Funderingar kring kylning av CPU? Överhettad till 100c idag.

Permalänk
Medlem

Funderingar kring kylning av CPU? Överhettad till 100c idag.

Tyckte min CPU-fläkt gick igång lite för ofta... Kollade temperaturen på min stackars 6700K under en session med Dying Light igår... Ca 100C... Oklockad!
Nog dags att revidera kyllösningen. Kör på en towercooler från Noctua med en fläkt och tillräckligt med kylpasta... Tror jag? (Kan kylpasta bli gammal?)
Fan har inte råd, men måste nog skaffa en bättre kylare... En med backplate känns som om den skulle sitta bättre än de däringa plast-klorna

Money, money, money... What's so funny... In the rich mans world...

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

Det låter utan tvekan som att din kylare inte sitter fast ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bojaka:

Tyckte min CPU-fläkt gick igång lite för ofta... Kollade temperaturen på min stackars 6700K under en session med Dying Light igår... Ca 100C... Oklockad!
Nog dags att revidera kyllösningen. Kör på en towercooler från Noctua med en fläkt och tillräckligt med kylpasta... Tror jag? (Kan kylpasta bli gammal?)
Fan har inte råd, men måste nog skaffa en bättre kylare... En med backplate känns som om den skulle sitta bättre än de däringa plast-klorna

Money, money, money... What's so funny... In the rich mans world...

Billig & väldigt bra
https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e...

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av bojaka:

Tyckte min CPU-fläkt gick igång lite för ofta... Kollade temperaturen på min stackars 6700K under en session med Dying Light igår... Ca 100C... Oklockad!
Nog dags att revidera kyllösningen. Kör på en towercooler från Noctua med en fläkt och tillräckligt med kylpasta... Tror jag? (Kan kylpasta bli gammal?)
Fan har inte råd, men måste nog skaffa en bättre kylare... En med backplate känns som om den skulle sitta bättre än de däringa plast-klorna

Money, money, money... What's so funny... In the rich mans world...

Låter inte som att den sitter som den ska heller, hur mycket pasta hade du på? Ska vara lika mycket som ett okokt riskorn brukar många köra & det räcker gott o väl. Har du på för mycket kan du istället få högre temp.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Kan du inte montera kylaren korrekt spelar det ingen roll hur dyr den är.

Permalänk

Montera om kylaren så borde de fixa sig.

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bojaka:

Tyckte min CPU-fläkt gick igång lite för ofta... Kollade temperaturen på min stackars 6700K under en session med Dying Light igår... Ca 100C... Oklockad!
Nog dags att revidera kyllösningen. Kör på en towercooler från Noctua med en fläkt och tillräckligt med kylpasta... Tror jag? (Kan kylpasta bli gammal?)
Fan har inte råd, men måste nog skaffa en bättre kylare... En med backplate känns som om den skulle sitta bättre än de däringa plast-klorna

Money, money, money... What's so funny... In the rich mans world...

Skrivet av MrShizzle:

Det låter utan tvekan som att din kylare inte sitter fast ordentligt.

Instämmer. Montera om kylaren ordentligt, inte ens stock-kylaren som medföljer är sådär kass.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av bojaka:

Money, money, money... What's so funny... In the rich mans world...

Money, money, money, MUST BE FUNNY, in the richs mans world.
Det måste vara rätt.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Som andra nämnt så är jag osäker på att du monterat rätt. Vilken program kollar du tempen i? Många program ger helt felaktiga värden. Kolla med typ realtemp.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna vilja ha en bild på hur du har monterat din kylare.

Och alla noctuas kylare kommer med en backplate, låter som du har monterat din kylare seriöst fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Jag skulle gärna vilja ha en bild på hur du har monterat din kylare.

Och alla noctuas kylare kommer med en backplate, låter som du har monterat din kylare seriöst fel

Ja.. Mig veterligen finns det inte ens någon Noctua med dom där fasliga plastmanickerna?

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepo:

Låter inte som att den sitter som den ska heller, hur mycket pasta hade du på? Ska vara lika mycket som ett okokt riskorn brukar många köra & det räcker gott o väl. Har du på för mycket kan du istället få högre temp.

Du bör kolla på denna videon: https://www.youtube.com/watch?v=r2MEAnZ3swQ

Om du inte orkar kolla hela videon.
Slutsats

Du kan aldrig få för mycket kylpasta. Ända som händer är att det kan rinna och bli lite kladdigt.
Du kan dock få för lite och där med få förluster i värmeöverföring

Permalänk
Medlem

Eeh, "plastklor" till Noctua? Du har nog monterat kylaren lika dåligt som du citerat Abba.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Ja.. Mig veterligen finns det inte ens någon Noctua med dom där fasliga plastmanickerna?

Nepp, jag använder bara noctuas kylare och gjort så sen jag började bygga datorer så använt ett par olika nu och det finns inget plast alls utan alltid en svart backplate som håller fast kylaren, och just nu sitter jag med deras NH-U12S med fläktarna satta på run 600-650 rpm och den kyler min 4960k klockad till 4.5 GHz runt 65 grader, så när han pratar om plastmanicker så undrar jag om det ens är en noctua kylare han använder

Permalänk
Moderator
Moderator

@bojaka: Tänk på trådtiteln är du snäll, "Aj aj aj" är inte en beskrivande text på ditt problem eller vad du vill ta upp som trådämne. Tänk dig att alla trådar skulle ha likadana kortfattade och intetsägande text, vem skulle orka öppna alla hundratals trådar för att se vilka som kanske är av intresse för dem?

Lägg någon minut på en bättre trådtitel nästa gång, ok?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

@bojaka: Tänk på trådtiteln är du snäll, "Aj aj aj" är inte en beskrivande text på ditt problem eller vad du vill ta upp som trådämne. Tänk dig att alla trådar skulle ha likadana kortfattade och intetsägande text, vem skulle orka öppna alla hundratals trådar för att se vilka som kanske är av intresse för dem?

Lägg någon minut på en bättre trådtitel nästa gång, ok?

Will do. Var nog lite snabb med "sänd" där. Tack för hjälpen

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av bojaka:

Tyckte min CPU-fläkt gick igång lite för ofta... Kollade temperaturen på min stackars 6700K under en session med Dying Light igår... Ca 100C... Oklockad!
Nog dags att revidera kyllösningen. Kör på en towercooler från Noctua med en fläkt och tillräckligt med kylpasta... Tror jag? (Kan kylpasta bli gammal?)
Fan har inte råd, men måste nog skaffa en bättre kylare... En med backplate känns som om den skulle sitta bättre än de däringa plast-klorna

Money, money, money... What's so funny... In the rich mans world...

Antingen har du monterat kylaren helt bananas eller så mäter du med ett program som visar felaktig data.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Stänger inte en 6700K ner sig långt före 100 grader?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Oj oj oj... ;) Så många svar...

Skrivet av MrShizzle:

Det låter utan tvekan som att din kylare inte sitter fast ordentligt.

Jag har byggt en hel del datorer i mina dagar och aldrig misslyckats med att få fast en kylare förrut, men detta måste jag naturligtvis kontrollera närmare i kväll

Tack för tipset

Skrivet av Nepo:

Låter inte som att den sitter som den ska heller, hur mycket pasta hade du på? Ska vara lika mycket som ett okokt riskorn brukar många köra & det räcker gott o väl. Har du på för mycket kan du istället få högre temp.

Nä, visst är det så. Ska dubbelkollas i kväll som sagt.
Jag har nog haft på ca 3 riskorn som spridits ut jämt över hela ytan. Har funkat bra förr

Skrivet av DOGE:

Kan du inte montera kylaren korrekt spelar det ingen roll hur dyr den är.

Snygg omskrivning av "Det spelar ingen roll hur fort du springer om du springer åt fel håll"

Skrivet av LiquidPanda:

Montera om kylaren så borde de fixa sig.

Det ska jag garanterat!

Skrivet av Jonssown:

Instämmer. Montera om kylaren ordentligt, inte ens stock-kylaren som medföljer är sådär kass.

Nä, eller hur... Blev chockad när jag kollade tempen igår

Skrivet av MoNkeY-05:

Money, money, money, MUST BE FUNNY, in the richs mans world.
Det måste vara rätt.

Jag vet. Tror inte ironin framgick

Skrivet av xcluzive:

Som andra nämnt så är jag osäker på att du monterat rätt. Vilken program kollar du tempen i? Många program ger helt felaktiga värden. Kolla med typ realtemp.

Testade MSI Afterburner och fick chocken när jag kollade statistiken och kurvan över en spelsession
Ska testa med Realtemp efter att ha monterat om. Tack för tipset.

Skrivet av Exeo:

Jag skulle gärna vilja ha en bild på hur du har monterat din kylare.

Och alla noctuas kylare kommer med en backplate, låter som du har monterat din kylare seriöst fel

Jag var säker på att jag hade en Noctua tills jag läste ditt inlägg. Nu är jag inte så säker längre.
Kylaren är monterad korrekt enligt anvisning och med de medföljande klassiska (och avskyvärda) plast-klo-fästena med tryck-och-vrid. Vad f*n de nu heter. Det är inte den första eller ens den 10'e jag monterar på detta sätt, men som många andra skrivit, så får jag montera om och kolla så den inte lossnat

Skrivet av Thumbii:

Ja.. Mig veterligen finns det inte ens någon Noctua med dom där fasliga plastmanickerna?

Det verkar du inte vara ensam om att "veta", så jag måste som sagt dubbelkolla detta. Var f*n säker på att det var en Noctua...

Skrivet av naniska:

Du bör kolla på denna videon: https://www.youtube.com/watch?v=r2MEAnZ3swQ

Om du inte orkar kolla hela videon.
Slutsats

Du kan aldrig få för mycket kylpasta. Ända som händer är att det kan rinna och bli lite kladdigt.
Du kan dock få för lite och där med få förluster i värmeöverföring

Intressant... Tack!!

Skrivet av Dreijer:

Eeh, "plastklor" till Noctua? Du har nog monterat kylaren lika dåligt som du citerat Abba.

Eller så har jag blandat ihop vad för kylare jag har

Skrivet av Exeo:

Nepp, jag använder bara noctuas kylare och gjort så sen jag började bygga datorer så använt ett par olika nu och det finns inget plast alls utan alltid en svart backplate som håller fast kylaren, och just nu sitter jag med deras NH-U12S med fläktarna satta på run 600-650 rpm och den kyler min 4960k klockad till 4.5 GHz runt 65 grader, så när han pratar om plastmanicker så undrar jag om det ens är en noctua kylare han använder

Verkar som sagt, inte så nej...

Skrivet av Efta:

Antingen har du monterat kylaren helt bananas eller så mäter du med ett program som visar felaktig data.

Skickades från m.sweclockers.com

Det verkar inte bättre *Lol*

Skrivet av robbankentor:

Stänger inte en 6700K ner sig långt före 100 grader?

Tydligen inte

Tack allesammans för er värdefulla input!!!!

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

@Jonssown: Ärligt talat, stockkylaren är inte kass, den är högljudd. stor skillnad

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bojaka:

Tyckte min CPU-fläkt gick igång lite för ofta... Kollade temperaturen på min stackars 6700K under en session med Dying Light igår... Ca 100C... Oklockad!
Nog dags att revidera kyllösningen. Kör på en towercooler från Noctua med en fläkt och tillräckligt med kylpasta... Tror jag? (Kan kylpasta bli gammal?)
Fan har inte råd, men måste nog skaffa en bättre kylare... En med backplate känns som om den skulle sitta bättre än de däringa plast-klorna

Money, money, money... What's so funny... In the rich mans world...

Noctua har inget plast i deras monteringssats..de har en stabil metalluppbyggnad..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

@Jonssown: Ärligt talat, stockkylaren är inte kass, den är högljudd. stor skillnad

Visst den gör sitt jobb men dåligt!

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Instämmer. Montera om kylaren ordentligt, inte ens stock-kylaren som medföljer är sådär kass.

Dom skickar väl inte med kylare till 6700k?

Rätt säker på att jag inte fick någon till min 6600k iaf.

Permalänk
Entusiast

@hultron: Det finns både med och utan, den som inkluderar en kylare heter "Tray".

EDIT: Nu blev jag osäker, har vi någon som kan /confirm för just Skylake? Detta verkar skilja mellan generationerna.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av naniska:

Du bör kolla på denna videon: https://www.youtube.com/watch?v=r2MEAnZ3swQ

Om du inte orkar kolla hela videon.
Slutsats

Du kan aldrig få för mycket kylpasta. Ända som händer är att det kan rinna och bli lite kladdigt.
Du kan dock få för lite och där med få förluster i värmeöverföring

Mycket intressant! Har missat den videon.. 99% på swec förespråkar ju riskorns metoden, men det är ju bara att brassa på egentligen, så länge det inte är en centiliter liksom..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Mycket intressant! Har missat den videon.. 99% på swec förespråkar ju riskorns metoden, men det är ju bara att brassa på egentligen, så länge det inte är en centiliter liksom..

Kylpasta ska bara fylla ut ojämnheter i mellan cpu och kylkroppen.

Jag lägger ett tunt lager har en fin plast spade till min hjälp.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Realtemp, Prime95 och MSI Afterburner

Denna var det visst. Den har de där sketna plastfästena.
http://www.coolermaster.com/cooling/cpu-air-cooler/hyper-tx3-...

Kontrollerade hur den satt och den sitter som berg. Rakt och fint som den ska sitta
Måste se om det är mätprogrammet som är blä eller inte...

Vet inte vad som är fel... Om något... Ska testa lite mer Dying Light...

Ok.. Realtemp visar detta efter körning av Prime95...

Och MSI AfterBurner visar det här...

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Kylpasta ska bara fylla ut ojämnheter i mellan cpu och kylkroppen.

Jag lägger ett tunt lager har en fin plast spade till min hjälp.

Jag vet, men har alltid trott att för mycket kunde ge ett dåligt resultat, men tydligen inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Jag vet, men har alltid trott att för mycket kunde ge ett dåligt resultat, men tydligen inte.

Skickades från m.sweclockers.com

För mycket Kylpasta är inte bra att ha då pratar jag om tjocklek den kan täcka hela cpu men ett tunt lager.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jygge:

För mycket Kylpasta är inte bra att ha då pratar jag om tjocklek den kan täcka hela cpu men ett tunt lager.

Lagret mellan IHS och kylaren blir inte tjockare hur mycket du än lägger på. Prova att trampa på en köttbullemacka med rödbetssallad så förstår du principen vad som händer mackan kommer bli precis lika platt även om du har dubbelt så mycket rödbetssallad!

Dock är det ju slöseri och moderkortet kan bli kladdigt...