Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Läsa data från en disk med RAID 1?

Permalänk

Läsa data från en disk med RAID 1?

Hej.

Bakgrund; frågan står länge ner om man vill skippa bakgrunden.

Nu har jag visserligen en Mac (tyvärr). till den har jag Lacie 2 big Thunderbolt extern drive med 2 hårddiskar som speglades i Raid1.
Nu har den ena hårddisken gått sönder, och enheten vägrar Mountas i OS.
Köpte en ny disk, (visserligen inte samma fabrikat som den andra), men jag har inte lyckats med att återskapa Raid med den nya disken.
Till råga på allt har Apple tagit bort funktionaliteten att konfigurera Raid i senaste OS, ( korkat)
så man får hålla tillgodo med terminal kommandon som jag inte heller lyckas med. den externa hårddisken har åkt i golvet så jag misstänker att kanske kontrollerkortet på den externa enheten är sönder.

Nu till min fråga, hur kan man läsa av datan på hårddisken som är formaterad i Raid1 läge?
Kan man skaffa en extern tom låda att stoppa hårddisken i för att ansluta med USB för att få fram mappstrukturen? förhoppningen är att om jag gör det att enheten dyker upp som vilken annan extern disk som helst. Någon som har erfarenhet av detta?

Finns det något program? Mac eller Windows som annars fixar detta?

Permalänk
Rekordmedlem

Det borde gå med ett diskrecoveryprogram, men jag vet inte vad som är bra eller inte på mac men så länge du inte skriver till disken så kan du försöka läsa ut datan och spara den på en annan disk och prova nått annat program om det inte funkar, elerl så lämnar du in den om det är viktig data du måste ha kvar.
Alltså program av denna typ
http://www.alsoft.com/DiskWarrior/
http://www.cleverfiles.com/

Och så lär du dig att göra backup så det inte händer igen !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det borde gå med ett diskrecoveryprogram, men jag vet inte vad som är bra eller inte på mac men så länge du inte skriver till disken så kan du försöka läsa ut datan och spara den på en annan disk och prova nått annat program om det inte funkar, elerl så lämnar du in den om det är viktig data du måste ha kvar.
Alltså program av denna typ
http://www.alsoft.com/DiskWarrior/
http://www.cleverfiles.com/

Och så lär du dig att göra backup så det inte händer igen !

Fast kan man inte med Raid 1 disk bara koppla den som en vanlig disk utanför en array och köra på som vanligt? Raid 1 gör väl full kopia mellan diskarna så de bör gå att köra helt enskilt också utanför en array.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Commander:

Fast kan man inte med Raid 1 disk bara koppla den som en vanlig disk utanför en array och köra på som vanligt? Raid 1 gör väl full kopia mellan diskarna så de bör gå att köra helt enskilt också utanför en array.

Det borde man i princip kunna göra men jag kan inte hur macarna fungerar, får hoppas att nån mackunnig dyker in i tråden och det kan vara vettigt att fråga på ett macforum också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Commander:

Fast kan man inte med Raid 1 disk bara koppla den som en vanlig disk utanför en array och köra på som vanligt? Raid 1 gör väl full kopia mellan diskarna så de bör gå att köra helt enskilt också utanför en array.

Ja det är hela poängen med RAID1, att man ska kunna tappa en disk och allt ska fungera som vanligt förrutom att du får en varning att en disk måste bytas ut. Antingen har Apple en udda implimentering eller så har även den andra disken gett upp. Kanske är det något annat i det externa chassit som gått sönder. Jag har flyttat runt hårddiskar i RAID1 förr utan problem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja det är hela poängen med RAID1, att man ska kunna tappa en disk och allt ska fungera som vanligt förrutom att du får en varning att en disk måste bytas ut. Antingen har Apple en udda implimentering eller så har även den andra disken gett upp. Kanske är det något annat i det externa chassit som gått sönder. Jag har flyttat runt hårddiskar i RAID1 förr utan problem.

Det är inte bara att slänga i extern adapter och köra då apple som väldigt stor andel av raid-implentationerna har ett eget diskupplägg men partitionen finns där så den går att montera även om den troligen kräver lite handpåläggning.

Till TS:

Appleraid har inte utvecklats sen 2009 och kommer försvinna helt och nu är första steget taget genom att ta bort gui-kopplingen men "sudo diskutil appleraid list" i terminalen borde åtminstone visa raiden även om den är bruten.

Då du har en big2 så måste jag fråga om du är säker på att du körde apple raid och inte lacie raid?

Permalänk

Hej,.
Lånade hem en extern usb låda att sätta två hårddiskar i. Stoppade in Raid disken, men den ser ut som när jag kör den via lacien, den går inte att mounta.
Diskwarrior kollade jag, men det fungerade inte. Jag misstänker att något i Lacie chassit är paj också.
Har jag rätt att iafll jag hade kört windows så hade det bara gått att göra det jag gör, men med skillnaden att mappstrukturen är där och kan kopieras?
Nu sitter jag inte i klistret, jag har som tur cloud backup på hela datorn och Lacie disken via Backblaze. Får ladda ner allt till den nya hårddisken, sedan formatera den som är i Raid1 och ha 2 externa hårddiskar.

Ja jag gjorde ett aktivt val att köra raid 1 just för säkerheten när jag skaffade Lacien, (och då var man hänvisad att skapa den med Apples diskverktyg)

Jag hittade något recovery program och körde trial, den ser alla filer och mappar, men kostar sisådär 1000 spänn att aktivera, det har jag inte lust med alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulldog76:

Hej,.
Lånade hem en extern usb låda att sätta två hårddiskar i. Stoppade in Raid disken, men den ser ut som när jag kör den via lacien, den går inte att mounta.
Diskwarrior kollade jag, men det fungerade inte. Jag misstänker att något i Lacie chassit är paj också.
Har jag rätt att iafll jag hade kört windows så hade det bara gått att göra det jag gör, men med skillnaden att mappstrukturen är där och kan kopieras?
Nu sitter jag inte i klistret, jag har som tur cloud backup på hela datorn och Lacie disken via Backblaze. Får ladda ner allt till den nya hårddisken, sedan formatera den som är i Raid1 och ha 2 externa hårddiskar.

Ja jag gjorde ett aktivt val att köra raid 1 just för säkerheten när jag skaffade Lacien, (och då var man hänvisad att skapa den med Apples diskverktyg)

Jag hittade något recovery program och körde trial, den ser alla filer och mappar, men kostar sisådär 1000 spänn att aktivera, det har jag inte lust med alls.

Kan du köra sudo diskutil list och sudo diskutil appleraid list och posta dom? för tekniskt sett borde ju datan finnas där

https://www.27partners.com/2010/07/repairing-appleraid/ finns info hur du konfigurerar om din raid-partition till nåt som går att montera men det är inget jag rekommenderar om du inte vet vad du gör.

En annan bra sida http://rentzsch.tumblr.com/post/99121010260/recovering-from-a...

Permalänk

Här är Appleraid list:

AppleRAID sets (1 found)
===============================================================================
Name: LaCie
Unique ID: 09A71174-1C03-4BDE-A4B4-5559EB4E8FCF
Type: Stripe
Status: Offline
Size: 4.0 TB (4000109887488 Bytes)
Rebuild: manual
Device Node: -
-------------------------------------------------------------------------------
# DevNode UUID Status Size
-------------------------------------------------------------------------------
- -none- 7E3998AF-2F09-4C7A-8BA9-67144D3006D3 Missing/Damaged
1 disk1s2 B87FFF0C-7AAB-46AD-AAB7-BBD44856C20A Online 2000054943744

Här är diskutil list:
/dev/disk0 (internal, physical):
#: TYPE NAME SIZE IDENTIFIER
0: GUID_partition_scheme *500.1 GB disk0
1: EFI EFI 209.7 MB disk0s1
2: Apple_HFS Macintosh HD 299.2 GB disk0s2
3: Apple_Boot Recovery HD 650.0 MB disk0s3
4: Microsoft Basic Data BOOTCAMP 200.0 GB disk0s4
/dev/disk1 (external, physical):
#: TYPE NAME SIZE IDENTIFIER
0: GUID_partition_scheme *2.0 TB disk1
1: EFI EFI 209.7 MB disk1s1
2: Apple_RAID 2.0 TB disk1s2
3: Apple_Boot Boot OSX 134.2 MB disk1s3
/dev/disk2 (external, physical):
#: TYPE NAME SIZE IDENTIFIER
0: Apple_partition_scheme *2.0 TB disk2
1: Apple_partition_map 32.3 KB disk2s1
2: Apple_HFS disk1 2.0 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulldog76:

Här är Appleraid list:

AppleRAID sets (1 found)
===============================================================================
Name: LaCie
Unique ID: 09A71174-1C03-4BDE-A4B4-5559EB4E8FCF
Type: Stripe
Status: Offline
Size: 4.0 TB (4000109887488 Bytes)
Rebuild: manual
Device Node: -
-------------------------------------------------------------------------------
# DevNode UUID Status Size
-------------------------------------------------------------------------------
- -none- 7E3998AF-2F09-4C7A-8BA9-67144D3006D3 Missing/Damaged
1 disk1s2 B87FFF0C-7AAB-46AD-AAB7-BBD44856C20A Online 2000054943744

Här är diskutil list:
/dev/disk0 (internal, physical):
#: TYPE NAME SIZE IDENTIFIER
0: GUID_partition_scheme *500.1 GB disk0
1: EFI EFI 209.7 MB disk0s1
2: Apple_HFS Macintosh HD 299.2 GB disk0s2
3: Apple_Boot Recovery HD 650.0 MB disk0s3
4: Microsoft Basic Data BOOTCAMP 200.0 GB disk0s4
/dev/disk1 (external, physical):
#: TYPE NAME SIZE IDENTIFIER
0: GUID_partition_scheme *2.0 TB disk1
1: EFI EFI 209.7 MB disk1s1
2: Apple_RAID 2.0 TB disk1s2
3: Apple_Boot Boot OSX 134.2 MB disk1s3
/dev/disk2 (external, physical):
#: TYPE NAME SIZE IDENTIFIER
0: Apple_partition_scheme *2.0 TB disk2
1: Apple_partition_map 32.3 KB disk2s1
2: Apple_HFS disk1 2.0 TB

Din raid lever men är trasig den borde gå att laga med instruktionerna i länk 2 i mitt förra inlägg. Antar att disk2 är den nya disken. Ett fult trick som kan fungera är att helt enkelt kopiera innehållet i disk1s2 till HFS partitionen på den vilket borde vara disk2s2 med ett råkopieringsverktyg som dd så länge disk2 innehåller minst samma mängd block.

dd if=/dev/disk1s2 of=/dev/disk2s2 bs=1G

Detta borde fungera då det verkar vara att typen är fel på partitionen som hindrar mount och dd till ny disk är säkrare än parted tricket i länk 1

Permalänk
Medlem

Jag hade använt dd för att skapa en kopia av disk1 och sedan experimentera med diskavbildningen som du skapat via dd, istället för att hålla på med den enda disken som du inte lyckas utläsa data ifrån. Risken för att det går fel är betydligt överhängande med tanke på att du redan verkar ha mixtrat en del med raid osv
Tumregel när du kör raid är att _aldrig_ försöka återskapa eller göra om raidvolymen p.ga diskförlust. Låt det vara helt intakt, förändra inget. Normalt sett så ska en raid1 bara automagiskt återskapa datat på den nya disken.
Dock så ser du att din Rebuild är satt till manual, testa ändra det till Auto, tror det är något i stil med "diskutil appleRAID update AutoRebuild" (snabb googling)
Backa upp disk1 först!!

Visa signatur

7700K 5.1Ghz @ 1.325V | Asus Maximus IX Formula | Corsair Vengeance Black LPX 32GB 3000Hz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | 2*Samsung SSD 960 PRO 512GB raid0 | Corsair AX 860i
Ljud - Hörlurar: Hifiman HE-400i | Förstärkare: KingRex | Headquarters HQ-1
DAC: Benchmark DAC1-Pre

Permalänk
Skrivet av Bulldog76:

Nu har den ena hårddisken gått sönder, och enheten vägrar Mountas i OS.

Det här låter ju konstigt. Det är väl i exakt det här scenariot som RAID 1 ska se till att du slipper nedtid?

Hur har du verifierat att den ena hårddisken är trasig?
Och, vilket kanske är viktigare: Hur har du verifierat att den andra hårddisken fungerar?

Permalänk
Skrivet av Bulldog76:

Name: LaCie
Unique ID: 09A71174-1C03-4BDE-A4B4-5559EB4E8FCF
Type: Stripe
Status: Offline
Size: 4.0 TB (4000109887488 Bytes)
Rebuild: manual
Device Node: -
-------------------------------------------------------------------------------
# DevNode UUID Status Size
-------------------------------------------------------------------------------
- -none- 7E3998AF-2F09-4C7A-8BA9-67144D3006D3 Missing/Damaged
1 disk1s2 B87FFF0C-7AAB-46AD-AAB7-BBD44856C20A Online 2000054943744

Min fetning. Din raidetta var en raidnolla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Min fetning. Din raidetta var en raidnolla?

Såg detta med när jag skrollade igenom tråden, du har en Raid 0a och alla din information är borta. Är informationen viktig nog kan du skicka den till ett företag som försöker återskapa filer, kanske fungerar kanske inte. Kostar ett arm och ett ben gör det i vilket fall som helst.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Skrivet av aluser:

Din raid lever men är trasig den borde gå att laga med instruktionerna i länk 2 i mitt förra inlägg. Antar att disk2 är den nya disken. Ett fult trick som kan fungera är att helt enkelt kopiera innehållet i disk1s2 till HFS partitionen på den vilket borde vara disk2s2 med ett råkopieringsverktyg som dd så länge disk2 innehåller minst samma mängd block.

dd if=/dev/disk1s2 of=/dev/disk2s2 bs=1G

Detta borde fungera då det verkar vara att typen är fel på partitionen som hindrar mount och dd till ny disk är säkrare än parted tricket i länk 1

Jag testade att köra några av kommandona i länken, men den ville inte fungera riktigt. Kan bero på att disken kanske inte satt längre i Lacie lådan utan i en annan med USB. Dessa kommandon som du skrev nu har jag inte hunnit prova.
men det verkar som att det hela löser sig ändå.
Jag håller på med att söka ut infon med ett program som var längre upp i länken. All data verkar hittas, och men själva genomsökningen tar ett par timmar till. Sen kan man bara mounta resultatet som en virtuell disk och kopiera allt till den nya.
Sedan ska jag formatera den gamla hårddisken som en vanlig disk och efter det köra Seatools för att se om den också är skadad eller inte.

Verkar som det löser sig ganska smidigt och jag slipper lägga massa dagar med att ladda hem min backup från molnet.

Skrivet av mini-ryttge:

Såg detta med när jag skrollade igenom tråden, du har en Raid 0a och alla din information är borta. Är informationen viktig nog kan du skicka den till ett företag som försöker återskapa filer, kanske fungerar kanske inte. Kostar ett arm och ett ben gör det i vilket fall som helst.

Nä, det är en raid1 , kanske inte syns i just dessa textfiler, men det kan bero på att jag inte längre har diskarna i Lacie chassit. jag ser alla filer när jag kör återskapningsprogram