Vilket moderkort till min i7 2600k?

Permalänk
Medlem

Vilket moderkort till min i7 2600k?

Hej jag undrar vad jag ska ha för moderkort till min i7 2600k socket 1155 och R9 radeon 280x grafikkort.
tack

§3.1
Permalänk

Nån med P67-chipset, om Du är en gejmer.

Edit: z77 glömde jag ju!

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Medlem

@Slowpoke66: Tack, fortsätt tipsa om jag ångrar mig!

Permalänk
Medlem

Till i7 2600K, ett moderkort socket 1155
får du nog försöka hitta ett begagnat moderkort.
1155 är för gammalt för att hitta nytt.
Du kan söka på www.prisjakt.nu - det finns möjligtvis nån butik som har ett sånt moderkort liggandes

Grafikkortet går bra på vilket moderkort som helst nästan.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plytic:

Hej jag undrar vad jag ska ha för moderkort till min i7 2600k socket 1155 och R9 radeon 280x grafikkort.
tack

Att hitta ett överklockningsbart socket 1155 moderkort till rätt pris, i dagsläget, är inte helt lätt. Du vill ha ett med p67/z68/z77 chipset.

Permalänk
Permalänk
Permalänk
Medlem

Yepp, funkar utan problem, Asus kortet alltså !

Permalänk
Medlem

Intel core i7 2600k

Jag har en i7 med vattenkylning men min dator startas om då och då. Det luktade lite "bränt". Har jag kopplat min vattenkylning fel? Har min processor gjort sitt?

Antec Kuhler H2O 620 CPU Kylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plytic:

Jag har en i7 med vattenkylning men min dator startas om då och då. Det luktade lite "bränt". Har jag kopplat min vattenkylning fel? Har min processor gjort sitt?

Antec Kuhler H2O 620 CPU Kylare

Låter som nätagg, ev moderkort. Du kan ju även kolla temp på processorn.

Permalänk
Medlem

Alltså, bränt ska det ju inte lukta. Låter spontant som att någon kylning inte gör sitt så ett chip ligger och puttrar på 100-105 grader, då luktar det lite konstigt ut chassiet. Snurrar samtliga fläktar som de ska? Har du kollat temperaturer på komponenterna när du kör något spel eller stresstest?

Om du kollar t.ex. http://openhardwaremonitor.org/ så ser du hur varm processorn är där i.

Är den 100 grader-ish så; fungerar pumpen fortfarande alls i din vattenkylningsmodul? Alltså kan du känna med fingret lite på den om den vibrerar eller om vattnet ens flyter inuti? Sitter kylarblocket verkligen monterat hårt emot processorn eller är där kanske lite luft som sipprar in emellan och förstör värmeledningen?

Om det inte är CPU; hur mår nätagget? Går det på väldigt hög kapacitet med ett par år på nacken, har dess fläkt kanske lagt av eller dammat igen och fyllt upp med damm inuti agget som ligger och ryker?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

@Masyve: Min dator fungerade ett tag och nu startar inte datorn. Den går igång en får ingen bild, kontakt till utgångar osv osv.. Ligger på ca 40 grader på alla komponenter innan datorn började starta om skumt och nu inte startar.
Jag kan ladda upp video/bilder ikväll.
650w nätagg inget fel på det ganska nytt.