"Msi GTX 970" SLI - Funderingar samt tips om överklockning och prestanda

Permalänk

"Msi GTX 970" SLI - Funderingar samt tips om överklockning och prestanda

Hej!

Köpte nyligen ett par "MSI 970 Gaming"- kort begagnat och insåg efter ett tag att de inte är identiska. Det står en 10-siffrig kod på baksidan av varje kort där den ena sludar på "BE" och den andra på "DD". Dessutom har ett av dem en lite stabilare konstruktion med extra stöd vid portarna på kortet. Annars helt identiska och det tog mig säkert en 5 minuter innan jag noterade de små skillnaderna. Har låda till det ena men inte det andra.

Min fråga är om det finns några stora setbacks/risker med att köra SLI med olika kort? Nu verkar dessa vara i stort sett identiska, men som hobbyperfektionist ville man ju helst att de skulle vara exakt samma modell

Sen: Såg att MSI 1060 ligger på ca 3300:- på komplett just ju vilket är mindre än vad jag betalade för dessa(3500:-). Undrar lite vad som skulle vara bäst av de två alternativen. (Kör man ett 1060 ist kan man ju köpa ett till när det segar ihop sig om några år)

Vidare till överklockning: Om nu de här två korten fungerar fint tillsammans har jag tänkt att försöka mig på att överklocka lite. Frågorna är då vilket nätaggregat man behöver/vill ha och vilket prestanda man kan vänta sig att uppnå(liknande 1070? 1080?).
Hade nu tänkt mig ett nätagg på 750-850W.

Tack för att ni eventuellt tog er tid att läsa, och tack på förhand för svar
/Lukas

Permalänk
Medlem

Gtx 1060 stödjer inte SLI, jag skulle nog sälja 970s och försöka få tag på ett 1070.

Permalänk

@Eldorado: Tackar för svar. Det visste jag inte! Ja 1070 vore optimalt men dock lite dyrt, troligtvis kommer jag vänta nått år med dessa i datorn och sedan köpa ett 1070 när det blivit lite billigare. Men nu behöver jag inte väga mellan dessa och ett 1060 längre iaf
/Lukas

Permalänk

Kan säga på en gång men 100% säkerhet att Gtx 1060 inte går att köra i SLI, Nvidia fula som de är har tagit bort den möjligheten. Gtx 1060 går att få för 2800-2900 sek...

Är 99% säker att 2 olika modeller av Gtx 970 borde gå att köra tillsammans. Då ett Gtx 970 drar ca 150 Watt oklockat kan du räkna med att överklockade borde dra ca 350 Watt som max, ett agg på ca 750-850W borde passa utmärkt.

Sedan har du den kinkiga frågan angående prestandan hos 2 st Gtx 970. Borde antagligen ligga i närheten av Gtx 1080 eller rentav slå det - men det finns ett aber..... Gtx 970 har enbart 4 GB grafikminne varav enbart 3,5 Gb utnyttjas optimalt. Detta innebär att även om den teoretiska prestandan kan bli hög begränsas den i verkligheten av just det begränsade grafikminnet.

Beror även på i vilken upplösning du spelar, om det är 1920x1080 så tror jag att enbart 1 Gtx 970 räcker för att maxa det mesta i 60 fsp. I upplösningar över det kan däremot 2 st Gtx 970 ge en rejäl prestandaboost, rentav trycka upp dig över 60 fsp i 4k upplösning.

Så vist kan du ha nytta av 2 st Gtx 970 men i slutändan beror det på vilken skärm du använder...

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk

@Betlomanus: Tack för ett utförligt svar! Nu känner jag mig lite visare Angående videominne: Hur mycket kan man förvänta sig att de stackar tillsammans. Misstänker (och har för mig) att de absolut inte stackar perfekt, dvs 3,5gb+3,5gb=7gb videominne, men kan man förvänta sig upp mot 7gb iaf?
/Lukas

Permalänk

@Basicinsect: Tyvärr stackar videominne inte alls... Utan du har max 4Gb videominne eller 3,5+´0,5 Gb. Tror att ena kortet fungerar som master och det andra slave. Masterkortets videominne speglar sig i slavkortet, dvs en reflektering, inte en addering.

Så tyvärr, du kommer bara ha tillgång till 4Gb videominne även med 2 kort, vilket dock kommer att räcka långt.

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Basicinsect: Du summerar inte videominnet i SLI. Du får det ett kort har då bild buffer dupliceras mellan korten. Dvs du får 4GB Vram. Var av 1/8 är betydligt långsammare.

Ändrar rubrik. MSI 970 syftar på MSIs AM3+ moderkort och om detta stödjer SLI.

Du kan använda vilka olika Gtx 970 du vill för SLI.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Permalänk

@Betlomanus: OK, synd! Så i slutänden blir det ungefär som ett 1070/1080 fast med 4(3,5)gb VRAM. Not to shabby, men förstår att det blir lite begränsat...

@DavidtheDoom: Yes, tackar för svaret.

Permalänk
Medlem

Räcker med ett bra (80plus gold) exemeplvis EVGA/Seasonic nätagg på 650W till den setupen

Visa signatur

Phanteks p400s +mesh +TG |Seasonic Focus+ Gold 750W |Asus X570-F Strix |Ryzen 5 3600X @stock +Corsair H100i platinum |16GB DDR4 3200mhzC14 Gskill FlareX |Sapphire Vega56 Pulse @1650Mhz/950Mhz Samsung HBM |Samsung 970 EVO PLUS 500GB nvme

Permalänk

@Basicinsect: Blir över ett gtx 1080 i kapacitet men med bara 4 Gb videominne vilket som sagt räcker långt även det. Ett nytt Gtx 1080 kostar 7k och ett Gtx 1070 ca 5k.

Så du kan lugnt sitta på dina 2 gtx 970 i ett år då nästa Nvidia generation med grafikkort kommer; Vega - lär vara en helt ny arkitektur mad dramatiskt högre prestanda.

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betlomanus:

@Basicinsect: Tyvärr stackar videominne inte alls... Utan du har max 4Gb videominne eller 3,5+´0,5 Gb. Tror att ena kortet fungerar som master och det andra slave. Masterkortets videominne speglar sig i slavkortet, dvs en reflektering, inte en addering.

Så tyvärr, du kommer bara ha tillgång till 4Gb videominne även med 2 kort, vilket dock kommer att räcka långt.

Skrivet av DavidtheDoom:

@Basicinsect: Du summerar inte videominnet i SLI. Du får det ett kort har då bild buffer dupliceras mellan korten. Dvs du får 4GB Vram. Var av 1/8 är betydligt långsammare.

Ändrar rubrik. MSI 970 syftar på MSIs AM3+ moderkort och om detta stödjer SLI.

Du kan använda vilka olika Gtx 970 du vill för SLI.

Kan vare helt ute å resa,men har för mig att med w10 eller var det något annat
så skulle man kunna få ut fullt minne vid sli eller crossfire

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem

Kör själv 970 sli av olika märken på 1440p , fungerar utmärkt i alla spel

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av zfrigg:

Kan vare helt ute å resa,men har för mig att med w10 eller var det något annat
så skulle man kunna få ut fullt minne vid sli eller crossfire

Det var med DirectX 12 som det fanns rykten om att GPU minne kan komma att stackas.

Permalänk
Skrivet av Neomeow:

Räcker med ett bra (80plus gold) exemeplvis EVGA/Seasonic nätagg på 650W till den setupen

Altight! Känns som grafikkorten dra mindre och mindre ström så köper mig nog ett 750W och kör på det tills det går sönder

Skrivet av Betlomanus:

@Basicinsect: Blir över ett gtx 1080 i kapacitet men med bara 4 Gb videominne vilket som sagt räcker långt även det. Ett nytt Gtx 1080 kostar 7k och ett Gtx 1070 ca 5k.

Så du kan lugnt sitta på dina 2 gtx 970 i ett år då nästa Nvidia generation med grafikkort kommer; Vega - lär vara en helt ny arkitektur mad dramatiskt högre prestanda.

Jasså, nyss var det ju pascal man skulle ha

Skrivet av zfrigg:

Kan vare helt ute å resa,men har för mig att med w10 eller var det något annat
så skulle man kunna få ut fullt minne vid sli eller crossfire

Det tyckte jag såklart lät jätteintressant så jag undersökte lite och det verkar som att man i Windows 10 "ser" summerat VRAM, men i alla praktiska fall har man tyvärr bara tillgång till minnet hos ett kort Har dock inte utfört en 6 år lång studie om detta utan läste bara lite snabbt på Google! Anledningen verkar vara att grafikkortet pratar väldigt snabbt med sitt eget vram(nära 240gb/s) medans den stöter på en flaskhals i form av PCI-E(tror det var 16gb/s) då den vill prata med det andra kortet. Once again bara lite snabb googling så kan vara annorlunda. Tack för svar iaf!

Skrivet av Oneone:

Kör själv 970 sli av olika märken på 1440p , fungerar utmärkt i alla spel

Kul att höra!