Intel "Kaby Lake" Core i7-7700K går i upp till 4,5 GHz utan överklockning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Nej, inte till 1151 sockeln iaf.

Ja visst ja, det är till 2011 sockeln / X99 chipset? (Jag är inte riktigt helt 100 på dessa grejor)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En fråga, vad har ens en "power user" för nytta av mer än 4 kärnor på skrivbordet? Problemet med fler kärnor är att enkeltrådprestanda minskar, vilket i för väldigt nära 100 % av fallen betyder lägre prestanda med modeller som har fler kärnor.

Håller inte med.

Spel ser ut att optimeras mer och mer för 4/8 kärnor och att då ha ett par till för bakgrundsarbete säger jag inte nej till. När jag körde en fyrkärnig CPU behövde jag ofta trycka ALT-TAB och börja leta orsaker till framedrops. Efter att jag bytte till en 6-kärnig cpu som körs i ungefär samma frekvens kan jag låta alla chrome-flikar och andra program ligga öppna, det påverkar inte prestandan lika mycket...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozbaab:

Ja visst ja, det är till 2011 sockeln / X99 chipset? (Jag är inte riktigt helt 100 på dessa grejor)

Kaby kommer först släppas till samma sockel vi kör nu, d.v.s 1151.
Och har bara 4 kärnor.
Om den kommer i en entusiastversion (socket 2011 ?), och därmed mer än 4 kärnor, är det nog bara Intel som vet.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Då vet jag, tack

När kommer nästa segment av entusiast-processorer (6+ cores), finns det någon roadmap eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozbaab:

@Svensktiger: Då vet jag, tack

När kommer nästa segment av entusiast-processorer (6+ cores), finns det någon roadmap eller liknande?

Broadwell-E har ju precis släppts.
Och Intel verkar knappast ha bråttom med nånting just nu.
Räkna med nästan 2 år mellan releaser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är en fråga om balans. Gör du cachen för liten missar den oftare och nästa nivå har typiskt ganska mycket högre latens. Totala latensen att nå RAM tenderar också att öka med varje extra nivå man lägger dit.

Att det handlar om balans (och även pris), går ju att lite skönja i konsumentmodellerna där det finns 1,5 - 2,0 MB L3 cache per kärna medan E-serien samt Xeon E5/E7 har 2,5 MB per kärna. Tittar på mätningar så är L3-latensen något högre för den senare gruppen, men jobbar man med stora dataset väger den högre cache-hit-raten upp detta. Servers och arbetsstationen har i många fall betydligt större dataset jämfört med vad vi ser på skrivbordet.

Visst är det en fråga om balans, så det vore kul att se siffror på hur de kom fram till just 1,5 - 2,0 MB L3-cache per kärna för konsumentmodellerna.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

Lite intressant var det att se att 2600K i 4,5 GHz är ungefär lika snabb som 6600K oklockad men det var lite låg upplösning de kört spelen i.
Videon var inte det @FL3JM efterfrågade då den jämför en i7a med en i5a och dessutom som jag skrev ovan var det rätt stor skillnad på klockfrekvenserna - 4,5 GHz vs upp till 3,9 GHz och det går inte riktigt att säkerställa att 6600K kört i turbo hela tiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Finns ju ett rykte om att Cannon Lake (10 nm) lanseras ihop med ett parallellt spår i form av Coffee Lake (4 vända på 14 nm). Coffee Lake efterföljaren till i7-7700K ska enligt det ryktet utrustas med 6 kärnor.

En fråga, vad har ens en "power user" för nytta av mer än 4 kärnor på skrivbordet? Problemet med fler kärnor är att enkeltrådprestanda minskar, vilket i för väldigt nära 100 % av fallen betyder lägre prestanda med modeller som har fler kärnor.

Kan absolut se värdet av saker som rejält med RAM, brutalt snabb SSD och maximalt klockad CPU för krävande saker på skrivbordet. Men även fast det finns lägen när det går att utnyttja alla 16 kärnor i den 2x 8-kärnor Xeon E5 jag brukar jobba på så är det i genomsnitt ändå långsammare än samtida 4-kärnig i7 CPU då den klockar högre.

När jag bakar ljus i Unity skulle det vara nice, men annars håller jag med om att klockan per kärna är viktigare än antal kärnor. Lite sugen på att uppgradera min gamla 3770k. Men den tuffar på så bra i 4.7 ghz, men det skulle vara just för lite bättre prestanda i just Unity

Visa signatur
Permalänk
Medlem

4 kärnor är i minsta laget om man tillåter sig spekulera om framtiden.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

då hade du alltså världens 180e snabbaste 2600k i världen. och "inga problem" är ju att överdriva

http://hwbot.org/benchmark/cpu_frequency/rankings?hardwareTyp...

Killen snackar ur mössan förmodligen. 5.5 var ovanligt oavsett 2600,2700 och 2500k. Flesta stannade vid 5.2-5.4. Över det var golden.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Killen snackar ur mössan förmodligen. 5.5 var ovanligt oavsett 2600,2700 och 2500k. Flesta stannade vid 5.2-5.4. Över det var golden.

jo jag vet. var det jag var ute efter

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Var därför jag köpte min 6850K, men man börjar ju fundera..

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

@120hz: samma här kör fortfarande på 2600k.. bästa köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Killen snackar ur mössan förmodligen. 5.5 var ovanligt oavsett 2600,2700 och 2500k. Flesta stannade vid 5.2-5.4. Över det var golden.

Och nej jag pratar inte ur mössan!
here you go! https://www.youtube.com/watch?v=wbxU107Wyiw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Mer L4 Cache till folket !
Trist att 5x75c verkar vara one-offs.

Verkligen.
Är synd att de inte ens tittar åt det hållet. Det om något skulle ge entusiaster för spel något nytt att titta på.

Men jag sa dock när skylake lanserades att det var skit och man borde vänta. Står forftarande för det. Broadwell/Haswell var bättre lösning på alla sätt, och troligen kommer DDR4 prestandan ta fart nu... vilket gör alla "framtid-säkrade" Skylake, redan föråldrade.

4,5Ghz är bra början, och betydligt bättre än Skylakes "nerklockning" till 4.0Ghz (4 kärnor) vs tex Haswell refreshs 4,2Ghz (4 kärnor).
Lägg till Skylakes minnesproblem som börjar bli bättre så borde de vara lösta när kaby kommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rafner:

Hm, så om man går i tankarna att investera i en ny dator, bör man då kanske avvakta tills dessa processorer släpps? Om inte annat för att få lägre pris på 6700K/6600K.

Om man inte har bråttom så hade jag nog väntat på att läsa recensioner av AMD ZEN mot Intel Kaby Lake.
Men sent 2016/tidigt 2017, det är ju runt 3-6 månader framåt, så det är ju frågan om man vill ha något NU eller om man klarar sig bra ett halvår till. Kommer alltid finnas något på framtida roadmaps, så man kan ju inte bara vänta för alltid heller.
Så det finns väl inget rätt eller fel svar där. Vill du ha en 6700K nu så är det säkert inget dåligt köp. Du får se till dina egna behov och ekonomi.

Permalänk
Medlem

Intel Core i7 7790k = 5.0GHZ

Drömma kan man ju alltid

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Och nej jag pratar inte ur mössan!
here you go! https://www.youtube.com/watch?v=wbxU107Wyiw

5.0GHz 24/7 är inte omöjligt men inte till det vanliga heller.
Så att länka till en Youtube video från 2011 har noll relevans till dina tidigare påståenden. För att köra 5.0Ghz med ett bra exemplar så ligger man runt 1.35v, vissa 1.375-1.400v. Men i regel när man skulle klättra mot 5.2+ så behövdes 1.400-1.420v för 24/7. Och detta med bra exemplar. Sämre körde väl nätt och jämnt 5.3@1.5v. Men det är svårt 24/7 om man inte har väldigt bra kylning.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk

Intel måste sluta släppa 4 kärniga processorer, om du vill att folk ska uppdatera sina gammla i7or så är det mer kärnor som gäller, min i7 från 2009 kommer jag behålla tills 8 eller 11 kärniga i7or finns att tillgå för rimligt pris

Permalänk
Medlem

Min gamla prolle från 2012 kör fortfarande ifrån denna på stock med lite överklockning och förmodligen lite till, när ska dom fatta att man vill ha alla kärnorna på 4.5, och 6-8 st dessutom...

Permalänk
Medlem

Min 2600K håller ett år till; jag väntar nog på Cannonlake.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

Synd den inte kom nu för köpte precis 6700k

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Immersion:

Intel måste sluta släppa 4 kärniga processorer, om du vill att folk ska uppdatera sina gammla i7or så är det mer kärnor som gäller, min i7 från 2009 kommer jag behålla tills 8 eller 11 kärniga i7or finns att tillgå för rimligt pris

Antingen det eller införa någon form av skrotningspremie på gamla Intel-processorer. Få en 7700K till halva priset när man skrotar sin 2700K kanske?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

5GHz på luft åter möjligt? Det var längesedan... *vinkar till 2600K*

Om nu inte Intel gjort en AMD och klockat processorn till nästan till taket för att få en salespoint. Om det mot förmodan är en klockningsvänlig CPU så kan det kanske bli dags att byta ut trotjänaren 2500K mot en 7700K.

Skrivet av Svensktiger:

Verkar som dom kanske kommer att fungera med nuvarande x1x0 moderkort.
Med bios uppdateringar såklart.
Och självklart släpps en ny generation chipsets som kommer heta x2x0.
Vad dom kommer att locka oss med för att 200 serien skall "behövas" vette 17, kanske fler native usb 3.1 eller nåt

Native USB 3.1? PCI-E 4.0? TB 2.0? Kanske en ny socket för M2 SSD:er? Jag tvivlar att det blir något mer revolutionerande.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

Hade hoppats på fler än 4 kärnor... :/

Permalänk
Avstängd

Är lite sugen på en i7 bara för att men än är det inte värt att skyffla in min 4690k i en htpc.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Vad sugen man blir! Det låter mumsigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGI:

Min 2600K håller ett år till; jag väntar nog på Cannonlake.

2700k @ 4.8ghz för min del o gnäller inte än men saknar en del funktioner till annat än spel med skylake tex men klart bästa köpet man gjort! Hunnit byta 4st gpuer sen jag köpte 2700kn och då håller den bra än

Sandy var kingen än så länge som alla vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Jag höll på med OC mycket förut och köpte in en hel del cpu's! och jag hade några 2500k som gjorde 5+ right ur box 2600k som klockade grymt.
och mina fellow OC'ers hade ett ex antal sandybridge med och dem gjorde lätt 5-5,5 m.m ..
Jag körde min 2500k i 5,2 5,3 24/7 .. det gäller bara att hitta rätt cpu och rätt exemplar för en go OC.
Visst har jag stött på måndags ex där vissa cpu's inte vill alls... spelar ingen roll hur mycket vcore osv man skickar på dem.

4,8 är riktigt bra grattis

Är du helt säker på att du kommer ihåg rätt. 5ghz var iofsig inte omöjligt men det krävde lite tur i silikonlotteriet. Speciellt om det skulle vara 24/7 stabil. 5,5 lätt som du skriver är ursäkta att ja säger det, ett garanterat exempel på att hantera sanningen ovarsamt. Väldigt få som fick upp de i de hastigheterna. Ännu mindre som lyckade mef 24/7 stabila. Du får nog visa upp lite egna bevis på det helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kanske äntligen dags att byta ut sin 3930k då, den börjar kännas lite trött nu...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.