Grafikkort problem med Drivrutin eller Hårdvara?

Permalänk

Grafikkort problem med Drivrutin eller Hårdvara?

Hej

I förrgår så skulle jag spela spelet RUST som jag spelat ett tag på samma grafikkort ett bra tag.
Men igår när jag loggade in i spelet så frös datorn och bilden vart svart.

Jag startade om datorn och man ser BIOS samt Windows 10 bootlogo, men så fort man kommer
in till login screen så blir bilden svart. Testade så några gånger och körde sen i safe mode och då loggar
jag in utan problem.

Sen tänkte jag att det var nå bug i Windows så jag ominstallerade Windows till Win7 alltså fräsch installation.
Allt verkar fungera perfekt förens det kommer till att installera drivrutiner. Installerar dem och startar om datorn
och samma fel kommer i Win7 OBS! att jag nu bytt från Win10 till Win7 ren installation.

Jaha tänkte jag så jag tar bort grafikkortet och kör drive sweeper rensar allt och byter grafikkortet till reservkortet
som är äldre.

Monterar gamla kortet och installerar drivrutiner och startar om och vips så fungerar det med det gamla kortet.

*Min fråga är eftersom jag ominstallerad drivrutinerna fler gånger och helt ny windows kan detta
vara hårdvarufel?

* Isåfall varför fungerar det i safe mode och med standard vga drivers men inte original?

Tack och hoppas ni förstår vad jag menar.

Både kort är gamla men det kortet jag körde med var XFX Radeon HD R7800 Serie Ghost. Det ännu äldre kortet som jag kör och fungerar
är XFX Radeon HD 6950.

Permalänk
Medlem
Skrivet av desperado82:

*Min fråga är eftersom jag ominstallerad drivrutinerna fler gånger och helt ny windows kan detta
vara hårdvarufel?

* Isåfall varför fungerar det i safe mode och med standard vga drivers men inte original?

Tack och hoppas ni förstår vad jag menar.

Det kan vara hårdvara, ja, men det kan också vara mjukvara (drivrutinen).
Att du har installerat om Windows löser ju problemet med om det är Windows, men det löser inte problemet med ev ny drivrutin. Windows 10 älskar ju att lägga in senaste drivaren (och även AMD egen mjukvara vill uppdatera). Och när du la in Windows 7 använde du mest troligt den senaste drivrutinen. Så ta ner en äldre drivare och testa...

Det kan nämligen vara något med just den nyaste mjukvaran. (Jag själv fick upplysning igår om att mitt AMD kort ville ha ny drivrutin). 7800 serien får ju nya drivrutiner fortfarande, men 6950 är på legacy och får inte detta (mer än kanske 1 per år).

Om det är hårdvara är enklast att testa bråkande kortet i en annan dator. Fungerar det inte där, så har du hittat problemet. Just att det fungerar i VGA läge men inte i fullt användarläge är ju tecken på att det mer troligen är mjukvara, men jag har sett hårdvara gå sönder på detta sätt också.

Det sista, som också är troligt är att din PSU kanske är på gränsen (saker slits) och när du lastar 3D last så blev det för mycket, och den orkade inte. Dock borde du fått igång det nån gång i Windows om detta vore fallet, men jag hade inte 100% uteslutit det om du inte hittar fel på kortet. Att ditt andra kort fungerar är dock lite fingervisning på att detta inte är problemet, men frågan är ju vilket kort som drar mest och är mest känsligt.

Permalänk

@Paddanx:

Tack för de svaren

Jag har tyvärr testat en mycket äldre drivrutin också och vart samma fel. Det bästa är å hitta någon med stationär dator och testa grafikkortet där.

Vad gäller PSU så vet man aldrig som du säger men isåfall borde man märkt av det tidigare. Har aldrig haft problem med detta. PSUn ligger på 750W

Men jag tror jag testar med att köra kortet i någon annans dator istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av desperado82:

@Paddanx:

Tack för de svaren

Jag har tyvärr testat en mycket äldre drivrutin också och vart samma fel. Det bästa är å hitta någon med stationär dator och testa grafikkortet där.

Vad gäller PSU så vet man aldrig som du säger men isåfall borde man märkt av det tidigare. Har aldrig haft problem med detta. PSUn ligger på 750W

Som sagt, PSUer slits. Det kommer en dag då de helt enkelt inte orkar mer. Hade själv samma problem med ett bra 550W som utan problem tog sig an alla GPUer förr, men som för några månader sedan hade problem med ens 200W PSUer. Troligen är kondensatorerna slut körda, och när det sker, blir det fort värre.

Har du en multimeter hemma (även en enkel 100krs) så kan du mäta iaf spänningarna på 5V och 12V, och se så att de är inom spec, gärna under last då de är som lägst. Max 5% får det avvika.

Skrivet av desperado82:

Men jag tror jag testar med att köra kortet i någon annans dator istället.

Börja med att göra så. Det är helt klart det bästa och vettigaste sättet att testa kortet, innan du springer ut och köper några delar.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Som sagt, PSUer slits. Det kommer en dag då de helt enkelt inte orkar mer. Hade själv samma problem med ett bra 550W som utan problem tog sig an alla GPUer förr, men som för några månader sedan hade problem med ens 200W PSUer. Troligen är kondensatorerna slut körda, och när det sker, blir det fort värre.

Har du en multimeter hemma (även en enkel 100krs) så kan du mäta iaf spänningarna på 5V och 12V, och se så att de är inom spec, gärna under last då de är som lägst. Max 5% får det avvika.

Börja med att göra så. Det är helt klart det bästa och vettigaste sättet att testa kortet, innan du springer ut och köper några delar.

Tack för dina tips iaf så är graffen kaputt. Testade den i en annan dator samma sak. Tråden kan låsas

Skickades från m.sweclockers.com