Permalänk

Skillnad på Mhz i minnen

Hej!

Är skillnaden snabbheten på minnena?
Då är det att föredra ett minne med mer Mhz?

Finns det några för och nackdelar?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av BubbleBobble:

Hej!

Är skillnaden snabbheten på minnena?
Då är det att föredra ett minne med mer Mhz?

Finns det några för och nackdelar?

Tacksam för svar

Generellt sett är snabbare minnen att föredra OM moderkort och processor stöder hastigheten. Det fungerar oftast även utan officiellt stöd men för att vara på säkra sidan är det bättre att hålla sig till det.

Snabbare minnen ger inte så mycket mer i prestanda men inte helt försumbart heller. Men när priset för nästa steg blir för stort är det betydligt bättre att köpa antingen bättre processor eller grafikkort (beroende på behov).

Så fördelar med snabbare minne:
Lite snabbare dator (beroende på användningsområde är ökningen olika stor (fortfarande liten))

Nackdelar med snabbare minne:
Dyrare
Eventuellt kompatibilitetsproblem (kan även gälla långsamma men snabba är större problem, de flesta går dock att köra i lägre hastighet om så önskas)

Med det sagt är det viktigaste idag att ha tillräckligt mycket minne innan hastigheten spelar roll. Det har dock visat sig att det faktiskt kan löna sig att hålla sig borta från de med lägst prestanda även om det rör sig som mest om enstaka procent per steg i skalan.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

@Videoapan:

Tack för en väldigt utförlig förklaring!
Det var precis något i den stilen jag ville ha.

Jag ska bygga en dator i 20k klassen och kommer nog att satsa på lite högre Mhz på minnena.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Köper du en dator för 20k så välj helt klart snabbare minne än standard. Kolla gärna lite tester. De jag har läst har visat att i vissa fall spelar det ingen roll, medan i andra, speciellt vissa spel kan göra ganska stor skillnad.

Gällande priser så skiljer det sig inte så mycket mellan de långsammare och de lite över medel, medans de allra snabbaste kan kosta mycket mer, som tur är så är skillnaden i prestanda störst i spannet där prisskillnaden är mindre, så finns en sweetspot, var den ligger ju nu får du kolla tester.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk

@emil_fh:

Då gör jag en liten eftersökning om vilka minnen jag bör köpa. Fick tips i köprådstråden om några 3000Mhz minnen, kanske några sånna jag kommer läsa lite recensioner på. Standard är väl dem som ligger på 2133Mhz?
Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av BubbleBobble:

@emil_fh:

Då gör jag en liten eftersökning om vilka minnen jag bör köpa. Fick tips i köprådstråden om några 3000Mhz minnen, kanske några sånna jag kommer läsa lite recensioner på. Standard är väl dem som ligger på 2133Mhz?
Tack

Kollar lite på Inet och ser då att 2400 MHz är standard prismässigt, 2133 säljs knappt och ofta samma eller högre pris. Sen är prispåslaget uppåt ganska litet. 16 GB 3000 MHz kostar bara 40 kr mer än 2400 MHz, sen drar det dock iväg. Så min rekommendation blir minst 2400 MHz men som du själv var inne på så kan nog ett bra pris på 3000 MHz vara en bra sweet spot.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

@Videoapan:

Tack för förklaringen
Då blir det säkert 3000Mhz som jag kommer att köpa.

Permalänk
Medlem

@BubbleBobble: Frekvensen är inte allt.. välj minnen med så låg CAS, CL som du kan hitta.
Lite förenklat så kan man jämföra två minnen med olika frekvens genom att räkna ut CL/MHz, minnet med lägst kvot är snabbast.

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk

@microblaze:

Jasså, vad är CAS, CL för något?
Tycker det verkar stämma överens på dem flesta hög frekvenskorten som har 15 i C genom att få en lägre kvot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BubbleBobble:

@microblaze:

Jasså, vad är CAS, CL för något?
Tycker det verkar stämma överens på dem flesta hög frekvenskorten som har 15 i C genom att få en lägre kvot.

Så kallade timings, som i stort säger hur effektivt minnet utför sina uppgifter per/klock. Högre timings ger sämre prestanda om hastigheten (frekvensen MHz) hålls konstant. För DDR4-minnen så är inte timingsen lika viktiga som det har varit på tidigare tekniker.

CL = CAS latency, är bara en av dessa många timings som finns för minnen, men den vanligaste som nämns. Det finns oftast ett samband mellan CL och andra timings så frekvens och CL är egentligen det enda du behöver kolla på. Länken nämner de 4 primära timingsen, sen finns det sekundära, tertiära också, men de behöver du inte bry dig om.

https://en.wikipedia.org/wiki/Memory_timings

Jag skulle välja RAM med så hög frekvens som möjligt utan att priset skenar iväg, sen kolla på timings. För högre frekvens så kommer även CL vara högre, så om ett 3000 MHz minne har CL15 som standard, kommer standard för 3200 MHz kanske vara CL16 och för 4000 MHz ser det ut att ligga runt CL19 enligt en snabb koll på prisjakt. Så välj frekvens först och kolla sedan att du har åtminstone standardtimings för den frekvensen och inte högre.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem

Vid köp av ram-minnen så fokuserar jag mest på, Exempelvis DDr4:
1. Hitta lägsta CAS-latency,
2. Att varje sticka ska ha minst 8-16gb i kapacitet,
3. Hög minnesfrekvens,
5. låg spänning,
6. bra kylning

Visa signatur

Seasonic Prime Ultra Titanium 1000 W | Z390 Asus Ws pro | G.skill trident Z DDR4 16x2 (32gb) CL-14-14-14-34 | M.2 Samsung 970 Pro 512 gb | Intel I9-9900k 8 cores / 16 threads | Nvidia Geforce RTX 2080 ti Asus Rog Strix Gaming OC | Asus rog 360 mm | Fractal Design r6 Gunmetal TG | Windows 10 Home 64 bit

Permalänk

@emil_fh:
Tack för förklaringen! Alltid kul att lära sig något nytt. Som @Medien säger så kommer jag första att gå efter frekvensen som jag vill ha i förhållande till ett bra pris och sedan titta efter lägst CAS.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Skrivet av BubbleBobble:

@microblaze:

Jasså, vad är CAS, CL för något?
Tycker det verkar stämma överens på dem flesta hög frekvenskorten som har 15 i C genom att få en lägre kvot.

CL är ett mått på hur många klockcyklar den gör och generellt brukar man vinna väldigt lite mellan minnen med 2-3 cl skillnad även om frekvensen höjs med 500-600Mhz

dvs
3000Mhz cl15 presterar ungefär likvärdigt som ett 2400Mhz cl13 i de flesta fall

15cl/3000Mhz = 0.005ns
13cl/2400Mhz = 0.0054ns

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows