Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MentalBlank:

Hej Sweclocker,
Jag tror alla vet om Spridningskollen, har ni fått hembrev av dem än? Vad gör ni ifall ni fick 2000kr böte, skulle ni betala det eller polisanmäla? Jag har inte laddat ner filmer eller musik, spel köper jag eller finns grattis att ladda ner ex, league of legends. Och hur gäller det för online filmer samt Youtube, är det också nedladdning?

Har köpt OVPN, vet att det kan vara lite sent men tror ni det kan hjälpa i fram tiden? Är det okej att jag laddar ner grejer så länge jag har OVPN på eller spelar det ingen roll då skickas alla loggs till Spridningskollen?

MVH

Då Spridningskollen är en civil enhet / företag så erkänner jag inte deras rättighet att kräva pengar ifrån mig, eller att spåra mig. Skulle brevet dimpa ner i brevlådan (Rent hypotetiskt att jag skulle ha laddat ner något) så skulle jag bestrida det och ta det till rätten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xoxava:

Inte i exakt dom orden, nej. Kan inte heller se något i påståendet som säger att du MÅSTE hämta det, mer ett allmänt (samt korrekt) påstående om att rekommenderade brev hämtas ut på posten eller liknande. Ser ingenting om ett måste med meningen att du inte kan välja om du vill hämta det eller ej.

Ett rekommenderat brev är bara ett fint sätt att kunna visa att du har tagit emot det. Lite som en delgivning i person. Dvs du kan inte påstå att du inte har fått brevet, och att det då ligger på ditt ansvar att läsa det och ta ställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xoxava:

Inte i exakt dom orden, nej. Kan inte heller se något i påståendet som säger att du MÅSTE hämta det, mer ett allmänt (samt korrekt) påstående om att rekommenderade brev hämtas ut på posten eller liknande. Ser ingenting om ett måste med meningen att du inte kan välja om du vill hämta det eller ej.

Måste tolkar jag som ett tvingande ord precis som skall, bör samt får ser inte jag som tvingande ord men vad vet jag då jag hade en 1:a i svenska när jag gick ut 9:an 1979. Jag har haft fel förr & kommer att ha fel även i framtiden.

Men vi är förmodligen överens om att en rekommenderad försändelse måste man inte hämta ut?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Måste tolkar jag som ett tvingande ord precis som skall, bör samt får ser inte jag som tvingande ord men vad vet jag då jag hade en 1:a i svenska när jag gick ut 9:an 1979. Jag har haft fel förr & kommer att ha fel även i framtiden.

Men vi är förmodligen överens om att en rekommenderad försändelse måste man inte hämta ut?

Samma tolkning som jag gör då. Bara att jag ser den som ett måste i meningen att vill du se brevet måste du hämta det. Däremot så måste du givetvis inte hämta ut brevet om du inte vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Då Spridningskollen är en civil enhet / företag så erkänner jag inte deras rättighet att kräva pengar ifrån mig, eller att spåra mig. Skulle brevet dimpa ner i brevlådan (Rent hypotetiskt att jag skulle ha laddat ner något) så skulle jag bestrida det och ta det till rätten.

Fast grejen med att dra det till rätten är att de har enorma ekonomiska resurser att statuera exempel och knärulla dig, det är ju det som de vinner på när alla viker sig för deras villkor som tidigare har varit hot som typ TPB och andra fått mot sig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Def_Dog:

Fast grejen med att dra det till rätten är att de har enorma ekonomiska resurser att statuera exempel och knärulla dig, det är ju det som de vinner på när alla viker sig för deras villkor som tidigare har varit hot som typ TPB och andra fått mot sig

Det är sant att dom har stora resurser, men legitimiteten i det här förfarandet har fortfarande inte prövats, vad jag känner till. Det är först när någon med ryggrad vågar ta det till prövning som det kan abrupt ta slut.

Permalänk
Medlem

En sak som är viktig att tänka på (tror jag) betalar man det dom begär så erkänner man att man gjort sig skyldig till spridning av upphovsrättsskyddat material & sedan är man rökt.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

En sak som är viktig att tänka på (tror jag) betalar man det dom begär så erkänner man att man gjort sig skyldig till spridning av upphovsrättsskyddat material & sedan är man rökt.

Hur skulle man göra sig "skyldig" då det inte finns någon rättslig grund runt det hela? Men om jag påstår att alla som betalar 500 kr eller mer till 90 1950-6 framöver röker något olämpligt så blir det lätt för polisen att använda som bevis ...eller inte.

Vad det gäller nedladdning, fildelning etc är det ett rent skämt. I så fall skulle hela Linux/GNU vara olagligt efter som det bygger på just torrents och fildelning, bara för att vara rolig kan jag påstå att jag tankar ner programvara dagligen.

För er som inte vet hur man gör så skriver man detta i en terminal i ett Linux-OS

sudo apt-get install programnamn

Men som slutdetalj kan man fråga sig varför man över huvud taget skulle betala, när det är ren skrämselpropaganda. Dessutom när det finns mängder av media helt lagligt gratis på internet och Youtube. Använd rätt sökord så är du helt garderad. Finns tom musikvideos på Youtube som är upplagda av artisten eller bolaget själva, och då pratar jag ändå om kända personer.

Det mediebolagen är så oerhört rädda för är inte spridningen utan uttrycken som "gratis" och "fritt tillgängligt" vilket hela internet i sig bygger på. Man kan ju fråga sig var alla säljare av film och musik har tagit vägen, finns inte en enda butik värd namnet som säljer skivor längre. - Det är där skon klämmer egentligen. När såg du senast reklam för en ny skiva senast? För mig är det nog mer än 15 år sedan då tv, tidningar etc bara drunknade i ny musik och filmer.

Det man måste lära sig inom branschen är att allt inte går att genomföra digitalt över nätet, vissa saker måste fortfarande finnas i fysisk form. Annars är det helt onödigt att ens ha det.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Hur skulle man göra sig "skyldig" då det inte finns någon rättslig grund runt det hela? Men om jag påstår att alla som betalar 500 kr eller mer till 90 1950-6 framöver röker något olämpligt så blir det lätt för polisen att använda som bevis ...eller inte.

Vad det gäller nedladdning, fildelning etc är det ett rent skämt. I så fall skulle hela Linux/GNU vara olagligt efter som det bygger på just torrents och fildelning, bara för att vara rolig kan jag påstå att jag tankar ner programvara dagligen.

För er som inte vet hur man gör så skriver man detta i en terminal i ett Linux-OS

sudo apt-get install programnamn

Men som slutdetalj kan man fråga sig varför man över huvud taget skulle betala, när det är ren skrämselpropaganda. Dessutom när det finns mängder av media helt lagligt gratis på internet och Youtube. Använd rätt sökord så är du helt garderad. Finns tom musikvideos på Youtube som är upplagda av artisten eller bolaget själva, och då pratar jag ändå om kända personer.

Det mediebolagen är så oerhört rädda för är inte spridningen utan uttrycken som "gratis" och "fritt tillgängligt" vilket hela internet i sig bygger på. Man kan ju fråga sig var alla säljare av film och musik har tagit vägen, finns inte en enda butik värd namnet som säljer skivor längre. - Det är där skon klämmer egentligen. När såg du senast reklam för en ny skiva senast? För mig är det nog mer än 15 år sedan då tv, tidningar etc bara drunknade i ny musik och filmer.

Det man måste lära sig inom branschen är att allt inte går att genomföra digitalt över nätet, vissa saker måste fortfarande finnas i fysisk form. Annars är det helt onödigt att ens ha det.

Jag skrev upphovsrättsskyddat material inte fildelning, sen om man får ett krav på att man delat ut just upphovsrättsskyddat material & går med på förlikningen & betalar 2000:- vad har man då gjort?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

@Bael: Skyldig är du när det har slagits fast i domstol att du har begått en handling du inte får.

Detta kallas att göra upp i godo. För att slippa hela domstolsprocessen och rättsväsendets konsekvenser är det vanligt att parter kommer överens om att skippa domstol eftersom att det är kostsamt för båda parter. Problemet jag ser här är att spridningskollen har noll trovärdighet, hur kan någon de kräver på pengar veta att de släpper det om man betalar? Om man väljer att göra upp i godo hade jag krävt skriftlig garanti för att de inte ska skicka fler krav eller ta upp det i domstol. Det blir då ett avtal man kan göra gällande inför domstol om spridningskollen skulle fortsätta driva frågan. Domstolen skulle inte ens ta upp frågan eftersom ni har klarat av det själva redan.

Visa signatur

"De är ju subjektsformen, dem är objektsformen.
Om man inte förstår skillnaden bör man använda dom."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

sen om man får ett krav på att man delat ut just upphovsrättsskyddat material & går med på förlikningen & betalar 2000:- vad har man då gjort?

Finns säkert oskyldiga som skulle betala det istället för att gå till domstol, vilken betyder ta ut tid från jobbet, och sedan kanske de inte heller har någon lust att polisen kommer och tar deras dator och har kvar den en månad för deras undersökning.

Permalänk
Medlem

@VexedRelic: @Bael: Problemet här är ju att det inte räcker att påstå, så frågan är ju vad det grundar sig på. Räcker inte att jag säger till polisen att min granne knarkar eller delar ut filer, för det är inte ett bevis, jag måste själv visa upp något som grundar sig i att det finns någon möjlighet att det är sant. Annars blir det inte ens en undersökning.

Jämför man detta mot exempelvis ekonomiska brott, så finns i princip redan beviset när man anmäler det eller något som gör att det är bevisbart med en matematiskt formel. Som exempelvis att du får en faktura med fel belopp, eller att ett företag nekar en reklamation. I det fallet kan polisen eller ARN eller KO utan någon speciell undersökning kolla om något bryter mot lagen. För att gå in i din lägenhet däremot krävs ganska stora bevis. Räcker inte med att ditt IP eller din bil sågs vid ett bankrån, måste finnas bevis för att du utförde brottet. Det enda som kan delas ut på din bil exempelvis är tullavgifter och parkeringsböter. Allt annat måste bevisas på plats.

Som jag sa tidigare: Men om jag påstår att alla som betalar 500 kr eller mer till 90 1950-6 framöver röker något olämpligt så blir det lätt för polisen att använda som bevis ...eller inte. Problemet här är just att det inte räcker. För det finns inget som bevisar händelsen om tingsrätten frågar den anklagade så komma hen att neka och då står ord mot ord vilket innebär att du går fri eftersom du är oskyldig till motsatsen har bevisats. Det är även därför som du kan överklaga ett beslut.

Det polisen kan göra, förutom att stå på gatan och övervaka eller jaga pågående brottslingar, är att dom kan kontrollera en händelse, t.ex. om jag ser en bil som kör runt en bank på ett skumt sätt så kan dom åka förbi och se om mitt påstående stämmer. Men så länge bilen inte gör något som direkt är ett trafikbrott så måste dom vänta till dom ser rånarluvorna eller vapen. Det dom kan göra är ett stickprov om det är "kända kunder" sedan tidigare, men hittar dom inget i bilen så går man fri.

Kort sagt, för att kunna bli dömd måste det finnas något som är mer bevisbart än den anklagades motbevis. I princip samma sak som problemet med TV-avgiften. Att man kan är inte samma sak som att man gör.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

@VexedRelic: @Bael: Problemet här är ju att det inte räcker att påstå, så frågan är ju vad det grundar sig på. Räcker inte att jag säger till polisen att min granne knarkar eller delar ut filer, för det är inte ett bevis, jag måste själv visa upp något som grundar sig i att det finns någon möjlighet att det är sant. Annars blir det inte ens en undersökning.

Jämför man detta mot exempelvis ekonomiska brott, så finns i princip redan beviset när man anmäler det eller något som gör att det är bevisbart med en matematiskt formel. Som exempelvis att du får en faktura med fel belopp, eller att ett företag nekar en reklamation. I det fallet kan polisen eller ARN eller KO utan någon speciell undersökning kolla om något bryter mot lagen. För att gå in i din lägenhet däremot krävs ganska stora bevis. Räcker inte med att ditt IP eller din bil sågs vid ett bankrån, måste finnas bevis för att du utförde brottet. Det enda som kan delas ut på din bil exempelvis är tullavgifter och parkeringsböter. Allt annat måste bevisas på plats.

Som jag sa tidigare: Men om jag påstår att alla som betalar 500 kr eller mer till 90 1950-6 framöver röker något olämpligt så blir det lätt för polisen att använda som bevis ...eller inte. Problemet här är just att det inte räcker. För det finns inget som bevisar händelsen om tingsrätten frågar den anklagade så komma hen att neka och då står ord mot ord vilket innebär att du går fri eftersom du är oskyldig till motsatsen har bevisats. Det är även därför som du kan överklaga ett beslut.

Det polisen kan göra, förutom att stå på gatan och övervaka eller jaga pågående brottslingar, är att dom kan kontrollera en händelse, t.ex. om jag ser en bil som kör runt en bank på ett skumt sätt så kan dom åka förbi och se om mitt påstående stämmer. Men så länge bilen inte gör något som direkt är ett trafikbrott så måste dom vänta till dom ser rånarluvorna eller vapen. Det dom kan göra är ett stickprov om det är "kända kunder" sedan tidigare, men hittar dom inget i bilen så går man fri.

Kort sagt, för att kunna bli dömd måste det finnas något som är mer bevisbart än den anklagades motbevis. I princip samma sak som problemet med TV-avgiften. Att man kan är inte samma sak som att man gör.

Problemet är att det inte blir polis/åklagare som driver det, det blir en civilrättslig sak eller du har missat det?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Problemet är att det inte blir polis/åklagare som driver det, det blir en civilrättslig sak eller du har missat det?

Eh .. Vad? Vem menar du driver en civilrättslig sak i så fall, knappast spridningskollen eller copyswede. Blir som när byggföretag är besiktningsmän åt sig själva.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Det stora problemet är gratis olagliga streamingtjänster trodde jag. Är inte torrent halvdöd nu när lagliga Streamingtjänser finns? Detta är nog bara ett sätt att skapa arbetstillällen är min åsikt. Och kanske ett försök att håva in lite mer pengar till halvdana filmer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Eh .. Vad? Vem menar du driver en civilrättslig sak i så fall, knappast spridningskollen eller copyswede. Blir som när byggföretag är besiktningsmän åt sig själva.

Som jag har uppfattat det så kommer spridningskollen aka gotia law rättighetsinnehavaren eller dess ombud att stämma folk på ersättning det tolkar jag som att det blir en civilrättslig sak.

Citat:

De första kravbreven ska skickas ut inom två till tre veckor till mellan 500 och 1 000 användare och skadeståndet som kommer krävas är 2 000 kronor per film – ett belopp som "nästan garanterat" höjs under hösten. Inbetalning ska ske direkt till Spridningskollen och den som varken vill eller har möjlighet att betala riskerar att dras inför domstol.

http://www.sweclockers.com/nyhet/22601-spridningskollen-ska-k...

Citat:

2. Vi tar sedan reda på vem som är ansvarig för den otillåtna delningen, och skickar ett brev med begäran om ersättning. Man kan säga att brevet är ett erbjudande om förlikning. Om den som spridit film eller TV-serier inte betalar kan rättighetsinnehavaren gå vidare till rättegång, vilket är betydligt kostsammare för alla inblandade.

http://www.spridningskollen.se/

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Finns säkert oskyldiga som skulle betala det istället för att gå till domstol, vilken betyder ta ut tid från jobbet, och sedan kanske de inte heller har någon lust att polisen kommer och tar deras dator och har kvar den en månad för deras undersökning.

Blir ett civilrättsligt mål, troligtvis ett så kallat förenklat tvistemål eftersom summan kraftigt understiger ett halvt basbelopp.
Då kan du inte bli skyldig att ersätta domstolskostnader annat än en timmes advokatarvode, den ekonomiska skadan du orsakat målsäganden (70-200kr per film i TPB-målet) samt deras ansökningsavgift på 1000:-. Så deras hot om kostsamma rättegångar är bullshit, du kommer knappt upp i deras 2000:-

Visa signatur

-AMD Ryzen 3800X EK Supremacy - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - XPG Spectrix M.2 Nvme 256 Gb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630- 2x Alphacool UT60 360 White Edition-

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Eh .. Vad? Vem menar du driver en civilrättslig sak i så fall, knappast spridningskollen eller copyswede. Blir som när byggföretag är besiktningsmän åt sig själva.

Eh vad irrar du om?
Vet du vad civilrätt är och vad som är skillnaden mot straffrätt?

En rättighetsinnehavare (eller någon annan för den delen) har full möjlighet att driva en stämning mot en privatperson (eller företag), utan att blanda in polis och åklagare. I ett civilmål kan du inte bli dömd till något straff (fängelse, böter, vård, etc), du kan däremot bli dömd att betala det skadestånd den andra parten yrkat. Du är heller inte oskyldig tills motsatsen bevisats eftersom det handlar om en tvist mellan två parter, en tvist som alltså domstolen avgör.

edit: Tacker talibananen som påpekat att jag missade ett litet 'o'!

Permalänk
Medlem

@Bael: Enligt det du skriver så blir det mycket riktigt ett civilrättsligt ärende i en domstol. Med andra ord blir det en åklagare etc. som driver ärendet. Bara för att du stämmer någon får du inte rätt, du måste ha något att bevisa också. Gothia är ett inkassoföretag, dom har ingen rättslig makt. I princip alla ärenden som inte är ett brott där polisen har gripit någon är ett civilrättsligt ärende. Gifter eller skiljer du dig borgerligt är det också ett civilrättsligt ärende.

Sedan vet jag inte vad det är för mening med att ladda ner b-filmer i pisskvalité när det faktiskt finns biografer och blu-ray skivor att köpa som är betydligt bättre kvalité.

Blir det som du säger så skulle jag kunna stämma alla med svarta kalsonger för att jag anser att det är en ful färg.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

@Bael: Enligt det du skriver så blir det mycket riktigt ett civilrättsligt ärende i en domstol. Med andra ord blir det en åklagare etc. som driver ärendet. Bara för att du stämmer någon får du inte rätt, du måste ha något att bevisa också. Gothia är ett inkassoföretag, dom har ingen rättslig makt. I princip alla ärenden som inte är ett brott där polisen har gripit någon är ett civilrättsligt ärende. Gifter eller skiljer du dig borgerligt är det också ett civilrättsligt ärende.

Sedan vet jag inte vad det är för mening med att ladda ner b-filmer i pisskvalité när det faktiskt finns biografer och blu-ray skivor att köpa som är betydligt bättre kvalité.

Blir det som du säger så skulle jag kunna stämma alla med svarta kalsonger för att jag anser att det är en ful färg.

Oj, det var inte många rätt i det inlägget. (se mitt svar ovan angående skillnaden på civilrätt och straffrätt)

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Eh vad irrar du om?
Vet du vad civilrätt är och vad som är skillnaden mot straffrätt?

En rättighetsinnehavare (eller någon annan för den delen) har full möjlighet att driva en stämning mot en privatperson (eller företag), utan att blanda in polis och åklagare. I ett civilmål kan du inte bli dömd till något straff (fängelse, böter, vård, etc), du kan däremot bli dömd att betala det skadestånd den andra parten yrkat. Du är heller inte skyldig tills motsatsen bevisats eftersom det handlar om en tvist mellan två parter, en tvist som alltså domstolen avgör.

Jag vill nog sticka upp ett ordningens finger och påpeka att du slarvade bort o:et i oskuldspresumtionen (vilket är vad det du annars riktigt beskriver heter med ett sammanfattande ord).

Skrivet av OldComputer:

@Bael: Enligt det du skriver så blir det mycket riktigt ett civilrättsligt ärende i en domstol. Med andra ord blir det en åklagare etc. som driver ärendet. Bara för att du stämmer någon får du inte rätt, du måste ha något att bevisa också. Gothia är ett inkassoföretag, dom har ingen rättslig makt. I princip alla ärenden som inte är ett brott där polisen har gripit någon är ett civilrättsligt ärende. Gifter eller skiljer du dig borgerligt är det också ett civilrättsligt ärende.

Sedan vet jag inte vad det är för mening med att ladda ner b-filmer i pisskvalité när det faktiskt finns biografer och blu-ray skivor att köpa som är betydligt bättre kvalité.

Blir det som du säger så skulle jag kunna stämma alla med svarta kalsonger för att jag anser att det är en ful färg.

Jag tror Blomman90s inledande fråga besvarades bäst av dig själv. Självklart driver inte en åklagare ett 'ärende' inom civilprocessen, åklagare sysslar med brottmål och spenderar sin tid inom straffprocessen. Jag förstår inte varför du ska formulera dig som om du kan något du inte kan, än mindre varför du gör det i ett sammanhang där det nog får sägas ingå i god allmänbildning att ha viss koll.

I den andra fetmarkerade texten. När staten (som i åklagare) är inblandade handlar det per definition inte om civilrätt, eftersom civilrätt handlar om människa-människa (i motsats till staten-människa, t ex brottmål). Egentligen är människa fel ord då det givetvis även gäller företag (juridiska personer) och inte bara fysiska diton.

edit: hade inte uppdaterat sidan och sett att blomman90 svarat själv. Mea culpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talibananen:

Jag vill nog sticka upp ett ordningens finger och påpeka att du slarvade bort o:et i oskuldspresumtionen (vilket är vad det du annars riktigt beskriver heter med ett sammanfattande ord).

Hehe good eye! That's my bad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Eh vad irrar du om?
Vet du vad civilrätt är och vad som är skillnaden mot straffrätt?

En rättighetsinnehavare (eller någon annan för den delen) har full möjlighet att driva en stämning mot en privatperson (eller företag), utan att blanda in polis och åklagare. I ett civilmål kan du inte bli dömd till något straff (fängelse, böter, vård, etc), du kan däremot bli dömd att betala det skadestånd den andra parten yrkat. Du är heller inte skyldig tills motsatsen bevisats eftersom det handlar om en tvist mellan två parter, en tvist som alltså domstolen avgör.

Eh, ja, men det krävs som du själv påstår fortfarande någon form av bevis och det kommer fortfarande vara en eller flera av åklagare, försvarare, domare, advokater och nämndemän som avgör ärendet. Eller skulle det gå till på något annat sätt, i så fall förklara det på ett bättre sätt. Det måste ju ändå tas upp i en domstol, annars blir det bara en diskussion som denna.

Annars borde det vara skitenkelt för mig att stämma alla med svarta kalsonger om jag anser att det är en ful färg. Jag har ju rätt att tycka att svart är fult, så då borde jag vinna.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Eh, ja, men det krävs som du själv påstår fortfarande någon form av bevis och det kommer fortfarande vara en eller flera av åklagare, försvarare, domare, advokater och nämndemän som avgör ärendet. Eller skulle det gå till på något annat sätt, i så fall förklara det på ett bättre sätt. Det måste ju ändå tas upp i en domstol, annars blir det bara en diskussion som denna.

Annars borde det vara skitenkelt för mig att stämma alla med svarta kalsonger om jag anser att det är en ful färg. Jag har ju rätt att tycka att svart är fult, så då borde jag vinna.

Självklart bör man presentera någon form av bevisning om man vill ha någon chans att få igenom sitt yrkande. Men vad för typ av bevisning Spridningskollen faktiskt har vet vi inget om eftersom inget fall ännu tagit upp i rätten, det har inte ens skickats ut några kravbrev.

Det finns aldrig någon åklagare (representerar staten) eller försvarare (representerar den åtalade) i civilmål, rätten består av en eller fler domare och eventuellt nämndemän (beroende på och storlek av ärendet). Båda parter kan på eget initiativ ha en advokat (domstolen tillhandahåller inte advokater i civilmål).

Ditt exempel där du jämför en åsikt om färg på underkläder med någon som hävdar intrång i sitt upphovsrättsskyddade verk tyder på att du inte är helt införstådd med innebörden av vårat rättssystem.

Det finns mycket att läsa på i ämnet på till exempel Sveriges Domstolar: Rättegång i tvistemål

Permalänk
Medlem
Skrivet av MentalBlank:

Vad gör ni ifall ni fick 2000kr böte, skulle ni betala det eller polisanmäla?

De kan inte skicka ut böter, det har de inte befogenhet till. Om jag någonsin får ett av deras uttpressningsbrev, tänker jag polisanmäla dem för bluff-faktura.

Skrivet av MentalBlank:

***bort/mod***

Ja. Skäms på dig.
I det här läget spelar det nog ingen roll, produktionsbolagen är inte representerade av den här advokatbyrån.

Skrivet av MentalBlank:

Och hur gäller det för online filmer samt Youtube, är det också nedladdning?

Mer tveksamt. Det är olagligt i lagens bokstavliga mening, men de har inte en chans att sätta fast någon för det. Och de försöker inte i heller.

Skrivet av Shudnawz:

Tingsrätten har fumlat ordentligt i mitt tycke då de inte verkar ha granskat deras metoder för att få fram enskilda IP-nummer korrekt.

Nja.. Tingsrätten granskar inte mer än de behöver. Skyll på Telia, som inte bestred kravet speciellt hårt. Deras avsikt verkar ha varit att få upp det i rätten, men inte göra mer än absolut nödvändigt, så att de hädanefter kan lämna ut alla uppgifter som begärs. Är det kanske den där sjättedelen av de 2000:- som lockar?

Skrivet av Bael:

En sak som är viktig att tänka på (tror jag) betalar man det dom begär så erkänner man att man gjort sig skyldig till spridning av upphovsrättsskyddat material & sedan är man rökt.

Naturligtvis står det i avtalet man ingår genom att betala att de inte kommer gå vidare med brottet, men när man har betalat, vad ska man göra om de väljer att gå vidare i alla fall? Civilrättsmål, för avtalsbrott? Man är totalt körd. Det kan bara finnas en enda rekommendation, betala inte en krona. Men jag tror inte för en sekund på att det kommer ett kravbrev. Det kommer möjligen ett avtal, med tillhörande faktura, som om man betalar bekräftar att man ingått avtalet. Med lite tur kommer det med ett retur-kuvert. I så fall ska det fyllas med returpapper, och skickas tillbaka ofrankerat, så får de nöjet att lösa ut det på posten...

Skrivet av OldComputer:

Hur skulle man göra sig "skyldig" då det inte finns någon rättslig grund runt det hela? Men om jag påstår att alla som betalar 500 kr eller mer till 90 1950-6 framöver röker något olämpligt så blir det lätt för polisen att använda som bevis ...eller inte.

Du ingår ett avtal med en motpart vars enda åtagande är att inte gå vidare till en rättegång. Naturligtvis är det avtalet utformat som att du erkänner brottet.med andra ord, betalar man har man inte blivit mer eller mindre skyldig, men man har erkänt brottet.

Skrivet av OldComputer:

Som jag sa tidigare: Men om jag påstår att alla som betalar 500 kr eller mer till 90 1950-6 framöver röker något olämpligt så blir det lätt för polisen att använda som bevis ...eller inte. Problemet här är just att det inte räcker. För det finns inget som bevisar händelsen om tingsrätten frågar den anklagade så komma hen att neka och då står ord mot ord vilket innebär att du går fri eftersom du är oskyldig till motsatsen har bevisats. Det är även därför som du kan överklaga ett beslut.

Problemet är att när de går till rätten är det ett civilrättsligt mål, där beviskraven är jäkligt låga. Och, viftar man med ditt dokumenterade erkännande, så behöver de inte ens bry sig om att försöka bevisa något. Du har erkänt. Du är därmed chanslös. Du kan alltid stämma dem för avtalsbrott, men ska jag vara ärlig, tror jag att de, om de väljer att gå den här vägen, drar till med en film på pappret där du erkänner och betalar, sen går till rätten med fler, och plockar dig med hjälp av det enda erkännandet. Så de kommer göra betydande vinst på dig i alla fall.

Skrivet av OldComputer:

Kort sagt, för att kunna bli dömd måste det finnas något som är mer bevisbart än den anklagades motbevis. I princip samma sak som problemet med TV-avgiften. Att man kan är inte samma sak som att man gör.

Vi är nog överens om möjligheten att bli dömd för det här "brottet", problemet är att om de går till rätten med ditt erkännande efter att du ingått avtalet, så har de ett guldläge. Där och då kommer du garanterat att förlora. Om du i stället låter bli att betala de 2000:- och därmed ingå avtalet, så har de inte en chans.

Och som nämnts tidigare. I ett civilrättsligt mål, kommer man möta advokatbyrån, som representerar rättighetsinnehavaren. Sen är det upp till var och en att ha, eller inte ha, advokat för sitt försvar. Någon åklagare blir det inte tal om, så länge man inte försöker väcka ett brottmål med anledning av erkännandet. Fast ska jag vara ärlig tror jag inte rättsväsendet skulle ta i en brottsutredning angående 1 fildelningsfall.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Självklart bör man presentera någon form av bevisning om man vill ha någon chans att få igenom sitt yrkande. Men vad för typ av bevisning Spridningskollen faktiskt har vet vi inget om eftersom inget fall ännu tagit upp i rätten, det har inte ens skickats ut några kravbrev.

Det finns aldrig någon åklagare (representerar staten) eller försvarare (representerar den åtalade) i civilmål, rätten består av en eller fler domare och eventuellt nämndemän (beroende på och storlek av ärendet). Båda parter kan på eget initiativ ha en advokat (domstolen tillhandahåller inte advokater i civilmål).

Ditt exempel där du jämför en åsikt om färg på underkläder med någon som hävdar intrång i sitt upphovsrättsskyddade verk tyder på att du inte är helt införstådd med innebörden av vårat rättssystem.

Det finns mycket att läsa på i ämnet på till exempel Sveriges Domstolar: Rättegång i tvistemål

Bra, tack för informationen, återgår vi några inlägg så var det antagligen att jag inte använde det perfekta ordet för situationen. Med det jag pekade på var bevismaterialet och inte vad den korrekta titeln är på den eller dom som hanterar ärendet är, vilket jag antog blev underförstått i det jag skrev.

Eftersom jag huvudsakligen pekar på bevismaterialet så menar jag med min liknelse att brevet är lika korkat som mina svarta kalsonger. Det ger inget annat än skrämselpropaganda så länge det inte finns något som faktiskt kan bevisa något. Jag vet om upphovsrätten och då brott mot den ger böter eller fängelse så kan inte ett civilrättsligt ärende peka på den.

Det jag syftar på är hur dom ska bevisa det hela. Vilket för mig är ett mysterium då dom måste ha något mer än en lista med IP-adresser och Namn. Särskilt när det är bevisat att man kan förfalska sin IP-adress och vara i ett helt annat land. En vanlig variant är att din dator blir "smittad" och sedan agerar bollplank (man in the middle) åt den som utför det. Med andra ord kan en cracker smitta din dator så den ser ut som den filserver som har innehållet.

Rent praktiskt så skulle det dom skickar handla om negativa avtal samt negativ bevisföring.

Finns program som kan ändra din IP-adress på så vis att inte ens din ISP ser din dator eller din IP-adress. Med andra ord skulle jag kunna sätta upp en server med olagligt innehåll och när andra tittar på den så har den din IP-adress.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Det jag syftar på är hur dom ska bevisa det hela.

Det kan de inte. Helt omöjligt. Det är inte heller deras avsikt. De försöker bara skrämma folk till att betala. Och ger man fan i att betala, så ger de sig på någon annan.
B!

Urspårning
Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Naturligtvis står det i avtalet man ingår genom att betala att de inte kommer gå vidare med brottet, men när man har betalat, vad ska man göra om de väljer att gå vidare i alla fall? Civilrättsmål, för avtalsbrott? Man är totalt körd. Det kan bara finnas en enda rekommendation, betala inte en krona. Men jag tror inte för en sekund på att det kommer ett kravbrev. Det kommer möjligen ett avtal, med tillhörande faktura, som om man betalar bekräftar att man ingått avtalet. Med lite tur kommer det med ett retur-kuvert. I så fall ska det fyllas med returpapper, och skickas tillbaka ofrankerat, så får de nöjet att lösa ut det på posten...

B!

Problemet är som du skriver att man bara betalt för just det dom krävt dig på exempelvis film A, sen kommer krav på Film B,C.D osv... Det är därför man inte ska betala.. betalar man får man det onda ögat på sig!

Spridningskollens högkvarter.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Lego Master

Jag är i viss mån lite besviken på att jag inte kommer få något argt brev så jag inte kan ställa till en jävla cirkus kring det. Jag hoppas dock att någon som faktiskt får det publicerar det i sin helhet nånstans lättillgängligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Någon som har lust att hitta listan som de har övervakat och kopiera in den här eller länka till den, har inte lyckats hitta den på deras hemsida, kanske jag som är dålig på det.