Sälja Ps4 och köpa Psvita?

Permalänk

Sälja Ps4 och köpa Psvita?

Hej! Var och besökte brosan igår och fick prova att spela på hans Ps Vita. Måste säga att det var en trevlig upplevelse och jäkligt roligt. När jag köpte mitt Ps4 för runt ett år sen så var det mest för att jag hade kompisar som körde. Jag kör nu bara Pc gaming och har inte använt mitt Ps4 på minst 3 mån. Det är ingen tvekan att jag ska göra mig av med det. Frågan är om ni tror att man kommer använda Ps vitat mycket? Förstår att det beror på från person till person men har ni eller känner ni någon som har ett ps vita som tycker det fortfarande är kul att spela? . Vill ju inte att den ska hamna i lådan ;). Tack!

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk

Skulle säga nej, utbudet av bra spel till vitan är skralt, då är 3ds bättre där det haglar av bra spel i nästan alla kategorier, plus så bra i andra kategorier att man nästan byter favorit-kategorier.
Jag har bägge då jag tågpendlade mycket. Letar med jämna mellanrum efter lite spel till Vitan, men faller på näsan.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk

@orig_rejser:

Tack för bra tips!, jag tågpendlar också varje dag satt att ha ett gäng roliga spel är ju viktigt ;).
Får titta lite på spelutbudet och se om det är något att ha. Om inte så kan jag titta på ett 3DS!.

Tack!

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk

Visst är det så att om man kommer från konsol så vill man köra på Psvita? , är ju inte riktigt samma grafik och typ av spel på Nintendo ? Typ Gta ect :P.

Mvh

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk

50% av min speltid på vitan är via remoteplay på ps4:an.
80% av anledningen till att jag köpte vitan, var just remote play till ps4:an.
Det är även därför jag köpte pstv:n också för att spela på ps4:an och lira psvita spelen på den.

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk

@Rincewind:

Jo jag har förstått att det är mycket vanligt att använda Ps4 + PsVita tillsammans. grejen är att jag kommer ju sälja mitt Ps4 för att jag inte använder det mer, men känner ändå att jag vill ha något portabelt så att jag kan spela några trevliga spel som jag möjligtvis saknar på pc eller när jag inte är hemma..

Vad har du för spel på Psvita då ? Det svåra nu är om man ska köpa nya Nintendo 3DS XL eller om man ska köra på en Psvita WIFI ?
(Jag har fri surf på mobilen, och då menar jag fri surf)

Mvh

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Medlem

Jag har också varit nära på att köpa en psvita/ nintendo 3ds xl men båda konsolerna lyckades aldrig helt övertala mig. Hade både Gameboy Advanced och Nintendo DS innan så jag hade lite att jämföra med. Nu kommer ju nintendo ut med en nu konsol ''snart'' så själv tänker jag vänta med att köpa en handheld tills dess.

Permalänk

@Loleo: Tack för tipset ! .
Får kanske vänta lite jag också .

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Medlem

Kolla vilka spel konsolerna har som du är intresserad av. Båda är kompetenta. Tänk på att 3DS är regionslåst, medan PSVita inte är det, så om du gillar JRPG's etc som kanske bara släppts i Japan är det inget problem.

Permalänk

Jag har både 3DS XL och PS Vita, och kan säga att jag helt klart föredrar Vitan, men båda konsolerna lämnar mycket att önska, och då framför allt i speltitlar. Vita har sån potential i mina ögon, men det är tyvärr ett begränsat utbud av (bra) spel som håller det tillbaka.

Egentligen handlar det ju mest om vilken av de två som har bäst spel för dig i fråga, även om Vita är klart överlägset gällande design, innovation (sry Nintento, men två capacitive touchscreens/pads gör mycket mer för spelen än vad okej 3D gör) och grafik, men gillar man inte spelen för de så är ju allt detta ointressant.

Jag gillar både Little Big Planet och Tearaway, Rayman Legends och Uncharted, och finns ju många indiespel också, men bortser man från det finns det inte så många bra titlar i mina ögon.

3DS har Pokemon, om man inte tröttnat på det konceptet än, Mario (inräknat Yoshi), och Zelda basically. De har ju även fördelen av att man kan köpa och spela gamla Gameboy, NES och SNES spel.

Personligen känner jag inte att någon av dem är starka nog att ha som primär spelplattform, utan det är just om man känner att man MÅSTE ha en portabel konsol man ska börja kika på dem.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Har PS3, PS4, PSP, PS Vita, Nintendo DSi och Nintendo 3DS XL. Nintendo och Sony är helt olika och spelutbudet skiljer sig mycket vad det gäller systemspecefika spel. (En del spel finns till bägge) och jag uppskattar dem bägge. Sony är trevliga om man har Plus. Kommer alltid något spel per månad till något av systemen som roar. Jag tycker inte man kan lika gärna ha det ena eller det andra. Man får enkelt antingen välja det som passar bäst eller göra som jag har gjort och köra allt.

Permalänk
Medlem

Som i huvudsak PC-spelare är 3DS den konsol som för min del har överlägset flest intressanta spel, speciellt då jag inte ägde ett DS sen tidigare.
Det finns massvis med bra spel även utanför Mario- Pokemon- och Zelda-serierna. Fråga lite i 3DS-tråden om du vill ha lite tips där.

Dubbelskärmen är mer användbar än man kan tro (kompenserar delvis för att huvudskärmen är ganska liten även på XL-versionerna) och 3D-funktionen på New-modellerna är riktigt trevlig.

Funderade innan en del på Vita innan, men det förr på att det finns alldeles för få intressanta spel (speciellt utanför Japan) och Sony sen länge gett upp på den.
Kanske skaffar mig ett PSP senare då spelbiblioteket är mycket bättre där.

Har inte skaffat någon av senaste stationära konsoler (har 360/PS3 och några äldre) just för att de har för få intressanta spel för mig som redan har spel-PC.

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Jag har både 3DS XL och PS Vita, och kan säga att jag helt klart föredrar Vitan, men båda konsolerna lämnar mycket att önska, och då framför allt i speltitlar. Vita har sån potential i mina ögon, men det är tyvärr ett begränsat utbud av (bra) spel som håller det tillbaka.

Egentligen handlar det ju mest om vilken av de två som har bäst spel för dig i fråga, även om Vita är klart överlägset gällande design, innovation (sry Nintento, men två capacitive touchscreens/pads gör mycket mer för spelen än vad okej 3D gör) och grafik, men gillar man inte spelen för de så är ju allt detta ointressant.

Jag gillar både Little Big Planet och Tearaway, Rayman Legends och Uncharted, och finns ju många indiespel också, men bortser man från det finns det inte så många bra titlar i mina ögon.

3DS har Pokemon, om man inte tröttnat på det konceptet än, Mario (inräknat Yoshi), och Zelda basically. De har ju även fördelen av att man kan köpa och spela gamla Gameboy, NES och SNES spel.

Personligen känner jag inte att någon av dem är starka nog att ha som primär spelplattform, utan det är just om man känner att man MÅSTE ha en portabel konsol man ska börja kika på dem.

Tack för bra information!! Det uppskattas !

Skickades från m.sweclockers.com

typo
Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Skrivet av Celebmir:

Har PS3, PS4, PSP, PS Vita, Nintendo DSi och Nintendo 3DS XL. Nintendo och Sony är helt olika och spelutbudet skiljer sig mycket vad det gäller systemspecefika spel. (En del spel finns till bägge) och jag uppskattar dem bägge. Sony är trevliga om man har Plus. Kommer alltid något spel per månad till något av systemen som roar. Jag tycker inte man kan lika gärna ha det ena eller det andra. Man får enkelt antingen välja det som passar bäst eller göra som jag har gjort och köra allt.

Tack för mycket användbar info!! Lutar åt Sony

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Skrivet av mudde:

Som i huvudsak PC-spelare är 3DS den konsol som för min del har överlägset flest intressanta spel, speciellt då jag inte ägde ett DS sen tidigare.
Det finns massvis med bra spel även utanför Mario- Pokemon- och Zelda-serierna. Fråga lite i 3DS-tråden om du vill ha lite tips där.

Dubbelskärmen är mer användbar än man kan tro (kompenserar delvis för att huvudskärmen är ganska liten även på XL-versionerna) och 3D-funktionen på New-modellerna är riktigt trevlig.

Funderade innan en del på Vita innan, men det förr på att det finns alldeles för få intressanta spel (speciellt utanför Japan) och Sony sen länge gett upp på den.
Kanske skaffar mig ett PSP senare då spelbiblioteket är mycket bättre där.

Har inte skaffat någon av senaste stationära konsoler (har 360/PS3 och några äldre) just för att de har för få intressanta spel för mig som redan har spel-PC.

Låter intressant och tack för tipset angående 3DS tråden :). Tack för bra info !

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Medlem

Skulle också säga att du ska köra på ett 3DS istället, bättre utbud av spel.
Visst, den är inte lika kraftfull men vad har det för betydelse när det inte finns så många spel på den?
Alla Nintendo´s underbara spel som Mario, Zelda och Super Smash Brothers finns självklart.
Men sen finns även klassiker som Monster Hunter som man kan spela i flera hundratals timmar...

Permalänk

Tack!

@amoo: Tack för info! , får ta och kika på dem där spelen och titta om det är något att ha .

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Medlem

@TheNewsV2:

Personligen så föredrar jag min vita. Det här snacket om att det inte finns några spel till vitan köper inte jag, hur många spel ska det finnas innan man kan säga att det finns? Lika många som på PC? Själv har jag mellan 50-60 spel till Vita'n, och vet fler jag vill köpa. Kommer dröja innan jag kört igenom alla, för att inte tala om de övriga plattformar jag äger . Frågan är snarare vad för typ av spel du gillar? JRPG, FPS, Racing? Finns det några exklusiva spel du vill ha? Du har en PS4 nu, har du möjligen några crossplay/buy spel?

Jag har både 3DS och Vita, och Vitan är avsevärt skönare att hålla.

Som sagt, kolla upp spelen som finns, det behöver inte finnas 100 spel du möjligen vill köpa, finns det 10-15 spel du verkligen vill spela kan det vara värt ändå. Jag har exempelvis plöjt ner 700+ timmar i Vita-versionen av Need For Speed Most Wanted 2012.

Ska också nämnas att Vitan spelar både PSP-spel och PS1-spel också.

Visa signatur

Fractal Design North | Ryzen 7 5800X3D | PowerColor Fighter 7800 XT | 32GB DDR4 3600Mhz | MSI B450I Gaming Plus AC | Corsair RM850e

Permalänk
Medlem

Jag köpte en PsVita då den var på annons och jag var väldigt nöjd med mitt PSP.
Spelade Persona 4 och sedan dess har den mer eller mindre blivit liggandes till förmån för mitt 3DS.
Om du väljer mellan konsolerna hade jag alla dagar valt ett 3DS, spelutbudet är helt enkelt mycket bättre.
Som redan nämnt finns det PSone spel till PsVita vilket är trevligt, har spelat en del final fantasy 7 och 9 på den, men i slutändan så har jag fått ut mer nöje från 3DS.

Om du nu väljer ett 3DS, ignorera den äldre modellen och kika på New 3DS istället, den har bättre laddningstider, är lite snabbare, har ett exklusivt spel och har allmänt bättre funktionalitet (bättre 3D etc.).

TL:DR
Inget fel på Vita, jag har bara inte använt den lika mycket som 3DS.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk

@sl0k3_: Förstår precis vad du menar!
jag har nog bara totalt haft MAX 10 spel till mitt Ps4 så jag är en sån att jag nördar ett spel tills det inte är kul längre och då hoppar jag till nästa. Inte så att jag byter mellan 4 spel på en dag. Har över månader i speltid på Gta på konsol så jag behöver inte 100 spel just nu iallafall.
Jag gillar spel som tex. Gta, Project cars, Minecraft, FPS mm. :D.
Har några som jag köpt på Playstation store.

Men jag gillar faktiskt dessa simpla hoppa skutta fånga jaga typ av spel som det verkar vara mest av på nintendo

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNewsV2:

Hej! Var och besökte brosan igår och fick prova att spela på hans Ps Vita. Måste säga att det var en trevlig upplevelse och jäkligt roligt. När jag köpte mitt Ps4 för runt ett år sen så var det mest för att jag hade kompisar som körde. Jag kör nu bara Pc gaming och har inte använt mitt Ps4 på minst 3 mån. Det är ingen tvekan att jag ska göra mig av med det. Frågan är om ni tror att man kommer använda Ps vitat mycket? Förstår att det beror på från person till person men har ni eller känner ni någon som har ett ps vita som tycker det fortfarande är kul att spela? . Vill ju inte att den ska hamna i lådan ;). Tack!

Nintendo 3DS erbjudande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk

@frizzy10: Tack! Vad snällt att du tänkte på mig :).

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Skrivet av TheNewsV2:

@frizzy10: Tack! Vad snällt att du tänkte på mig :).

Det där är gamla versionen av 3DSen och dessutom det lilla exemplaret. Jag skulle rekommendera antingen den här http://cdon.se/spel/new_nintendo_3ds_xl_hyrule_edition_eu-365... eller denna http://cdon.se/spel/new_nintendo_3ds_xl_monster_hunter_genera...

Permalänk

@CrazyBlueberry: Tack för tipset!

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk

Tror det blir Ps Vita faktiskt .
tycker ni jag ska köra på den gamla med Oled eller "nya" Slim med lcd skärm ? .

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNewsV2:

Tror det blir Ps Vita faktiskt .
tycker ni jag ska köra på den gamla med Oled eller "nya" Slim med lcd skärm ? .

Slim. Bättre batteritid, mer ergonomisk och du går micro-usb istället för den gamla som hade en special.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk

@frizzy10: Bra då tänker vi lika !
Tack för hjälpen

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNewsV2:

@frizzy10: Bra då tänker vi lika !
Tack för hjälpen

Varsågod Valde själv slimen av dessa anledningar. Sedan hade elgiganten en superdeal på slimen (adventurepack eller vad den hette) i februari och då vart det en no-brainer för mig vilken jag skulle ta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk

@frizzy10: Det är Adventurepack jag har tänkt att köpa, vad betalde du ?:)

Mvh // David

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNewsV2:

@frizzy10: Det är Adventurepack jag har tänkt att köpa, vad betalde du ?:)

Mvh // David

1290 kr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG