Apple kommer inte med nåt spännande i år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vi har två kommunister till presidentkandidater i Usa där båda pratar om att ta tillbaka jobb från bl.a. Apple till usa genom protektionism. Annars har det inte hänt så mycket hos Apple de senaste åren och deras storhetstid känns förbi.

Kommunister? Wow jag trodde aldrig jag skulle höra det ordet i en mening som beskriver förenta staternas presidentkandidater.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Hur man ens kan ifrågasätta huruvida det kan vara bra eller dåligt att ens telefon är vattentät och ip67 klassad är ett under.
Finns bara en man som kan ifrågasätta och förespråka mindre tåliga telefoner till det bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Vattentäta mobiler är ingen nyhet (Ingen nyhet heller att Apple apar efter igen).

Sony ägare fick problem med läckande Z4 (kanske Z3) mobiler som var IP-klassade som vattentåliga.
Fast det var liggande stilla i grunt vatten under kortare tid som de skulle klara. När folk började bada och simma med mobilerna i badbyxfickan!? Så utsattes Sony mobilerna av större vattentryck, än de var specificerade till.

Inte ens ubåtar kan gå hur djupt som helst.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Avstängd

Det är utan tvekan är den värdelösa batteritiden det största problemet för oss som använder iphone.

Jag har haft iphone i flera år utan att den gått sönder pga vatten så varför skulle någon som mig betala 8000kr för en ny telefon när den jag har idag inte känns speciellt slö ens?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman90:

Nämen titta, nu både de nya telefonerna och den nya klockan är numer vattenresistent...
Var det inte Apple som aldrig skulle lova något sådant för då blir de stämda till konkurs?

Sen är det också intressant hur de noggrant talar om vad de gjort för att täta telefonen och klockan, så att de inte bara är "splash proof" utan nu även "swim proof". Men om de tidigare iPhone-modellerna redan var "vattentäta", varför täta dessa så mycket?

Det är ganska uppenbart att du haft alldeles för höga förhoppningar om de tidigare modellerna. Sen kan jag även säga att även om en "vattentät" telefon skulle gå sönder på grund av vattenskada skulle man få en ny telefon, man kan inte stämma dem till graven. För att kunna bygga ett stämningsfall á la McDonalds caset, så krävs det att du skadat dig. Man får inte till en mångmiljonstämning för ett tillverkningsfel...

Nej det är de inte. Klockan kan användas vid ex simning, men inte andra vattenaktiviteter (ex vattenskidor eller liknande), medans telefonen är damm och vatten tålig, men inte vattentät.

"1. iPhone 7 och iPhone 7 Plus tål vatten, stänk och damm. De har testats i laboratorium och uppfyller kraven för klass IP67 i enlighet med IEC-standard 60529. Graden av tålighet mot vatten, stänk och damm är inte permanent och skyddet kan minska vid normal användning. Försök inte att ladda en blöt iPhone. I användarhandboken kan du läsa om hur du bäst rengör och torkar din enhet. Vätskeskador täcks inte av garantin."

Så även där har du fel, de lovar inte att den är vattentålig.

Nej, jag har inte alls haft "för höga förhoppningar" då de hela tiden kunnat användas i normalt bruk, och nej du kommer inte få en ny iPhone om den skadas av vatten då det inte täcks av garantin alls, vilket det tidigare inte heller gjort (men det har ju inte varit några problem tidigare heller, då de hela tiden tålt normal användning).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wyver:

@snajk:
Kan du Nämna en innovativ funktion som har kommit på året flaggskepps telefoner?

Tja, LG V20 har exempelvis dubbla bakåtriktade kameror för bättre bildkvalitet och mer kamerafunktionalitet (nu kopierat av Apple). Samma telefon har också en riktigt bra DAC, vilket kanske inte är superinnovativt direkt men något som jag uppskattar och som jag har saknat bland övriga telefoner som låter ganska kasst jämfört med exempelvis min tio år gamla Sansa eller så. Skönt att slippa ha med en separat DAC/Hörlursförstärkare. V20 har också en sekundär liten skärm som alltid är igång och erbjuder en del smarta funktioner, den kom dock redan på V10 i slutet av förra året så det räknas väl inte. Hade det inte varit för avsaknaden av vattentålighet och OLED hade det varit en ganska perfekt telefon för mig. På tal om vattentålighet så är det nice att Samsung har lyckats göra en vattentålig Note utan att kompromissa med plats för stylusen, vet inte om jag skulle kalla det innovativt dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Så även där har du fel, de lovar inte att den är vattentålig.

Fast varför bemöda sig om att IP-klassa den om man inte förbinder sig till att uppfylla märkningen? Det känns som en marknadsföringsgimmick.

Permalänk
Medlem

@snajk:
Enligt mitt googlande blev LG v20 utannonserad igår eller förrgår och har Apple lyckats med konst stycket att kopiera Lg V20 dubbla kameror på ett dygn. Så då ger jag en liten applåd åt Apple för den bedriften.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej det är de inte. Klockan kan användas vid ex simning, men inte andra vattenaktiviteter (ex vattenskidor eller liknande), medans telefonen är damm och vatten tålig, men inte vattentät.

"1. iPhone 7 och iPhone 7 Plus tål vatten, stänk och damm. De har testats i laboratorium och uppfyller kraven för klass IP67 i enlighet med IEC-standard 60529. Graden av tålighet mot vatten, stänk och damm är inte permanent och skyddet kan minska vid normal användning. Försök inte att ladda en blöt iPhone. I användarhandboken kan du läsa om hur du bäst rengör och torkar din enhet. Vätskeskador täcks inte av garantin."

Så även där har du fel, de lovar inte att den är vattentålig.

Nej, jag har inte alls haft "för höga förhoppningar" då de hela tiden kunnat användas i normalt bruk, och nej du kommer inte få en ny iPhone om den skadas av vatten då det inte täcks av garantin alls, vilket det tidigare inte heller gjort (men det har ju inte varit några problem tidigare heller, då de hela tiden tålt normal användning).

Först och främst kan vi komma överens om att det inte finns en definition av vattentät, mig veterligen finns det ingen produkt som är vattentät, inte ens en u-båt. Allt handlar om tryck. Du kan inte ta en u-båt och parkera den på botten av marianergraven. Den klarar inte trycket. Samma sak gäller telefoner. Det är därför det finns olika certifieringsnivåer och benämningen är alltid vattenresistent eller vattentålig. På exakt samma sätt finns det inget glas som är skottsäkert, det kan vara skottresistent.

Men om Apple menar att den uppfyller kraven för IP67, men inte tänker garantera att den uppfyller IP67, är detta det största skämtet någonsin!

Nu har jag inte tittat så vad de säger, men med gällande konsumentköplag i Sverige så kan de inte avtala bort funktionalitet de hävdar att produkten har (det må vara helt annorlunda i USA). I deras garantivillkor får de ju skriva vad de vill, eftersom garanti är någon frivilligt, men om din telefon fått fuktskador för ett brukande som produkten enligt tillverkaren ska klara, ja då har du föll rätt att reklamera varan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast varför bemöda sig om att IP-klassa den om man inte förbinder sig till att uppfylla märkningen? Det känns som en marknadsföringsgimmick.

Genom att marknadsföra telefonen på detta sätt kommer Apple öka försäljningen. Folk är inte speciellt smarta tyvärr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wyver:

@snajk:
Enligt mitt googlande blev LG v20 utannonserad igår eller förrgår och har Apple lyckats med konst stycket att kopiera Lg V20 dubbla kameror på ett dygn. Så då ger jag en liten applåd åt Apple för den bedriften.

De hade samma funktion på V10 fast på kameran på framsidan, så kopierandet skedde väl från den i så fall. Att ha denna funktion på baksidan istället kanske de kom på var och en för sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

@snajk:
Enligt mitt googlande blev LG v20 utannonserad igår eller förrgår och har Apple lyckats med konst stycket att kopiera Lg V20 dubbla kameror på ett dygn. Så då ger jag en liten applåd åt Apple för den bedriften.

Skrivet av snajk:

De hade samma funktion på V10 fast på kameran på framsidan, så kopierandet skedde väl från den i så fall. Att ha denna funktion på baksidan istället kanske de kom på var och en för sig.

nu kanske jag inte är med på vad ni pratar om, men har inte Huawei haft dubbla linser på några av deras telefoner? t.ex. P9 och Honor 8?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Genom att marknadsföra telefonen på detta sätt kommer Apple öka försäljningen. Folk är inte speciellt smarta tyvärr.

Dock riskerar man nog en del besvikna kunder om telefonen inte lever upp till IP67-märkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Dock riskerar man nog en del besvikna kunder om telefonen inte lever upp till IP67-märkningen.

du menar som den besvikelsen när apple bytte 30-pins kontakten till lightning och alla högtalare som hade sålts inte fungerade längre om man inte köpte en adapter för 400 spänn?

vad gjorde dem besvikna kunderna? jo dem fortsatte köpa nya iphones.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

nu kanske jag inte är med på vad ni pratar om, men har inte Huawei haft dubbla linser på några av deras telefoner? t.ex. P9 och Honor 8?

LG G5 har dubbla linser som påminner lite om den på iphone 7+, en är vidvinkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

du menar som den besvikelsen när apple bytte 30-pins kontakten till lightning och alla högtalare som hade sålts inte fungerade längre om man inte köpte en adapter för 400 spänn?

Nej, jag menar inte den besvikelsen. Såvitt jag kan minnas framgick det väldigt tydligt när man köpte telefonen att det var en ny kontakt. Skillnaden nu är att man säger att telefonen går att ha med sig i duschen men om den går sönder så gäller inte garantin. Dvs IP67-märkningen är helt meningslös då man inte kan använda telefonen i enlighet med märkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Nej, jag menar inte den besvikelsen. Såvitt jag kan minnas framgick det väldigt tydligt när man köpte telefonen att det var en ny kontakt. Skillnaden nu är att man säger att telefonen går att ha med sig i duschen men om den går sönder så gäller inte garantin. Dvs IP67-märkningen är helt meningslös då man inte kan använda telefonen i enlighet med märkningen.

Läser du på Apples sida t.ex. så framgår det klart och tydligt att garantin ej täcker vätskeskador.

Så den som väljer att utsätta sin mobil för vatten gör det på egen risk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Läser du på Apples sida t.ex. så framgår det klart och tydligt att garantin ej täcker vätskeskador.

Så den som väljer att utsätta sin mobil för vatten gör det på egen risk.

Fast varför då bemöda sig att marknadsföra den med en IP67-klassning? Det verkar som om Apple inte vill ta ansvar för att de kan hålla vad de lovar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av issue:

nu kanske jag inte är med på vad ni pratar om, men har inte Huawei haft dubbla linser på några av deras telefoner? t.ex. P9 och Honor 8?

Som Keyser säger så är funktionen ganska annorlunda mot Huawei, man använder ena eller andra kameran då de har ganska olika optik medan Huawei har samma optik på båda och använder dem tillsammans.

Permalänk
Medlem

IP67 innebär ju bara att den klarar av att vara på 1meters djup i 30minuter utan att ta in vatten.
Badar du med med telefonen(varför man nu skulle det) och dyker ner på 1.01m så garanteras inte vattentätheten längre givetvis då det krävs högre klassning(x8).
Det tror jag är anledningen att de inte lämnar garanti för fuktskador. Om man nu duschar med telefonen(varför man nu gör det) så kan man säkert få skador av det med om man har högt tryck i strålen och otur vart man träffar

Realistiskt så är den regnsäker och toalettsäker(alla har vi tappat en telefon på fyllan^^)

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

IP67 innebär ju bara att den klarar av att vara på 1meters djup i 30minuter utan att ta in vatten.
Badar du med med telefonen(varför man nu skulle det) och dyker ner på 1.01m så garanteras inte vattentätheten längre givetvis då det krävs högre klassning(x8).
Det tror jag är anledningen att de inte lämnar garanti för fuktskador. Om man nu duschar med telefonen(varför man nu gör det) så kan man säkert få skador av det med om man har högt tryck i strålen och otur vart man träffar

Realistiskt så är den regnsäker och toalettsäker(alla har vi tappat en telefon på fyllan^^)

Uppfyller den IP67 så skall det gå att duscha med den.Se gärna definitionen på IP-klasser: https://sv.wikipedia.org/wiki/Kapslingsklassning

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Uppfyller den IP67 så skall det gå att duscha med den.Se gärna definitionen på IP-klasser: https://sv.wikipedia.org/wiki/Kapslingsklassning

I din länk står det inget om att det går att duscha med den(om inte jag är blind vilket mycket väl kan vara fallet). Däremot kan jag garantera att i de flesta duschar har du högre tryck än vad det är på 1m djup(0.1 bar) så om inget annat anges skulle jag inte duscha med den iaf...

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

[sarcasm]Det nya från Apple i år:
This isn't 2009. Your phone doesn't have a floppy drive, and it shouldn't have a headphone connector either. When we made iPhone 6 and 6s, the world wasn't ready for the future. Now, it is. Apple Plug is the perfect solution. Fill in your archaic headphone connector with beautiful aluminium and plug yourself into the future.[/sarcasm]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

I din länk står det inget om att det går att duscha med den(om inte jag är blind vilket mycket väl kan vara fallet). Däremot kan jag garantera att i de flesta duschar har du högre tryck än vad det är på 1m djup(0.1 bar) så om inget annat anges skulle jag inte duscha med den iaf...

Är du säker? För att uppfylla IPX7 så tror jag att man måste uppfylla IPX1-IPX6 också. Jag kan dock ha fel när det gäller detta. När det gäller skydd mot damm (första siffran) så fungerar det så.

Edit: IP67 innebär inte att man automatiskt uppfyller IP65 och IP66.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är du säker? För att uppfylla IPX7 så tror jag att man måste uppfylla IPX1-IPX6 också. Jag kan dock ha fel när det gäller detta. När det gäller skydd mot damm (första siffran) så fungerar det så.

Edit: IP67 innebär inte att man automatiskt uppfyller IP65 och IP66.

Det stämmer som du skriver, tidigare klasser behöver inte uppfyllas vilket kan tyckas lite märkligt...
Hursomhelst räcker ju den resistens som är för vardagligt normalt användande där telefonen utsätts för regn, tappa i badkar, tappa i handfat, tvätta display etc..

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Kapslingsklassningen som anges med IPxx är ju en internationell standard.
Anger man att iphone är IP-klassed till en viss nivå, så skall iphone också uppfylla det.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kapslingsklassning

Att blint acceptera att IOS-fanboysens gulli-gull företag gör avsteg från internationell standard och bara marknadsför och tar betalt för en kvalitet som de inte tänker ta ansvar för, är galenskap...
Tänk om en kinesisk (noname) tillverkare gör samma sak med lågpris Win10 surfplattor, i framtiden.

Har Apple angivit att deras produkter har en skyddsklassning så ska de också ta ansvar för den marknadsföringen.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Kapslingsklassningen som anges med IPxx är ju en internationell standard.
Anger man att iphone är IP-klassed till en viss nivå, så skall iphone också uppfylla det.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kapslingsklassning

Att blint acceptera att IOS-fanboysens gulli-gull företag gör avsteg från internationell standard och bara marknadsför och tar betalt för en kvalitet som de inte tänker ta ansvar för, är galenskap...
Tänk om en kinesisk (noname) tillverkare gör samma sak med lågpris Win10 surfplattor, i framtiden.

Har Apple angivit att deras produkter har en skyddsklassning så ska de också ta ansvar för den marknadsföringen.

Det skall bli spännande att se om de lever upp till klassningen när folk börjar få in dem så de kan testa dem ordentligt.

Samsung har ju inte heller några sådanna garantier. Och deras S7 active lever inte upp till klassningen i vissa fall. Men vanliga S7 och S7 edge klarar sig i de flesta fall långt bättre än vad klassningen kräver.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det skall bli spännande att se om de lever upp till klassningen när folk börjar få in dem så de kan testa dem ordentligt.

Samsung har ju inte heller några sådanna garantier. Och deras S7 active lever inte upp till klassningen i vissa fall. Men vanliga S7 och S7 edge klarar sig i de flesta fall långt bättre än vad klassningen kräver.

Ett problem kan väl bli om folk får för sig att "spola" av dem då det inte är vad klassningen säger att de ska klara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Ett problem kan väl bli om folk får för sig att "spola" av dem då det inte är vad klassningen säger att de ska klara.

Det borde inte vara ett problem om Iphone är riktigt damm- och vattentät enligt IP67-klassen.

Sony Xperia Tablet X4 anges visserligen till IP68 men den hade Sony inga problem med att marknadsföra som "avspolningsbar under vattenkran". Iphone 7 och 7+ ska också klara att kunna spolas av under vattenkranen men sin IP67 klassificering.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Det borde inte vara ett problem om Iphone är riktigt damm- och vattentät enligt IP67-klassen.
http://www-static.se-mc.com/blogs.dir/0/files/2015/01/xperia-z4-tablet-waterproof-and-dust-tight-627cf5c5a80bf01f7d64e965292986cb-940.jpg
Sony Xperia Tablet X4 anges visserligen till IP68 men den hade Sony inga problem med att marknadsföra som "avspolningsbar under vattenkran". Iphone 7 och 7+ ska också klara att kunna spolas av under vattenkranen men sin IP67 klassificering.

IP67 innebär: Vattentätt (nedsänkt i vatten), Test: 30 minuters nedsänkning i djup av som mest 1 m mätt vid botten av anordningen, och åtminstone 15 cm mätt vid toppen av anordningen.

IP66 däremot är spoltätt.