OVH slutar inte ta betalt.

Permalänk
Medlem

OVH slutar inte ta betalt.

Hej,

Jag har haft en server hos https://www.ovh.ie/ som jag har kostat runt €80 per månad. Jag slutade betala för den i Juni då jag inte längre var i behov av den. Enligt vad jag har läst hos OVH's egna forum ska man bara sluta betala och då stänger de av servern. Så jag slutade betala (jag hade ingen bindningstid etc).

Då fick jag följande email från dem:

"Our system has detected that your server has expired in spite of
the reminders that we have sent you.
Your server will thus be suspended within the next few minutes.

To reactivate the server, all you need to do is:

1) Go to:
https://www.ovh.ie/cgi-bin/order/renew.cgi?domainChooser=****...

2) Make the payment using one of the suggested payment methods.

An invoice will be sent to you shortly confirming the renewal of your server for the chosen duration.

If you simply forgot, we recommend activating automatic server renewal via the Control Panel. This feature is free and it will save from having to worry about forgetting to renew again. Naturally, automatic renewal does not involve any obligations and you can disable it at any time.

IMPORTANT:
==========
If you don't renew your server within 5 days, it will PERMANENTLY shut down. All your disks will then be permanently wiped to ensure the confidentiality of your data and consequently, it will not be possible to recover any data.
"

Dold text

Bra tyckte jag, då är den avslutad och sen kollade jag inte mer på min server mail.

I augusti loggade jag in igen på min server email och såg då att jag hade "late payments" loggade in på OVH för att se vad som hade hänt och tydligen hade de lagt kostnaden på servern som kredit på mitt konto, vilket resulterade i € -262.47 på mitt OVH konto. De försöker nu kräva mig på de pengarna.

Några dagar efter att jag hade fått det första mailet ovan fick jag detta:

"Dear Customer,

Your account has been credited and your server is now active again.

Your invoice will be sent to you shortly by email.

For any further information, please contact us at customersupport@ovh.ie"

Dold text

Fast jag hade ju inte loggat in på mitt konto överhuvud taget? Vilket det stod att man skulle göra i det första mailet om man inte ville att de avslutade servern. Jag fick dessa vars ett av dessa mail varje månad fram tills augusti.

Jag har såklart kontaktat supporten men de tycker att jag ska behöva betala krediten verkar det som.

Här är första svaret jag fick från supporten:

Hello,

I've checked and can see you have closed the server. Which order needs
refunding? I will then check and see if it is possible. Please note it isn't
possible for a server to be set to automatically renew, you have to do this
manually yourself.

For any other questions or concerns, please feel free to contact us through a
support ticket or through by phone at + 353 (0) 1 293 78 44. We’re here to
help you!

We thank you again for choosing OVH,

Tom
OVH IE Support

NEW: OVH Public Cloud - High performance and security[1] See more details ->

[1] https://www.ovh.ie/cloud/#xtor=ES-11-[support-cloud]

Dold text

Mitt svar:

I have received the following invoices after that I had closed my server / after it had been suspended:
IE*****
IE*****
IE*****

As seen here: http://*******.png

I'm sorry that I didn't notice this earlier, but I don't check my email that I use with this account very often.

Dold text

OVH Svar 2:

Hello,

Unfortunately it's not possible for us to refund these orders as it is against
our policy to refund renewals. In future I would recommend checking your
services aren't set to automatically renew.

help you!

Tom
OVH IE Support

Dold text

Mitt svar:

Hello,

Once again I received this email:

"Our system has detected that your server has expired in spite of
the reminders that we have sent you.
Your server will thus be suspended within the next few minutes.

To reactivate the server, all you need to do is:

1) Go to:
https://www.ovh.ie/cgi-bin/order/renew.cgi?domainChooser=****...

2) Make the payment using one of the suggested payment methods.

An invoice will be sent to you shortly confirming the renewal of your server for the chosen duration.

If you simply forgot, we recommend activating automatic server renewal via the Control Panel. This feature is free and it will save from having to worry about forgetting to renew again. Naturally, automatic renewal does not involve any obligations and you can disable it at any time.

IMPORTANT:
==========
If you don't renew your server within 5 days, it will PERMANENTLY shut down. All your disks will then be permanently wiped to ensure the confidentiality of your data and consequently, it will not be possible to recover any data.
"

I did NOT go to my OVH and make a payment like it told me to do if I wanted to keep my server subscription. But later I received this:

"Dear Customer,

Your account has been credited and your server is now active again.

Your invoice will be sent to you shortly by email.

For any further information, please contact us at customersupport@ovh.ie"

According to the email before:

"IMPORTANT:
==========
If you don't renew your server within 5 days, it will PERMANENTLY shut down. All your disks will then be permanently wiped to ensure the confidentiality of your data and consequently, it will not be possible to recover any data. "

If I did not renew my server it would "PERMANENTLY shut down" however it didn't and you kept charging me. When I logged in last month to see all of this, my server was not even usable, but I was still being charged for it.

Dold text

OVH Svar 3:

Hello,

The server is going to expire soon. You still an outstanding balance on your
account. Please complete payment to proceed with the services. Thank you.

help you!

Vladislavs
OVH IE Support

Dold text

Det verkar inte som att de läser mina mail ens...

Hur bör jag gå vidare med detta? Jag har läst i ett annat forum att någon hade ett linknande problem och jag la in mitt där också men har inte fått så mycket svar. http://www.webhostingtalk.com/showthread.php?t=1448382

Kan tillägga att det tar runt 4-5 arbetsdagar för dem att svara på mina mail.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

OVH fungerar bra när det fungerar, men om det strular så kan supporten vara lite jobbig att handskas med. Stå på dig och försök förklara för dem att du aldrig ville ha någon renewal på servern. Du fick mail om att servern kommer att stängas ner permanent eftersom du inte har betalat, vilket är precis vad du ville, att den skulle stängas ner.

Kontakta dem och var rak på sak: "I never wanted my server renewed. I received an email telling me my server would be shut down, and that's precisely what I wanted. I was then CREDITED, against my wishes, to my account. I never explicitly approved of this, and I wanted my server to be shut down, not credited against my account. I'm asking that the server be suspended and deleted permanently, and this credit removed from my account."

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Måste ju vara att citera deras text i forumet att om man slutar betala så stängs servern och avtalet hävs.

Hur kan de ens argumentera mot det liksom..?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

OVH fungerar bra när det fungerar, men om det strular så kan supporten vara lite jobbig att handskas med. Stå på dig och försök förklara för dem att du aldrig ville ha någon renewal på servern. Du fick mail om att servern kommer att stängas ner permanent eftersom du inte har betalat, vilket är precis vad du ville, att den skulle stängas ner.

Kontakta dem och var rak på sak: "I never wanted my server renewed. I received an email telling me my server would be shut down, and that's precisely what I wanted. I was then CREDITED, against my wishes, to my account. I never explicitly approved of this, and I wanted my server to be shut down, not credited against my account. I'm asking that the server be suspended and deleted permanently, and this credit removed from my account."

Ja så har jag upplevt dem också, tack för ditt tips, kanske tar det nästan rakt av.

Skrivet av Campaigner:

Måste ju vara att citera deras text i forumet att om man slutar betala så stängs servern och avtalet hävs.

Hur kan de ens argumentera mot det liksom..?

Yes, ska se om jag kan lyckas hitta det igen så att jag kan länka dit. Det var dock flera år sen jag läste det där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Fick följande svar:

Hello,

To cancel the server you need to remove the server from the automatic renewal
this can be done through the billing section of the OVH manager > My services
> select the gear Icon corresponding to the server in question and select >
Cancel

help you!

Kind Regards,
David
OVH IE Support

Dold text

Jag har redan gjort detta när jag upptäckte att de satte kredit på mig en månad sen. Men de ignorerar totalt min fråga att ta bort krediten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Fick följande svar:

Hello,

To cancel the server you need to remove the server from the automatic renewal
this can be done through the billing section of the OVH manager > My services
> select the gear Icon corresponding to the server in question and select >
Cancel

help you!

Kind Regards,
David
OVH IE Support

Dold text

Jag har redan gjort detta när jag upptäckte att de satte kredit på mig en månad sen. Men de ignorerar totalt min fråga att ta bort krediten.

Stå på dig tills du får ett direkt svar på tal.

Är det möjligt för dig att ringa dem på numret som de har angett, så du kan ställa frågorna och få svar direkt?

Permalänk
Medlem

men har du gått till automatic renewal och tagit bort eller? låter som att dom bara försöker uttnyttja och förlänga åt dig så att du ska betala trots att den ska räcka att sluta betala, nåt mygel är det ju skitföretag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Stå på dig tills du får ett direkt svar på tal.

Är det möjligt för dig att ringa dem på numret som de har angett, så du kan ställa frågorna och få svar direkt?

Ska skriva till dem igen nu... Förhoppningsvis får man väl ett svar på det man frågar efter...

