Information om vilken resistor som saknas på grafikkortet

Permalänk
Medlem

Information om vilken resistor som saknas på grafikkortet

Hej

Jag tänkte kolla om nån vet mer om detta ämnet. Det saknas ett resistor från grafikkortet jag har, måste ha slagit av den på något sätt och nu undrar jag vart jag kan hitta mer information om vilken den? det är ett gtx 480

Tack

Permalänk
Medlem

Någon bild på ditt kort alternativt ett annat kort med resistorn utmärkt?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gulbanan:

Hej

Jag tänkte kolla om nån vet mer om detta ämnet. Det saknas ett resistor från grafikkortet jag har, måste ha slagit av den på något sätt och nu undrar jag vart jag kan hitta mer information om vilken den? det är ett gtx 480

Tack

Det krävs en hel del våld för att slå av en ytmonterad resistor. Det är inget som bara händer. Vad får dig att tro att du har detta felet?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det skall sitta en resistor där? Kan ju vara så att de har gjort plats för en ifall det skulle behövas sätta dit en där.
En bild på kortet i fråga samt modell på kortet är väl mer eller mindre krav på för att lättare kunna hjälpa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Någon bild på ditt kort alternativt ett annat kort med resistorn utmärkt?

Skrivet av giplet:

Det krävs en hel del våld för att slå av en ytmonterad resistor. Det är inget som bara händer. Vad får dig att tro att du har detta felet?

Skrivet av loefet:

Är du säker på att det skall sitta en resistor där? Kan ju vara så att de har gjort plats för en ifall det skulle behövas sätta dit en där.
En bild på kortet i fråga samt modell på kortet är väl mer eller mindre krav på för att lättare kunna hjälpa dig.

Jag har två kort, det är därför jag vet det ska vara ett resistor där, men tror det blir svårt att fixa och jag vill inte direkt ta ut resistorn från fungerande och kolla värdet på den, men lyckades hitta ett kort för 500kr så den är på väg till mig snart^^ tack för hjälpen^^

Permalänk
Medlem

@Gulbanan: Står det ingen markering på den komponenten på det andra kortet då?
Bör ju stå någon kod som man kan lista ut värdet på den.
Som sagt, en blid skulle hjälpa denna tråden mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Någon bild på ditt kort alternativt ett annat kort med resistorn utmärkt?

Skrivet av giplet:

Det krävs en hel del våld för att slå av en ytmonterad resistor. Det är inget som bara händer. Vad får dig att tro att du har detta felet?

Skrivet av loefet:

@Gulbanan: Står det ingen markering på den komponenten på det andra kortet då?
Bör ju stå någon kod som man kan lista ut värdet på den.
Som sagt, en blid skulle hjälpa denna tråden mycket.

Det skulle ha varit riktigt nice att kunna fixa det faktiskt, skulle ha gett till nån eller sålt den som köptes nyss. Jag kan löda, så vet man bara värdet på det så skulle jag ha beställt ett och fixat den, hoppas vi kommer någonstans och ser detta kortet fungerande igen^^

Här är hela kortet och de resistorerna ligger

här är fungerande kortet med resistorn som finns kvar, kodet är R508 och sen den som är under är R503, det är samma koder på alla mina tre kort

ni kommer dock behöva öppna bilderna i ett nytt flik för att kunna zooma in lite mer

Dessa bilder är från den fungerade kortet, i det icke-fungerande kortet så saknas denna resistorn, bara lite delar finns kvar, fattar inte hur det gick till... det svarta resistorn som ligger bredvid har siffran 0 inskrivet. En annan grej är att datorn vill inte ens starta när störmmen var kopplad till detta kortet och fungerande endast när den var ute

enligt denna sidan så står det att R508 är 2,2k ohm, R503 4,75k ohm, men vet inte hur man ska tolka det där för alla ligger i ett gäng
https://data.epo.org/publication-server/rest/v1.0/publication...

MVH
Gulbanan

extra detaljer
Permalänk
Medlem

Det som ser ut att vara den resistorn du pratar om är det en 0a på, dvs den är på 0 ohm. så det är helt enkelt en brygga. kan ersättas med en kabel etc.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkka:

Det som ser ut att vara den resistorn du pratar om är det en 0a på, dvs den är på 0 ohm. så det är helt enkelt en brygga. kan ersättas med en kabel etc.

Jaha, tackartackar så man kan säga att det som gick sönder är ett 2,2k ohm, eller kan man lita på den sidan jag länkade tidigare?detta var vad jag hittade om resistorn R508
https://data.epo.org/publication-server/rest/v1.0/publication...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

enligt denna sidan så står det att R508 är 2,2k ohm, R503 4,75k ohm, men vet inte hur man ska tolka det där för alla ligger i ett gäng
https://data.epo.org/publication-server/rest/v1.0/publication...

Nej, R508 och R503 är bara identifierare på motstånden, d.v.s. det är deras "namn" och har inget med deras värden att göra. I dokumentet som du länkade så har de kanske de värdena, men bara i just den kretsen som beskrivs.

Vilket värde motstånden har står sällan på kretskortet, utan det står istället på motstånden i sig. Värdet anges oftast som en tresiffrig kod på SMD-motstånd, där de två första siffrorna är värdesiffror och den sista siffran är en multiplicerare. Så XYZ = XY * 10^Z Ohm, t.ex. 472 = 47 * 10^2 = 4700 Ohm. För resistorer under 10 Ohm används istället R som decimalpunkt, t.ex. 3R3 = 3.3 Ohm.

Motstånd som det står 0 på är som Perkka skriver egentligen inte motstånd, utan bara länkar för att förenkla tillverkningen. Om en sån saknas så kan du bara ersätta den med en klick lödtenn.

Edit: Länkar används förresten ofta som byglar för att konfigurera kretskort på olika sätt. Även om dina kort är av samma modell så finns det ingen garanti för att det faktiskt saknas en länk på det trasiga kortet, det kan mycket väl ha tillverkats så med flit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nej, R508 och R503 är bara identifierare på motstånden, d.v.s. det är deras "namn" och har inget med deras värden att göra. I dokumentet som du länkade så har de kanske de värdena, men bara i just den kretsen som beskrivs.

Vilket värde motstånden har står sällan på kretskortet, utan det står istället på motstånden i sig. Värdet anges oftast som en tresiffrig kod på SMD-motstånd, där de två första siffrorna är värdesiffror och den sista siffran är en multiplicerare. Så XYZ = XY * 10^Z Ohm, t.ex. 472 = 47 * 10^2 = 4700 Ohm. För resistorer under 10 Ohm används istället R som decimalpunkt, t.ex. 3R3 = 3.3 Ohm.

Motstånd som det står 0 på är som Perkka skriver egentligen inte motstånd, utan bara länkar för att förenkla tillverkningen. Om en sån saknas så kan du bara ersätta den med en klick lödtenn.

Edit: Länkar används förresten ofta som byglar för att konfigurera kretskort på olika sätt. Även om dina kort är av samma modell så finns det ingen garanti för att det faktiskt saknas en länk på det trasiga kortet, det kan mycket väl ha tillverkats så med flit.

Det var det jag tänkte på, att det är olika och sen för att få det att bli mer speciellt för och ingen kan fixa deras grejer än själva dem.

Tack för förklaringen du gjorde, den kommer till nytta, men synd de inte hade skrivit nåt på den som gick sönder.

Hmm jag vet att den resistorn är sönder pga att halva resistorn är borta på det icke-fungerande-kortet, jag hade vågat löda ut den från den fungerande men har inte min ESD-skyddad och varma och tunna lödpenna med mej.

har du nåt förslag som du tycker jag ska testa? tror du att nvidias kundservice bryr sej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Tack för förklaringen du gjorde, den kommer till nytta, men synd de inte hade skrivit nåt på den som gick sönder.

Jag missade att det var motståndet bredvid som det stod 0 på. Det är lite svårt att se på bilden, men komponenten som pilen pekar på ser faktiskt mer ut som en kondensator än ett motstånd. SMD-kondensatorer brukar vara lite gulaktiga, och är ofta omärkta.

Skrivet av Gulbanan:

har du nåt förslag som du tycker jag ska testa?

Det går ju att stoppa dit en annan kondensator av godtyckligt värde och hoppas på att den bara används till filtrering eller liknande, där det exakta värdet inte är så viktigt. Men att datorn inte startar med kortet i tyder ju på att kondensatorn ändå är rätt viktig. Eller så kanske den bara är ett sympton, d.v.s. att den sprängts p.g.a. något annat fel på kortet. Fast då borde det ju finnas brännmärken kan man tycka.

Skrivet av Gulbanan:

tror du att nvidias kundservice bryr sej?

Troligtvis inte, det är nog i första hand tillverkaren av kortet du ska vända dig till. Men jag skulle bli rätt förvånad om de skulle bry sig, de ser nog hellre att du köper ett nytt kort av dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag missade att det var motståndet bredvid som det stod 0 på. Det är lite svårt att se på bilden, men komponenten som pilen pekar på ser faktiskt mer ut som en kondensator än ett motstånd. SMD-kondensatorer brukar vara lite gulaktiga, och är ofta omärkta.
Det går ju att stoppa dit en annan kondensator av godtyckligt värde och hoppas på att den bara används till filtrering eller liknande, där det exakta värdet inte är så viktigt. Men att datorn inte startar med kortet i tyder ju på att kondensatorn ändå är rätt viktig. Eller så kanske den bara är ett sympton, d.v.s. att den sprängts p.g.a. något annat fel på kortet. Fast då borde det ju finnas brännmärken kan man tycka.
Troligtvis inte, det är nog i första hand tillverkaren av kortet du ska vända dig till. Men jag skulle bli rätt förvånad om de skulle bry sig, de ser nog hellre att du köper ett nytt kort av dem

Aha visste inte att det fanns kondensator i SMD form, det är exakt som du beskrev.

hmm jag förstår vart du vill komma, man vet inte vad riktiga problemet är.

nää jag tror inte att de bryr sej, för det är inget nytt kort och som du sa de vill helst få mej att köpa ett nytt, aja jag har redan skaffat ett nytt kort och har tillbaka mitt SLI setup så det är lugnt för mig. tack för all hjälp allihopa.