Snabbtest: Doom med Vulkan

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Sjukt spännande för er AMD-ägare! Som 970-man är det här mindre kul...

Skickades från m.sweclockers.com

Svammel! bra anledning att köpa nytt snart då man haft 970 nästan 2 år
alltid kul med ny elektronik

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Kan ni inte använda andra färger när ni jämför APier, blir svårt att se skillnaden när ni kör DX12/Vulkan med den där jobbiga.

De fick exakt SAMMA kritik vid ett tidigare test för några veckor sedan, tydligen håller de inte med oss om detta då de inte ändrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Kan ni inte använda andra färger när ni jämför APier, blir svårt att se skillnaden när ni kör DX12/Vulkan med den där jobbiga.

Jupp håller med dig, känns som att de staplarna med ränderna är det nya fräcka lixom. borde vara tvärtom

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Sjukt spännande för er AMD-ägare! Som 970-man är det här mindre kul...

Skickades från m.sweclockers.com

Du menar att ett 2 år gammalt kort som kostade lika mycket som ett 480 idag kräver ett benchmarktest för att märka skillnaden i prestanda.
Skulle nog säga att det var en riktigt bra investering.

Permalänk
Hjälpsam

Förvånar mig att RX480 tappar så mycket över att gå från 1920*1080.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Njae, anledningen till att titan xp får större ökning i vulkan är väl för att det är ett snabbare kort och cpu:n håller tillbaka i lägre upplösningar. Är ju bara att titta på 2160p resultaten där alla kort utom Fury X typ inte får nån ökning av vulkan (som väntat då DX12/Vulcan största poäng är att minska cpu overhead och i den upplösningen är det ju gpu:n som får jobba som hårdast). Förstår dock inte Fury X resultaten, ser väldigt konstiga ut i jämförelse mot dom andra.

Märkligt också att 480 som dominerar 1060 i 1080p förlorar i 1440p.

Skickades från m.sweclockers.com

Att Titan X är starkare borde väl vara irrelevant vid övergång mellan OpenGL och Vulkan? Varför skulle det spela roll? 390X får ju en ökning i 2160p och då är TitanX mycket starkare...och ja jag vet att den inte flaskar i lägre upplösningar, det hör inte till det jag menade.
Jag syftade på enbart prestandan i Vulkan och inte skillnaden mellan OpenGL och Vulkan. TitanX är 33% snabbare än 1080 i 4K men har sett tester där det är uppemot 40% snabbare - samma förhållande som antalet shaders emellan dem. Har inte sett detta i DX11 förutom i riktigt dåligt optimerade spel eller bisarra inställningar. Vulkan (tillsammans med DX12, särskilt i AotS) är det enda som konsekvent visar detta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jacozz:

Bra redaktionen!
Äntligen en lyckad implementation av ett lågnivå-api. Att det är Vulkan och inte det proprietära DX12 gör inte saken sämre.

En fundering: Anledningen att resultaten diffar från gång till gång, kan inte det ha att göra med att det inte finns någon inbyggd benchmark-funktion? Då blir ju varje gång en anings olika tänker jag? Men det går väl att lösa med att ta medelvärdet av låt säga tre "runs" eller så.

DirectX 12 är också lyckad, ger prestandaökningar i en hel del titlar. Warhammer: Total War är den jag sett störst vinst i, +50% prestanda i 1920x1080 och +20% i 2560x1440 med mitt system och FXAA för AA.
Sweclockers valde att köra MSAA 4x vilket dödar prestandan då spelet inte fungerar bra med MSAA pga spelets motor.

Men Vulkan-applikationen i detta spel är riktigt bra, klart bättre än i Talos Principle. Bägge API'er visar på förbättringar och det blir riktigt intressant att se de första spelen som är helt designade att använda dessa istället för DirectX 11.

DOOM saknar bench-läge så redaktionen får spela om samma segment flera gånger. Varje kort i listan tar en hel del tid att göra, jag avundas inte direkt Kenneth som fått spela om samma segment... 40-60 gånger eller något.

Inbyggda benchmark-lägen är det ju rätt varierande åsikter om hur bra de egentligen är. Exempelvis HardOCP är väl de som är mest mot detta då de, om jag nu minns argumenten rätt, riskerar att använda en del av spelet som inte representerar verkligt gameplay och där AMD och Nvidia kan optimera deras drivare för att klara dessa testslingor bättre. Blandannat därför som syntetiska tester allmänt anses vara skräp också, på tok för mycket fuskande under åren.

