Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Speldator, bärbart eller stationärt...

Permalänk
Mattecoach

Speldator, bärbart eller stationärt...

Hej,

Jag har tidigare haft en mängd speldatorer i olika klasser, det bästa grafikkortet jag har haft har dock varit 290X/970 och har alltså inte varit uppe i "maxprestanda".
Jag och sambon har nu flyttat till en ny lägenhet där det inte riktigt finns plats för en dator (eller ja, plats finns, men det är inte värt bråket med sambon...). Lägenheten är två rum, dvs. sovrum och vardagsrum. Det är uteslutet att ha stationär dator i sovrummet då jag ofta är uppe tidigare än sambon på helger och inte vill störa. I vardagsrummet finns det plats, men det får helt enkelt inte synas för mycket.

Jag letar nu helt enkelt efter förslag på hur jag ska kunna spela utan att inkräkta för mycket på hur lägenheten ser ut. Har varit inriktad på bärbar med 1080 för att orka med VR, funderat lite på en mindre stationär...

Har just nu en bärbar med 860M, vilket fungerar helt okej för det jag spelar mest i dagsläget. Är kluven mellan att behålla denna, då jag ändå inte spelar många timmar i veckan, samtidigt blir man ju sugen på att testa nya spel (och speciellt VR).

Ge mig lite råd och funderingar! Hur hade ni gjort?

Tack på förhand!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Testa att bygga i ett litet chassi, mITX Men regeringen ska alltid godkäna det först

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Mattecoach

@Vzano:

Har du något förslag på hur jag ska lösa skärm, tangentbord och mus i det fallet?
Tangentbord och mus måste vara lätt att få bort, skärm kanske kan sitta kvar på väggen...

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@PuMaH:

https://www.komplett.se/product/888818/datorutrustning/mustan...

Tänk att reklam från Corsair på linustechtips kan hjälpa en sitta i soffan och spela med tangentbord och mus på kaffebordet kan vara lite svårt :/

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Mattecoach

@Vzano:

Tror inte att jag vill sitta i soffan och spela, ser bara ut att vara svårare att få plats med detta när man plockar undan det... Vill nog inte spela på TV heller, får bli skärm avsedd för spel (140 Hz) eller bärbar.

Permalänk
Medlem

Är du säker att du vill in på vr och spela? Sist jag testade oculus vr vilket inte var länge så blev jag åksjuk. Det kan också vara som 3D. Att man tycker det är fränt i 20 minuter efteråt så tröttnar man på det och bränt några hundralappar i onödan

Permalänk
Mattecoach

@007onex:

Inte direkt, men om jag köper en ny dator så vill jag ha tillräckligt med prestanda för VR. Om jag köper en ny bärbar så blir det troligtvis med 1080, annars känns det inte som så stor idé att uppgradera.

Permalänk
Medlem

@PuMaH:
Kräver spelen du spelar så mycket kraft? Frågan är om det är värt en uppgradering pga den saftiga prislappen.

Permalänk
Mattecoach

@007onex:

Inte de spel jag spelar mest, men som sagt vill jag ha möjlighet att spela nya spel - annars är inte en uppgradering aktuell alls. Om du tycker att jag inte ska uppgradera så förstår jag det - har själv varit inne på den linjen! Det som stör mig mest nu är att min dator har 13-tumsskärm, lite segt att spela på den i långa loppet.

Priset är egentligen inget problem, just nu sparar jag bara större delen av lönen varje månad. De bärbara jag har kollat på kostar ca 30 tusen.

Permalänk
Medlem

@PuMaH:

pratar vi runt den prislappen skulle jag byggt stationärt utan tvekan då man även kan uppgradera utan problem vilket bruka vara problem med bärbara datorer

kan man få någon ide på hur vardagsrummet ser ut?
har ni ett skrivbord i ett hörn eller liknande ?

kan tipsa om ett raven rvz02 då jag byggt min ''landator'' i ett sånt
chassi inte större än en konsoll lätt att ''gömma bort'' och rymmer ändå fullstora grafikkort och sedan en skärm monterad på vägg/arm för att lätt vikas undan och sedan trådlös HS/mus/tangentbord så blir det nog väldigt dolt/ lätt att plocka bort

annars finns ju alternativet att använda din bärbara och koppla den till en större skärm tills du känner behovet av mer prestanda

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Mattecoach

@erieri02:

Vardagsrummet är stort, vitt och avskalat. Vi har en soffa och ett matbord med stolar - that's it. Och kommer bli svårt att få dit mer möbler (inte pga platsbrist...).

Även om jag gömmer själva datorn bra, finns det någon bra lösning för skärm och mus/tangentbord? Tror att det blir svårt att lösa något snyggt med skärmen på väggen även om den inte tar stor plats. Detta problem kvarstår även om jag ska koppla den bärbara till en skärm.

Permalänk
Medlem

@PuMaH:

ha datorn gömd i något hörn/ i tv möbeln
trådlöst hs,mus tangentbort och en långt HDMI/displayport kabel som du växlar mellan spelskärmen och tv,n (så den går både som htpc och gaming maskin)
ställ i ordning på köksbordet då du ska spela och sedan ställ bort det typ i garderob eller liknande när du ska sluta?

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Mattecoach

@erieri02:

Mjo, om jag vill ha en spelskärm verkar det inte bli bättre än att jag får bära denna fram och tillbaka... Inget man direkt vill göra för 30 min spelande.

Permalänk
Medlem

@PuMaH:

om du inte får ett eget litet hörn i form av något skrivbord eller liknande där de få stå framme så är det nog tyvärr så du får göra...

själv har jag turen där jag och sambon delar intresse för iaf spel biten så att få bygga om och ha sakerna framme är det minsta problemet

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads