Permalänk
Medlem

Windows 7 + 6700k processor?

Känner att det är dags att skaffa en ny dator.
Problemet är bara att jag absolut inte vill "uppgradera" till Windows 10 då en hel del av de program jag använder oftast inte fungerar på Windows 10.

Jag har även hört att Microsoft har mer eller mindre gett upp på att stödja Windows 7.

Då är frågan: Vore det möjligt att installera Windows 7 på en dator som har en intel core 6700k processor?

Permalänk
Skrivet av SWEGTA:

Känner att det är dags att skaffa en ny dator.
Problemet är bara att jag absolut inte vill "uppgradera" till Windows 10 då en hel del av de program jag använder oftast inte fungerar på Windows 10.

Jag har även hört att Microsoft har mer eller mindre gett upp på att stödja Windows 7.

Då är frågan: Vore det möjligt att installera Windows 7 på en dator som har en intel core 6700k processor?

Vad är det för program som inte fungerar med Windows 10?

Ja och Nej! Stöd och uppdateringar finns till Windows 7 fram till 2020 men de jobbar aktivt för att man ska uppdatera.

Du kan absolut installera Windows 7 på ett system med 6700K. Då handlar det mer om att du förlorar stödet för DX12 om du har ett grafikkort som stödjer det. Samt att tillverkare skapar och underhåller drivrutiner.

Jag va själv skeptisk och sen med att lämna Windows 7. Har kört Windows 10 ett halvår och gal aldrig Windows 8 samma chans. Idag kör jag Windows 10 med StartIsBack som gör att det fungerar i princip som Windows 7.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

@SWEGTA:
Windows 7 har inte drivrutiner som passar Z170 moderkort men allt går att fixa om man är lite händig.
Det är själva installationen som inte riktigt vill fungera utan lite förändringar i installations mediat.
Det är väl det största hindret att installera windows 7, då win10 nästan är för simpelt men då är allt som man inte vill ha påslaget vid installationen dessutom och blir svårare och svårare att stänga av för varje uppdatering.

Microsoft insåg väl att när över 47% väljer att stanna kvar vid ett väl fungerande operativsystem så kröp de till korset och kovände För DX12 kanske blir något att hänga i julgranen om några år, och det är väl egentligen det enda som lockar för allt finns redan i win7.
August 11, 2016: Windows 7 is in extended support and support will end for Windows 7 on January 14, 2020, and support for Windows 8.1 will end January 10, 2023.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!