Datorns fläktar går från 0-100 och krashar sedan.

Permalänk
Medlem

Datorns fläktar går från 0-100 och krashar sedan.

Hejsan jag är ny här! Jag har ett problem och vet inte riktigt vad jag ska göra nu.

Jag och min polare satte ihop min nya dator för ungefär en månad sen allt funkade precis som det skulle inga problem. Men från ingenstans så började datornsfläktar gå från 0 till 100 från ingenstans (jag kollade tempraturen med hwmonitor) och sedan slocknar skärmarna och jag är tvungen att använde power knappen för att stä
Tnga av den. Vi uppdaterade bios till moderkortet samt alla drivrutiner. Problemet försvann, men nu idag så kom det tillbaka när jag installerade nya drivrutiner igen (jag har ominstallerat dom 1 gång). Det jag börjar undra nu är om det faktiskt är ett hårdvarufel, datorn kraschar endast när den är under belastning nämligen, det konstiga är att det verkar inte vara ett värme problem som jag kan se det iaf.

Jag tänkte kolla om någon här har några tips till mig, jag har stresstestat cpu det var inga problem och gpu har gått fint i flera veckor nu, tills idag.

Mina speccs är följande

gtx 1080 evga FTW
intel skylake 6700
Bitfenix phenom m-atx
32 gb ddr4 ram
corsair 750 watt psu

Tack som fan att ni läser jag börjar bli lite otålig att jag inte hittat lösningen själv

Permalänk
Medlem

Har du windows 10?

Permalänk
Medlem

yes jag kör med windows 10

Permalänk
Avstängd

Är det chassifläktarna, cpufläkten, gpufläkten eller allihop som beter sig märkligt?
Ser du tempvärden och varvtal på allt inkopplat i bios?
Dra ur och koppla i alla kablar till fläktarna.
installera afterburner och se om fläktarna lyder.