Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Playstation 4 "Neo" tillkännages i september

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Tror du överskattar köpkraften hos folk. Det är många som inte känner att de har råd att lägga pengar på ny konsol för ofta. De som vill göra det får nu möjligheten att uppgradera sig. De som har pengar att lägga köper antagligen en PC idag och påverkas inte på samma sätt av konsolerna.

Tidigare generationer har hållt i ca 6 år. Tror det blir ett jäkla liv om PS4:an får kortare livslängd. Vi får se om ytterligare 3 år om de kanske börjar fundera på att sluta stödja PS4 bas och det kanske kommer en ny och Neo är lägsta nivå.

Att en konsol håller i 6 år utan uppgraderingsbar hårdvara och pissiga specs redan vid release är ytterst märkligt. Jag hoppas att det synsättet förändras.

Skrivet av anon5930:

Som PS4-ägare så hoppas jag förstås att framtida spel också kommer fungera. Intresset att köpa en Neo är för mig noll, speciellt då inget intressant är på fång och min PS4 står och dammar i brist på spel men framförallt speltid.

Jag hoppas verkligen inte att Sony väljer att skita på befintliga kunder. Och om de nu ändå för sig det, ser till att vi kan få byta in våra PS4or för att få Neo billigare.

Att köpa ny hårdvara för att marknaden ändras är inget konstigt. Varför skall konsolägare slippa? Har du köpt TV senaste 10 åren vet du hur det är med alla standarder och skit som knappt gåller ett år innan man antingen får köpa ny TV eller köpa till en box.

Sen tror jag för den delen att ägarna till PS4 kommer känna sig överkörda oavsett. Även om utvecklare gör vad de kan för att få titlar spelbara så säger det ju sig själv att Neo-versionerna kommer vara betydligt bättre grafik, och prestandamässigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att en konsol håller i 6 år utan uppgraderingsbar hårdvara och pissiga specs redan vid release är ytterst märkligt. Jag hoppas att det synsättet förändras.

Det är ju precis det som sker nu. De har sett att de inte kan leverera en konsol som kommer hålla många år. Problemet kvarstår fortfarande att vanligt folk inte har råd eller lust att köpa ny konsol vart annat eller vart tredje år. Då provar de den här lösningen med Neo istället som en alternativ lösning. Det som kommer bli intressant att se är när även Neo börjar kännas klen och hur de löser det då.

Annars kommer vi antagligen få se maskiner i stil med Steam machines. Och de har väl inte sålt så bra än.

Skrivet av Ozzed:

Att köpa ny hårdvara för att marknaden ändras är inget konstigt. Varför skall konsolägare slippa? Har du köpt TV senaste 10 åren vet du hur det är med alla standarder och skit som knappt gåller ett år innan man antingen får köpa ny TV eller köpa till en box.

Sen tror jag för den delen att ägarna till PS4 kommer känna sig överkörda oavsett. Även om utvecklare gör vad de kan för att få titlar spelbara så säger det ju sig själv att Neo-versionerna kommer vara betydligt bättre grafik, och prestandamässigt.

En TV för nästan 10 år sedan håller idag med. Men sen är det ju skillnad på att visa bild och att ta fram bilder att visa på en skärm.

Varför skulle man känna sig överkörd när man kan fortsätta använda sin konsol precis som innan? Enda fördelarna med Neo är att den klarar av att leverera bättre grafik. Annars är det ju exakt samma maskin. Inget kommer vara exklusivt för Neo inom den närmaste tiden. Vill man ha den bättre grafiken får man köpa en Neo. Det är väl inga konstigheter i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Du kanske har missat det, men det talas om att Neo skall möjliggöra ett "neo-läge" för spel som innebär finare grafik och eller högre fps än för basversionen.

Haha! Nej jag har inte missat att Neo kommer ha bättre grafik än Base.

Vad det pratas om förövrigt är ett upplägg där GPU-binärerna som används kan delas in i Base-specifika, Neo-specifika samt Shared som nyttjas av båda (spel fram till dags dato kan ses som de enbart har Shared GPU binärer mao). CPU-binärerna är dock samma, shared mao, för både Base och Neo. Vilket förstås än mer understryker att båda är en och samma generation förövrigt.

Citat:

Det skulle innebära mer ögongodis för PC,

Nej det gör det nödvändigtvis inte. Mer krävande GPU-kod och mer kvalitativa assets etc existerar redan på PC, inte alls säkert att Neo gör nån markant skillnad (dessutom är det så att man ofta utgår från väldigt hög kvalité för att det nedskalade resultatet ska bli så bra som möjligt så uber-ultra kvalitén finns där i nån mån ändå).

Vad Neo möjligen kan ge är dock, eftersom marknaden med användare som kan nyttja denna mer krävande GPU-kod och högre kvalitativa assets etc ökar, att spelföretagen lägger mer tid och pengar på att göra saker och ting "extra fint". Den här utvecklingen kommer dock alltid av sig självt, oavsett om Neo släppts eller ej, eftersom PC marknaden hela tiden avancerar så effekten är måttlig. Och fortfarande kvarstår "problemet" att man måste ha Base PS4 (OCH icke top-of-the-line PC-hårdvara OCH XOne) i bakhuvudet.

Citat:

samt att vi förhoppningsvis slipper FPS-cappade spel till PC.

FPS-cap av den anledningen har inga tekniska skäl utan är ren idioti. Det vore kul om Neo tog död på idiotin här i världen men det är nog att önska sig för mkt...

Citat:

Sen tror jag också du underskattar köpkraften hos folk. PS4 är tre år gammal. Klart folk vill ha något nytt.

Det vill de säkert. Det är dock inte troligt att alla kommer skaffa nytt. Speciellt inte på en gång.

Nu handlar det ju dock inte bara om befintliga kunder. Nya kunder är nästan än viktigare. Väldigt många fångar man upp först när man nått ner till en viss prisnivå och i stället för att rådumpa sin nya fina Neo kanske man har planer för Base här? Att tillhandahåller olika nivåer på sina produkter gör alla företag, inkl Sony själva, varför skulle inte det kunna gälla Playstation? (nu när man ändå tagit död på "max 1 hårdvara per generation" konceptet)

Citat:

Fy fan vad surt att sitta på ett spel som man vet man fått ut mer av bara man haft Neo.

Ja, det är lika bra att Nvidia lägger ner GTX1060, alla kommer ju bara köpa GTX1070. Eller kommer de det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickecs:

Jo men de här specsen borde ps4 haft från första början tyvärr

Då lika klumpig som XBone och till dubbla priset. Nej tack!

10721a"]
Med Neo men framförallt med Microsofts Project Scorpio, som ska vara rätt brutal enligt "konsol-mått", så kan detta på riktigt driva upp 4K att bli den nya standard upplösningen. Ska bli intressant.
[/quote]

Om 1.5 år är inte Scorpio "rätt brutal" (om ens i dagsläge), utan snarare medioker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Att en konsol håller i 6 år utan uppgraderingsbar hårdvara och pissiga specs redan vid release är ytterst märkligt. Jag hoppas att det synsättet förändras.

Du skrev svaret i min citering, så du vet.

Nu har jag inte ägt min PS4 i två år ens så lite väl tidigt att byta. Dessutom är det en konsoll och dessa ska normalt hålla generationen ut med spelkompatibiliteten. Nu har Sony ännu inte sparkat ut PS4 men scenariot finns ju att det händer. Jag betalade inte 4000kr för en konsoll som skulle hålla två år utan generationen ut.

Min Sony Bravia 40D3550 håller fortfarande bra en bit in på dess åttonde år, vad är det denna nu inte skulle klara? Händer otroligt lite inom TV-branschen förutom skiftet mot UHD då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

10721a"]
Med Neo men framförallt med Microsofts Project Scorpio, som ska vara rätt brutal enligt "konsol-mått", så kan detta på riktigt driva upp 4K att bli den nya standard upplösningen. Ska bli intressant.
[/quote]
"konsol-mått" var grymma på Nintendo 64as tid bl a, vad jag har läst kuriosa kring i vart fall och satt mig in i, just writing

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nu har Sony ännu inte sparkat ut PS4 men scenariot finns ju att det händer.

Ja om de hatar pengar så kanske...

Pengarna för en konsoltillverkare ligger inte i konsolhårdvara, något vissa på SweC (menar inte dig nu) inte tycks förstå alls. Pengarna ligger i den mjukvara (och tillbehör och tjänster) du investerar i efter inköp av konsolhårdvara. Så vad har Sony att tjäna på att inte erbjuda dig mjukvara o dyl?

I Sonys perspektiv kan man nästa säga att det kvittar om du köper en Base eller en Neo PS4. Huvudsaken är att du gör inköp som ger dem pengar med jämna mellanrum. Dvs hårdvaran är inte primär, utan snarare endast något "nödvändigt ont" (kanske därför det är så svårt för SweC:are att ta till sig det här? )

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Du skrev svaret i min citering, så du vet.

Nu har jag inte ägt min PS4 i två år ens så lite väl tidigt att byta. Dessutom är det en konsoll och dessa ska normalt hålla generationen ut med spelkompatibiliteten. Nu har Sony ännu inte sparkat ut PS4 men scenariot finns ju att det händer. Jag betalade inte 4000kr för en konsoll som skulle hålla två år utan generationen ut.

Min Sony Bravia 40D3550 håller fortfarande bra en bit in på dess åttonde år, vad är det denna nu inte skulle klara? Händer otroligt lite inom TV-branschen förutom skiftet mot UHD då.

Skickades från m.sweclockers.com

De inbyggda digitalboxarna som finns håller inte länge då de byter standard titt som tätt. Det är det jag syftar på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Undrar fortfarande om det håller mer än något år på sin höjd. Dubbelt upp i grafikprestanda är förstås trevligt, men det är dubbelt upp från en låg nivå. Förhoppningsvis blir det nya konsoler vart 3:e år i framtiden så utvecklingen av spel inte hålls tillbaka av daterad hårdvara.

Det är väl vad Microsoft tänker göra med Xbox gissar jag. En Windows-konsol som uppgraderas vart tredje år. Lite som Apple. "Samma" maskin fast lite nyare specs då och då. Äldre maskiner är kompatiblamed nya spel 1-3 generationer framåt innan de fasas ut.

Skrivet av arowe17:

Är Neo ett krav för att kunna använda PSVR? Eller kommer man kunna använda PSVR med vanliga PS4?
Har det läckt några prisuppgifter än? Hur står den sig mot Xbox One S i pris? Jag vet att de inte är jämförbara i prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Det vet vi ännu inte exakt.

Skrivet av Kilroy:

Det som inte är lika skalbart är cpu-delen som håller tillbaka spelen väldigt mycket.
Trist att den delen får så liten uppgradering.

Skickades från m.sweclockers.com

Instämmer. Varför kunde den inte köras i 2,1GHz från början?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Varför kunde den inte köras i 2,1GHz från början?

Av samma anledning som att den inte kunde köras i 3,1 GHz?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon5930:

Ryktas om att Neo kommer biffas på lite då den framstår som ganska vek jämfört med Scorpio: http://m.neogaf.com/showthread.php?t=1260081

Frågan är hur länge förbudet mot att göra rena Neo-titlar blir kvar samt hur spelbara PS4-utgåvorna lär vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Förbudet behöver ju inte betyda så mycket i praktiken heller. Se på 3Ds som fick spel som var tekniskt sett spelbara på den äldre versionen men i praktiken krävde den nya 3Ds för att bli annat än bildspel. Om inte Sony tänker gå in och toppstyra väldigt mycket är ju risken att utvecklarna siktar på Neo och tar några enkla genvägar för att få ner kraven till vanliga som sedan flyter värdelöst. Då är ju spelet inte en ren Neo-titel men man behöver i praktiken Neo för att det ska vara vettigt att spela.

Hade för övrigt varit intressant om det var valbart vilken version man körde så Neo kan använda grafikinställningarna för vanliga PS4 fast med högre bildfrekvens.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ja, PS4 Base spelen måste flyta precis lika bra som spelen till PS3 Base gjorde.

Ehm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Av samma anledning som att den inte kunde köras i 3,1 GHz?

Jaså, verkligen? 2,2GHz-versionen har samma TDP och övriga specs. Xbone har ju även den lite högre klocka på 1,75GHz. Hade gjort rätt stort skillnad för prestandan att köra i 2,2 istället för 1,6GHz utan att värme eller pris hade skjutit i höjden. Dumsnålhet säger jag.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickecs:

Jo men de här specsen borde ps4 haft från första början tyvärr

Därför jag ej köpt ett PS4 ännu, räknade med feta spec och 4K stöd och när detta inte uppfylldes så köptes inget.

När PS3 Släpptes så satsade dom på feta specifikationer och Bluray spelare som var super nytt för den tiden och blev ett köp direkt.

Denna gången så blev jag besviken vid PS4 Släppet och köpet uteblev.

Men när Neo kommer så blir det garanterat ett köp för då finns 4K och bättre spec på maskinen.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ipac:

Ja om de hatar pengar så kanske...

Pengarna för en konsoltillverkare ligger inte i konsolhårdvara, något vissa på SweC (menar inte dig nu) inte tycks förstå alls. Pengarna ligger i den mjukvara (och tillbehör och tjänster) du investerar i efter inköp av konsolhårdvara. Så vad har Sony att tjäna på att inte erbjuda dig mjukvara o dyl?

I Sonys perspektiv kan man nästa säga att det kvittar om du köper en Base eller en Neo PS4. Huvudsaken är att du gör inköp som ger dem pengar med jämna mellanrum. Dvs hårdvaran är inte primär, utan snarare endast något "nödvändigt ont" (kanske därför det är så svårt för SweC:are att ta till sig det här? )

Verkligen för tidigt att utesluta att Sony inte ändrar sig. Sedan vet vi ju heller inte hur PS4-versionerna kommer fungera. Det enda som talar för att Sony kan hålla kravet om att spel ska fungera på PS4 är väl att man behåller CPUn även om den får högre klockfrekvens. Jag skulle verkligen inte bli förvånad om det börjar tummas på kravet efter ett tag, speciellt om utvecklarna blir mer intresserade för Xbox och speciellt Scorpio.

Skrivet av Ozzed:

De inbyggda digitalboxarna som finns håller inte länge då de byter standard titt som tätt. Det är det jag syftar på.

Ah, det har du nog helt rätt i förstås. Jag använder inte ens min TV för TV-sändningar längre utan istället som bildskärm.

Skrivet av Zotamedu:

Förbudet behöver ju inte betyda så mycket i praktiken heller. Se på 3Ds som fick spel som var tekniskt sett spelbara på den äldre versionen men i praktiken krävde den nya 3Ds för att bli annat än bildspel. Om inte Sony tänker gå in och toppstyra väldigt mycket är ju risken att utvecklarna siktar på Neo och tar några enkla genvägar för att få ner kraven till vanliga som sedan flyter värdelöst. Då är ju spelet inte en ren Neo-titel men man behöver i praktiken Neo för att det ska vara vettigt att spela.

Hade för övrigt varit intressant om det var valbart vilken version man körde så Neo kan använda grafikinställningarna för vanliga PS4 fast med högre bildfrekvens.

Det kanske största problemet är just detta för mig, hur kommer spelen fungera på PS4? Klarar de ens 30 FPS? Får vi pixel-stuk på spelen för att kunna fungera hyffsat? Hade Sony gått ut med dessa planer vid lanseringen av PS4 hade detta varit ett icke-problem men nu har verkligen PS4 blivit daterad. Nu gör ju förvisso Microsoft likadant förstås, Xbox One S är ju något snabbare än icke-S men Sony drog igång det hela. Och då var det om något Microsoft som hade haft miss motivering till att få ut något snabbare.

