Seagate lanserar rekordrymlig SSD på 60 TB

Permalänk
Medlem

Grymt att det går framåt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Du menar en petabyte mao.

Det vore något.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag föredrar att kalla det för kiloterabyte, eller terakilokilomegabyte! (blev det rätt där..? )

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Hedersmedlem

Kärlek!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

När jag var liten kommer jag ihåg hur stort det kändes när vi gick från 7 GB i datorn till 40 GB och tyckte man kunde få plats med hela världen.

Eller hårddisken till Amiga och Atari på 20 MB!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det var inte dåligt.

Jag undrar över stabiliteten av SSD's ur ett företags perspektiv.
Det är manipulering av elektroner som utgör lagringen i en SSD. Elektroner kan hoppa till andra atomer sporadiskt och därmed kan man ifrågasätta säkerheten av datan i en SSD.
Det förutsätter jag att de har säkerhetsmekaniker mot men exakt hur pålitligt fungerar det?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av www.theregister.co.uk:

Twelve 8TB nearline disks would offer 96TB of capacity and need 96 watts when idling, versus a single QLC 100TB SSD needing 0.1 watts. That would provide such a lower TCO for a QLC flash archive that it could justify an expensive acquisition cost.

Säg att man sparar 100W genomsnittlig förbrukning på en 100TB SSD mot att ha 12st 8TB HDD.
Så vad blir det, runt 10 öre i timmen ?
I så fall 2 kronor och 40 ören per dygn.
I 365 dagar 876kr.
Om SSD alternativet är flera hundratusen dyrare så tar det hundratals år att spara in mellanskillnaden i inköpspris mot att köra HDD.

Snabbare åtkomsttider/överföringshastigheter, eventuellt bättre hållbarhet/pålitlighet kan naturligtvis vara värt något.
Men skillnaden strömförbrukningen gör för TCO är så försumbar att man kan bortse från den.
(Om skillnaden inte är större än så, på så här dyra produkter)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hårddisktillverkare kan bara drömma om att klämma in 60TB på 3.5". Argumenten för att klassiska hårddiskr har existenberättigande blir färre och färre.

Det enda argumentet har väl varit gigabyte per krona rätt länge nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det enda argumentet har väl varit gigabyte per krona rätt länge nu?

Mer relevant för målgruppen i det här fallet är snarare IOPS per krona, och där tror jag den vinner över hårddiskar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ooooh, riktigt trevlig nyhet.

Nu känns det som att det inte är speciellt långt kvar tills man faktiskt kan börja fundera på att ersätta HDD's med SSD's.

Det har iofs jag och många med mig redan gjort. Jag gjorde det för två år sedan. Kan vara välkomna dig in på den snabba och tysta sidan när du tar steget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mer relevant för målgruppen i det här fallet är snarare IOPS per krona, och där tror jag den vinner över hårddiskar.

Självklart.
Ja, men du sade att argumenten för hårddiskar blir färre och färre.
Jag antar att du menade mer allmänt och inte specifkt för den här produkten.
Oavsett målgrupp så är ju enda argumentet att välja HDD före SSD just gigabyte per krona, och om just den faktorn inte är så viktig så vinner ju SSD varje gång.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Svantesson666:

Det har iofs jag och många med mig redan gjort. Jag gjorde det för två år sedan. Kan vara välkomna dig in på den snabba och tysta sidan när du tar steget.

Har inte direkt varit prisvärt då man har totalt 35TB utrymme i 2 burkar

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Rekordmedlem

Undrar om de klarar att få priset under 1kr per Terabyte redan från lanseringen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Undrar om de klarar att få priset under 1kr per Terabyte redan från lanseringen ?

1kr/TB hade varit något det

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Säg att man sparar 100W genomsnittlig förbrukning på en 100TB SSD mot att ha 12st 8TB HDD.
Så vad blir det, runt 10 öre i timmen ?
I så fall 2 kronor och 40 ören per dygn.
I 365 dagar 876kr.
Om SSD alternativet är flera hundratusen dyrare så tar det hundratals år att spara in mellanskillnaden i inköpspris mot att köra HDD.

Snabbare åtkomsttider/överföringshastigheter, eventuellt bättre hållbarhet/pålitlighet kan naturligtvis vara värt något.
Men skillnaden strömförbrukningen gör för TCO är så försumbar att man kan bortse från den.
(Om skillnaden inte är större än så, på så här dyra produkter)

Ja, konstigt argument även om stora disklådor nog drar en del mer än bara diskarnas strömförbrukning, kylning etc. det stora argumentet är ju just som du skriver åtkomsttider, iops, iops, iops...

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk

...och Samsung meddelar att man tänker trycka ut en disk på 32TB.
Blir nog tidigare än man trott att SSD går om traditionella HDDs.
Tack vare bl.a. 3D NAND är det förhållandevis enkelt att skala upp antal lager. Räknar med över 100 lager inom kort (ref dagens max på 64 lager). Kan dessutom själva ytan minskas något ytterligare sker alltså en skalning i kubik.

När det gäller HDD:s så testas en 12TB i vissa begränsade miljöer. Hört också att 15-16TB är på ingång...
För oss dödliga väntas dessa se dagens ljus först 2017-2018. Så värst mycket längre kommer sedan inte HDD:s med PMR, SMR och He.

Frågan är sedan om HAMR kommer att kunna slå igenom på bred front eller om tekniken redan blir föråldrad när väl dessa diskar blir klara för en bredare lansering? Kanske kan vi redan få 10 TB SSD:s för 3000-4000 SEK 2018?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alven72:

Eller hårddisken till Amiga och Atari på 20 MB!

Skickades från m.sweclockers.com

Min första hårddisk till Amiga var på 20MB, tror styrsystemet hette MFM. Sen hade jag en RLL på 40MB.
Hastigheten var grym (jämför med 3,5" floppy), tror läsning gick runt 100kB/sek. Sen gick man över till SCSI och då var man uppe i ljusets hastighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagobert1:

...och Samsung meddelar att man tänker trycka ut en disk på 32TB.
Blir nog tidigare än man trott att SSD går om traditionella HDDs.
Tack vare bl.a. 3D NAND är det förhållandevis enkelt att skala upp antal lager. Räknar med över 100 lager inom kort (ref dagens max på 64 lager). Kan dessutom själva ytan minskas något ytterligare sker alltså en skalning i kubik.

När det gäller HDD:s så testas en 12TB i vissa begränsade miljöer. Hört också att 15-16TB är på ingång...
För oss dödliga väntas dessa se dagens ljus först 2017-2018. Så värst mycket längre kommer sedan inte HDD:s med PMR, SMR och He.

Frågan är sedan om HAMR kommer att kunna slå igenom på bred front eller om tekniken redan blir föråldrad när väl dessa diskar blir klara för en bredare lansering? Kanske kan vi redan få 10 TB SSD:s för 3000-4000 SEK 2018?

Kommer det diskar på 1+ TB för 1 kr/GB kommer jag byta ut mina diskar i NAS:en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Du menar en petabyte mao.

Det vore något.

Skickades från m.sweclockers.com

När vi nu redan pratar om det så varför inte bara en Yottabyte drive i raid setup.

Mums.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Säg att man sparar 100W genomsnittlig förbrukning på en 100TB SSD mot att ha 12st 8TB HDD.
Så vad blir det, runt 10 öre i timmen ?
I så fall 2 kronor och 40 ören per dygn.
I 365 dagar 876kr.
Om SSD alternativet är flera hundratusen dyrare så tar det hundratals år att spara in mellanskillnaden i inköpspris mot att köra HDD.

