Företag säger att jag jobbar hos dom för att locka kunder..

Permalänk
Medlem

Företag säger att jag jobbar hos dom för att locka kunder..

Hej,

jag jobbade tidigare på ett företag som jobbar med dator och mobil reparation frenchise kedja inom telefon delen, jag fick sluta där för att dom inte hade "råd" att ha kvar mig inte ens som tim anställd. Men efter någon vecka så tog de in två nya tim anställda och jag känner dom här personerna och de har inte lika mycket erfarenhet som jag har inom detta yrke.

Hursomhelst gick arbetslös ett par månader nu jobbar jag i samma stad fast med samma tjänst att reparera mobiltelefoner samma frenchise företag.

Och nu när folk går och frågar efter mig på mitt förra arbete så frågar dom kunderna efter mig för att jag har ett gott rykte och att de uppskattar att jag gör ett bra jobb. men när dom frågar efter mig så säger detta företag att jag fortfarande jobbar där och att jag till exempel är på rast eller kommer tillbaka strax ni kanske förstår? Men får dom verkligen göra så? Säga att jag jobbar där fast jag inte gör det.

De kanske är sura på mig för att jag håller på med i princip samma saker som dom gör men jag har billigare priser så därför kanske de gör så?

De påstår att jag tagit deras ide att till exempel laga mobiler men när dom fick börja med det var ju för att detta frenchise företaget frågade om de ville gå med i deras kedja och de sade jag till detta . Men mitt förra arbete gick ur denna kedja så då kan det knappast vara deras ide från början då kan de inte säga att jag snott deras ide att laga mobiler? för när jag öppnade detta ställe så fick jag hjälp av frenchise företaget.

lite rörigt men kan dom verkligen göra såhär??

Permalänk
Medlem

Att laga mobiltelefoner är ju knappast deras idé iaf

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

@perra234:
nej dom får inte påstå att du jobbar där när du inte gör det.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Vet inte vem som är bäst att kontakta för detta men du ska definitivt se till att sätta dit dom när dom ljuger på det viset.

Permalänk
Medlem

@vinylens: så vad kan jag göra åt saken

Permalänk
Inaktiv

Sätt upp skyltar utanför butiken med bild mm att du inte jobbar där eller skicka faktura på utebliven lön.

Permalänk
Medlem

@perra234: Dom får absolut inte påstå till kunder att du jobbar kvar där, är på rast etc. Värsta jag hört. Knäck dom till bristningsgränsen och ta dina kunder tillbaka så många du kan.

Ska bli intressant att höra hur detta utvecklar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perra234:

Hej,

jag jobbade tidigare på ett företag som jobbar med dator och mobil reparation frenchise kedja inom telefon delen, jag fick sluta där för att dom inte hade "råd" att ha kvar mig inte ens som tim anställd. Men efter någon vecka så tog de in två nya tim anställda och jag känner dom här personerna och de har inte lika mycket erfarenhet som jag har inom detta yrke.

Hursomhelst gick arbetslös ett par månader nu jobbar jag i samma stad fast med samma tjänst att reparera mobiltelefoner samma frenchise företag.

Och nu när folk går och frågar efter mig på mitt förra arbete så frågar dom kunderna efter mig för att jag har ett gott rykte och att de uppskattar att jag gör ett bra jobb. men när dom frågar efter mig så säger detta företag att jag fortfarande jobbar där och att jag till exempel är på rast eller kommer tillbaka strax ni kanske förstår? Men får dom verkligen göra så? Säga att jag jobbar där fast jag inte gör det.

De kanske är sura på mig för att jag håller på med i princip samma saker som dom gör men jag har billigare priser så därför kanske de gör så?

De påstår att jag tagit deras ide att till exempel laga mobiler men när dom fick börja med det var ju för att detta frenchise företaget frågade om de ville gå med i deras kedja och de sade jag till detta . Men mitt förra arbete gick ur denna kedja så då kan det knappast vara deras ide från början då kan de inte säga att jag snott deras ide att laga mobiler? för när jag öppnade detta ställe så fick jag hjälp av frenchise företaget.

lite rörigt men kan dom verkligen göra såhär??

Det heter Franchise-företag.

Jag tror du kan polisanmäla dem för ärekränkning, förtal, förolämpning osv... Jag skulle vänt mig till facket, och konsumentverket kanske?

Angående att sno idéer så är det väl inte så unikt att laga mobiler? Det finns ju folk som t. ex tappar sin så skärmen går sönder och då måste ju den lagas... Omöjligt att de skulle "kommit på" den idén så där ljuger de.

Du kan ju börja lite fint med att gå in till dem och säga att du tänkrr anmäla dem om de inte slutar, be även dina polare som jobbar där att samla bevis i form av ljudupptagningar osv. Sätt dit företaget helt enkelt. De har gjort fel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: får inte gå dit är portad där

Permalänk
Medlem

Skicka dit en kompis med mobilen påslagen som spelar in. Be honom fråga efter dig.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

@perra234

Prova snacka med dem först, men det låter som ni har skokläm där, så det kanske inte fungerar.

Prata med facket. Kanske om de har kollektivavtal, och om du är medlem i facket, ja då skulle jag börjat där. Är du inte medlem kan du glömma det.

Polisanmäla, skulle tro de har tillräckligt med massa annat arbete just nu och skulle nog inte röra ett finger för att hjälpa

Nu gissar jag nog mest, men skulle tro det enda lagliga du kan göra är att kontakta jurist o se vad de säger om ärendet, kan bli du behöver bekosta det själv då, men det är väl den rätta vägen.

Hoppas det löser sig

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Du måste göra mer reklam om dig själv och det nya ställe du jobbar på nu?
Sociala medier? Nya visitkort?. Skicka en blänkare till dina vänner?

Detta är inget nytt fenomen:
När flera små butiker slog sig ur ICA och startade "ICA nära" som sedan fick byta namn till "nära dej" så fick leverantörer i bland beskedet att butiken "slutat", vilket de då tolkade som att de lagt ner verksamheten (vilket då inte var sant).

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av perra234:

Hej,

jag jobbade tidigare på ett företag som jobbar med dator och mobil reparation frenchise kedja inom telefon delen, jag fick sluta där för att dom inte hade "råd" att ha kvar mig inte ens som tim anställd. Men efter någon vecka så tog de in två nya tim anställda och jag känner dom här personerna och de har inte lika mycket erfarenhet som jag har inom detta yrke.

Hursomhelst gick arbetslös ett par månader nu jobbar jag i samma stad fast med samma tjänst att reparera mobiltelefoner samma frenchise företag.

Och nu när folk går och frågar efter mig på mitt förra arbete så frågar dom kunderna efter mig för att jag har ett gott rykte och att de uppskattar att jag gör ett bra jobb. men när dom frågar efter mig så säger detta företag att jag fortfarande jobbar där och att jag till exempel är på rast eller kommer tillbaka strax ni kanske förstår? Men får dom verkligen göra så? Säga att jag jobbar där fast jag inte gör det.

De kanske är sura på mig för att jag håller på med i princip samma saker som dom gör men jag har billigare priser så därför kanske de gör så?

De påstår att jag tagit deras ide att till exempel laga mobiler men när dom fick börja med det var ju för att detta frenchise företaget frågade om de ville gå med i deras kedja och de sade jag till detta . Men mitt förra arbete gick ur denna kedja så då kan det knappast vara deras ide från början då kan de inte säga att jag snott deras ide att laga mobiler? för när jag öppnade detta ställe så fick jag hjälp av frenchise företaget.

lite rörigt men kan dom verkligen göra såhär??

Du jobbar åt samma franchise varumärke men med reparationer i stället för att sälja nytt ?

Skrivet av perra234:

@Ozzed: får inte gå dit är portad där

Är det en butik så får de inte hindra dig att besöka den som kund bara "för att de inte vill" om du däremot uppför dig illa eller gör reklam eller på annat sätt inte är där som normal kund så kan det ju finnas skäl men generellt så får du besöka vilken butik som helst i egenskap av normal kund annars är det diskriminering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perra234:

@Ozzed: får inte gå dit är portad där

Be dina polare som jobbar där att filma? Be en annan polare att gå dit och fråga dig, och se till att det filmas, sen klämmer du åt dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Om du vet vilka kunder som frågat efter dig kan du ju kontakta dem direkt och förklara läget. Bara att sno så många av dem du kan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Ja det var deras idé att vi skulle tappa våra telefoner så de gick sönder.

Är detta verkligen något du behöver bry dig om ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Ja det var deras idé att vi skulle tappa våra telefoner så de gick sönder.

Är detta verkligen något du behöver bry dig om ?

Spännande information...

men, hör den verkligen hemma i denna tråd?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du jobbar åt samma franchise varumärke men med reparationer i stället för att sälja nytt ?

Är det en butik så får de inte hindra dig att besöka den som kund bara "för att de inte vill" om du däremot uppför dig illa eller gör reklam eller på annat sätt inte är där som normal kund så kan det ju finnas skäl men generellt så får du besöka vilken butik som helst i egenskap av normal kund annars är det diskriminering.

Det är knappast diskriminering det rör sig om i detta fallet.
Du får lov att neka folk på hur lösa grunder som helst, så länge det inte faktiskt är diskriminering det rör sig om. Men då ska det ju också bevisas att det faktiskt är på grund av diskriminering.

Däremot så kan man inte porta folk annat än att man fysiskt stänger butiken innan personen tagit sig in, det är fritt att ha vilka öppettider man känner för och det är inte olagligt att stänga butiken varje gång en person är på väg dit. Är personen väl inne i butiken så finns det mer eller mindre inte ett skit att göra mer än att neka personen att handla, för det är också fritt att sälja till vem man vill. Om man nu inte är drabbad av kontraheringsplikt.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Inaktiv

För mig brukar det vara tvärt emot, de säger att jag jobbar hos en konkurrent när kunder säger att ni har väl inte kvar den där j-veln för då går vi till ett annat ställe

Jag har väldigt svårt att se att man inom en frenchise kedja som lagar mobiltelefoner skulle göra sig ett namn, för hur ofta lagar folk sina mobiler och vem minns något ärende förutom när det gick väldigt dåligt.
Det är en annan sak med t.ex bilmekaniker där kunder kan komma in med knepiga fel och det inte bara är att slänga skiten och köpa nytt.

Så jag tror att antalet kunder i TS fall går emot noll väldigt snabbt. Men säger butiken att just TS kommer laga deras mobil så ser jag det som bedrägeri emot kunderna, ännu grövre blir det vid större saker. Lämnar man in t.ex. en bil för reparation, där man kräver att X utför jobbet och det går på 20 000kr och en person som ej är torr bakom öronen hade gjort jobbet istället så anser jag att det är ett kontraktsbrott.

Permalänk
Medlem

Känns som att det finns flera hål här. Hur gick du från att "jag fick sluta där för att dom inte hade "råd" att ha kvar mig" till att vara portad?

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

Tycker TS skall reda upp sin text lite, förklara lite mer ingående. Verkar lite konstigt detta, vilket kanske beror på missförstånd.

Skickades från m.sweclockers.com