Dustins Garanti villkor rimliga ??

Permalänk
Medlem

Dustins Garanti villkor rimliga ??

Citat:

Vid garantiärenden ska varan skickas till oss komplett om inget annat är överenskommet med kundservice.

Returnerade produkter testas i enlighet med kundens beskrivning av felet, därför är det viktigt att din beskrivning av felet är så korrekt och utförlig som möjligt. Garantin täcker ursprungliga tillverkningsfel.

Har din vara ett tillverkningsfel hjälper vi dig genom att reparera eller byta ut den. Finns varan inte kvar i vårt sortiment byts den ut mot likvärdig vara.

Är varan felfri, eller om felet beror på yttre påverkan eller handhavandefel, returneras den till kund.
Dustin förbehåller sig i dessa fall rätten att debitera en avgift om för närvarande 250 kronor + moms för att täcka frakt- och hanteringskostnader.

Ingen returavgift debiteras för defekt vara

Deras Garanti villkor känns mer som Konsumenträtten på 3 års tid som enbart täcker fabrikationsfel alltså ursprungsfel från fabrik och inget annat.

Dessutom kommer dom ta betalt av kunden för dit och retur frakten om det kommer fram att det inte är ett ursprungsfel från fabrik.

Har en Butik rätt till att erbjuda enbart Konsumenträtts garanti ??

Enligt mig känns detta helt fel och inte hört någon annan butik som har liknande Garanti Villkor

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd upplåst igen efter kompletteringar i PM.*

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Vad är det som skulle vara orimligt?
De gör exakt vad de behöver enligt Konsumentköplagen (eller Distansköplagen eller båda delarna).

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Rekordmedlem

Garantivillkor kan se ut precis hur som helst, däremot så gäller reklamationsrätten om garantivillkoren är sämre än reklamationsrätten, reklamationasrätten är lagstiftad och kan inte avtalas bort.

Konsumentköplag (1990:932)
Avtalsvillkor som avviker från lagen
3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna
lag är till nackdel för köparen är utan verkan mot denne, om
inte annat anges i lagen.

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-for...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad som är konstigt? Om du skickar in en produkt det inte är fel på så har de ju gjort ett arbete de annars inte får betalt för.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Jonas79: Helt normala villkor.

Tror du ar missförstått det lagstiftade skyddet och dess skillnad mot garantin som ÅF ger.

Att man debiteras för inskickade varor som inte är trasiga eller täcks av garanti är helt normalt.
Brukar vara frakt + hanteringskostnader som skall betalas.

Alla större ÅF gör det på detta sättet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Med "Konsumenträtt" menar du reklamationsrätt va? Reklamationsrätten är lagstadgad i Sverige och gäller i princip endast fabrikationsfel i tre år. Kom ihåg att ett fabrikationsfel inte betyder att varan är trasig direkt när du får den; den kanske pajar efter två år pga av fabrikationsfel.

Garanti är helt frivilligt, och det finns ingen lag som säger att ett företag måste lämna garanti. Företaget väljer alltså själv villkoren för garantin om de väljer att ge sådan.

Bra att ha i åtanke: Flera företag som säger "garanti" syftar då på reklamationsrätten. Ibland har de något tillägg som räknas som garanti, men de brukar inte vara speciellt bredspektrum och ofta gäller de bara i ett år.

Visa signatur

Antag en perfekt sfär i ett vakuum...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Enligt mig känns detta helt fel och inte hört någon annan butik som har liknande Garanti Villkor

Vad är det du tycker är annorlunda mot andra butiker då?

Ser inget som helst orimligt i deras upplägg.

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Deras Garanti villkor känns mer som Konsumenträtten på 3 års tid som enbart täcker fabrikationsfel alltså ursprungsfel från fabrik och inget annat.

Dessutom kommer dom ta betalt av kunden för dit och retur frakten om det kommer fram att det inte är ett ursprungsfel från fabrik.

Har en Butik rätt till att erbjuda enbart Konsumenträtts garanti ??

Enligt mig känns detta helt fel och inte hört någon annan butik som har liknande Garanti Villkor

Det ska väl klargöras att det i de allra flesta fall är tillverkarnas garanti som tillämpas. De brukar uteslutande innefatta ursprungsfel. Att det tas ut en avgift om produkten är felfri eller har ett fel pga handhavande är vanligt. Det som är orimligt är att butikerna ska stå med kostnader som frakt och arbete om man kastat sin telefon i backen eller fått virus på sin dator (det är butikerna som blir debiterade av verkstäder/leverantörer/tillverkare).

Permalänk
Medlem

förstår inte riktigt frågan? garantin brukar oftast också endast gälla ursprungsfel, likaså konsumentköpslagen. Garanti är inte en drulle försäkring.

