Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Hedersmedlem

Netflix till TV?

Har en äldre sony tv som är ca 5 år gammal och jag vill kunna kolla på netflix. Finns det någon dosa som man kan köpa till tvn som gör att jag kolla på netflix via tvn? Har även en äldre mediaspelare (tvix) som tyvärr inte har stöd för netflix.

Jag är inte intresserad av att streama netflix via mobilen eller datorn eller liknande, utan det ska vara en dedikerad dosa för just tvn.

Permalänk
Medlem

Apple tv funkar, du kan ladda ner netflix app på apple tvn så behöver du inte streama från telefonen (gen4 eller gen 3 funkar)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem

Funkar en chromecast?
Du styr den via mobil eller dator, men streamingen sköter den själv via wifi.
Mer prisvärd pryl får man leta efter IMO

Permalänk
Medlem

Chromcast

Permalänk
Skrivet av Phat^Trance:

Har en äldre sony tv som är ca 5 år gammal och jag vill kunna kolla på netflix. Finns det någon dosa som man kan köpa till tvn som gör att jag kolla på netflix via tvn? Har även en äldre mediaspelare (tvix) som tyvärr inte har stöd för netflix.

Jag är inte intresserad av att streama netflix via mobilen eller datorn eller liknande, utan det ska vara en dedikerad dosa för just tvn.

Chromecast är svaret!
https://www.google.com/intl/sv_se/chromecast/tv/explore/?gcli...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem

Apple TV

Chromecast styrs ju via mobilen, så antar att det inte passar dig.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

Tycker chromecast är det bästa alternativet.
Du streamar ju inte egentligen från mobilen, utan skickar en länk/spegel till chromecasten som spelar upp materialet. Drar inget på batteriet och är så mycket smidigare än att ha massa kontroller till allt.
Runt 400kr är också svårslaget.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=334155

Men annars är det apple TV som gäller. Men kostar över 1k om du ska ha den senaste generationen:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3341551#rparams=ss=apple...

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Har en äldre sony tv som är ca 5 år gammal och jag vill kunna kolla på netflix. Finns det någon dosa som man kan köpa till tvn som gör att jag kolla på netflix via tvn? Har även en äldre mediaspelare (tvix) som tyvärr inte har stöd för netflix.

Jag är inte intresserad av att streama netflix via mobilen eller datorn eller liknande, utan det ska vara en dedikerad dosa för just tvn.

Du har ju som andra påpekat Chromecast att använda. Netflix-appen är Google Cast-kompatibel (så att den drivs fristående från telefonen). Själva mobiltelefonen använder du som fjärrkontroll för att styra vad du ska se, native-volym och undertext. Jag har själv 3st av dessa och är nöjd (speciellt med de nya '2nd gen').

Google Chromecast 390kr

Ett annat alternativ är ju en Apple TV (3rd gen) d.v.s inte den nya, då hamnar du på 700kr och då är den helt fristående med sin egen fjärr. Jag har också denna men är numera pensionerad då den på senare tid har blivit så otroligt ostabil, tänk dig Android innan 4.1 släpptes. Den nya är annars bra (helt nytt OS med egen app-butik och så) men kostar då 1500kr.

Apple TV (3rd Generation) 677kr
Apple TV 32GB (4th Generation) 1490kr

Även att nämna så finns ju fortfarande Google Nexus Player kvar att få tag på (utgått från Google).

Google Nexus Player 990kr

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt din inställning att det minsann måste vara en separat fjärrkontroll till Netflixlådan. Jag skulle definitivt rekommendera Chromecast. Vill du ha en separat fjärr så är det nog Apple-TV som gäller, alternativt någon android-box såsom Nvidia Shield.

Varken Apple-TV eller Chromecast har stöd för 24Hz, så är du känslig för frameratekonvertering så är dessa lådor inte för dig. Hur det står till med andra alternativ på den fronten vet jag tyvärr inte. Det verkar som att den stora massan inte bryr sig tillräckligt för att tillverkarna ska börja bry sig.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för alla svar!

När det kommer till Google Chromecast så har jag alltid trott att man streamar filmer via telefonen till chromecast, vilket drar slut på telefonens batteri rätt snabbt. Men så är det inte?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phat^Trance:

Tack för alla svar!

När det kommer till Google Chromecast så har jag alltid trott att man streamar filmer via telefonen till chromecast, vilket drar slut på telefonens batteri rätt snabbt. Men så är det inte?

Nej, du skickar typ länken till Chromecasten och sen sköter den uppspelningen. Däremot styr du med mobilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Tack för alla svar!

När det kommer till Google Chromecast så har jag alltid trott att man streamar filmer via telefonen till chromecast, vilket drar slut på telefonens batteri rätt snabbt. Men så är det inte?

Skrivet av snajk:

Nej, du skickar typ länken till Chromecasten och sen sköter den uppspelningen. Däremot styr du med mobilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Däremot så kan du skicka allt från telefonen om du vill, tänk skärmspegling på windows. Detta kan vara bra om man vill visa bilder t ex eller kolla på något som inte har officiellt CC stöd. Men detta tar död på batteriet ganska snabbt.

Men som snajk skrev ovan gör du ungefär såhär:

Öppna Netflix appen och finns det en CC på nätverket så finns en CC symbol uppe i hörnet. Tryck på den och nu när du väljer någon film eller serie spelas den upp på tvn. Med telefonen kan du nu höja och sänka volymen, pausa eller byta video. Du kan stänga av telefonen eller sätta den i flygplansläge om du vill. CC spelar upp det hela själv, du använder enbart mobilen för att styra den.

Sen jag skaffade min första har jag nu två till och har ingen antenn eller parabol längre. Kollar allt via CC:n via Netflix, HBO, Youtube och play kanalerna och musik lyssnar jag på med Spotify.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

Däremot så kan du skicka allt från telefonen om du vill, tänk skärmspegling på windows. Detta kan vara bra om man vill visa bilder t ex eller kolla på något som inte har officiellt CC stöd. Men detta tar död på batteriet ganska snabbt.

Men som snajk skrev ovan gör du ungefär såhär:

Öppna Netflix appen och finns det en CC på nätverket så finns en CC symbol uppe i hörnet. Tryck på den och nu när du väljer någon film eller serie spelas den upp på tvn. Med telefonen kan du nu höja och sänka volymen, pausa eller byta video. Du kan stänga av telefonen eller sätta den i flygplansläge om du vill. CC spelar upp det hela själv, du använder enbart mobilen för att styra den.

Sen jag skaffade min första har jag nu två till och har ingen antenn eller parabol längre. Kollar allt via CC:n via Netflix, HBO, Youtube och play kanalerna och musik lyssnar jag på med Spotify.

Okej då hänger jag med. Har Chromecast något stöd för digitala utgångar för ljud? Känns onödigt att använda sig av tevens analoga ljud när man har en bioanläggning hemma.

Permalänk
Medlem

https://www.entertainmentbox.com/

Fungerar klockrent och mycket billigare än AppleTv

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Okej då hänger jag med. Har Chromecast något stöd för digitala utgångar för ljud? Känns onödigt att använda sig av tevens analoga ljud när man har en bioanläggning hemma.

Den har hdmi så den sätter du i tvn eller i receivern.
Om du måste stoppa in den i tvn kan du kanske köra optisk our från tv till recievern

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorrzoor:

Den har hdmi så den sätter du i tvn eller i receivern.
Om du måste stoppa in den i tvn kan du kanske köra optisk our från tv till recievern

Jag har ingen HDMI på min receiver så jag har CC:n i tvn och sedan optiskt från tvn till receivern. Har bara stereo så jag bryr mig inte riktigt. Men jag vill minnas att man kan köpa en dongel som man sätter mellan CC:n och tvn och från den gå ut med t ex toslink, men är osäker om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag har ingen HDMI på min receiver så jag har CC:n i tvn och sedan optiskt från tvn till receivern. Har bara stereo så jag bryr mig inte riktigt. Men jag vill minnas att man kan köpa en dongel som man sätter mellan CC:n och tvn och från den gå ut med t ex toslink, men är osäker om jag minns rätt.

Har du optiskt från tv till förstärkare så väl problemet löst?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har både apple tv och chromcast. Kan säga att jag aldrig använder chromecastern. Apple tv är mycket smidigare imo.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Jag har både apple tv och chromcast. Kan säga att jag aldrig använder chromecastern. Apple tv är mycket smidigare imo.

Jag har också båda två, och använder nästan bara Chromecast. Så mycket smidigare att sitta på soffan och söka och bläddra med mobilen. Sedan bara spela upp och flytta till Chromecast..

Permalänk
Medlem

Finns många smarta lådor som har Netflix

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Jag tackar o bockar för all hjälp!