Ersätta Telias TG-234 med trådlös router

Permalänk
Medlem

Ersätta Telias TG-234 med trådlös router

Har Telia Digital-TV via fiber och idag kör jag med min egna router inställd efter Swecs Telia Guide. Men i stället för att köra trådat så har jag kopplat in telias trådlös lösning, TG234.

Men min fråga, jag kör med en Asus RT-AC87U, skulle det gå att leda om IPTV till antingen 2.4Ghz eller 5Ghz trådlösa istället så att jag kan plocka bort sändaren och använda Ausu trådlösa istället?

Idag: Asus RT-AC87U -> Lan 4 IPTV -> TG 234 Sändare -> TG 234 Mottagare

Önskemål: Asus RT-AC87U -> Trådlös IPTV -> TG 234 Mottagare

Är detta möjligt?

Visa signatur

Apple Mackbook Pro 15" Retina 2013

Permalänk
Medlem

tvek

Men har du utrustningen hemma är det väl bara testa? ser inget direkt svar genom att googla.

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nulletz:

Har Telia Digital-TV via fiber och idag kör jag med min egna router inställd efter Swecs Telia Guide. Men i stället för att köra trådat så har jag kopplat in telias trådlös lösning, TG234.

Men min fråga, jag kör med en Asus RT-AC87U, skulle det gå att leda om IPTV till antingen 2.4Ghz eller 5Ghz trådlösa istället så att jag kan plocka bort sändaren och använda Ausu trådlösa istället?

Idag: Asus RT-AC87U -> Lan 4 IPTV -> TG 234 Sändare -> TG 234 Mottagare

Önskemål: Asus RT-AC87U -> Trådlös IPTV -> TG 234 Mottagare

Är detta möjligt?

Nej det är inte möjligt eftersom din routers wifi är kopplad till "internetdelen" av routern. TV-bryggan har ingen kontakt med wifi-interfacet.

Som din router nu är konfigurerad består den av två olika delar, två olika brygg-grupper som logiskt och trafikalt är åtskilda. Dels en separat TV-brygga där endast två interface ingår och dels en vanlig "hemmarouter" med internet, LAN, wifi, NAT, DHCP och flera interface.

Vad du möjligen skulle kunna göra är att flytta wifi-interfacet från den vanliga router-delen till TV-bryggan. Men det innebär ju att routern/internt inte längre har någon wifi-AP.