Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Byte mellan två AP automatiskt

Har lite dålig Wi-fi-täckning på vissa platser i min lägenhet så har köpt en extra router som konfigurerats som accesspunkt, dock kvarstår ett problem som jag hoppas få hjälp med:

Router 1 är min huvudrouter där internetanslutningen kommer in.

Från Router 1 går en LAN-kabel hela vägen bort och in i Router 2 som delar samma Wi-fi (med samma SSID).

När jag kommer in i lägenheten så ansluter min telefon eller dator till Router 1 eftersom den ger bäst signal. Problemet blir när jag går bort mot Router 2, då jag fortfarande har signal från Router 1 (trots att den är väldigt svag) så vägrar ibland mina enheter att "släppa taget" om den signalen och gå över till Router 2 som jag själv vet har betydligt mycket bättre signal och därmed snabbare anslutning.

Det är först om jag själv går in och ansluter till nätverket på nytt som den väljer Router 2 eftersom den då har bäst signal.

Så frågan är om det finns något sätt att åtgärda detta på, så att enheterna lättare byter till den AP som har bäst signal? Lite drygt att behöva göra det manuellt varje gång man går från ett rum till ett annat...

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns ingen lösning på det med den hårdvara du har. Det enda du kan göra som kan hjälpa lite är att döpa dina SSID till samma namn, men det kommer ändå att vara så att en klient gärna håller kvar en AP som den är kopplad till så länge den fungerar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Detta kräver som @giplet säger att AP samarbetar och har stöd för det, typ Zero-Handoff eller även kallad Wi-fi Roaming. Ofta är detta en funktion som finns i dyrare kvalitets AP, men inte i enklare "allt i allo" routrar som hemma routrar. (Inte vad jag vet iaf, kanske med 3:e part FW)

Permalänk
Medlem

Det föregående talare skriver stämmer.
För android kan du köra https://play.google.com/store/apps/details?id=com.heleron.wif...
Kan dra extra batteri.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

@Sir.Persson Hittade faktiskt något positivt.

En stor del av ASUS bättre routrar ska tydligen ha en funktion som heter "asus roaming assistant" (googla på det så hittar du lite info), vilket ska fungera som det du vill ha.

Dock är det inte 100% perfekt, och det kräver lite trixande på inställningar för att få bra. Du tappar dessutom en del signalstyrka i båda routrarna (då de låses på ett max för att garantera att du har stabil trafik), och det verkar endast fungera bra med 2 st, då fler än det ger en hel del problem tydligen.

Om du idag har kompatibla routrar från ASUS så kan det vara ett alternativ att testa, men om du ändå ska handla nytt så hade jag köpt riktiga sändare istället (typ UniFi), då du får märkbart bättre saker för pengarna.

Permalänk
Inaktiv

Värt att nämna är att olika OS och drivrutiner till Wi-Fi kort hanterar roaming olika, dvs det är inte bara en funktion i din APs.

Vet heller inte riktigt hur din router gör, den behöver göra en del ARP trix för att flytta dig från din router/wifi till din AP. Då dom inte kan prata med varandra så vet dom inte vad den andra gör och du kommer tappa din anslutning oavsett om du får "roaming" att fungera. Kanske inte ett så stort problem för en telefon iofs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir.Persson:

Har lite dålig Wi-fi-täckning på vissa platser i min lägenhet så har köpt en extra router som konfigurerats som accesspunkt, dock kvarstår ett problem som jag hoppas få hjälp med:

Router 1 är min huvudrouter där internetanslutningen kommer in.

Från Router 1 går en LAN-kabel hela vägen bort och in i Router 2 som delar samma Wi-fi (med samma SSID).

När jag kommer in i lägenheten så ansluter min telefon eller dator till Router 1 eftersom den ger bäst signal. Problemet blir när jag går bort mot Router 2, då jag fortfarande har signal från Router 1 (trots att den är väldigt svag) så vägrar ibland mina enheter att "släppa taget" om den signalen och gå över till Router 2 som jag själv vet har betydligt mycket bättre signal och därmed snabbare anslutning.

Det är först om jag själv går in och ansluter till nätverket på nytt som den väljer Router 2 eftersom den då har bäst signal.

Så frågan är om det finns något sätt att åtgärda detta på, så att enheterna lättare byter till den AP som har bäst signal? Lite drygt att behöva göra det manuellt varje gång man går från ett rum till ett annat...

Det absolut bästa sättet för dig, vilket blir tråkigt eftersom att du precis investerat på router2, är att du helt enkelt köper dig dessa goingar -> https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad... köp en eller två för att täcka på bästa sätt alla utrymmen. Använder du dig av två stycken ubiquiti så kommer du kunna få den så kallade zero-handoff funktion som gör att dom kommunicerar emellan varandra och säger att den som har starkast signal för varje enhet tar över varje gång.

Permalänk

@thu3n: Stort tack för alla svar! En kanske dum fråga, men idag har jag en Asus RT-N66U som "huvud-router", som alltså ger dålig/ostabil Wi-fi om man inte är i närhet till den. Hur stor skillnad tror ni att det skulle ge att istället köpa en ny dyrare router, typ Asus RT-AC88U som sägs ska ge bättre täckning? Eller är det egentligen bortkastade pengar i mitt fall, är det bättre att behålla routern och satsa på att bygga ett trådlöst nätverk med exempelvis Unifi:s Roaming-accesspunkter om jag ändå funderar på att lägga ut pengar på att få riktigt bra Wi-fi i hemmet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir.Persson:

@thu3n: Stort tack för alla svar! En kanske dum fråga, men idag har jag en Asus RT-N66U som "huvud-router", som alltså ger dålig/ostabil Wi-fi om man inte är i närhet till den. Hur stor skillnad tror ni att det skulle ge att istället köpa en ny dyrare router, typ Asus RT-AC88U som sägs ska ge bättre täckning? Eller är det egentligen bortkastade pengar i mitt fall, är det bättre att behålla routern och satsa på att bygga ett trådlöst nätverk med exempelvis Unifi:s Roaming-accesspunkter om jag ändå funderar på att lägga ut pengar på att få riktigt bra Wi-fi i hemmet?

Jag skulle satsa på Unifi helt klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra på ubiquiti, dom fungerar utmärkt.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

Oj, ASUS är väll inte känd för att ha bästa roaming om jag minns rätt? Sen vet jag inte hur controllerna pratar med varandra, men körde själv med AC68U eller vad dom hette, i ca 1 vecka innan jag gav bort den till föräldrarna och körde på en Unifi lösning istället, och har aldrig ångrat det!

Sen ska du inte köra på dom gamla AP:erna som är länkade, den från K&C är alltså den gamla versionen av AP:orna. Vilket inte stödjer 5Ghz bandet. Skiljer sig 100-300 kr.

Hur långt emellan har du i lägenheten/huset? Kanske räcker med endast en LR = Long range

Gällande controllern, så behöver du bara installera den, sätta upp AP:erna så att den får dhcp m.m, sen kan du avinstallera kontrollern (om du nu inte har en server redan)

Permalänk

Secondary Ethernet Port

@Philippk @thu3n @Citrona

Startar upp en gammal tråd eftersom ni gav riktigt bra tips till mig sist. Blev dock inget köp av någon Ubiquiti-AP just då, men nu känner jag att det börjar bli dags... Har ju bara gått ett år sen jag påbörjade funderingarna, haha!

Skulle bara vilja dubbelkolla en sak med er som kanske har bättre koll än mig:

PRO-versionen verkar även ha en "Secondary Ethernet Port", betyder det att den även fungerar som en switch så att jag kan loopa den inkommande internetsignalen (från min router) vidare till min stationära dator? Av vad jag förstått så ska det fungera på det viset, men vill bara dubbelkolla att min tanke stämmer... Tack!

Permalänk
Medlem

Om du inte ska investera i nya enheter skulle jag tipsa om att sänka signalstyrkan på ena eller båda enheterna för att låta ex. telefonen få lättare att tappa+byta kopplingen. Det ger fortfarande ingen sömlös överlämning och finns en viss risk för döda zoner om du sänker styrkan för myclet.

Permalänk
Medlem

@Sir.Persson:
Jo det stämmer.
Beroende på placering av AP kan det bli lite knöligt att ha dubbla sladdar till den så en lös switch kan vara ett bättre alternativ.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Pro versionen är egentligen onödig, om du inte har flertals enheter.. ca 100+

Skulle tippa att den agerar som en extra ethernet port, t.ex slippa dra extra kabel från switchracket!

Är det t.ex till hus så kör på LR = Long range, ger ca 50-70 meter extra räckvidd