I/O error på diskar - Ubuntu

Permalänk

I/O error på diskar - Ubuntu

Hej,

Jag har en ZFS server som kör OmniOS och därifrån delar jag ut shares genom iSCSI till ESXi som jag då använder för att installera mina guest OS på. Jag mappar då iSCSI-disken direkt i VMen.

Det som är lite märkligt är att min Owncloud-server helt plötsligt fick sektor-problem och I/O-error på sin installationsdisk och jag kunde inte boota. Jag bootade med Live CD och kunde då reparera felen och boota från disken, men problemen kom tillbaka med en gång. Detta har fungerat felfritt i över 2 år och det hände när jag höll på att synkronisera en stor fil genom Owncloud.

Senaste scruben för 1 vecka sen visade ingenting och jag har startat en ny nu, får se om den visar någonting.

Någon som har en idé av vad som kan ha hänt? Jag inbillar mig att det har hänt något i nätverkstrafiken till OmniOS som gjorde att det blev skrivfel till iSCSI-disken men jag vet inte. Nu kommer jag installera om Owncloud servern och återställa från back-up med samma upplägg, om inte någon har ett bättre förslag?

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Brukar ju bero på trasig hårdvara. Testa skicket på disken/poolen? När du pratar installationsdisk, menar du VM-disken som körs på ZFS servern? Så det är inte själva diskarna i sig som har något fel? Hänger inte med riktigt

Visa signatur

.

Permalänk

@fragwolf: Tack för svar! Håller på att köra en scrub nu så får se om det är hårdvara men det var ok för 1 vecka sen som sagt. Jag menar VM-disken ja, det är den som Owncloud är installerad på och som då är raw-mappad iSCSI i ESXi. Alla andra VMs som är installerade på samma sätt fungerar felfritt.

EDIT: Jag har en liten ZFS-pool på 3 diskar med 1 som redundans då så tvivlar ganska starkt på att detta är hårdvara.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

@knorrrhane:
Okej då e jag med. Så det har blivit något fel i själva owncloud installationen. Då e det ju troligen inte hårdvara. Svårt att säga vad det kan bero på då sådär på rak arm. Finns ju mycket som kan påverka fel på de sättet. Har aldrig använt mig av owncloud själv så jag kan inte säga exakt hur du ska göra. Smidigt du har en backup iaf *tummen upp* kan ju vara ett sådant fel som bara "sker". Händer ju i windows också ibland. Någon uppdatering som gjort nyligen? Har du ups? ZFS servern har du serverkomponenter där i? Dvs stöd för ECC med ECC-minnen? Känns som det nog är mer eller mindre omöjligt att säga vad som har hänt :/

Möjligt att det är något hårdvarufel på G iom det hände när du synkade en större fil? En gissning bara dock.

Visa signatur

.

Permalänk

@fragwolf: Ja, verkar skumt alltså. Det är server-hårdvara med ECC-minnen och den är uppkopplad mot UPS. ZFS och SMART rapporterar inget fel på diskarna, men får se vad denna scrub säger när den är färdig om ~15 timmar. Tack för dina funderingar!

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk

Inga fel hittade på diskarna och håller nu på med ominstallering. Nu får jag iaf en chans att ställa in SSL-sertifikat ordentligt så det är ju positivt. Får väl bara leva med detta som ett mysterium.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10