[Win7] DISM /Mount-WIM fungerar inte vid val av Pro/Ult index

Permalänk
Medlem

[Win7] DISM /Mount-WIM fungerar inte vid val av Pro/Ult index

Jag försöker applicera en hotfix (NVM Express) i en Win7 Pro ISO.

Index 1 & 2 (Home-versionerna) fungerar utan problem. När jag försöker montera boot.wim med index 3/4 så fungerar det inte. Jag behöver speciellt göra det för 3:an eftersom jag ska installera Pro.

Kollar vilka versioner ISO-filen innehåller och dess indexnummer:

dism /Get-WimInfo /WimFile:c:\temp\src\sources\install.wim Deployment Image Servicing and Management tool Version: 6.1.7600.16385 Details for image : c:\temp\src\sources\install.wim Index : 1 Name : Windows 7 HOMEBASIC Description : Windows 7 HOMEBASIC Size : 11 500 789 302 bytes Index : 2 Name : Windows 7 HOMEPREMIUM Description : Windows 7 HOMEPREMIUM Size : 12 012 660 212 bytes Index : 3 Name : Windows 7 PROFESSIONAL Description : Windows 7 PROFESSIONAL Size : 11 910 752 928 bytes Index : 4 Name : Windows 7 ULTIMATE Description : Windows 7 ULTIMATE Size : 12 070 211 908 bytes The operation completed successfully.

Försöker montera index 3, Win7 Pro

dism /Mount-WIM /WimFile:c:\temp\src\sources\boot.wim /Index:3 /MountDir:c:\temp\mount Deployment Image Servicing and Management tool Version: 6.1.7600.16385 Error: 0xc1510113 The specified image does not exist in the WIM. Check the WIM first for existing images.

Loggen hjälper inte: http://pastebin.com/nweZ5Gcy

Permalänk
Medlem

Jag löste det. Jag använde Get-WimInfo för install.wim men försökte sedan dumt nog använda dess indexnummer på boot.wim som har andra indexnummer.

dism /Get-WimInfo /WimFile:c:\temp\src\sources\boot.wim Deployment Image Servicing and Management tool Version: 6.1.7600.16385 Details for image : c:\temp\src\sources\boot.wim Index : 1 Name : Microsoft Windows PE (x64) Description : Microsoft Windows PE (x64) Size : 974 877 254 bytes Index : 2 Name : Microsoft Windows Setup (x64) Description : Microsoft Windows Setup (x64) Size : 1 056 356 910 bytes The operation completed successfully.

Permalänk
Medlem

Jag försöker med samma sak utan att lyckas. Min Intel 600P SSD syns i BIOS men inte under win 7 Pro installationen. Försökte samma sak med NTLite http://www.win-raid.com/t750f25-Guide-Integration-of-drivers-... utan framgång. Kan tycka det är uruselt av Intel att inte ha färdiga drivrutiner för detta. Körde liknande installation med Samsung 950pro utan bekymmer.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Jag försöker med samma sak utan att lyckas. Min Intel 600P SSD syns i BIOS men inte under win 7 Pro installationen. Försökte samma sak med NTLite http://www.win-raid.com/t750f25-Guide-Integration-of-drivers-... utan framgång. Kan tycka det är uruselt av Intel att inte ha färdiga drivrutiner för detta. Körde liknande installation med Samsung 950pro utan bekymmer.

Hmm, jag ska själv köpa en 600P SSD. Enligt andra har de fått det att fungera med hotfixen.
https://communities.intel.com/message/424157#424157

Permalänk
Medlem
Skrivet av slismetf:

Hmm, jag ska själv köpa ett 600P. Enligt andra har de fått det att fungera med hotfixen.
https://communities.intel.com/message/424157#424157

Jag har försökt nu utan lycka i 6 timmar, ger snart upp.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

edit: Glömde bort att det fungerade för dig med Samsung SSDn. Då borde du väl ha fixat en korrekt NVMe ISO?

Skrivet av Pimmp:

Jag har försökt nu utan lycka i 6 timmar, ger snart upp.

Om vissa får det att fungera måste det väl bero på moderkortet ändå om man ser den i BIOS?
Jag antar du fick "The operation completed successfully" på alla steg?

Applicerade du hotfixen på både boot.wim och install.wim? Jag vet inte riktigt om det är nödvändigt med båda.

Detta gjorde jag. Några korrigeringar pga fel/gamla DISM-kommandon. Drivrutinkommandet skippar jag eftersom man bara har en hotfix.

7. Index 1, boot.wim dism /Mount-WIM /WimFile:c:\temp\src\sources\boot.wim /Index:1 /MountDir:c:\temp\mount dism /Image:C:\temp\mount /Add-Package /PackagePath:c:\temp\hotfix dism /Unmount-Wim /MountDir:C:\temp\mount /Commit 7. Index 2, boot.wim dism /Mount-WIM /WimFile:c:\temp\src\sources\boot.wim /Index:2 /MountDir:c:\temp\mount dism /Image:C:\temp\mount /Add-Package /PackagePath:c:\temp\hotfix dism /Unmount-Wim /MountDir:C:\temp\mount /Commit 9. Index 1, install.wim & winre.wim (winre har bara index 1) dism /Mount-WIM /WimFile:c:\temp\src\sources\install.wim /Index:1 /MountDir:c:\temp\mount dism /Image:C:\temp\mount /Add-Package /PackagePath:c:\temp\hotfix dism /Mount-WIM /WimFile:c:\temp\mount\windows\system32\recovery\winre.wim /Index:1 /MountDir:c:\temp\winremount dism /Image:C:\temp\winremount /Add-Package /PackagePath:c:\temp\hotfix dism /Unmount-Wim /MountDir:C:\temp\winremount /Commit dism /Unmount-Wim /MountDir:C:\temp\mount /Commit 9. Index 2, install.wim dism /Mount-WIM /WimFile:c:\temp\src\sources\install.wim /Index:2 /MountDir:c:\temp\mount dism /Image:C:\temp\mount /Add-Package /PackagePath:c:\temp\hotfix dism /Unmount-Wim /MountDir:C:\temp\mount /Commit 9. Index 3, install.wim dism /Mount-WIM /WimFile:c:\temp\src\sources\install.wim /Index:3 /MountDir:c:\temp\mount dism /Image:C:\temp\mount /Add-Package /PackagePath:c:\temp\hotfix dism /Unmount-Wim /MountDir:C:\temp\mount /Commit 9. Index 4, install.wim dism /Mount-WIM /WimFile:c:\temp\src\sources\install.wim /Index:4 /MountDir:c:\temp\mount dism /Image:C:\temp\mount /Add-Package /PackagePath:c:\temp\hotfix dism /Unmount-Wim /MountDir:C:\temp\mount /Commit 10. Skapa ny ISO med NVMe mha "Deployment and Imaging Tools Environment" inte cmd. oscdimg -LTEST -m -u2 -bC:\temp\src\boot\etfsboot.com C:\temp\src C:\temp\Win7.NVME.ISO

Så här ser min WimInfo ut:

Details for image : c:\temp\src\sources\boot.wim Index : 1 Name : Microsoft Windows PE (x64) Description : Microsoft Windows PE (x64) Size : 974 877 266 bytes Index : 2 Name : Microsoft Windows Setup (x64) Description : Microsoft Windows Setup (x64) Size : 1 056 356 922 bytes Details for image : c:\temp\src\sources\install.wim Index : 1 Name : Windows 7 HOMEBASIC Description : Windows 7 HOMEBASIC Size : 11 500 789 302 bytes Index : 2 Name : Windows 7 HOMEPREMIUM Description : Windows 7 HOMEPREMIUM Size : 12 012 660 212 bytes Index : 3 Name : Windows 7 PROFESSIONAL Description : Windows 7 PROFESSIONAL Size : 11 910 752 928 bytes Index : 4 Name : Windows 7 ULTIMATE Description : Windows 7 ULTIMATE Size : 12 070 211 908 bytes Details for image : c:\temp\mount\windows\system32\recovery\winre.wim Index : 1 Name : Microsoft Windows Recovery Environment (x64) Description : Microsoft Windows Recovery Environment (x64) Size : 1 056 354 646 bytes

Permalänk
Medlem

Hittade drivers till Samsung här http://www.win-raid.com/t29f25-Recommended-AHCI-RAID-and-NVMe...
inget pill med wim filer hit och dit utan bara att ladda in under installationen.
Ska installera win 10 istället, får väl köra vmware på dom applikationerna som inte funkar i win 10.
Surt sa räven

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Hittade drivers till Samsung här http://www.win-raid.com/t29f25-Recommended-AHCI-RAID-and-NVMe...
inget pill med wim filer hit och dit utan bara att ladda in under installationen.
Ska installera win 10 istället, får väl köra vmware på dom applikationerna som inte funkar i win 10.
Surt sa räven

Drivrutiner från Mega.nz? Nja, nej tack. Nu säger jag inte det är malware man jag skulle aldrig installera drivrutiner från något forum som bara länkar till Mega. Om det nu är Intel/Samsung-drivrutiner varför finns ingen länk till deras sajter? Ändå om det är modifierade/förbättrade drivrutiner så har de väl utgått från ett original antar jag. Att då inte länka till originalet verkar konstigt.

Jag har testat Win10 två gånger. Först förra året och sen innan sommaren. Det är inget jag vill köra på min server eller HTPC.