Jo visst är det möjligt men hoppar helst det. Skulle tro att man får betala väldigt mycket då det är utomlands också?

Skrivet av HazZarD:

men har du gått till automatic renewal och tagit bort eller? låter som att dom bara försöker uttnyttja och förlänga åt dig så att du ska betala trots att den ska räcka att sluta betala, nåt mygel är det ju skitföretag!

Det är borta för en månad sen, servern finns inte kvar på mitt konto och jag har inte fått kredit för denna månaden. Så nu vill jag bara få bort den gamla krediten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Och det fortsätter:
Jag:

Hello,

Once again I never wanted my server renewed. I received an email telling me my server would be shut down, and that's precisely what I wanted. I was then CREDITED, against my wishes, to my account. I never explicitly approved of this, and I wanted my server to be shut down, not credited against my account. The server has now been removed, but I'm still asking for my credit to be removed from my account.

Dold text

Ovh:

Hello,

What order number was this credit applied in? I will then check this further
for you.

help you!

Tom
OVH IE Support

Dold text

Jag:

Hello,

It should be this order I think ******

Dold text

Ovh:

Hello,

As the server has been recycled, we cannot see when the automatic renewal was
set. This however is not possible by us. You would have had to do this
yourself. The server would have expired by itself but putting it into auto
renewal without a credit card on the account means we deduct the cost from
your account and you pay it later.

help you!

James
OVH IE Support

Dold text

Tänkte svara med följande: Hello,

Can you give me the quote from the part of your contract that allows you to credit me if I don't have a credit card added while using auto renewal. I've been searching around for a while but I can't find anything about this.

Eller har någon andra tips/alternativ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det här lagligt?

Lägga till kredit på mig utan att jag har godkänt i ett kontrakt? Någon som kan någon eu/sverige lag angående detta?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Är det här lagligt?
http://puu.sh/rxrPq/2e8f68fb68.png

Lägga till kredit på mig utan att jag har godkänt i ett kontrakt? Någon som kan någon eu/sverige lag angående detta?

Det är klart att man inte har något betalningsansvar när de själva säger att det inte ens finns inskrivet i kontraktet. Jag får också en massa fakturor från OVH för en avslutad tjänst men de hamnar direkt i skräpposten...Det enda negativa är att man i så fall har en stor summa som måste betalas ifall man skulle vilja bli kund där igen i framtiden, varför man nu skulle vilja det.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Du borde skapa en väluppbyggd tråd på webhostingtalk, de har representanter där och det forumet väger tungt. Skapa inte en wall of text utan bygg upp tråden med "dolda citat" och så vidare.

Jag kan nästa lova dig att deras support kommer svara i tråden och stryka ärendet om det får lite uppmärksamhet bland användarna av forumet.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det är klart att man inte har något betalningsansvar när de själva säger att det inte ens finns inskrivet i kontraktet. Jag får också en massa fakturor från OVH för en avslutad tjänst men de hamnar direkt i skräpposten...Det enda negativa är att man i så fall har en stor summa som måste betalas ifall man skulle vilja bli kund där igen i framtiden, varför man nu skulle vilja det.

Så de hotade alltså mig utan grunder när de skrev:

If we do not receive payment from you within 24 hours,
we will suspend your services and late payment fees will be applied as per the contractual agreement.

Furthermore, if payment is not received without delay, we will start legal proceedings to obtain payment of this invoice.

If you have already sent us your payment, please contact our support team as soon as possible.

Dold text

i ett mail som de skickade till mig?

Hur länge har du fått dessa mail utan att det har hänt något?

Skrivet av xtQ:

Du borde skapa en väluppbyggd tråd på webhostingtalk, de har representanter där och det forumet väger tungt. Skapa inte en wall of text utan bygg upp tråden med "dolda citat" och så vidare.

Jag kan nästa lova dig att deras support kommer svara i tråden och stryka ärendet om det får lite uppmärksamhet bland användarna av forumet.

Tack för tipset, det blir nog att göra det!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Så de hotade alltså mig utan grunder när de skrev:

If we do not receive payment from you within 24 hours,
we will suspend your services and late payment fees will be applied as per the contractual agreement.

Furthermore, if payment is not received without delay, we will start legal proceedings to obtain payment of this invoice.

If you have already sent us your payment, please contact our support team as soon as possible.

Dold text

i ett mail som de skickade till mig?

Hur länge har du fått dessa mail utan att det har hänt något?

Tack för tipset, det blir nog att göra det!

Det är nog mest tomma hot vilket jag tycker är ganska fult. Du har ju uttryckligen sagt att du inte vill förnya tjänsten och har inte heller gått med på att de förnyar dina prenumerationer så jag har svårt att tänka mig att de skulle kunna driva in pengarna (om de nu mot förmodar ens försöker att göra det).

Jag förstår dock inte varför de påstår att det inte skulle finnas med i kontraktet eftersom deras TOS säger så här:

Citat:

7.5 Without prejudice to any other right or remedy that the Supplier may have, if the Customer fails to pay the Supplier on the due date the Supplier may:
a)charge interest on such sum from the due date for payment at the statutory rate for the time being applicable under the Late Payment of Commercial Debts (Interest) Act 1998, accruing on a daily basis and being compounded quarterly until payment is made, whether before or after any judgement;
b)suspend all Services until payment has been made in full;
c)declare that all sums due by the Customer under any contract with the Supplier are immediately payable; and d)refuse to enter into any further contract with the Customer for the provision of
any services by the Supplier

Det står dock även

Citat:

1. Term and Termination
11.1 The Contract shall commence on the date notified by the Supplier in accordance with Condition 7.4 above and shall terminate automatically on the expiry date specified in the Order (the “Expiry Date”). The Supplier shall notify the Customer of the Ex
piry Date by sending at least 3 reminders by email to last email address notified and updated by the Customer from time to time.
11.2 Unless:
a) the Supplier is entitled to terminate the Contract under Condition 11.4 or 11.5; or b)the Supplier gives the Customer not less than 30 days notice by email that no right of renewal will apply if the Contract expires on the Expiry Date; or c)the Special Conditions provide otherwise; the Supplier shall give notice to the Customer (a “Renewal Notice”) by email offering the Customer the opportunity to renew the Contract for a further period as specified in the Renewal Notice, subject to the Supplier’s Conditions current at the date of renewal, upon payment of the renewal fee specified by the Supplier in the Renewal Notice. If the Supplier receives such payment in full and in clear funds no later than the Expiry Date, the Contract shall be renewed for the further period specified i
n the Renewal Notice. If the Customer fails to pay the renewal fee on or before the Expiry Date (time being of the essence), the Contract shall expire automatically on the Expiry Date.

De skriver 'late payment fees will be applied as per the contractual agreement' så du kan ju alltid be dem hänvisa till vilken del av kontraktet som ger dem rätt att debitera dig. Lustigt att de skriver så när de tidigare i konversationen hävdar att det inte alls står med i kontraktet...

I mitt fall handlar det om en enklare tjänst så det rör sig väl om kanske €10 men jag får spam från dem i stort sett dagligen där de påminner mig om min påhittade skuld. Det har pågått i ett par månader och än så länge har jag inte fått något annat än deras automatiserade påminnelser.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det är nog mest tomma hot vilket jag tycker är ganska fult. Du har ju uttryckligen sagt att du inte vill förnya tjänsten och har inte heller gått med på att de förnyar dina prenumerationer så jag har svårt att tänka mig att de skulle kunna driva in pengarna (om de nu mot förmodar ens försöker att göra det).

Jag förstår dock inte varför de påstår att det inte skulle finnas med i kontraktet eftersom deras TOS säger så här:
Det står dock även
De skriver 'late payment fees will be applied as per the contractual agreement' så du kan ju alltid be dem hänvisa till vilken del av kontraktet som ger dem rätt att debitera dig. Lustigt att de skriver så när de tidigare i konversationen hävdar att det inte alls står med i kontraktet...

I mitt fall handlar det om en enklare tjänst så det rör sig väl om kanske €10 men jag får spam från dem i stort sett dagligen där de påminner mig om min påhittade skuld. Det har pågått i ett par månader och än så länge har jag inte fått något annat än deras automatiserade påminnelser.

Vill bara påpeka att det var skrivet i ett automatiskt mail.

Jag läste också lite om det, de motsäger ju sig själva i avtalet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du har väl kopia på avtalet?
Säg att du kommer polisanmäla dem (irländska polisen eller var de nu har sitt kontor) om de fortsätter att utpressa dig.
Du kommer knappast hamna i domstol.

Permalänk
Medlem

@Bozzeta: Avtalet ligger offentligt på deras sida: https://www.ovh.co.uk/support/termsofservice/
Ska ge mig på dem igen och hänvisa till deras avtal..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Punkt 11.2 i deras kontrakt ger dig rätt, betalar du inte in den summan som tjänsten kostar så bryts kontraktet. Finns väl konsument Europa som kan hjälpa dig i sådana här ärenden om företaget inte vill följa regler.