Svider inte lika mycket med min Xbox One då jag fick min för 2500kr, betydligt lindringare än de 4000kr som PS4an kostade. Rätt blandade känslor men om tanken är att Microsoft och Sony kommer lansera nya snabbare modeller i samma generation så skiter jag nog i bägge dessa och fortsätter med PC och Nintendo istället. Xbox-spelen bör hitta till PC med tanke på Microsofts nya satsning så jag lär nog få tag i allt jag vill ha även där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Instämmer. Varför kunde den inte köras i 2,1GHz från början?

Strömförbrukningen hade blivit för hög då.

Problemet är snarare att dom körde på 8 "Atom-klassade" cpu-kärnor istället för 3-4 "core-klassade".
Dock helt förståeligt, Zen var för långt borta och Bulldozer för energiineffektiv. Fanns bara jaguar att välja på om man ville ha en APU med bra grafikprestanda.
Men jag tycker det var jävligt kass tajming att köra på sån skit. Dock väldigt svårt val så jag förstår varför, dom ville väl inte vänta 3 år till bara för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ah, det har du nog helt rätt i förstås. Jag använder inte ens min TV för TV-sändningar längre utan istället som bildskärm.

Samma här, men när jag köpte min tittade jag på TV och tyckte det skulle bli så trevligt att slippa femtioelva fjärrkontroller till allt, eftersom digitalboxen var inbyggd.. Ett halvår senare var den i princip värdelös eftersom de hittat på en ny standard som skulle komprimera bättre så att man fick plats med fler kanaler, så då fick man välja mellan att köpa ny box eller gå miste om kanaler.. Jag valde det senare och ungefär i samma veva slutate jag att använda TV'n som en TV.

Lite OT men min poäng var i alla fall att det inte är något nytt att "ny" hårdvara snabbt blir föråldrad och ersätts.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Strömförbrukningen hade blivit för hög då.

Problemet är snarare att dom körde på 8 "Atom-klassade" cpu-kärnor istället för 3-4 "core-klassade".
Dock helt förståeligt, Zen var för långt borta och Bulldozer för energiineffektiv. Fanns bara jaguar att välja på om man ville ha en APU med bra grafikprestanda.
Men jag tycker det var jävligt kass tajming att köra på sån skit. Dock väldigt svårt val så jag förstår varför, dom ville väl inte vänta 3 år till bara för det.

Som sagt ligger TDP:n på samma förhållandevis låga 25W, så den verkliga strömförbrukningen kan inte ha blivit så mycket större.

Steamroller-baserade Kaveri kom bara 3 månader senare, och den var ju ganska energieffektiv.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Som sagt ligger TDP:n på samma förhållandevis låga 25W, så den verkliga strömförbrukningen kan inte ha blivit så mycket större.

NU ja. Men det är ju med krympt process.
Hur det blir nu säger ju absolut ingenting om hur det hade blivit på 28nms processen.

Skrivet av GilbertG:

Steamroller-baserade Kaveri kom bara 3 månader senare, och den var ju ganska energieffektiv.

Jag vet inte hur den skalar med energiförbrukning och prestanda riktigt.
Har du koll på det?
Som jag fattat det kunde den inte mäta sig prestandamässigt med jaguar vid den efterfrågade TDPn, men har ingen egentligen koll.

Permalänk
Medlem

@Kilroy
Det är just 28nm som jag pratar om. 2,2GHz-versionen kom ut så sent som ett halvår sedan, så det är kanske lite frågetecken kring den. Men en Jaguar-baserad processor klockad till 2GHz med 25W TDP ämnad för bärbara datorer kom ut redan i maj 2013. Så tekniken fanns där definitivt.

Fritt ur minnet vill jag minnas att med Steamroller lade man allt krut på APU, och Kaveri presterade förvånansvärt bra för sina 45W. Det fanns 65W-varianter också, men den skalade dåligt, och dessa var inte så mycket bättre.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Så skönt att det börjar hända lite på konsolmarknaden så att konsolspelen inte kommer flaska PC-spelen lika mycket Hade gärna sett att de fläskat på ännu mer när de ändå är igång men man kan inte få allt.

Får fortfarande stryk av en överklockan 2500k och en gammal GTX 680...

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Angående Xbox scorpio: den är ju fortfarande 1,5 år bort så specsen är nog fortfarande mer bara önskemål än spikade... Och folk år impade nu, men när den väl släpps har vi säkert sett en ny vända av topp-kort från nvidia och så kommer det wajnas över att den ligger efter pcmasterrace..

Angående specs på ps4:orna:
1) Varför en viss CPU valdes har nog en hel del med ekonomi att göra. Vid 40 miljoner sålda enheter så har man alltså 40 miljoner i vinst för varje sparar krona... Mao tar man säkert hårdvara man kan få i bästa pris/prestanda...
Jag har inte stor erfarenhet, men har jobbat på ett produktbolag, och där satt ingenjörerna och jagade ören(!) i besparingar på diverse desigval... Mao är ekonomi och kostnad för komponenter betydligt mer invecklat än vad man kan sitta och sia om på ett forum....

2) Utöver det så har man ju utvecklingstid, med allt från design till QA, så det är inte direkt så att man kan byta ut cpun sista månaden innan produktion....
Mao valdes säkert cpun nått åt innan den gick i produktion?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GilbertG:

@Kilroy
Det är just 28nm som jag pratar om. 2,2GHz-versionen kom ut så sent som ett halvår sedan, så det är kanske lite frågetecken kring den. Men en Jaguar-baserad processor klockad till 2GHz med 25W TDP ämnad för bärbara datorer kom ut redan i maj 2013. Så tekniken fanns där definitivt.

Fritt ur minnet vill jag minnas att med Steamroller lade man allt krut på APU, och Kaveri presterade förvånansvärt bra för sina 45W. Det fanns 65W-varianter också, men den skalade dåligt, och dessa var inte så mycket bättre.

Fast det är fyra kärnor på 25 W och samtliga APUer till AM1 har TDP på 25 W, även den med två kärnor. PS4 och Xbone har åtta kärnor. Vidare är de utrustade med maximalt 128 kärnor i GPUn mot 768/1152 i konsollerna plus att konolerna har en del annan logik som de andra APUerna saknar. Xbone har ju till exempel 32 MB ESRAM och PS4 har en extra CPU-kärna. Vidare har de lite extra DSPer och annat pill som ska ta plats och framförallt strömbudget.

Så visst hade de kunnat klocka konsolerna till 2,2 GHz men då hade de antignen fått bygga på en mycket större kylare eller så hade de fått klocka ner annat för att kompensera. Xbone har ju lite högre klockfrevkenser men istället har de en mindre GPU. Allt är begränsat av kylningen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Får fortfarande stryk av en överklockan 2500k och en gammal GTX 680...

Visst är det så, men det händer i alla fall något.

Jag kan tycka att detta tjatet om att konsoler måste vara snorbilliga är lite larvigt. Tänker mig att Sony ändå borde få rätt bra rabatter på fet hårdvara när de förbinder sig att köpa miljontals enheter så priset borde ändå bli helt OK. Ska väl inte vara främmande för folk att lägga 8-10 000Kr på ett komplett vardagsrumsunderhållningssystem?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Visst är det så, men det händer i alla fall något.

Jag kan tycka att detta tjatet om att konsoler måste vara snorbilliga är lite larvigt. Tänker mig att Sony ändå borde få rätt bra rabatter på fet hårdvara när de förbinder sig att köpa miljontals enheter så priset borde ändå bli helt OK. Ska väl inte vara främmande för folk att lägga 8-10 000Kr på ett komplett vardagsrumsunderhållningssystem?

Sony testade en dyr konsol förra generationen. Det höll på att gå åt skogen för dem. PS3 såldes med ett par tusen i förlust per enhet och ändå fick den kritik för att den var för dyr. Att lägga mer pengar på en spelkonsol än vad de flesta lägger på en TV är ett svårtsålt koncept. Lätt för dig att tycka att det är larvigt för du har ju gång på gång visat att du inte riktigt förstår att andra inte har samma ekonomi som du har. Konsolerna behöver sälja stora volymer och för att sälja stora volymer behöver man ha ett någorlunda lågt pris.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Sony testade en dyr konsol förra generationen. Det höll på att gå åt skogen för dem. PS3 såldes med ett par tusen i förlust per enhet och ändå fick den kritik för att den var för dyr. Att lägga mer pengar på en spelkonsol än vad de flesta lägger på en TV är ett svårtsålt koncept. Lätt för dig att tycka att det är larvigt för du har ju gång på gång visat att du inte riktigt förstår att andra inte har samma ekonomi som du har. Konsolerna behöver sälja stora volymer och för att sälja stora volymer behöver man ha ett någorlunda lågt pris.

Samma ekonomi som jag har? Vad vet du om min ekonomi? Dessutom är det där struntprat. Konsolerna har varit fullt kapabla att piska samtida PC och vara billiga santidigt, så det är fullt möjligt. Men nu har man istället valt en väg med billiga konsoler som underpresterar så att PC-spelen blir lidande. Det är inte bra för någon.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast det är fyra kärnor på 25 W och samtliga APUer till AM1 har TDP på 25 W, även den med två kärnor. PS4 och Xbone har åtta kärnor. Vidare är de utrustade med maximalt 128 kärnor i GPUn mot 768/1152 i konsollerna plus att konolerna har en del annan logik som de andra APUerna saknar. Xbone har ju till exempel 32 MB ESRAM och PS4 har en extra CPU-kärna. Vidare har de lite extra DSPer och annat pill som ska ta plats och framförallt strömbudget.

Så visst hade de kunnat klocka konsolerna till 2,2 GHz men då hade de antignen fått bygga på en mycket större kylare eller så hade de fått klocka ner annat för att kompensera. Xbone har ju lite högre klockfrevkenser men istället har de en mindre GPU. Allt är begränsat av kylningen.

För all del, men någon dramatisk skillnad kan det ju uppenbarligen inte röra sig om. Säg 10W extra, det borde inte vara så svårt att kyla och ge ström till. Jag hävdar fortfarande att det är dumsnålhet.

Skrivet av Ozzed:

Visst är det så, men det händer i alla fall något.

Jag kan tycka att detta tjatet om att konsoler måste vara snorbilliga är lite larvigt. Tänker mig att Sony ändå borde få rätt bra rabatter på fet hårdvara när de förbinder sig att köpa miljontals enheter så priset borde ändå bli helt OK. Ska väl inte vara främmande för folk att lägga 8-10 000Kr på ett komplett vardagsrumsunderhållningssystem?

För en svensk som knegar fulltid är det inga problem. För en annan som knegar halvtid och en stor del människor därute i världen som inte har svensk lönebild är saken en helt annan. För en icke oansenlig del av kundgruppen där ute motsvarar dagens konsolpriser en halv till en hel månadslön. Jag är bekant med en rumänsk jurist. Ingånglönen där är under 300€. För rumäner är hundralappar asmycket pengar.

Svenskar lägger dessutom exceptionellt mycket pengar på elektronik i ett globalt perspektiv.

Skrivet av Zotamedu:

Sony testade en dyr konsol förra generationen. Det höll på att gå åt skogen för dem. PS3 såldes med ett par tusen i förlust per enhet och ändå fick den kritik för att den var för dyr. Att lägga mer pengar på en spelkonsol än vad de flesta lägger på en TV är ett svårtsålt koncept. Lätt för dig att tycka att det är larvigt för du har ju gång på gång visat att du inte riktigt förstår att andra inte har samma ekonomi som du har. Konsolerna behöver sälja stora volymer och för att sälja stora volymer behöver man ha ett någorlunda lågt pris.