Snabbare åtkomsttider/överföringshastigheter, eventuellt bättre hållbarhet/pålitlighet kan naturligtvis vara värt något.
Men skillnaden strömförbrukningen gör för TCO är så försumbar att man kan bortse från den.
(Om skillnaden inte är större än så, på så här dyra produkter)

Skrivet av wounds:

Ja, konstigt argument även om stora disklådor nog drar en del mer än bara diskarnas strömförbrukning, kylning etc. det stora argumentet är ju just som du skriver åtkomsttider, iops, iops, iops...

De lär knappast initialt ersätta 8 TB HDD utan snarare 1,2 eller 1,8 TB 10k dual-port enterprise SAS drives, dessa är inte särskilt billiga till att börja med men när man även räknar in strömförbrukning, kylning och utrymmesbesparing så blir det ganska enkelt att räkna hem det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salcin74:

De lär knappast initialt ersätta 8 TB HDD utan snarare 1,2 eller 1,8 TB 10k dual-port enterprise SAS drives, dessa är inte särskilt billiga till att börja med men när man även räknar in strömförbrukning, kylning och utrymmesbesparing så blir det ganska enkelt att räkna hem det.

Tycker ändå att det är lite märkligt att särskilja strömförbrukningen även om det givetvis är bra att saker drar mindre ström. Sen kan man ju fundera på hur redundant det är att ersätta 8 diskar med en...

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Så många semesterbilder man skulle få plats med!

"Semesterbilder"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

Priset kanske hamnar på 15-20 tusen kronor.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan nog hända att de tar ut lite över detta :-]
Skulle jämföra med kostnaden för högpresterande SAS-diskar, som alltid varit svindyra, så är den mest prisvärda disken en 600GB disk för 3000kr som alltså ligger på cirka 5kr/gb.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Jag föredrar att kalla det för kiloterabyte, eller terakilokilomegabyte! (blev det rätt där..? )

En terakilokilomegabyte är en miljard petabyte, så aaningens för mycket. .

En kilokilokilokilokilobyte är korrekt däremot

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Nån mer som är vill se att de gör motsvarande med en fullhöjds 5,25"-enhet istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vill gärna det, förstår inte varför SSDn behöver vara för 2.5". Så korkat när 3.5 redan är etablerat. Men 5.25 hade varit bäst då våra lådor ändå behöver en viss form för att få plats med allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

När vi nu redan pratar om det så varför inte bara en Yottabyte drive i raid setup.

Mums.

wget "hela internet"

Permalänk
Medlem

Seagate alltså...
Har de egen utveckling av flashminne som de köpt in sig i, eller köper de chip och annat från extern aktör?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

När jag var liten kommer jag ihåg hur stort det kändes när vi gick från 7 GB i datorn till 40 GB och tyckte man kunde få plats med hela världen.

Luxuary! Min första HD var på 10MB (MFM, fullhöjdare 5.25"). Typ : http://i.imgur.com/DqAvpUz.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Undrar hur många år det tar innan dessa gigantiska SSD's landar på rimliga priser? Fördelen är väl att de mindre diskarna borde bli billigare...

Det kan ju ta ett tag.. men hoppas vi snart får se rimliga priser på 4, 6, 8, 10 TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det enda argumentet har väl varit gigabyte per krona rätt länge nu?

+ att ej inkopplade SSD riskerar att förlora data över tid.
går kanske inte att ha externa diskar som man inte läst på ett par år.. kan vara mindre lyckat med SSD.

Men har ju talats om ny teknik som är bättre för långtidslagring och snabbare än SSD.
Får väl se hur länge det tar innan det finns på marknaden och vad det kommer kosta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

+ att ej inkopplade SSD riskerar att förlora data över tid.
går kanske inte att ha externa diskar som man inte läst på ett par år.. kan vara mindre lyckat med SSD.

Men har ju talats om ny teknik som är bättre för långtidslagring och snabbare än SSD.
Får väl se hur länge det tar innan det finns på marknaden och vad det kommer kosta.

Jo, det är sant.
Det finns en liten marknad för den typen av hemanvändare.