Om felet beror på handhavande fel, varför skall butiken/tillverkaren betala frakt fram och tillbaka samt tiden för att konstatera felet?

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Sjunger med i kören;
Fullt naturliga villkor. Ser rimligt ut.
"Garantivillkor" *hosthost*

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Jobbade extra i en datorbutik 2000-2001 när jag gjorde lumpen och av det vi själv byggde så hade vi en felfrekvens på under en promille, dvs komponenter som var trasiga vid leverans (Byggde själv x antal hundra burk, inget trasig) medans av det vi sålde över disk så kom ~30% tillbaka som "trasigt" (doa).
20% av grejorna fick vi oftast liv i och 10% var förstört av kund.
Håller helt med Dustin gällande detta.
Tänker ganska ofta på det när jag läser i forumet "byggt ny dator, ingen bild på skärmen"
Ännu en människa som inte vet hur man bygger burk...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

förstår inte riktigt frågan? garantin brukar oftast också endast gälla ursprungsfel, likaså konsumentköpslagen. Garanti är inte en drulle försäkring.

Om felet beror på handhavande fel, varför skall butiken/tillverkaren betala frakt fram och tillbaka samt tiden för att konstatera felet?

Men det jag tänker på är att 1 året så har butiken garanti och sedan går det över till reklamationsrätten på 3 år där enbart ursprungsfel från fabrik gäller.

Detta har känts som en livlina, men självklart så kan inte denna täcka upp om kunden uppenbart haft sönder produkten själv.

Är ett Headset som grabben fått som sen Julklapp efter nyår Kingston Hyper X Cloud 2 där micen började glappa och tappa ljud tills det slutade att funka helt.

Svårt att veta hur han hanterat detta och om det är ursprungsfel från fabrik eller handhavande fel och hur vet en Reperationsverkstad detta ??

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Men det jag tänker på är att 1 året så har butiken garanti och sedan går det över till reklamationsrätten på 3 år där enbart ursprungsfel från fabrik gäller.

Detta har känts som en livlina, men självklart så kan inte denna täcka upp om kunden uppenbart haft sönder produkten själv.

Är ett Headset som grabben fått som sen Julklapp efter nyår Kingston Hyper X Cloud 2 där micen började glappa och tappa ljud tills det slutade att funka helt.

Svårt att veta hur han hanterat detta och om det är ursprungsfel från fabrik eller handhavande fel och hur vet en Reperationsverkstad detta ??

Tänk på att många tillverkare ger egna garantier som överstiger återförsäljarens garantitid.
Utöver detta, gällande att identifiera ursprungsfel: I mångt och mycket handlar det om att se på produktens skick. Ifall man kan se tydliga tecken på att valfri produkt tagit stryk av oaktsam hantering, då går det i stort inte på garanti. Annars faller ganska mycket under garanti.
Glapp faller ofta under ursprungligt fel, inte minst om det är vanligt för modellen. Ifall hörlurarna samtidigt ser ut som fasen och har slängts omkring med tydliga tecken därav, då kan (och bör) man glömma att försöka dra det som garantiärende.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Men det jag tänker på är att 1 året så har butiken garanti och sedan går det över till reklamationsrätten på 3 år där enbart ursprungsfel från fabrik gäller.

Detta har känts som en livlina, men självklart så kan inte denna täcka upp om kunden uppenbart haft sönder produkten själv.

Är ett Headset som grabben fått som sen Julklapp efter nyår Kingston Hyper X Cloud 2 där micen började glappa och tappa ljud tills det slutade att funka helt.

Svårt att veta hur han hanterat detta och om det är ursprungsfel från fabrik eller handhavande fel och hur vet en Reperationsverkstad detta ??

Ja du hävdar ursprungsfel om du känner att du inte våldat sönder micen, då är det upp till ÅF / Kingston att bevisa att du har använt produkten vårdslöst vilket sällan händer.

haft problem med 1 headset från logitech och ett gäng med möss från Razer och alla har blivit godkända RMA och fått nya

EDIT: tydligen ska man själv bevisa efter 6 månader... vilket känns flummigt som fan, har svårt att se ett scenario där du något bevis på fabrikationsfel före 6 månader och den gör sönder 7e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Men det jag tänker på är att 1 året så har butiken garanti och sedan går det över till reklamationsrätten på 3 år där enbart ursprungsfel från fabrik gäller.

Detta har känts som en livlina, men självklart så kan inte denna täcka upp om kunden uppenbart haft sönder produkten själv.

Är ett Headset som grabben fått som sen Julklapp efter nyår Kingston Hyper X Cloud 2 där micen började glappa och tappa ljud tills det slutade att funka helt.

Svårt att veta hur han hanterat detta och om det är ursprungsfel från fabrik eller handhavande fel och hur vet en Reperationsverkstad detta ??

Det som är lagstadgat i reklamationsrätten (3 år) är att under de första 6 månaderna är det säljaren som har bevisbördan, han ska alltså bevisa att felet inte var ursprungligt, medans det efter 6 månader är du som köpare som måste bevisa att felet faktiskt var ursprungligt.

Det är inte helt enkla saker att bevisa. Men oftast räcker det med att visa att varan är i gott skick utan synliga skador eller tecken på att den öppnats etc. Till exempel hade jag en HDMI-port som slutade fungera på min dator efter 1 år, det är praktiskt taget omöjligt för mig att bevisa att felet fanns från början, men eftersom datorn var i fint skick, inga skador eller märken och det var fel på en komponent inuti den så var det inga problem att få det som reklamation (i många fall handlar det även mycket om att företaget ger goodwill, de vill inte ha ett rykte om komponenter som felar efter 12 månader).

När det kommer till glappande headset är det ju viktigt att kolla om sladden är hel och utan skador "utifrån sett". Är det inom 6 månader så måste säljaren presentera bevis för att felet inte är ursprungligt. Lättast är ju att ta kontakt med butiken och förklara problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Deras Garanti villkor känns mer som Konsumenträtten på 3 års tid som enbart täcker fabrikationsfel alltså ursprungsfel från fabrik och inget annat.

Två frågor angående din kommentar. 1 När du säger konsumenträtten menar du reklamationsrätt? 2 När du säger "enbart täcker fabrikationsfel" har du andra tankar om vad som skall täckas?

För att allmänt förtydliga 2 saker:
1) Garanti kontra Reklamation
I sin enkelhet, skillnaden mellan reklamationsärende och garantiärende är vem bevisbördan ligger på och ev. fler rättigheter.

På Garantiärende ligger bevisbördan på återförsäljaren då återförsäljaren skall bevisa om garantiärendet är felaktig, om återförsäljaren inte kan bevisa att det är felaktigt då blir garantiärendet per automatik giltig. Beroende på villkoren kan garantin ge mer rättigheter än konsumenträtten men aldrig avtala bort vad som är lag.

På reklamationsärende ligger bevisbördan hos kund efter 6 månader, då kund måste bevisa att skadan är orsakat av ursprungsfel, om kund inte kan bevisa så blir reklamationsärendet per automatik ogiltig. Under de första 6 månaderna är reklamation och garanti väldigt lika då bevisbördan ligger hos återförsäljaren, skillnaden är i princip enbart eventuella extravillkor från garantin.

Oavsett vilket skall varan ha brukats på ett normalt sätt, med ev. utförd skötsel/service samt utan vanvård för att ersättningen skall vara giltig.

2) Ursprungsfel kontra försäkringsskada
Ursprungsfel täcks antingen via reklamationsärende eller garantiärende, då reklamationens syfte styrs via lag för att säkerställa konsumentens rätt till att varor skall vara tillverkade för att hålla en viss tid; på detta är garantins syfte enbart för att förenkla reklamationshanteringen under en viss tid då återförsäljaren tar på sig bevisbördan istället för kund.

Försäkringsskada av typen olyckshändelse klassas som en skada utan uppsåt eller grov vårdslöshet eller lagbrytande handling där skadans karaktär är yttre vållande skada som inte klassas som ursprungsfel; dessa täckande skador kan vara t.ex. vattenskada, åska, fysisk stöt eller slag. Dessa skadeersättningar kan ha en självrisk och eventuell åldersavdrag, kan ersättas med likvärdig produkt, tillgodokvitto eller i vissa fall kontanter.

edit: förtydligande av garanti vs rekl.
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Jonas79: Har grabben tuggat på sladden eller kört över den?
Är något böjt eller ser skadat pga yttre åverkan?

Om inte är det egentligen bara att skicka in den. Det finns väl ingen som orkar bråka om ett litet headset om det inte är uppenbart att det faktiskt är yttre åverkan.
(Sedan har Qpad haft QC problem med just microfonerna på sina headset och sannolikheten att få det bytt pga mikrofonen är mycket stor).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Jonas79: Har grabben tuggat på sladden eller kört över den?
Är något böjt eller ser skadat pga yttre åverkan?

Om inte är det egentligen bara att skicka in den. Det finns väl ingen som orkar bråka om ett litet headset om det inte är uppenbart att det faktiskt är yttre åverkan.
(Sedan har Qpad haft QC problem med just microfonerna på sina headset och sannolikheten att få det bytt pga mikrofonen är mycket stor).

Tackar så mycket för denna info blir att skicka in det till dom.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.