Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nytt GTX 1080, datorn bootar inte efter att jag stängt av den. Får ett klick ljud.

Permalänk
Medlem

Nytt GTX 1080, datorn bootar inte efter att jag stängt av den. Får ett klick ljud.

Hej!

Som rubriken lyder så köpte jag ett EVGA GTX 1080 FTW idag och det fungerade bra från början. Jag testade grafikkortet både i Heaven och 3dmark samt BF4 där det fungerade bra. Jag rebootade även ett par gånger under dagen och även det fungerade bra. Första gången jag stängde av datorn helt och skulle starta den igen så loopade den ett par gånger innan den startade. Jag tänkte inte så mycket på det och fortsatte använda datorn. Och nu efter att jag stängt av datorn helt en andra gång så vill den inte boota alls. Inga fläktar snurrar, det enda jag får är ett klick ljud när jag trycker på Start knappen.

Datorn bootar som vanligt när jag tar ut grafikkortet och kör på det interna grafikkortet. Datorn bootade även när jag stoppade i ett AMD R7 260x för att testa.

Andra saker jag gjort för att testa:
Testade med andra strömkablar från PSU till GPU.
Testade andra uttag i PSU.
Clearade CMOS.
Stoppade in grafikkortet i den andra PCIE sloten.
Kopplade strömkabeln från PSU direkt in i uttaget i väggen.

Specs:
i7 6700k
Noctua NH-U14s
Asus Maximux VIII Hero
Corsair DDR4 16GB 3000Mhz
EVGA Supernova G2 850W Gold
EVGA GTX 1080 FTW
NZXT H440

Tack på förhand!
//Zebbe

EDIT:

För att förtydliga:
Jag kommer alltså inte alls in i datorn. Inget händer när jag trycker på start knappen förutom att man hör ett klick ljud. Men detta hör man även när jag startar datorn med grafikkortet urtaget, så det klick ljudet säger inte så mycket. Datorn är stendöd när jag försöker starta den med mitt 1080 i.

Permalänk
Medlem

Har du provat avinstallera med programmet DDU ( Display Driver Uninstaller) Eftersom datorn tidigare registrerat AMD R7 260x så kan det strula till.när man placerar ett nytt grafikkort.

Visa signatur

Seasonic Prime Ultra Titanium 1000 W | Z390 Asus Ws pro | G.skill trident Z DDR4 16x2 (32gb) CL-14-14-14-34 | M.2 Samsung 970 Pro 512 gb | Intel I9-9900k 8 cores / 16 threads | Nvidia Geforce RTX 2080 ti Asus Rog Strix Gaming OC | Asus rog 360 mm | Fractal Design r6 Gunmetal TG | Windows 10 Home 64 bit

Permalänk
Medlem

@Medien: Jag körde med DDU och tog bort alla AMD drivrutiner innan jag installerade mitt 1080.

Permalänk
Medlem

Jag tolkar klick-ljudet som att någonting slår ifrån för att komponenterna inte skall ta skada. Har du möjlighet att prova gpun i en annan dator?

Edit: sitter rätt kablar på rätt plats? sitter dem som de skall? Inget smuts, skada eller annat skit i pcie slotten och orsakar glapp?

Permalänk
Medlem

@frozzarn: Alla kablar sitter på plats och smuts i PCIE sloten är det nog inte i och med att ett annat grafikkortet fungerar bra i samma slot, men kan testa att blåsa lite imorgon och se om det fungerar. Jag ska testa att stoppa in grafikkortet i en annan dator imorgon.

Permalänk

lär tyvärr vara evga kortet, samma hände med mitt evga 1080, och hänt flera med evga se nedan länk,
min burk var helt ny funkade 6 dagar sedan tvär dog

https://forums.geforce.com/default/topic/940656/geforce-1000-...

Permalänk
Medlem

@johanchrister: Ja det verkar tyvärr som det. Jag testade precis grafikkortet i en annan dator och det var samma sak då. Gick du till EVGA för hjälp eller direkt till de du köpte det av?

Permalänk

@Zebbe1: gick till återförsäljaren där ja köpt burken/kortet

Permalänk
Medlem

@johanchrister: Var precis där nu, de testade det i butik. Första gången de bootade så startade den inte. Då tog de ut grafikkortet och startade med det interna. Sedan stängde de av datorn och satte därefter in grafikkortet igen, då fungerade det tydligen. Jag gjorde samma sak här hemma och det är igång nu. Känns skumt att det fungerade men ska testa mer här hemma nu och se om problemet uppstår igen.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle ha krävt ett nytt kort...det är ett problem som troligen kommer att komma tillbaka i framtiden, större och säkerligen skada nån komponent permanent..säkerligen efter garantin gått ut också..ett sådant dyrt kort ska inte krångla.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

@Fisken1986: Ja jag håller med, men de i butiken tyckte inte det. Jag frågade om att få ett nytt kort istället.

Det fungerar stabilt än så länge. Har som tur är 5års garanti ifall något dyker upp igen.

Permalänk
Medlem

Jahopp, där brann grafikkortet precis upp när jag satt och lirade lite CS. Det smattrade till och knastrade, såg en liten flamma till och med. Resten av delarna verkar vara ok efter lite tester men ska kolla närmare på det. Blir till att åka tillbaka till butiken imorgon....

Jag har nog aldrig varit så snabb på att slita av en sidopanel! xD

Permalänk
Medlem

@Zebbe1: Fy fan. Va detta FTW kortet? Fick mitt i onsdags. Så inte hunnit köra de så länge ännu.
Powerlimit och voltage på standard?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

@TaunyTiger: Kommer inte riktigt ihåg vart min powerlimit och voltage låg på, jag ändrade det en hel del när jag testade det men den var inte maxad iallafall. Ja detta var FTW kortet.

Permalänk
Medlem

Hur hårt överclockade du?

Permalänk
Medlem

@Zebbe1: Usch. Vilken tur att bara grafikkortet gick då. Undra vad som gäller om fler komponenter går om de skulle hända någon annan. Man vill ju gärna ha ersättning för de isf.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

@Jocke86: Kommer inte ihåg exakt vart jag hade power limit + voltage men jag körde med +90mhz och +500mhz mem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zebbe1:

Jahopp, där brann grafikkortet precis upp när jag satt och lirade lite CS. Det smattrade till och knastrade, såg en liten flamma till och med. Resten av delarna verkar vara ok efter lite tester men ska kolla närmare på det. Blir till att åka tillbaka till butiken imorgon....

Jag har nog aldrig varit så snabb på att slita av en sidopanel! xD

Då får vi gratulera @Fisken1986 som uppenbarligen kan se in i framtiden.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

@Lifooz: Haha japp^^

Permalänk
Medlem

1080 ftw

evga 1080 ftw kortet är redan klockat så mycket det går utan att det blir ostabilt. bara låt gpu boost 3 jobba istället. det klockar kortet upp och ner efter behov, ni behöver inte ha kortet körandes i 2.2ghz när ni spelar cs.....

Visa signatur

Corsair Vengeance C70 ATX Mid Tower | i7 4790K 4.5 GHz | ADATA 16GB DDR3 | MSI Z97 GAMING 5 | EVGA GTX 1080 FTW | Samsung 850 256GB | Samsung 830 64GB OS SSD | WD Caviar Blue 500GB | 144Hz ASUS 27" VG278HE | 60Hz BenQ 27"