Funderingar kring kylning av CPU? Överhettad till 100c idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Lagret mellan IHS och kylaren blir inte tjockare hur mycket du än lägger på. Prova att trampa på en köttbullemacka med rödbetssallad så förstår du principen vad som händer mackan kommer bli precis lika platt även om du har dubbelt så mycket rödbetssallad!

Dock är det ju slöseri och moderkortet kan bli kladdigt...

Du gömde vilket tryck kylkroppen har mot moderkortet.
Har själv kylkropp som sitter med fyra st fjädrar som sköter om trycket
kan garantera att smeta jag på ett tjockt lager Kylpasta kommer inte kylkroppen att trycka undan överflödet och jag tappar kyleffekt.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

måste vara felmonterad... gör om gör rätt.

även om det är en gammal modell som levt kvar sedan 775 eller tidigt 1155 tid då cpuerna gick mycket svalare trots samma tdp så ska den inte vara sämmre än stockkylaren.

eventuellt så har du spänningen i bios satt på auto och då brukar det generellt fläskas på ganska mycket mer spänning än vad som egentligen behövs speciellt vid hårt test så som prime95 eller liknande speciellt om turbofunktionen sätter in.

prova att låsa spänningen till något läpligt istället för att köra auto du får googla lite vad som är standard att de funkar att köra på och utgå från det det värsta som händer är att du får en blåskärm antingen vid boot eller stresstest om det är för lite.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

*Suck* Det var inte CPU-fläkten... Det var min hjärna det var fel på. Hade av någon märklig anledning vänt själva som sitter på kylflänsen åt fel håll så den motverkade effekten från bakre chassifläkten. Den lilla felplaceringen gjorde uppåt 40C i skillnad!! Nu ligger jag på konstant 60C vid Dying Light. Detta trots att främre chassifläkten som ska dra in luft (den enda) har gett upp och jag kör bakre fläkten på 7V. Nu är dessutom datorn riktigt tyst... Om man bortser från coil whine då...
Tänk vad lite som kan göra så mycket!

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Thumbii:

Ja.. Mig veterligen finns det inte ens någon Noctua med dom där fasliga plastmanickerna?

Tänkte precis samma sak, samtliga kommer ju med FirmMount eller vad fasiken de kallar lösningen.

Skrivet av robbankentor:

Stänger inte en 6700K ner sig långt före 100 grader?

#Thermtrip skickas först vid 130 °C på Sandy och Ivy Bridge. Intel har inte skrivit ut detta i sina officiella datablad för senare generationer utan det är på grund av TJMax (som är oförändrad) så drar jag slutsatsen att det är ungefär samma temperatur även på dessa generationer.

Skrivet av bojaka:

Jag var säker på att jag hade en Noctua tills jag läste ditt inlägg. Nu är jag inte så säker längre.
Kylaren är monterad korrekt enligt anvisning och med de medföljande klassiska (och avskyvärda) plast-klo-fästena med tryck-och-vrid. Vad f*n de nu heter. Det är inte den första eller ens den 10'e jag monterar på detta sätt, men som många andra skrivit, så får jag montera om och kolla så den inte lossnat

Tryck och vrid?
Trycka för att fästa. Vrida för att låsa upp.

Tryck och vrid = Ett steg framåt, två steg bakåt!

Skrivet av Jonssown:

@sickhouse: Det finns både med och utan, den som inkluderar en kylare heter "Tray".

EDIT: Nu blev jag osäker, har vi någon som kan /confirm för just Skylake? Detta verkar skilja mellan generationerna.

Nej, inga skylake K-modeller finns som "boxed" utan säljs samtliga utan stockkylare. Eller mer korrekt formulerat, det finns inga stockkylare till Skylake K.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tänkte precis samma sak, samtliga kommer ju med FirmMount eller vad fasiken de kallar lösningen.
#Thermtrip skickas först vid 130 °C på Sandy och Ivy Bridge. Intel har inte skrivit ut detta i sina officiella datablad för senare generationer utan det är på grund av TJMax (som är oförändrad) så drar jag slutsatsen att det är ungefär samma temperatur även på dessa generationer.
Tryck och vrid?
Trycka för att fästa. Vrida för att låsa upp.

Tryck och vrid = Ett steg framåt, två steg bakåt!
Nej, inga skylake K-modeller finns som "boxed" utan säljs samtliga utan stockkylare. Eller mer korrekt formulerat, det finns inga stockkylare till Skylake K.

Ha ha ha... Jag vet Tryck-och-vrid kallade jag dem bara för att jag inte har någon aning om vad de heter. Jag vet att man trycker i dem för att fästa dem och vrider dem för att ta loss dem, men tack för förtydligandet ändå

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***