Permalänk
Medlem

Byta tillbaka till teknik

Hej!

Jag har för några veckor sen börjat på gymnasiet och jag började med att gå på tekniklinjen, men jag kände inte att jag skulle trivas så jag bytte till ekonomi men nu känner jag att jag kanske vill byta tillbaka till teknik igen och jag har möjligheten till att göra det så om jag vill så får jag göra det nu om jag vill. Men dem har redan gjort ett kapitel på matten och jag undrar om det är någon som har gjort detta förut och kommit ikapp igen? Jag känner heller inte att jag passar direkt in på ekonomi eftersom att jag inte gillar ämnena på det och jag känner att jag kommer att trivas bättre på teknik nu eftersom att jag kan uppskatta det mer. Så vad tycker ni? Borde jag gå tillbaka till teknik och slita lite och komma ikapp eller borde jag stanna på ekonomi där jag inte vet vad jag vill bli efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dmFT:

Hej!

Jag har för några veckor sen börjat på gymnasiet och jag började med att gå på tekniklinjen, men jag kände inte att jag skulle trivas så jag bytte till ekonomi men nu känner jag att jag kanske vill byta tillbaka till teknik igen och jag har möjligheten till att göra det så om jag vill så får jag göra det nu om jag vill. Men dem har redan gjort ett kapitel på matten och jag undrar om det är någon som har gjort detta förut och kommit ikapp igen? Jag känner heller inte att jag passar direkt in på ekonomi eftersom att jag inte gillar ämnena på det och jag känner att jag kommer att trivas bättre på teknik nu eftersom att jag kan uppskatta det mer. Så vad tycker ni? Borde jag gå tillbaka till teknik och slita lite och komma ikapp eller borde jag stanna på ekonomi där jag inte vet vad jag vill bli efter?

Ett kapitel i matten tar du på en helg om du vill. Eller så skiter du i det o pluggar sista veckan före tentan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dmFT:

Hej!

Jag har för några veckor sen börjat på gymnasiet och jag började med att gå på tekniklinjen, men jag kände inte att jag skulle trivas så jag bytte till ekonomi men nu känner jag att jag kanske vill byta tillbaka till teknik igen och jag har möjligheten till att göra det så om jag vill så får jag göra det nu om jag vill. Men dem har redan gjort ett kapitel på matten och jag undrar om det är någon som har gjort detta förut och kommit ikapp igen? Jag känner heller inte att jag passar direkt in på ekonomi eftersom att jag inte gillar ämnena på det och jag känner att jag kommer att trivas bättre på teknik nu eftersom att jag kan uppskatta det mer. Så vad tycker ni? Borde jag gå tillbaka till teknik och slita lite och komma ikapp eller borde jag stanna på ekonomi där jag inte vet vad jag vill bli efter?

Byt till Teknik om det verkligen är det du vill hålla på med. Ser ingen anledning till att kasta bort 3 år på något du inte vill.

Första kapitlet i matte C brukar vara repetition, annars är det i princip algebra som dem går igenom - vilket inte direkt är svårt att lära sig. Tänk dock på att matten blir tuffare och tuffare för varje år och att du kommer få plugga om du vill ligga i fas.

Men bit ihop och kämpa dig igenom, det är helt klart värt det i slutändan.

Gick själv teknik med inriktning mot programmering och IT.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Byt till Teknik om det verkligen är det du vill hålla på med. Ser ingen anledning till att kasta bort 3 år på något du inte vill.

Första kapitlet i matte C brukar vara repetition, annars är det i princip algebra som dem går igenom - vilket inte direkt är svårt att lära sig. Tänk dock på att matten blir tuffare och tuffare för varje år och att du kommer få plugga om du vill ligga i fas.

Men bit ihop och kämpa dig igenom, det är helt klart värt det i slutändan.

Gick själv teknik med inriktning mot programmering och IT.

Kan inte annat än att hålla med.
Gör det du verkar tycka om bäst, du får kanske slita lite mer i några år men belöningen kommer troligen att bli desto större och längre.
Du kommer garanterat ångra dig för resten av livet när de 3 åren är över.

Permalänk
Medlem

Hej!

Känns som du bör titta på vad du eventuellt vill bli efter gymnasiet och om det är svårt så titta på vad du skulle kunna tänka dig att plugga. Jag går själv Teknik programmet i tvåan nu och tycker det är helt ok, även om jag just nu iallafall vill plugga Ekonomie på högskola. Angående ditt matte så är det ett mycket litet problem i förhållande till vad som händer om du går ut på fel program och blir tvungen att komplettera din behörighet för det du vill läsa senare.

Jag vet inte om du ens vill läsa efter gymnasiet men hoppas det. Ekonomi är mer samhälle än Teknik och teknik är mer Natur och matematik. Teknik ger en generellt bredare behörighet även om man måste lägga till vissa kurser i vissa fall (Jag ska läsa Historia 1a2 på egen hand och tenta av för behörighetskrav)

Jag skulle försöka prata med någon vuxen i din närhet som själv har bra utbildning!

Mvh

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket för svaren!

Kände idag att det här är inte vad jag vill hålla på med. Satt och tänkte på hur detta inte var jag och att jag inte alls är intresserad av saker som debatter, ekonomi och politik.

Permalänk
Skrivet av dmFT:

Tack så jättemycket för svaren!

Kände idag att det här är inte vad jag vill hålla på med. Satt och tänkte på hur detta inte var jag och att jag inte alls är intresserad av saker som debatter, ekonomi och politik.

Det är bara att byta, nu går jag i trean på teknik och matten i ettan är ditt minsta problem seriöst, det är den lättaste kursen jag läst.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

Sak vara lite hård och säga att det du läser på gymnasiet är skit samma med undantag för yrkes linjer så som elektriker.

Se till att ha universitets behörighet så är det chill.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Ett kapitel är nästan ingenting, om det är första året på gymnasiet lär det dessutom bestå av 90% repetition från högstadiet. Ska du byta så gör det nu innan du halkar efter mer. Det är ju uppenbart att du inte trivs där du är just nu.

Skickades från m.sweclockers.com