Permalänk
Datavetare

En observation jag tidigare gjort kring Doom/Vulkan efter att läst detta test är att resultatet verkar skala nästan helt perfekt med klockfrekvens.

Jämfört med referens, notera hur MSI 970 är 11 % snabbare, 980 Strix 12 % snabbare och Gigabyte 980 Ti Gaming hela 20 % snabbare i 1440p. Även 390 ser samma beteende där MSI 390 Gaming är 4 % snabbare än referens.

Dold text

Sett till kort med eftermarknadskylare skulle jag säga att det ser helt OK ut för Maxwell.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag ser en prestanda-boost i Vulkan upp till 48% som minst 29% enligt de test slingor jag testat i Doom. Dvs från hissen till första blåa dörren att öppna på första utomhus banan.

I openGL ligger jag runt 58 fps, I vulkan ligger jag runt 111 fps.
Där det händer mer(Dvs många explosioner och demoner samtidigt) ligger jag runt 49fps i OpenGL och 82 fps i Vulkan.

Detta då i 1080p. Mina specifikationer finns i signaturen.
Med detta sagt, Jag är nöjd. Däremot märkte jag även att i openGL har jag ibland nån form av lag där en frame fryser. Som ett hack i spelet. I Vulkan är detta helt borta.

Mvh

Visa signatur

Dator: AMD FX-8350 BLK Edition | 12 GB RAM 1600 Mhz | Gigabyte GA-990FX-GAMING | Sapphire Nitro+ RX 480 GB | EVGA Supernova G2 750W |

Inofficiell Facebook sida för AMD: https://www.facebook.com/AMDsverige/

Inofficiell webbsida för AMD: https://amd-sverige.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En observation jag tidigare gjort kring Doom/Vulkan efter att läst detta test är att resultatet verkar skala nästan helt perfekt med klockfrekvens.
Sett till kort med eftermarknadskylare skulle jag säga att det ser helt OK ut för Maxwell.

Jo. Det verkar synnerligen bra kodat och prestandan ser bra ut för bägge tillverkarna. För en gångs skull ett nytt snyggt spel som flyter på som smör utan att man behöver köpa de dyraste grafikkorten. Iofs så är det ju ett ganska simpelt korridorsspel, (alltså rent grafiskt), så det kanske förklarar en del men ändå kul att se boosten som framför allt AMD-korten får.

Förklaringen till AMD:s prestanda-boost här och i dx12-titlar i allmänhet gissar jag beror på en kombination av AMD:s mindre bra drivare för OpenGL/DX11 och av icke utnyttjad hårdvara som kräver lågnivå-optimering för att inte bara vara sovande kisel som tar upp plats.

Utan att ha kollat ser det också ut som att prestandagraferna du länkade till, ungefär också motsvarar kortens teoretiska tflop-prestanda? Det vore ju ett trendbrott i så fall.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Fan blev impad över Fury X!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Hmm trodde att rx480 skulle äta upp 1060 även i högre upplösningar, detta går tvärtemot den bild jag har skapat mig av dessa två kort när man kollat jämförelse mellan dessa kort på andra håll.

Iaf, göttigt mos fury x har med sin bastanta krets, alla dessa shaders får verkligen jobba nu.

Finner också det märkligt!

Inget test jag har läst på nätet lyckas ett GTX 1060 prestera bättre än RX480 på vulkan i 1440p:

RX480 vinner alla:

RX480 vinner alla:
http://www.pcgamesn.com/amd/rx-480-vs-gtx-1060-vulkan

RX480 vinner:

'

RX480 vinner:

RX480 vinner:

RX480 Vinner:

Man undrar hur SweC lyckas pricka in så att just deras test så faller helt plötsligt RX480 ner i 1440p och dör mot GTX1060?

Underclock vs Superclock?

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@Ratatosk:

Yes något helt helt fel med detta testet.

Än en gång lyckas SweC gimpa ett RX480 test på ett nytt API trots att resten av världen kommer till samma slutsats:

RX480 slår GTX1060 i alla upplösningar på Vulkan i Doom.

Det mest märkliga är nog att GTX1060 i SweC testet ligger på avg 90 fps vilket är långt över vad något annat test lyckas klämma upp.

Man blir förbluffad att precis som tidigare DX12 test så lyckas man på något vis få fram Internets sämsta resultat av RX480 och Internets bästa resultat av GTX1060......

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hade varit trevligt med lite 21:9 test. 2560x1080 och 3440x1440, in i framtiden nu!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Kan ni inte använda andra färger när ni jämför APier, blir svårt att se skillnaden när ni kör DX12/Vulkan med den där jobbiga.

håller med! sagt det förut om DX11 och 12, svårt att se skillnad... Borde vara helt olika färger istället.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Måste också hålla med föregående talare om att byta ut staplarna till färgade typer och inte samma färg med ränder i. Annars tack för testet och försök få bukt på varför RX 480 @ 1440/4K fick så konstiga resultat i förhållande till andra testsidor som redan nämnts. Värt att tillägga är att testet från redaktionen inte är helt fullskaligt:

Citat:

Observera att det i första rummet handlar om nyfikna experiment på redaktionen, inget fullskaligt test. Tron och förhoppningen är dock att även entusiasterna bland SweClockers medlemmar finner siffrorna intressanta.

Skrivet av Denied87:

Jag ser en prestanda-boost i Vulkan upp till 48% som minst 29% enligt de test slingor jag testat i Doom. Dvs från hissen till första blåa dörren att öppna på första utomhus banan.

I openGL ligger jag runt 58 fps, I vulkan ligger jag runt 111 fps.
Där det händer mer(Dvs många explosioner och demoner samtidigt) ligger jag runt 49fps i OpenGL och 82 fps i Vulkan.

Detta då i 1080p. Mina specifikationer finns i signaturen.
Med detta sagt, Jag är nöjd. Däremot märkte jag även att i openGL har jag ibland nån form av lag där en frame fryser. Som ett hack i spelet. I Vulkan är detta helt borta.

Mvh

Där kommer alla 8 kärnor i din Bulldozer till användning ihop med enormt mycket mindre overhead. Förstår att det kan bli en vansinnig skillnad

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Där kommer alla 8 kärnor i din Bulldozer till användning ihop med enormt mycket mindre overhead. Förstår att det kan bli en vansinnig skillnad

Glömde att tillägga att jag kör maxade inställningar så gott de går.

Men ja, trots åldern på FX-8350 så hänger den med relativt bra, CPUn har fått nytt liv i sig. Men det var väl detta egentligen dessa FX processorer var gjorda för, Synd att API var för sent ute..

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Lagt till ute. Sista meningen blev underlig.
Visa signatur

Dator: AMD FX-8350 BLK Edition | 12 GB RAM 1600 Mhz | Gigabyte GA-990FX-GAMING | Sapphire Nitro+ RX 480 GB | EVGA Supernova G2 750W |

Inofficiell Facebook sida för AMD: https://www.facebook.com/AMDsverige/

Inofficiell webbsida för AMD: https://amd-sverige.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

@Ratatosk:

Yes något helt helt fel med detta testet.

Än en gång lyckas SweC gimpa ett RX480 test på ett nytt API trots att resten av världen kommer till samma slutsats:

RX480 slår GTX1060 i alla upplösningar på Vulkan i Doom.

Det mest märkliga är nog att GTX1060 i SweC testet ligger på avg 90 fps vilket är långt över vad något annat test lyckas klämma upp.

Man blir förbluffad att precis som tidigare DX12 test så lyckas man på något vis få fram Internets sämsta resultat av RX480 och Internets bästa resultat av GTX1060......

Ja, givetvis är det så att Sweclockers avsiktligt "gimpar" resultaten för RX480 för att Nvidia (det stora, stygga och giriga företaget) betalar dem en rejäl summa pengar för detta.

Det kan ju aldrig vara så att detta är vad deras tester ger för resultat och det är exakt de resultaten de redovisar.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Avstängd

AMD har Gjort Grymma Grafikkort och Nvidia gameworks har fuckat för AMD sedan DX11 kom, Nu när Konsolerna valde AMD och en ny generation APIer kommer så har fältet ändrats då AMD håller i konsol tyglarna och Spelmakarna måste anpassa sig till AMD och göra APIer som kan få ut den fulla kraften ifrån alla grafikkort som AMD har över dimensionerat i prestanda sätt till priset.

AMD är vinnare för korten är bättre.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

@Ratatosk:

Yes något helt helt fel med detta testet.

Än en gång lyckas SweC gimpa ett RX480 test på ett nytt API trots att resten av världen kommer till samma slutsats:

RX480 slår GTX1060 i alla upplösningar på Vulkan i Doom.

Det mest märkliga är nog att GTX1060 i SweC testet ligger på avg 90 fps vilket är långt över vad något annat test lyckas klämma upp.

Man blir förbluffad att precis som tidigare DX12 test så lyckas man på något vis få fram Internets sämsta resultat av RX480 och Internets bästa resultat av GTX1060......

Som vanligt då med sweclockers tester. Det är inget nytt. Kan säga att 480 i min sambos dator får betydligt bättre resultat än sweclockers fast hon sitter på betydligt sämre cpu. Vet inte hur de lyckas, ärligt talat?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serverfel:

Fan blev impad över Fury X!

Ett av de mest underskattade korten ifrån AMD tillsammans med 290x och tonga.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triton242:

Du menar att ett 2 år gammalt kort som kostade lika mycket som ett 480 idag kräver ett benchmarktest för att märka skillnaden i prestanda.
Skulle nog säga att det var en riktigt bra investering.

beror på hur man ser det, 290x hade varit en ännu bättre val.
eller varför inte 7970 eller ett Fury kort.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

För mitt GTX 1070 och i7 4790K så mikro-laggar Doom med Vulkan, och jag förstår inte varför. Jag har inte sett att någon annan rapportera samma problem. Det är högre FPS, men det känns ju inte som det med ojämna renderingstider. Någon som har några teorier?

Permalänk
Medlem

glad man är med ett fury x

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Avstängd

@SweRobby:

jag kollade lite på goodoldgames kanalen på youtube och de har gjort en serie tester med nya vs gamla cpuer i både dx11/12 och vulkan och överlag så presterar haswell relativt dåligt.
Och jag har för mig att haswell fick problem i en viss klock hastighet.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Ingen som nämt än att nvidia toppar samtliga listor oavsett drivare? Tänkte bara balansera diskussion lite

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

@Ratatosk:

Yes något helt helt fel med detta testet.

Än en gång lyckas SweC gimpa ett RX480 test på ett nytt API trots att resten av världen kommer till samma slutsats:

RX480 slår GTX1060 i alla upplösningar på Vulkan i Doom.

Det mest märkliga är nog att GTX1060 i SweC testet ligger på avg 90 fps vilket är långt över vad något annat test lyckas klämma upp.

Man blir förbluffad att precis som tidigare DX12 test så lyckas man på något vis få fram Internets sämsta resultat av RX480 och Internets bästa resultat av GTX1060......

Nu vet inte jag hur gamla andra tester är men Nvidia kan ju ha släppt nya drivare som är bättre anpassade för vulkan. Tror knappast Sweclockers har någon vendetta mot AMD.

SWECs 480 resultat är också bättre än de som postades i en tidigare kommentar i tråden så det är knappast "internets sämsta". Snarare tvärt om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ingen som nämt än att nvidia toppar samtliga listor oavsett drivare? Tänkte bara balansera diskussion lite

Skickades från m.sweclockers.com

Är det någon nyhet menar du?
Klart Nvidia presterar bäst, det e j inte så att nvidia förlorar 30fps helt plötsligt när man aktiverar Vulcan.

Nyheten här är att just 1060 i testet äger upp RX480 till skillnad vad man förväntade sig.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Är det någon nyhet menar du?
Klart Nvidia presterar bäst, det e j inte så att nvidia förlorar 30fps helt plötsligt när man aktiverar Vulcan.

Nyheten här är att just 1060 i testet äger upp RX480 till skillnad vad man förväntade sig.

Fel, du får nog läsa noggrannare. Rx 480 vinner med 16fps över 1060 i 1080p och sen vinner 1060 med 6fps resp 4fps i de högre upplösningarna. Så allt beror på vilken upplösning man spelar i.

Permalänk
Medlem

E det jag menar, i högre upplösningar. Fram tills nu har jag sett att det har varit tvärtom.
Blev lite tagen på sängen faktiskt. Kan ju va nya drivvisar eller nått sånt who knows. Blev iaf lixom: -wuuuuuut, detta ser inte alls som jag förväntat mig.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx