Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Är det naturligt att man slutar spela när man är över 50?

Permalänk
Medlem

Jag är 40+ och började spela på PC på 80-talet :-), mitt första nätverksspel (Duke Nukem 3D) körde jag 1996. Jag spelar fortfarande, men det går allt längre mellan gångerna, främst pga av att det känns som man spelat allt redan. Visst, grafiken blir bättre och bättre, men spelglädjen & känslan i spelen är inte bättre. Då och då kommer dock spel som jag känner tillför nått, bl a Fallout-serien och Deus Ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pergro:

+55 (har spelat sedan Atari 800 kom ut)
Kan inte sluta spela, fram för allt left4dead 1 på moddade servrar med extra allt.
(många 1000 timmar) Gillar verkligen spela i team.
Men skall nog inte ge mej ut och spela mot unga personer, dör nog direkt LOL.
Senaste Quake skulle inte vara fel, men sitter på Intel I7 860 + r9 380 2GB så det funkar kanske inte

Saknar verkligen left4dead heaven.com servern. Tror inte den finns kvar längre. Man var väl 8 spelare eller fler på den servern. Nu för tiden spelar jag bara L4D2 (när jag spelar)

Senaste Quake? Du menar väl Doom? Doom flyter väldigt bra när jag testade demot och då finns inte Vulkan supporten med i demot. Vulkan ger extra boost

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Saknar verkligen left4dead heaven.com servern. Tror inte den finns kvar längre. Man var väl 8 spelare eller fler på den servern. Nu för tiden spelar jag bara L4D2 (när jag spelar)

Senaste Quake? Du menar väl Doom? Doom flyter väldigt bra när jag testade demot och då finns inte Vulkan supporten med i demot. Vulkan ger extra boost

Helt rätt visst är Doom jag tänkte på.

Left4dead finns flera servrar med >4 spelare.
Favorit Manson's Apocalypse massor av extra allt.
Underworld 6 spelare extra allt.
Zulu expert servrarna kan vara riktig plågsamt roliga (lite ammo).

Spelar nästan inte alls på "vanlig servrar" där är väldigt många mindre begåvade spelare.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av pergro:

Helt rätt visst är Doom jag tänkte på.

Left4dead finns flera servrar med >4 spelare.
Favorit Manson's Apocalypse massor av extra allt.
Underworld 6 spelare extra allt.
Zulu expert servrarna kan vara riktig plågsamt roliga (lite ammo).

Spelar nästan inte alls på "vanlig servrar" där är väldigt många mindre begåvade spelare.

På vanliga servrar/banorna är ju där de flesta teamkillers finns också. Tur det att dom inte verkar fatta hur man installerar nya kartor för spelet

En av mina favorit kartor för Left 4 Dead 2 är tveklöst Dark Woods som är svår tack vare att skogen är så kolsvart. Kartan har lite Silent Hill, Half Life beroende var man är. En tank kan komma var som helst, även i början av kartan

Angående Doom så är det bara att ladda ner demot om du vill testa. Den finns ju på steam

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Är 37 och märker att när jag spelar så är det ett spel och fokuserat under en tid, sen dalar intresset.
Jag vill gärna spela men har andra intressen och saker som jag vill eller måste göra.

Just nu vill jag spela mer VR och Overwatch, men har startat ett par semesterprojekt som tar all tid och ork istället. Jag är inte missnöjd över det, det är bara så det är helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Har kommit i vågor de senaste 10 åren perioder där jag inte vill spela alls, men det kommer tillbaka!

Permalänk
Medlem

Är visserligen enbart 37 år gammal. När man har jobb och barn etc. så har man uppenbarligen inte lika mycket tid som när man var ungkarl. Men ibland när man hittar något guldkorn till spel så blir det en del. Upptäckte World of Warships för ett par veckor sedan och jag helt såld! En del sena kvällar har det blivit

Permalänk
Hedersmedlem

Deus Ex Mankind Divided har fått min spellust att gå på övervarv igen. runt 40 timmar och inte ens halvvägs i spelet, finns så mycket att utforska! Känns delvis som mina gamla favoriter Half Life 2 och Mass Effect 1. Kör bara smyg, dödar ingen.

Stor varning till er som tänker testa. PC-versionen buggar ur vid runt 100 sparningar och sedan säger den att den sparar men gör inte det. Katastrofal bugg om man inte är uppmärksam. Jag har lyckats lösa det tillfälligt genom att radera gamla spar inifrån spelet och ha max 10st totalt. Den typen av buggar borde självklart inte få förekomma. Inga varningar heller, allting ser normalt ut.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Är 52 spelar på kvällen i ställe för att glo på tv 😀
World of Warships och Guild Wars 2 två bra spel.
Har spelat i många år Shaiya höll jag på med i 7 år sen tröttna jag efter total ändring i spelet.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Deus Ex Mankind Divided har fått min spellust att gå på övervarv igen. runt 40 timmar och inte ens halvvägs i spelet, finns så mycket att utforska! Känns delvis som mina gamla favoriter Half Life 2 och Mass Effect 1. Kör bara smyg, dödar ingen.

Stor varning till er som tänker testa. PC-versionen buggar ur vid runt 100 sparningar och sedan säger den att den sparar men gör inte det. Katastrofal bugg om man inte är uppmärksam. Jag har lyckats lösa det tillfälligt genom att radera gamla spar inifrån spelet och ha max 10st totalt. Den typen av buggar borde självklart inte få förekomma. Inga varningar heller, allting ser normalt ut.

Deus Ex är ju ett av mina favoritspel. Buggen du pratar om lät inte kul.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Det är kanske vanligt, men naturligt..?
Är själv 50 och spelar lika "lite" som alltid; i snitt 5 - 10 timmar / månad kanske.
Ibland går det en månad med noll speltid (sommar) och en annan mer (vinter).
Jag tror mycket kommer ur hur man kom in i det. Mina vuxna barn spelar numera lite/inget.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Skrivet av Jygge:

Är 52 spelar på kvällen i ställe för att glo på tv 😀
World of Warships och Guild Wars 2 två bra spel.
Har spelat i många år Shaiya höll jag på med i 7 år sen tröttna jag efter total ändring i spelet.

Själv blir jag 52 nästa år först, din gamling
och precis som du lirar jag hellre lite WoT (eftersom jag är yngre klarar jag av det snabbare wot än wows, som går i lunk) än att se på TV

Tycker tom nu när barnen blivit vuxna att det tom finns mer tid till spel än då jag var 30, jobb 6 dagar i veckan och småbarn.....
Nu är det lite mer laidback..

@MultiMan
kollade just in lite youtube klipps av Deux Ex: Tack för den, aldrig hört talas om, blir ett köp ikväll garanterat, ser ju riktigt kul ut..

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Oj så mycket gammalt folk det finns här, själv är jag bara 48...

Jag spelade mycket för några år sedan. Jag gick från WW2-shooters till Modern Warfare. Det sista spelet jag spelade regelbundet var Modern Warfare 3, och det spelet dödade mitt spelande definitivt

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

helt off topic, undrar varför trådskaparen blev avstängd :/
själv är jag 33 och lirar hearthstone och overwatch.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Drygt 30 år men redan rätt less. Vill verkligen spela med känslan man hade för 15 år sedan, när man satt uppe natt efter natt och verkligen inte ville sluta...

Nuförtiden orkar jag knappt mer än 2 timmar per session och har väl ett tiotal spel som är påbörjade men som jag inte har nån känsla av att återgå till.

Skulle väl kortfattat kunna säga att följande är det som upplevs:
Singleplayer: Spelen är ofta för långdragna/repetetiva (t ex Uncharted 4 var väldigt nice, men hade utan problem kunnat kortas ner 30% av tråkig fyllnad), samtidigt som det inte är så mycket nytänk.

Multiplayer: Otroligt svårt att "hänga med" som casualspelare. Man blir mest överkörd och lagom till att man börjar få grepp om spelet så har det kommit nått nytt lir som spelarbasen flyttat till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

helt off topic, undrar varför trådskaparen blev avstängd :/
själv är jag 33 och lirar hearthstone och overwatch.

Jag är 33 och lirar hearthstone och overwatch..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Hedersmedlem

@Blacksheep: Jag köpte mitt på Greenmangaming för 321kr i svenska pengar (att deaktivera paypals valutakonvertering och använda kortleverantörens istället sparade mig ett par procent bara där). Väldigt mycket spelglädje för de pengarna!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

46 år. Har älskat singleplayerspel sedan Duke3d och Quake (ett). Andra milstolpar är Deus Ex-serien, Gothic 2+3 och alla GTA. Jag spelar i perioder och har nu snart 400h Fallout 4 i ryggen. Nukaworld tycker jag är riktigt bra.

För mig är spelandet avkoppling som att se på film eller tv-serier, kan inte föreställa mig att jag slutar med något av dem inom överskådlig framtid. Inte pga ålder i alla fall.

Skrivet av griid:

helt off topic, undrar varför trådskaparen blev avstängd :/
själv är jag 33 och lirar hearthstone och overwatch.

Klicka på TS namn så syns det säkert i aktivitetsloggen.

Visa signatur

/Marcus

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Beginner:

48 själv och känner igen. Sitter på uppsjöar med spel och köper spel än men lirar inget av det.

Gud vad jag kände igen mig i detta. Måste ha världens mest välfyllda Steam-konto, men spelar inte många av spelen.

Dock har jag inte gått så långt att jag inte spelar något alls. Blir nog i genomsnitt 1-2h per dag. Efter matlagning, städning osv. samt en stunds umgänge med frugan så brukar jag sätta mig en stund framför datorn. Typiskt sett någon gång mellan 21-22 och en-två timmar framåt. Är mer nattuggla än frun som behöver fler timmar i loppelådan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bigmac:

46 år. Har älskat singleplayerspel sedan Duke3d och Quake (ett). Andra milstolpar är Deus Ex-serien, Gothic 2+3 och alla GTA. Jag spelar i perioder och har nu snart 400h Fallout 4 i ryggen. Nukaworld tycker jag är riktigt bra.

För mig är spelandet avkoppling som att se på film eller tv-serier, kan inte föreställa mig att jag slutar med något av dem inom överskådlig framtid. Inte pga ålder i alla fall.

Klicka på TS namn så syns det säkert i aktivitetsloggen.

Fallout 4 har jag plöjt igenom. Våga vägra powerarmor. körde hela spelet utan

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

helt off topic, undrar varför trådskaparen blev avstängd :/
själv är jag 33 och lirar hearthstone och overwatch.

Troligtvis pga av detta #16353745

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Mattecoach

Nu är jag inte över 50 utan 27, men har liknande känsla som många andra här. Spelar en del med kompisar, mest Dota2, men då jag i perioder inte hinner/vill spela alls så har jag halkat efter när jag vill börja igen. Inte bara genom patcher och förändringar i spelet, utan också för att mina kompisar helt enkelt är bättre.

Däremot faller jag ofta tillbaka på singelplayer, olika typer. Gillar att man kan spela i sitt eget tempo, vill man så kan man utforska 10 kvm noga och sitta någon timma med det. Just nu spelar jag Subnautica. Kände mig ganska färdig med det innan sommaren, men efter ett par uppdateringar i spelet har jag nu mycket kvar att göra. Jag tycker att det spelet är tilltalande rest estetiskt och spelar det bara ibland som någon typ av meditation, inget särskilt mål med spelandet.
När jag har införskaffat ny dator tänkte jag spela mer Fallout 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Fallout 4 har jag plöjt igenom. Våga vägra powerarmor. körde hela spelet utan

Haha, och jag som samlar på dem och har byggt en stor utställningshall... Jetpack, ja tack!

Visa signatur

/Marcus

Permalänk

Finns väl inget rätt eller fel. Once a Gamer always a Gamer.

Permalänk

41 år fyllda.

Som de flesta säger så blir det ju mer och mer ansvar och andra saker som tar tid med stigande ålder, både vad gäller familj och åtaganden samt andra hobbyaktiviteter och även träning.

Jag har spelat väldigt sparsamt de senaste åren. Det enda jag spelat väldigt mycket är WoW vilket jag spelade beta-bc för att sedan göra korts comeback:er under woltk och mop.

Nu är det dags för en comeback igen då legion ser lovande it och jag har beställt en ny speldator (efter att endast haft en billig iMac i många år).

Jag kommer även att spela andra spel, exempelvis X-com 2 och nyaste Tomb Raider,

600 kr för en månads underhållning tycker jag för övrigt är väl investerade pengar. Ofta vill man ju dessutom spela spelet igen senare.

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Nu är jag inte 50 än, men snart 30 iaf, och personligen har jag hittat en ganska behaglig balans i mitt spelande. Det som gjorde susen var att ge upp multiplayer-spelande helt å hållet för ett par år sedan då det började bli svårare att spela med vänner samt att det är imo för tidkrävande för att spela så man kan hålla en konkurrenskraftig nivå. Sen blev det tillslut att kännas rätt poänglöst att spela evighetsspel, att spela samma bana in och ut i flera hundra timmar har tappat lite av sin charm. Nu när man mer får prioritera sin tid lite mer så känns det mer värt med singelplayer-spel (för tid för bägge finns tyvärr inte), och har märkt att håller jag mig till dessa så hinner jag gott å väl att köra igenom de som verkar lovande, och som tur är kommer det inte heller så pass mycket spel som jag personligen känner speciellt värda så hinner gott å väl spela igenom nästan alla spel jag tycker verkar roliga, och när man dessutom måste välja sina titlar väl så blir faktiskt det mesta man spelar riktigt trevliga spelupplevelser. Kanske snittar 4-6 spel och runt 200h om året nu mer skulle jag tippa på, hade jag fortfarande spelat multiplayerspel hade den tiden knappt räckt till ett...

Sen tycker jag absolut inte spelen har blivit sämre med åren, och det där med priser/preorder/trasiga spel etc märker jag inte direkt av då jag oftast köper spel runt ett år efter de släppts, då kan man i lugn å ro läsa igenom recensioner och välja det som verkar mest lovande när det börjar rycka i speltarmen, sen är det bara att trycka hem ett bra, färdigt-patchat och billigt spel sen.

Har även börjat spela en del lite kortare spel tillsammans med min sambo, rätt trevligt att istället för en filmkväll köra igenom spel som tex Brothers, Vanishing of Ethan carter eller Firewatch framför TV:n.

Shit, tror du slog hammarn på spiken för min del där. Har känt ett sug att få spela klart spelen jag har, men inte haft tid.
Fick barn för några veckor sedan och efter det har alltid vänts upp och ner. Jag har suget att spela, kör igenom Uncharted serien på PS4an för tillfället, men multiplayer har verkligen hamnat i skuggan.
Det känns skönt att bara sitta och lira någon timma själv när barn och sambo sover, än att gasta med polarna i Overwatch. Kommer nog inte ge upp multiplayer helt, men kommer istället fokusera på de spel som jag tycker är kul.
Så balansen är nog det jag saknat tidigare, eftersom jag nästan hade ångest att jag köpt spel som jag inte lirat. Det får bli fokus på det från och med nu. Inget mera "slöseri".

Ska testa de spelen ni kör med sambon. Hon gillar enkla spel på Playstation och har faktiskt tjatat att spela något ihop. Hon är långt ifrån en gamer, men kan faktiskt visa intresse för mina hobbies.

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på ett gammalt citat. Minns det inte ordagrant men det är något i stil med:
Vi slutar inte leka för att vi blir gamla. Vi blir gamla för att vi slutar leka.

Spel är väl en typ av lek och jag tycker det passar ganska bra. I alla fall känns det så när man stöter på lite äldre personer som ifrågasätter att man gör sånt där som barn håller på med. Att behålla mitt barnasinne har blivit ett livsmål. När jag växte upp (90-tal) hade jag en grannkompis som hade en superfarmor. Hon hade de senaste konsolerna och spelen och var allmänt awesome. Sån vill jag vara när jag blir gammal.

Sen får man andra prioriteringar med hus och familj. Men ett par timmar här och där går alltid att klämma in. Man får bara se till att man lägger sin begränsade tid på spel man tycker om istället för att hoppa på alla hypetrains som avgår stup i kvarten.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MultiMan:

Deus Ex Mankind Divided har fått min spellust att gå på övervarv igen. runt 40 timmar och inte ens halvvägs i spelet, finns så mycket att utforska! Känns delvis som mina gamla favoriter Half Life 2 och Mass Effect 1. Kör bara smyg, dödar ingen.

Stor varning till er som tänker testa. PC-versionen buggar ur vid runt 100 sparningar och sedan säger den att den sparar men gör inte det. Katastrofal bugg om man inte är uppmärksam. Jag har lyckats lösa det tillfälligt genom att radera gamla spar inifrån spelet och ha max 10st totalt. Den typen av buggar borde självklart inte få förekomma. Inga varningar heller, allting ser normalt ut.

Jag kan meddela att min varning inte gäller längre utan dagens patch ska ha fixat problemet:

- Fixed issue where players could no longer save when they ran out of Steam Cloud space. (When the player runs out of space, the oldest saves will now be removed from the Steam Cloud. They will NOT be deleted and are still available from disk. They will remain present in your in-game ‘load game’ list.)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Man kan vara positivt efter 65 har man gott om tid att leka med datorn 😂😂😂😃
Jag tänker inte sluta att spel för att jag blir äldre .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Man kan vara positivt efter 65 har man gott om tid att leka med datorn 😂😂😂😃
Jag tänker inte sluta att spel för att jag blir äldre .

Jag skulle inte heller sluta spela spela för att jag blir äldre, men efter att jag tröttnat på spelföretag som släpper halvfärdiga spel och skiter i communityn, fuskande spelare med aimbots och wallhacks och allt sämre spel i största allmänhet, så blir det bara så att man tröttnar. Spiken i kistan var för min del var MW3. Tacka vetja spel som MOHAA

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb