Permalänk
Medlem

evga vs zotac

Hej!
Jag står i valet och kvalet mellan evga gtx 1070 sc gaming acx 3.0 för 4890kr och zotac 1070 AMP! Edition (obs: inte extreme) för 4799kr.

Jag är helt nybörjare när det gäller grafikkort men vad jag har förstått av recensioner verkar zotacs 1070 vara ganska bra och ha kapacitet för god strömtillförsel (2*8pin). Dock är jag lite orolig över garantin om jag överklockar, vad jag har förstått är det inte helt hundra att garantin gäller då.

Å andra sidan har vi evga som verkar ha väldigt god efterservice, dock är den endast 1*8pin (spelar det roll?), även fabriksklocken ligger några få mhz lägre.

Vad skulle ni välja? Zotacen från komplett eller evga från webhallen?

Permalänk
Medlem

@dnag: Köp EVGA, deras service och garanti i sig är värt det, även om Zotac kortet är bättre.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Evga gtx 1070 ftw är grymt. 8+8 pin för överklockning.evga Gtx 1070 Sc har bara 8+6 pin om jag inte har fel

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Jag köpte zotacen på kompletts superweekend. Folk snackar mycket om EVGAs service, men jag tycker att får man problem så är det alla gånger lättare att vända sig till återförsäljaren (i Sverige) än till EVGA ( i USA); och då spelar tillverkare ingen roll.

Visa signatur

Antag en perfekt sfär i ett vakuum...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archaea:

Jag köpte zotacen på kompletts superweekend. Folk snackar mycket om EVGAs service, men jag tycker att får man problem så är det alla gånger lättare att vända sig till återförsäljaren (i Sverige) än till EVGA ( i USA); och då spelar tillverkare ingen roll.

Evga har rma/ reparation i Tyskland, så varför du vände dig till evga i staterna förstår jag inte

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

@macbang: Det sa jag inte att jag gjort. Jag tar det alltid med återförsäljaren. Endast en gång har jag pratat med tillverkaren direkt. Men det var för att när min HP laptop pajade så hade återförsäljaren (Computer Sweden) gått i konkurs.

Visa signatur

Antag en perfekt sfär i ett vakuum...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dnag:

Hej!
Jag står i valet och kvalet mellan evga gtx 1070 sc gaming acx 3.0 för 4890kr och zotac 1070 AMP! Edition (obs: inte extreme) för 4799kr.

Jag är helt nybörjare när det gäller grafikkort men vad jag har förstått av recensioner verkar zotacs 1070 vara ganska bra och ha kapacitet för god strömtillförsel (2*8pin). Dock är jag lite orolig över garantin om jag överklockar, vad jag har förstått är det inte helt hundra att garantin gäller då.

Å andra sidan har vi evga som verkar ha väldigt god efterservice, dock är den endast 1*8pin (spelar det roll?), även fabriksklocken ligger några få mhz lägre.

Vad skulle ni välja? Zotacen från komplett eller evga från webhallen?

Tänk bara på att EVGA's kylare inte är något speciellt alls. Har själv haft både GTX 980 Ti SC+ och GTX 980 Ti FTW, båda blev väldigt varma i idle och gick upp mot 80 grader vid spelande trots bra ventilation i chassit.

Är det viktigaste för dig service och garanti välj EVGA ändå, är kylaren viktigast välj Zotac.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av Archaea:

Jag köpte zotacen på kompletts superweekend. Folk snackar mycket om EVGAs service, men jag tycker att får man problem så är det alla gånger lättare att vända sig till återförsäljaren (i Sverige) än till EVGA ( i USA); och då spelar tillverkare ingen roll.

DU glömmer av att evga har 5års garanti mot zotac som har två års garanti (enligt kompletts hemsida iaf).

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Zotacen låg redan beställd på impuls när jag startade tråden, fick hem den idag. Jag tror jag avvaktar med att öppna paketet och ser om det kommer något bättre erbjudande på ett evgakort imorgon eller övermorgon
Återigen tack till alla som skrivit i tråden!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tänk bara på att EVGA's kylare inte är något speciellt alls. Har själv haft både GTX 980 Ti SC+ och GTX 980 Ti FTW, båda blev väldigt varma i idle och gick upp mot 80 grader vid spelande trots bra ventilation i chassit.

Är det viktigaste för dig service och garanti välj EVGA ändå, är kylaren viktigast välj Zotac.

Guru3d "Overall this is a very sound and solid cooling solution."
http://www.guru3d.com/articles_pages/evga_geforce_gtx_1070_sc...

Techpowerup
"EVGA's new revision 3.0 of the ACX thermal solution scores full marks here."
"Gaming fan noise is also awesome! With only 29 dBA, the card is quieter than any other GTX 1070 we've tested before."
https://www.techpowerup.com/reviews/EVGA/GTX_1070_SC/29.html

Det verkar inte vara några större fel på EVGAs kylare.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Guru3d "Overall this is a very sound and solid cooling solution."
http://www.guru3d.com/articles_pages/evga_geforce_gtx_1070_sc...

Techpowerup
"EVGA's new revision 3.0 of the ACX thermal solution scores full marks here."
"Gaming fan noise is also awesome! With only 29 dBA, the card is quieter than any other GTX 1070 we've tested before."
https://www.techpowerup.com/reviews/EVGA/GTX_1070_SC/29.html

Det verkar inte vara några större fel på EVGAs kylare.

Visst inte alls samma grafikkort men mitt gamla EVGA GTX 970 med ACX 2 någonting hade en usel ljudnivå. Men förhoppningsvis har de lärt sig tillverka kylare till pascalkorten.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Digital fyndjägare

@dnag: Zotac har lite olika regler och garanti tider gällande var man bor i världen. De som bor i USA har 2 års med 1 års tillägg om man reggar sig. Vi däremot i Europa "Sverige" inkluderat har 2 års med 3 års tillägg om vi reggar oss. Zotacs support samt garanti är enkel och bra också. De finns också i Tyskland så som EVGA och det är dit man skickar varan om det skulle uppstå strul. De är enkla att ha med och man får instruktioner om hur man ska gå till väga för att testa produkten innan man skickar in den via ett par program som de ber en att ladda ner om man kan och datorn funkar för övrigt. Hos EVGA kan man köpa upp till 10 års Garanti som försäkring men detta gäller då inte för Zotac. Jag har själv haft med Zotac att göra förr och fick då ett grafikkort utbytt till ett bättre efter 4 års användning (GTX680 blev ett GTX 970) Det kostade mig en fraktavgift på 250-300 kronor till Tyskland som vanlig post till utland. Allt gick smidigt till och de frågade om jag ville få ett 970 istället efter deras bekräftelse av felen i mitt 680. Problemet jag fick var att kortet börja lagga och tappade FPS helt plötsligt efter 4 år och då hade jag överklockat det och minnet på den också. Inga problem, det var bara att följa deras RMA och deras regler som man fick via mejlkontakt. Efter drygt en vecka så knackade UPS eller DHL på dörren och överlämnade ett Zotac GTX 970 Amp.

Zotac är bra men EVGA är absolut bäst (10års garanti för ynka pengen och man får byta kylare om man vill köra vatten, Weeee)

https://www.zotac.com/se/page/product-warranty-policy
http://eu.evga.com/support/warranty/

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Avstängd

@jOnÄTÄn:
Jo det är en ny kylare, upp till 60c så är den helt tyst, 0db. Så även lättare spel funkar utan att det låter nått.
Nu är det svårt att jämföra db test från olika siter men det verkar som 1070 i full load låter som ett 970 idle. Stämmer det så vore det ju helt underbart

@Bl4ckIce
10 år är väl kanske lite overkill, innan dess har man garanterat bytt kort.
Men förlänga till 5år ska jag nog göra, hade ett 7970 som dog på sista dagen av garantin så där hade jag väldigt tur att 3 år räckte.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Guru3d "Overall this is a very sound and solid cooling solution."
http://www.guru3d.com/articles_pages/evga_geforce_gtx_1070_sc...

Techpowerup
"EVGA's new revision 3.0 of the ACX thermal solution scores full marks here."
"Gaming fan noise is also awesome! With only 29 dBA, the card is quieter than any other GTX 1070 we've tested before."
https://www.techpowerup.com/reviews/EVGA/GTX_1070_SC/29.html

Det verkar inte vara några större fel på EVGAs kylare.

Har aldrig påstått att det är något större fel på dem, bara att de inte är något speciellt. De klarar att hålla sig under max temperaturer för kretsen, men Zotacs påkostade kylare är bättre, inget snack om saken.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti