Permalänk
Medlem

Köpråd: VR för mobilen

Hej!

Som många andra går jag runt om dagarna och funderar på VR. Då jag inte är intresserad av varken Rift eller Vive på grund av sin prislapp har jag istället börjat snegla på headsets för mobilen. Idag äger jag en Cardboard som visserligen var lite kul i början, men mest har legat i lådan på senare tid. Min tanke är dock att jag skulle få mer användning för ett VR Headset där linserna och ergonomin inte kan jämföras med en kartong. Telefonen jag har är en OnePlus 2.

Jag har börjat titta på följande alternativ:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3339613,3480410,3339624

Min första fråga är hur synfält påverkar, då jag ser att det skiljer sig mellan modellerna. Vidare hoppas jag på att få lite respons från någon som kanske äger eller åtminstone har provat någon av dessa modeller? Slutligen, vad är era tankar om dessa produkter? Är det för tidigt att införskaffa ett par mer påkostade glasögon för telefonen, eftersom vi ännu befinner oss i början av denna häftiga VR-produktion. Eller tror ni att det här med VR-appar och glasögon för telefonen är en fluga, precis som internet?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Köp någon där du kan justera linsernas avstånd från mobilen. Jag har en hel hög Cardboards men också ett par i "plast", men lite billigare varianter än vad du länkade. Och alla dessa i plast är ganska dåliga, somliga är anpassade för 5,5" och större, utan att nämna det i Ebay annonsen. Vissa har usel passform, tar i näsan etc.

Både Homido och Freefly ser bra ut.
Jag tror det finns mycket VR material att komma, det är nog ingen fluga. Att kolla snusk i VR är ju rätt så häftigt iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Köp någon där du kan justera linsernas avstånd från mobilen. Jag har en hel hög Cardboards men också ett par i "plast", men lite billigare varianter än vad du länkade. Och alla dessa i plast är ganska dåliga, somliga är anpassade för 5,5" och större, utan att nämna det i Ebay annonsen. Vissa har usel passform, tar i näsan etc.

Både Homido och Freefly ser bra ut.
Jag tror det finns mycket VR material att komma, det är nog ingen fluga. Att kolla snusk i VR är ju rätt så häftigt iallafall.

Hormido ser trevlig ut. När det gäller plast så ser Freefly väldigt plastig ut om man kollar bilderna på Clas Ohlsson? En favorit är Modecom Volcano Blaze VR. Den ser gedigen och välbyggd ut. Men jag tror inte att man justera linserna på dessa?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta en titt på Aliexpress! Har själv varit sugen och många av de headsets som finns där verkar rätt bra faktiskt

http://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_...

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Hej!

Som många andra går jag runt om dagarna och funderar på VR. Då jag inte är intresserad av varken Rift eller Vive på grund av sin prislapp har jag istället börjat snegla på headsets för mobilen. Idag äger jag en Cardboard som visserligen var lite kul i början, men mest har legat i lådan på senare tid. Min tanke är dock att jag skulle få mer användning för ett VR Headset där linserna och ergonomin inte kan jämföras med en kartong. Telefonen jag har är en OnePlus 2.

Jag har börjat titta på följande alternativ:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3339613,3480410,3339624

Min första fråga är hur synfält påverkar, då jag ser att det skiljer sig mellan modellerna. Vidare hoppas jag på att få lite respons från någon som kanske äger eller åtminstone har provat någon av dessa modeller? Slutligen, vad är era tankar om dessa produkter? Är det för tidigt att införskaffa ett par mer påkostade glasögon för telefonen, eftersom vi ännu befinner oss i början av denna häftiga VR-produktion. Eller tror ni att det här med VR-appar och glasögon för telefonen är en fluga, precis som internet?

Har inte testat något annat än cardboard tyvärr men rent generellt så tror jag att VR i mobilen kommer finnas kvar då det är relativt lättillgängligt och faktiskt en rolig upplevelse när det är välgjort.
När det gäller de lite mer påkostade telefonhållarna så kommer det sannolikt inte ske så många tekniska landvinningar på området utan hittar du en som sitter skönt och med linserna på bra avstånd så kommer du nog inte behöva uppgradera heller, det enda är om det behövs någon magnetkontroll som i Cardboard och då kan det vara bra att få en som fungerar till just din nuvarande telefon.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

Jag skulle ta en titt på Aliexpress! Har själv varit sugen och många av de headsets som finns där verkar rätt bra faktiskt

http://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_...

Nu börjar det bli lite rörigt, anser du att det finns bättre headsets än de som säljs av svensk distributör?

Skrivet av Videoapan:

Har inte testat något annat än cardboard tyvärr men rent generellt så tror jag att VR i mobilen kommer finnas kvar då det är relativt lättillgängligt och faktiskt en rolig upplevelse när det är välgjort.
När det gäller de lite mer påkostade telefonhållarna så kommer det sannolikt inte ske så många tekniska landvinningar på området utan hittar du en som sitter skönt och med linserna på bra avstånd så kommer du nog inte behöva uppgradera heller, det enda är om det behövs någon magnetkontroll som i Cardboard och då kan det vara bra att få en som fungerar till just din nuvarande telefon.

Vad exakt är det tänkt att magneten ska göra?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Vad exakt är det tänkt att magneten ska göra?

Flyttar man magneten så räknas det som en input av skärmen. Magneten stör digitalizerns magnetfält på ett specifikt sätt vilket mobilen har möjlighet att snappa upp och räkna detta som en input. Det behövs någon form av ersättning till att peta på skärmen när man inte längre kan nå denna.
Kan tänka mig att en del appar bara svarar på just den inputen så även om du har en handkontroll så är det kanske inte säkert att appen förstår input från andra källor. Många appar är byggda för cardboard helt enkelt.

Så magnetknappen är väl gissningsvis ett bra komplement i nuläget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Nu börjar det bli lite rörigt, anser du att det finns bättre headsets än de som säljs av svensk distributör?

Det vågar jag inte svara på! Men för det priset de säljs för, samt att betygen på sidorna pekar på att det är rätt bra grejer känns det lite osannolikt att de från de Svenska återförsäljarna är 400kr bättre ^^
Nackdelen är ju dock att leveranstiden kan vara rätt tråkig från Ali.

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem

Jag har beställt ett par sådana här.
http://www.dx.com/p/colorcross-universal-virtual-reality-3d-v...
Hoppas de är vettiga, Google cardboard är ju rätt kul, men väldigt sladdriga och oergonomiska.

Permalänk
Medlem

Beställde ett VR SHINECON Virtual Reality Headset (http://www.gearbest.com/home-gadgets/pp_246872.html) för ynka 17 dollar. Ser dom hade höjt priset nu med några dollar. Kostar 349 kr i i en prisjaktsökning.

Ska bli coolt Borde komma kommande vecka eller veckan efter.

Återkommer med vad jag tycker om produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hardrade:

Beställde ett VR SHINECON Virtual Reality Headset (http://www.gearbest.com/home-gadgets/pp_246872.html) för ynka 17 dollar. Ser dom hade höjt priset nu med några dollar. Kostar 349 kr i i en prisjaktsökning.

Ska bli coolt Borde komma kommande vecka eller veckan efter.

Återkommer med vad jag tycker om produkten.

Nå?

Permalänk
Medlem

Jag köpte själv ett Shinecon på ebay och använder med iPhone6.
Fick inte med gamepad.
Intrycken är väl att det är meckigt att ta av och på headsetet för att kontrollera. Ingen magnetkontroll och ingen gamepad. Ganska smalt synfält. Men annars känns den hyfsat välbyggd. Värd 100:- istället för att köpa en i papp mest för att testa. Men orkar inte hålla på att kränga av och på och öppna så fort man ska byta VR-film. Men som sagt kul att testa upplevelsen.

Permalänk
Medlem

Letar runt lite efter headset för inte för mycket, är det någon som köpt något här i svenska butiker och som kan rekommendera ett? Sitter med en Nexus 5. Inet hade rea på ett men hittar inte om den stödjer n5. Tillverkarens hemsida är skit med autplay vids pop ups och omdirigeringar.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT