fyllt 32GB ram normal användning help?

Permalänk
Medlem

fyllt 32GB ram normal användning help?

jag har problem med att ramen fylls hela tiden men jag har inget specielt i gång på datorn just nu har jag firefox med 39 flikar fist det är en dell men det borde inte ta upp 32GB ram det är allt jag har igång på datorn och om jag stänger firefox så använder jag fortfarande 30GB+ ram ...

någon som har något förslag om hur jag kan ränsa ramen? btw om jag går in på act så det som använder mäst ram är firefox (406MB) andra plats är Systemminne och komprimerat minne (90MB) allt annat liger på under 10MB ram om man läger i hop det så blir det inte ens 10GB man som du ser här nedan så använder jag över 31GB ram

några förslag?

Minne

32,0 GB DDR3

Hastighet: 1600 MHz
Platser som används: 4 av 4
Formfaktor: DIMM
Maskinvarureserverat: 56,1 MB

Tillgängligt 286 MB
Cachelagrat 293 MB
Dedikerat virtuellt minne 35,8/39,1 GB
Växlingsbar pool 285 MB
Icke växlingsbar pool 30,2 GB
Används 31,6 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av vesolan:

jag har problem med att ramen fylls hela tiden men jag har inget specielt i gång på datorn just nu har jag firefox med 39 flikar fist det är en dell men det borde inte ta upp 32GB ram det är allt jag har igång på datorn och om jag stänger firefox så använder jag fortfarande 30GB+ ram ...

någon som har något förslag om hur jag kan ränsa ramen? btw om jag går in på act så det som använder mäst ram är firefox (406MB) andra plats är Systemminne och komprimerat minne (90MB) allt annat liger på under 10MB ram om man läger i hop det så blir det inte ens 10GB man som du ser här nedan så använder jag över 31GB ram

några förslag?

Minne

32,0 GB DDR3

Hastighet: 1600 MHz
Platser som används: 4 av 4
Formfaktor: DIMM
Maskinvarureserverat: 56,1 MB

Tillgängligt 286 MB
Cachelagrat 293 MB
Dedikerat virtuellt minne 35,8/39,1 GB
Växlingsbar pool 285 MB
Icke växlingsbar pool 30,2 GB
Används 31,6 GB

Nu skriver du inte vilket OS du använder (iaf inte så jag sett det) men gissningsvis Windows. Kör igång Taskmgr.exe och förslagsvis sortera i ordning efter vad som använder mest minne. Du kan även köra Resoure Managern, vad den nu kan heta på svenska, Resurshanteraren kanske?

Permalänk
Medlem

@improwise: jag använder windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

"Killer Network Manager".

Mysteriet löst, avinstallera skräpet. Läcker minne som ett såll. Du är långt ifrån den enda som har haft det här problemet.

Permalänk
Medlem

som du kan se sär är där inget som tar mycket ram men jag använder ändå 99% (av32GB) men jag förstår inte var all ram försviner någon stans

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: förra gången jag gjorde det kunde jag inte ens använda internatet XD det får vara min sista utväg

det kan väll andå inte vara den som äter upp mer en 25GB ram minne XD

Permalänk
Hedersmedlem

Det var för att du avinstallerade drivrutinerna till nätverkskortet. Du måste ladda ner drivrutinerna i förväg (och endast drivrutinerna), avinstallera hela klabbet och sen installera endast drivrutinerna utan Network Manager.

Jo, det är den som läcker minne, det räcker med att Googla i bokstavligen 10 sekunder så ser du hur många som har samma problem som du.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: det kan stämma men det kan väll inte vara den som äter upp över 25GB ram minne?

Permalänk
Hedersmedlem

Jo, det är det. Prova skriv "killer network ram" eller något liknande på Google.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: då tästar vi fast det kommer ju inte att fixa problemet omedelbart så får komma tillbacks i morgon om jag då har samma problem då är det något annat

men om någon annan har någon annan lösning så vill jag gärna höra

Permalänk

Du ber om råd men vill inte ha råden som ges?

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

"Killer Network Manager".

Mysteriet löst, avinstallera skräpet. Läcker minne som ett såll.

Tänkte säga samma sak.

