Oneplus (3) - vad har de sparat in på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Och att samsungs mobiler blir rentav skrot när det kommer en ny android uppdatering av större format, riktigt jävla pissigt.

Men det där stämmer ju definitivt inte.

Jag hade en Galaxy S6 vid realese när den körde 5.0.2 och då var den rejält buggig och hade dålig minneshantering och kändes inte alls som ett flaggskepp borde. Nu i somras köpte jag en ny S6 som kör Android 6.0.1 och telefonen känns som en helt ny modell. Innan denna har jag bland annat haft Nexus 6P, Nexus 5X och iPhone 6 och den är absolut inte sämre än dessa när det kommer till flyt och snabbhet i att öppna appar osv.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

@jnsson:
@Baxtex:
Bugg- högen var oerhört lång och skilde sig från ROM till ROM.
Värst var nog att många hade väldiga nätproblem t.ex. tappade mobildata helt när wifi aktiverades. Samt att så lyckades telefonen ibland låsa sig att inga samtal nåde fram trots att den visade att den hade nät. (Hur kul är det att man missar viktiga samtal pga detta?)
Samt en hel del mindre men irriterande, t.ex. att blixten syncade fel i kameran. Det ledde till att halva bilden exponerades fel.

Tyvärr så är var det aldrig en bruksmobil möjligtvis med mjukvaran den skeppades med men den hade ju även säkerhetsbrister.

Klurade aldrig vad man skulle flasha till för att få det att fungera stabilt mede Tele2 så gav upp. Inte heller att man rootade och kollade 'dmesg' blev enormt rädd över allt felaktigt konfiguerat selinux. Ganska uppbenbart att de inte har någon koll över mjukvaran vad de höll på med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

@jnsson:
@Baxtex:
Bugg- högen var oerhört lång och skilde sig från ROM till ROM.
Värst var nog att många hade väldiga nätproblem t.ex. tappade mobildata helt när wifi aktiverades. Samt att så lyckades telefonen ibland låsa sig att inga samtal nåde fram trots att den visade att den hade nät. (Hur kul är det att man missar viktiga samtal pga detta?)
Samt en hel del mindre men irriterande, t.ex. att blixten syncade fel i kameran. Det ledde till att halva bilden exponerades fel.

Tyvärr så är var det aldrig en bruksmobil möjligtvis med mjukvaran den skeppades med men den hade ju även säkerhetsbrister.

Klurade aldrig vad man skulle flasha till för att få det att fungera stabilt mede Tele2 så gav upp. Inte heller att man rootade och kollade 'dmesg' blev enormt rädd över allt felaktigt konfiguerat selinux. Ganska uppbenbart att de inte har någon koll över mjukvaran vad de höll på med.

Det var OnePlus One det. OnePlus 2 / X har jag inte läst några såna problem, så det verkar ju ha löst sig. Sedan skulle jag aldrig lägga 8k på en samsung lur, för en telefon ska inte kostar >6k max!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Asså, det är det på svenska delen av oneplus.net också, det är ingen skillnad vilket "land" det är ändå 11 dagars frakttid.

Det är 7 veckor på graphite i Sverige och 11 dagar i UK

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRandomLemon:

Det är 7 veckor på graphite i Sverige och 11 dagar i UK

Ok, men du kan inte ange en svensk adress då, utan i så fall måste det vara en UK adress vad jag vet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Oneplus 3 har pentile-skärm bland annat. Sedan är väl sådana saker som kameran inte i samma klass som Samsungs flaggskepp heller. Det är oftast inte den grundläggande hårdvaran i en telefon som är dyr. Absolut cutting esge kosar, 80% av detta är ganska billigt, vilket kina-telefon ofta visar. Du hittar helt okej grejer för 1500:-, men ska de bara lite närmare de stora spelarnas hårdvara så skjuter faktiskt priset iväg en del även på Kina-telefoner.

Skrivet av Nudel:

Det påstås att runt 60% av kostnaden för att tillverka en mobil är licens/patentkostnader alla ska ha sin del av kakan.

Enligt denna videon kostar det ca 250$ (~2100sek kr) i material att tillverka en iphone 6s.
Youtube prisuppskattning
Sen ska man ju ha maskinerna och folk som sköter dessa. Stämmer det med 60% av priset skulle vara licens/patentkostnader så skulle det ju bli 2100*.6 = 1260 / enhet. Så det skulle ju i så fall sluta på ca 3300kr för en iphone 6s. Men där utöver tillkommer ju löner till anställda osv. Ser man då till att de tar 6500? för en ny iphone 6 så är det ett rätt rejält påslag = )

En annan tabell över tillverkningskostander för iphone

Utöver detta så är det en uppsjö människor som ska ha betalt för att komma på nya idéer men om man ser till hur många enheter apple säljer så borde denna utgiftsposten täckas ganska lätt.

Patentkostnaden ingår för det mesta i hårdvarans pris. Det finns otaliga patent involverade i en skärmpanel, en minnesmodul eller en processor, tillverkaren av en telefon kan inte sitta och fippla med patent för varenda liten komponent. De patent de håller koll på är för deras egna konstruktioner de väljer att ha i telefonen.

Permalänk
Medlem

Det man sparat på är support, den är obefintlig. Om din telefon pajar är du körd. Och OnePlus har återkommande visat att man inte har resurser eller vilja att supporta något annat än den senaste produkten man lanserat, så fort man lanserar en ny produkt kan du glömma uppdateringar för äldre produkter. OPX har fortfarande samma buggar som den hade när den lanserades för cirka 9 månader sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vibrationsmotorn har dom sparat in på iaf, den känns riktigt billig

I övrigt är det den bästa telefonen jag haft!

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Tillbaka knappen på kameran?
Hur stänger man ner kameran efter man är klar? Hittar fan inte haha

Svarar mig själv:
"Aktivera alltid startsideknappen" under knapp inställningar.

Nu vågar man öppna kamerajäveln igen

Visa signatur

| E8400 | GA-P35-DS4 | REAPERX HPC 4GB | 8800 GT | Raptor 74GB | 320GB | 500GB | Tagan 480 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av manturr:

Tillbaka knappen på kameran?
Hur stänger man ner kameran efter man är klar? Hittar fan inte haha

beror på om du kör med "knapparna" längst ner eller de i "telefonen"
men mittenknappen funkar ju alltid

Permalänk
Medlem

@Viochee: Tackar! Hittade precis. Kör med synliga skärm knapparna

Visa signatur

| E8400 | GA-P35-DS4 | REAPERX HPC 4GB | 8800 GT | Raptor 74GB | 320GB | 500GB | Tagan 480 |

Permalänk
Medlem

ljud-output?

En sak som kanske inte är "insålat" men som inte heller verkar särskilt påkostad verkar vara den interna ljudkretsen till hörlursjacket. Det är den inbyggda i snapdragon 820 platformen (som i sin tur verkar prestera olika beroende på tillverkare). Står i valet och kvalet om jag ska köpa en OP3 eller inte, så tänkte fråga om det finns någon med erfarenhet av ljudet tillsammans med ett par vettiga lurar? ATH m50x eller dylikt.

Permalänk

Jag har researchat nu och kommit fram till att de två bästa mobilerna för en "rimlig" prislapp är Oneplus 3 och ZTE Axon 7, vad rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRandomLemon:

Jag har researchat nu och kommit fram till att de två bästa mobilerna för en "rimlig" prislapp är Oneplus 3 och ZTE Axon 7, vad rekommenderar ni?

OnePlus 3 alla dagar i veckan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig