Planet runt Proxima Centauri, solens närmaste grannstjärna, upptäckt

Permalänk
Hedersmedlem

Planet runt Proxima Centauri, solens närmaste grannstjärna, upptäckt

För några dagar sedan bekräftade European Southern Observatory att de med stor felsäkerhet (<1/10 000 000) upptäckt en planet runt Solens närmaste grannstjärna Proxima Centauri, som befinner sig på ett avstånd av drygt 4 ljusår från vårat solsystem. Det som gör det extra intressant är att planeten med 90% säkerhet har en massa mellan 1,3-3,0 gånger Jordens massa, samt att den befinner sig i den så kallade "beboeliga zonen" där flytande vatten kan existera. Det är inte den första liknande planeten man upptäckt, men med tanke på hur "nära" den befinner sig så är direkta observationer om några decennier inte en omöjlighet.

http://www.nasa.gov/feature/jpl/eso-discovers-earth-size-plan...
https://en.wikipedia.org/wiki/Proxima_Centauri_b

Är det bara jag som får rysningar av fascination med dessa upptäckter?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Inaktiv

Jag blev väldigt förvånad att de inte upptäckt den tidigare då den är så nära jämfört med avstånden till andra upptäckta planeter. Men det kanske finns en rad omständigheter som gör den mycket svårare att upptäcka.
Det jag reagerade mest över var på hur pass snabb/liten omloppsbana den har. Känns som om gravitationen på den planeten bör påverkas starkt av stjärnan den kretsar kring.

Permalänk

Den kretsar kring en röd dvärg som är ungefär 1.5g större än Jupiter så det är väldigt svårt att ens se stjärnan den kretsar kring därför har det hittills varit nästan omöjligt att upptäcka planeter kring dessa ljussvaga stjärnor. 75 procent av alla stjärnor i universum är röda dvärgar. De kan leva i tiotals, t.o.m. hundratals miljarder år. ..så livsformer på dessa planeter skulle kunna utvecklas under mycket lång tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

undra hur det är o leva på en sån planet där 1 varv runt solen tar 11 dagar

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk

Ursäkta min okunskap men hur långt är 4 ljusår? Är det som till Jupiter eller är jag helt ute och cyklar?

//Jonte

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk

Och där troligen samma sida alltid är vänd mot solen. ..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är betydligt mer fascinerande med folk som säger att det inte finns mer liv i universum än oss på jorden. Har för mig att man för några år sen hittade en planet som också hade nästintill identiska förhållanden som jorden, atmosfär, en sol nära sig och på ungefär samma avstånd som våran.
Av alla googolplex planeter där ute, varför skulle det enbart vara en som skulle vara bestyckat med liv?
Men ja jag tycker sånt här är otroligt intressant! Kittlar ens hjärna av att ens tänka på det

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Vi får forska lite mer kring antimateria motorer och ta oss dit någon gång

Har planeten något elektromagnetiskt fält runt sig? Hur är atmosfären och gravitationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Ursäkta min okunskap men hur långt är 4 ljusår? Är det som till Jupiter eller är jag helt ute och cyklar?

//Jonte

Ett ljusår = hur långt ljuset hinner färdas i vakum på ett år.

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonathan0101:

Ursäkta min okunskap men hur långt är 4 ljusår? Är det som till Jupiter eller är jag helt ute och cyklar?

//Jonte

Det tar ljuset ~33 minuter att ta sig från Jorden till Jupiter.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av Jonathan0101:

Ursäkta min okunskap men hur långt är 4 ljusår? Är det som till Jupiter eller är jag helt ute och cyklar?

//Jonte

med den (hittills) snabbaste raketen, har jag för mig att det skulle ta ca 18000 år att åka dit! I jämförelse med till Jupiter kanske runt 2-3 år med samma hastighet

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 7 5800x3d 32GB - Arctic Liquid Freezer III 240 - Strix X570-F - RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrithiofeN:

med den (hittills) snabbaste raketen, har jag för mig att det skulle ta ca 18000 år att åka dit! I jämförelse med till Jupiter kanske runt 2-3 år med samma hastighet

Såg en kort video om detta ämne på SciShow Space där som sa att det skulle ta 18000 år.

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk

Kanske är det därifrån "the greys" kommer ifrån

Permalänk
Medlem

Det är sjukt intressant, särskilt med tanke detta: http://www.theverge.com/2016/4/12/11413402/stephen-hawking-yu...

Hoppas fler hoppar på tåget nu när dessa nyheter har släppts. Fantastiskt kul!

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Skrivet av elkeR:

Det är sjukt intressant, särskilt med tanke detta: http://www.theverge.com/2016/4/12/11413402/stephen-hawking-yu...

Hoppas fler hoppar på tåget nu när dessa nyheter har släppts. Fantastiskt kul!

Det här kan också vara lite intressant:
Ny SETI kandidat signal
http://www.centauri-dreams.org/?p=36248

Permalänk
Medlem

Ett problem som många vetenskapsmän låter bli att nämna är att röda dvärgar utger en oerhörd mängd Micro och x-Ray strålning som men ganska så stor sannolikhet slitit bort atmosfären från denna planet, eller åtminstone försvagat den till intet likt vad vår sol har gjort med mars atmosfär och med vattnet på Venus. Kom också ihåg att våra jord har en ovanligt stor järn kärna för planetens storlek.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Läste om att man "relativt" snabbt skulle kunna komma dit med en sond som puttas av en kraftig laser, då behöver man inte ta med bränslet på farkosten. Man kan dock inte stanna vid Proxima b vad jag förstod. Tror inte man kan retardera som man gjorde i filmen 2010, sonden går för snabbt för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noob:

undra hur det är o leva på en sån planet där 1 varv runt solen tar 11 dagar

Andra problem är 400x strålningen
Finns också en risk att planeten har en bunden rotation, som månen till jorden. Ena sidan är kall i konstant mörker medan den andra är het i konstant ljus. En annan möjlighet är 3:2 som Merkurius.
Men enligt simuleringarna är temperaturen ändå -90 till +30 så det kan ju finnas liv.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Skrivet av seraj5:

Hur är atmosfären och gravitationen?

Ingenting alls skall ännu vara sagt i den frågan om atmosfären; orsaken är att vi ännu inte känner till om Proxima Centauri B, som planeten heter, har en bana som passerar Proxima Centuari i fri siktlinje från jorden. För att kunna fastställa om en atmosfär finns och vad den i sådana fall består av måste mätningarna med dagens teknik ske med värdstjärnan som bakgrund; når dess ljus når oss efter att ha passerat planetytan kommer vi snart ha svaret på frågan.

Som kuriosa kan nämnas att vi fick kännedom om Plutos atmosfär först när New Horizons - sonden som passerade för ett drygt år sedan - hunnit till baksidan; mot solljuset kunde då de relevanta observationerna göras.

Visa signatur

load "$",8 : list

Permalänk
Medlem

Här får man en lite mer realistiska perspektiv på hur planeten kan se ut, men onekligen spännande!

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av noob:

undra hur det är o leva på en sån planet där 1 varv runt solen tar 11 dagar

"Hej, jag heter Casgar och är 875 år. Skönt att det är sommar nu, tror jag ska åka på semester till vintern..... d.v.s. om 3 dagar."

Skrivet av Jonathan0101:

Ursäkta min okunskap men hur långt är 4 ljusår? Är det som till Jupiter eller är jag helt ute och cyklar?

//Jonte

För att göra en jämförelse som inte är tidsberoende

Jorden - Månen:
384 000 km (medianavstånd)
Solen - Jupiter:
778 547 200 km (medianavstånd)
Solen - Proxima Centauri:
40 208 104 508 468 km (40 biljoner km = 4,25 ljusår)

Proxima Centauri befinner sig 51 645 gånger längre bort från Solen än vad Jupiter gör, eller 104 708 605 gånger avståndet mellan Jorden och Månen. I rymdmått så är det ett stenkast. Universum är STORT!

Skrivet av RVX:

Jag tycker det är betydligt mer fascinerande med folk som säger att det inte finns mer liv i universum än oss på jorden. Har för mig att man för några år sen hittade en planet som också hade nästintill identiska förhållanden som jorden, atmosfär, en sol nära sig och på ungefär samma avstånd som våran.
Av alla googolplex planeter där ute, varför skulle det enbart vara en som skulle vara bestyckat med liv?
Men ja jag tycker sånt här är otroligt intressant! Kittlar ens hjärna av att ens tänka på det

Skrivet av seraj5:

Har planeten något elektromagnetiskt fält runt sig? Hur är atmosfären och gravitationen?

Planeten har inte observerats direkt utan den har endast kunnat bekräftats genom att studera dess gravitationspåverkan på sin stjärna, d.v.s. hur stjärnan gungar när planeten roterar runt den. Det gör att man mer eller mindre bara kan konstatera saker som dess massa och omloppstid.

Gällande gravitationen så är det ganska enkelt, har planeten en massa motsvarande t.ex. 1,5 gånger Jordens massa så är gravitationen också 1,5 gånger starkare. Väger du 100 kg på Jorden väger du 150 kg på Proxima Centauri b (planeten).

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant, det är ju "nära" i rymdmått mätt och kan ju kanske vara en av de första platser vi människor beger sig till när det nu väl sker..

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ceder_78:

Riktigt intressant, det är ju "nära" i rymdmått mätt och kan ju kanske vara en av de första platser utanför vårat solsystem vi människor beger sig till när det nu väl sker..

Rätt ska vara rätt. Vi har ju redan traskat runt på Månen, och kommer förmodligen göra det på Mars också inom några få decennier, för att inte tala om de otaliga sonder som besökt planeter, månar och meteoriter i vårat solsystem.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Hur skulle religiösa tro när man väl kan åka till den planeten och hitta intelligent liv ska man då tro att "Gud" har varit otrogen med jorden?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedman18:

Hur skulle religiösa tro när man väl kan åka till den planeten och hitta intelligent liv ska man då tro att "Gud" har varit otrogen med jorden?

Man får hoppas att de slutar fokusera på efterlivet och försöka göra det bästa av allt här och nu istället. Framtiden ser bra mycket intressantare ut än evigheten tycker jag.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Man får hoppas att de slutar fokusera på efterlivet och försöka göra det bästa av allt här och nu istället. Framtiden ser bra mycket intressantare ut än evigheten tycker jag.

Håller alldeles helt med dig:)

Permalänk
Medlem

@Jonathan0101: 40 biljoner km är det. så nej det är bra mycket längre

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

Otroligt spännande! Trodde aldrig att vi skulle finna en planet så nära vår egen stjärna. Märkligt att den inte upptäcktes tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Otroligt spännande! Trodde aldrig att vi skulle finna en planet så nära vår egen stjärna. Märkligt att den inte upptäcktes tidigare?

Jag tror att det har mer med felsäkerheten att göra; att man har vetat planetet funnits sen länge men inte vad den har haft för egenskaper med säkerhet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av scara:

Otroligt spännande! Trodde aldrig att vi skulle finna en planet så nära vår egen stjärna. Märkligt att den inte upptäcktes tidigare?

Skrivet av Swedman18:

Jag tror att det har mer med felsäkerheten att göra; att man har vetat planetet funnits sen länge men inte vad den har haft för egenskaper med säkerhet.

Den officiella pressmeddelandet.

Citat:

"The first hints of a possible planet were spotted back in 2013, but the detection was not convincing."

Sen så är det en liten stjärna, och planeten passerar aldrig mellan oss och Proxima Centauri vilket gör den mer svårupptäckt.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."