Jag hade samma problem med min dator för ett tag sedan.
I början var det inget sedan helt plötsligt började ramminnet på datorn bli fullt utan att vissa vad som tog upp minne i taskmanagern.

Kollade runt på internet då och hitta att många drivrutiner inte visar hur mycket ramminne de använder.
Det finns ett Windows verktyg att ladda ner för att se sådan minnes användning. Här är en länk som visar hur man kan se vad som är fel Länk

för mig var det just "Killer network" drivrutinen som läckte minne. Vissa sig att jag byte nätverks port på datorn när jag flyttat runt den...

Visa signatur

orka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jo, det är det. Prova skriv "killer network ram" eller något liknande på Google.

@vesolan:

Som Andreaz1 säger så är det ett stort problem. Det är ett av få bevis på att man inte ska installera programvaran för nätverkskort. Bara drivrutin. Du bör även under själva installationen välja "anpassad installation" eller liknande och där välja bara "drivrutin". Så bör det lösa sig också.

Visa signatur

.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fragwolf:

@vesolan:

Som Andreaz1 säger så är det ett stort problem. Det är ett av få bevis på att man inte ska installera programvaran för nätverkskort. Bara drivrutin. Du bör även under själva installationen välja "anpassad installation" eller liknande och där välja bara "drivrutin". Så bör det lösa sig också.

Det är helt sjukt egentligen att det här problemet har funnits så pass länge och det är fortfarande inte fixat. Det verkar bara vara MSI som använder deras nätverkskretsar, hoppas de slutar med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det är helt sjukt egentligen att det här problemet har funnits så pass länge och det är fortfarande inte fixat. Det verkar bara vara MSI som använder deras nätverkskretsar, hoppas de slutar med det.

Gigabyte gör det också på ett av sina z170

Visa signatur

orka

Permalänk
Medlem
Skrivet av vesolan:

jag har problem med att ramen fylls hela tiden men jag har inget specielt i gång på datorn just nu har jag firefox med 39 flikar fist det är en dell men det borde inte ta upp 32GB ram det är allt jag har igång på datorn och om jag stänger firefox så använder jag fortfarande 30GB+ ram ...

någon som har något förslag om hur jag kan ränsa ramen? btw om jag går in på act så det som använder mäst ram är firefox (406MB) andra plats är Systemminne och komprimerat minne (90MB) allt annat liger på under 10MB ram om man läger i hop det så blir det inte ens 10GB man som du ser här nedan så använder jag över 31GB ram

några förslag?

Minne

32,0 GB DDR3

Hastighet: 1600 MHz
Platser som används: 4 av 4
Formfaktor: DIMM
Maskinvarureserverat: 56,1 MB

Tillgängligt 286 MB
Cachelagrat 293 MB
Dedikerat virtuellt minne 35,8/39,1 GB
Växlingsbar pool 285 MB
Icke växlingsbar pool 30,2 GB
Används 31,6 GB

Vilket OS samt vad för delar?

Man kan förstås gissa att du har Windows 10 + moderkort med killerNIC med tanke på ditt problem.....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Moderator
Moderator

*Korspost, trådar sammanfogade, tråd rensad.*

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

§ 5
Anmäl olämpliga inlägg

Medlemmar har möjlighet att anmäla misstänkta regelbrott genom att klicka på knappen ”anmäl” i inläggets nedre kant. Använd gärna denna funktion, men informera inte om det i tråden. Kommentera inte heller det misstänkta regelbrottet i tråden.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vesolan:

@Andreaz1: förra gången jag gjorde det kunde jag inte ens använda internatet XD det får vara min sista utväg

det kan väll andå inte vara den som äter upp mer en 25GB ram minne XD

Grejen är ju just att åtminstone vissa versioner av KillerNIC-mjukvaran/drivrutinerna läcker minne, och detta i hög takt. Om man kör de buggiga versionerna så kommer den att äta ALLT minne oavsett hur mycket man har efter en stund.

Se t.ex.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1305010-hog-anvandning-...
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1270854-dator-lacker-ra...
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1237730-vad-anvander-mi...
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1268171-ram-fel-500mb-a...

osv, osv.

Det finns jättemånga trådar bara här på Swec där folk har detta problem. Riktigt illa är det.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304