar och skräpar när nya serier släppts. Varför just AMD-korten kostar mer än de bör här är en bra fråga.

Ja du? Varför är det bara AMD Polaris som drabbas? Om gamla lager var förklaringen skulle vi se det på andra kort. I Sverige har vi extremt hård konkurrens på hårdvara och ovanligt små marginaler, varför skulle man frångå detta enbart på Polaris men inget annat? Finns inte ett spår av någon problematik hos Svenska butiker. De prissätter precis allt annat som förväntat. Krävs någon konspiration eller kartellbildning om de skulle vara överens om att särbehandla Polaris. Den butiken som säljer billigare än andra får ju alla kunderna i en så prismedveten kundkrets som den svenska. Marknadskrafter helt enkelt, precis som med alla andra priser i svenska datorbutiker. Polaris fråntas inte det.
Den enda gemensamma nämnaren är just AMD. Sveriges priser är ganska exakt vad man kan förvänta sig av ett MSRP på 239€. Varför ska de gå med förlust för att sälja billigare?

Skrivet av anon5930:

MSRP bryr sig nog bara amerikaner om, i Sverige är det inte tillverkaren som sätter priser utan fri prissättning tillåts vilket gör att det är butikerna som sätter prislappen.

Det är bara ett rekommenderat pris även i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Folk skyller på butiker och partnertillverkarna för att Polaris är för dyrt. Hade det varit deras fel så hade även konkurrensen drabbats lika hårt. Vilket inte är fallet. Det är bara Polaris dom kostar "för mycket". Den enda gemensamma nämnaren för de korten som kostar "för mycket" är AMD, samma butiker och tillverkare har inte samma problem med andra kort.
Det är AMD som sätter priserna för kretsarna och även sätter MSRP. För att Polaris ska bli billigare så ska inte Inet eller Asus sänka sina marginaler i något specialfall för enbart Polaris skull. Utan det är AMD som måste sänka priset. Absurt att förvänta sig att Inet ska ha lägre marginaler eller sälja till förlust för att "rätta till" AMDs prissättning.

Ok, då förstår jag hur du menar...

Jag vill nog komplettera din teori:

Det är inte ett helt okänt fenomen,
att nysläppta attraktiva elektronikkomponenter med begränsad tillgång
initialt får ett högt introduktionspris hos handlarna.

I detta fall handlar det dessutom om grafikkort i ungefär samma prestandaklass
som handlarnas högar med osålda GTX970-80.
(Bara sammanträffande att priserna på GTX970 är "världslägst" i Sverige?)

Lagerproblematik enligt ovan, är inget som påverkar tex 1070 och 1080 nämnvärt.

Slutligen, vilka vinster kan AMD tänkas göra genom att sätta skeva priser på små marknader som Sverige, och sälja de stora kvantiteterna "billigt" på andra marknader?

Oavsett orsak, så krävs det rikligare tillgång på Polariskorten,
för att prisbilden skall ändras till det bättre.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Ja du? Varför är det bara AMD Polaris som drabbas? Om gamla lager var förklaringen skulle vi se det på andra kort. I Sverige har vi extremt hård konkurrens på hårdvara och ovanligt små marginaler, varför skulle man frångå detta enbart på Polaris men inget annat? Finns inte ett spår av någon problematik hos Svenska butiker. De prissätter precis allt annat som förväntat. Krävs någon konspiration eller kartellbildning om de skulle vara överens om att särbehandla Polaris. Den butiken som säljer billigare än andra får ju alla kunderna i en så prismedveten kundkrets som den svenska. Marknadskrafter helt enkelt, precis som med alla andra priser i svenska datorbutiker. Polaris fråntas inte det.
Den enda gemensamma nämnaren är just AMD. Sveriges priser är ganska exakt vad man kan förvänta sig av ett MSRP på 239€. Varför ska de gå med förlust för att sälja billigare?
Det är bara ett rekommenderat pris även i USA.

Har du ens läst tråden? Detta har diskuterats sedan innan lansering av RX 480. Borde inte vara en nyhet att situationen i Sverige är speciell vilket användaren ovan också tar upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Ok, då förstår jag hur du menar...

Jag vill nog komplettera din teori:

Det är inte ett helt okänt fenomen,
att nysläppta attraktiva elektronikkomponenter med begränsad tillgång
initialt får ett högt introduktionspris hos handlarna.

I detta fall handlar det dessutom om grafikkort i ungefär samma prestandaklass
som handlarnas högar med osålda GTX970-80.
(Bara sammanträffande att priserna på GTX970 är världslägst i Sverige?)

Lagerproblematik enligt ovan, är inget som påverkar tex 1070 och 1080 nämnvärt.

Då skulle vi se det på 1060 också. Vi ser inte lika stor obalans där.

Skrivet av FatherOfThree:

Slutligen, vilka vinster kan AMD tänkas göra genom att sätta skeva priser på små marknader som Sverige, och sälja de stora kvantiteterna "billigt" på andra marknader?

Oavsett orsak, så krävs det rikligare tillgång på Polariskorten,
för att prisbilden skall ändras till det bättre.

I stora delar av världen köper man det som är stort på forum och på recensionssidor. Europa anses köpstarkare än USA och de har därför högre priser här. Italienaren, fransosen eller belgaren som får det mesta av sina intryck från Anandtech, Youtube, 9Gag eller spelforumet fattar sina beslut efter hur det ser ut där. Om det funkar bra eller inte att göra så kan jag inte svara på. Men jag kan med 100% säkerhet säga att det är så AMD brukar göra. 7970 prissattes till 499€ i Europa t.ex. AMD har ett flertal gånger satt priser i euro för Europa, och det har sällan kommunicerats tydligt i de fall då det kommunicerats alls.