Arbetshäst för musikproduktion, budget 15-25k

Permalänk
Medlem

Arbetshäst för musikproduktion, budget 15-25k

Hej,
Skulle verkligen uppskatta om någon kunnig kunde titta över min lista.
Hade tänkt överklocka till runt 3,8 om det är möjligt?
Jag har sedan tidigare 2st 2 TB SATA lagringsdiskar som jag vill få plats med i chassit.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9759856/

Är osäker angående moderkort samt grafikkort. Datorn kommer inte användas till spel men jag kör två skärmar och ljudlägger rätt mkt till film så behöver ha ett vettigt grafikkort. Är även ljudkänslig då inspelning kan ske i samma rum som datorn så om det är någon komponent som för mkt ljud får ni gärna påpeka detta.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

How come 5820K? Det finns ju nyare 2011-3?

Tänk på att Samsung 960 kommer i oktober.

Permalänk
Medlem

Du kanske ska sikta på en GPU som är semipassiv kylning på? Vet inte om det är det på det kortet du valt men "har hört" att kylningen på det kortet inte är fantastisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

How come 5820K? Det finns ju nyare 2011-3?

Tänk på att Samsung 960 kommer i oktober.

Alright, då kanske man ska hålla ut lite till.
5820K var väl främst den jag tog för att jag sett att den användes stabilt till videoredigering och rendering, den var också realtivt billig om man skulle beställa från t.ex. Amazon. Vilken av de nyare skulle du rekommendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Du kanske ska sikta på en GPU som är semipassiv kylning på? Vet inte om det är det på det kortet du valt men "har hört" att kylningen på det kortet inte är fantastisk.

Ok, finns det någon speciell GPU du tänker på? Inte jättesugen på att lägga över 5000 just på grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugoDrax:

Ok, finns det någon speciell GPU du tänker på? Inte jättesugen på att lägga över 5000 just på grafikkort.

Används GPU:n av något program till musikproduktion? Den gör det när det gäller grafiska program så som videoproduktion...
Om inte räcker det ju med ett grafikkort för 3-400kr och du kan ha 3st skärmar för det.. såvida du inte vill spela spel också.

Edit: Typ en sådan här räcker gott om man inte tänker spela något och programmen inte utnyttjar GPU:n.. och ändå vill ha 3st skärmar. Inga fläktar så den är tyst också..
https://www.inet.se/produkt/5410139/asus-geforce-gt-710-2gb-l...

Tänkte närmast att du kan lägga typ 2500kr på något annat..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Jag håller helt med Blofeld angående Samsung 960 lite bättre prestanda bättre garanti!
X99 är fyrkanals minne kanaler så lite bättre prestanda med fyra minnen!