Inte en helt rättvis jämförelse, då Sony gjorde flera stora strategiska misstag, vilket gjorde att PS3an blev lika dyr som en 360 och Wii tillsammans men prestandamässigt något sämre än 360. Skillnaden var inte så stor i praktiken, ungefär som mellan PS4 och Xbone nu, där PS3 var/är dagens Xbone innan S. Men på flera punkter var PS3 markant sämre. En del spel krävde installation, vilket tog anmärkningsvärt lång tid. En del spel hade det som valfritt, men installation gjorde inte att spelen laddade snabbare än på 360, bara att den kom till samma nivå som 360.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Samma ekonomi som jag har? Vad vet du om min ekonomi? Dessutom är det där struntprat. Konsolerna har varit fullt kapabla att piska samtida PC och vara billiga santidigt, så det är fullt möjligt. Men nu har man istället valt en väg med billiga konsoler som underpresterar så att PC-spelen blir lidande. Det är inte bra för någon.

Det är baserat på dina uttalande i många tidiga trådar där du anser att allt som inte är absolut toppklass är snålt. Till exempel förväntade du dig att alla grafikkort skulle ha GDDR5X utan att vöerhuvudtaget reflektera över att andra kanske inte är sugna på att betala extra för något som inte gör någon direkt skillnad i praktiken. Det betyder att du antingen har så gott om pengar att du inte behöver bry dig om vad du spenderar dem på eller så betyder det att du inte har någon koll alls på ekonomi.

Som sagt så sålde Sony PS3 med brakförlust. I början gick de ca 3000 kr back per såld konsol då de kostade i runga slängar 8000 kr styck att tillverka. Det tog ett par år innan de fick igen de investeringarna och ett tag såg det ut som att hela generationen skulle gå med förlust. Det är därför Sony bara säljer konsolerna med liten förlust den här gången. Det säger ju sig självt att det generellt är en dålig idé att sälja saker mycket billigare än de är att tillverka. Men du förväntar dig tydligen att bli subventionerad av någon anledning.

Det hela är väldigt enkelt. Folk är inte villiga att betala mer än ca 4000 kr för en spelkonsol, därför designas konsollerna för att kosta ungefär 4000 kr och presterar därefter. Lite svårt att se långt tillbaks i historien då teknikläget var ett annat då.

Skrivet av GilbertG:

För all del, men någon dramatisk skillnad kan det ju uppenbarligen inte röra sig om. Säg 10W extra, det borde inte vara så svårt att kyla och ge ström till. Jag hävdar fortfarande att det är dumsnålhet.

För en svensk som knegar fulltid är det inga problem. För en annan som knegar halvtid och en stor del människor därute i världen som inte har svensk lönebild är saken en helt annan. För en icke oansenlig del av kundgruppen där ute motsvarar dagens konsolpriser en halv till en hel månadslön. Jag är bekant med en rumänsk jurist. Ingånglönen där är under 300€. För rumäner är hundralappar asmycket pengar.

Svenskar lägger dessutom exceptionellt mycket pengar på elektronik i ett globalt perspektiv.

Inte en helt rättvis jämförelse, då Sony gjorde flera stora strategiska misstag, vilket gjorde att PS3an blev lika dyr som en 360 och Wii tillsammans men prestandamässigt något sämre än 360. Skillnaden var inte så stor i praktiken, ungefär som mellan PS4 och Xbone nu, där PS3 var/är dagens Xbone innan S. Men på flera punkter var PS3 markant sämre. En del spel krävde installation, vilket tog anmärkningsvärt lång tid. En del spel hade det som valfritt, men installation gjorde inte att spelen laddade snabbare än på 360, bara att den kom till samma nivå som 360.

Var ligger det snåla tror du? 10 W extra i en liten del av en krets är en signifikant skillnad för kylningen. Det är inte heller bara att göra kylaren lite större då begränsningen i kylning generellt ligger i värmetransport mellan kisel och kylare. Ökar man då effekten på en liten del av ytan är det inte säkert att det hjälper att slänga på en större kylare. Att designa runt hotspots är en stor utmanaing i moderna processorer som ofta är termiskt begränsade. Tänk också på att en konsol måste designas för tämligen värdelös kylning då den ska kunna stå intryckt i en TV-bänk i Brasilien utan att överhetta samtidigt som att fläkten inte får överrösta spelet.

Tror du att de satte medvetet låga klockfrekvenser bara för att jävlas med sina kunder? Varför skulle de ha lägre klockfrekvenser än de kan rent tekniskt och ekonomiskt?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24