Permalänk
Medlem

Fang/Ideazone/Steelseries gamepad

Kan någon förklara för mig varför denna inte görs längre. Det finns ingen konkurrent på marknaden som kommer nära i funktionalitet. Jag skulle sno licensen från Steelseries och tillverka mina egna och sälja om det var möjligt. De som testat dem vill inte gå tillbaks till ett reguljärt tangentbord någonsin igen http://www.overclock.net/t/646841/replacement-for-a-ideazon-f...

Jag har testat Nostromo N52 som är okej men på tok för få knappar. Till synes liknande plastiga kvalitet som fang gameboard men jag nötte ut min rätt fort. De som görs nu är förhoppningsvis bättre. Haft min Fang i bra många år nu går bara strålande fortfarande men någon dag måste den ju ge upp andan

För att ligga före testade jag också Logitech G13 som är bara fel på alla punkter. Känns premium men är hemsk att använda då den har samma kassa tangentlacering som ett reguljärt tangentbord en värdelös joystick och återigen för få knappar och ergonomin är inte där helt enkelt. Det mest ofattbara är att den har identiska tangentbords tangenter hopklumpade noll anpassat efter handens ergonomi. Du kan inte använda någon knapp som härledning var nästa är och måste byta handställning för att nå tangenter precis som ett muppigt tangentbord. Säljer dåligt med det priset vilket ju är fullt förståeligt. Dock så skulle jag fortfarande tippa den är marginellt smidigare än ett tangentbord OM knapparna räcker till.

Tangentbord är inte anpassade för fps gaming eller något för fem öre ändå sitter 99 % med den då hårdvarutillverkarna är totalt puckade

sorry för rant men varför är pc gamers så ultrakonservativa att vi sitter med samma tangentbord som när PCn skapades? Fang gamepad hade väl säkerligen sålts ännu om det fanns efterfrågan. Den var ju billig i inköp till skillnad från razers och logitechs bra dyra feltänkta tingestar. Pajar min så lär jag väl bli tvungen skaffa en razer om inget bättre dyker upp. Skulle leta land och rike runt efter ny fang på ebay dock.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Antar att den inte görs längre eftersom n52 är så bra
Över tio år på marknaden utan ändring på layouten, vinnande koncept?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Kan någon förklara för mig varför denna inte görs längre. Det finns ingen konkurrent på marknaden som kommer nära i funktionalitet. Jag skulle sno licensen från Steelseries och tillverka mina egna och sälja om det var möjligt. De som testat dem vill inte gå tillbaks till ett reguljärt tangentbord någonsin igen http://www.overclock.net/t/646841/replacement-for-a-ideazon-f...

Jag har testat Nostromo N52 som är okej men på tok för få knappar. Till synes liknande plastiga kvalitet som fang gameboard men jag nötte ut min rätt fort. De som görs nu är förhoppningsvis bättre. Haft min Fang i bra många år nu går bara strålande fortfarande men någon dag måste den ju ge upp andan

För att ligga före testade jag också Logitech G13 som är bara fel på alla punkter. Känns premium men är hemsk att använda då den har samma kassa tangentlacering som ett reguljärt tangentbord en värdelös joystick och återigen för få knappar och ergonomin är inte där helt enkelt. Det mest ofattbara är att den har identiska tangentbords tangenter hopklumpade noll anpassat efter handens ergonomi. Du kan inte använda någon knapp som härledning var nästa är och måste byta handställning för att nå tangenter precis som ett muppigt tangentbord. Säljer dåligt med det priset vilket ju är fullt förståeligt. Dock så skulle jag fortfarande tippa den är marginellt smidigare än ett tangentbord OM knapparna räcker till.

Tangentbord är inte anpassade för fps gaming eller något för fem öre ändå sitter 99 % med den då hårdvarutillverkarna är totalt puckade

sorry för rant men varför är pc gamers så ultrakonservativa att vi sitter med samma tangentbord som när PCn skapades? Fang gamepad hade väl säkerligen sålts ännu om det fanns efterfrågan. Den var ju billig i inköp till skillnad från razers och logitechs bra dyra feltänkta tingestar. Pajar min så lär jag väl bli tvungen skaffa en razer om inget bättre dyker upp. Skulle leta land och rike runt efter ny fang på ebay dock.

Från våran sida har vi ingen ny på väg. De var för lite efterfrågan tyvärr för att driva tillverkning, lagerhållning och support.
Min personliga gissning är nog att personer som spelare vid PC'n spelar generellt många olika spel och då har man vant sig så pass med ett bra tangentbord att det är svårt att vänja av sig.
Vårt fokus just nu är att göra gaming tangentbord som t ex Apex M800 som är tillverkat från grunden för just gaming i tanken och med anpassade både funktioner och tangenter så mycket de går för just gaming.
Både belysningen och funktionerna per tangent kan anpassas för varje spel. Finns förinställda inställningar för t ex CS:GO etc.

Visa signatur

// Använder just nu: Sensei RAW Rubberized, Siberia 350, QcK Mass, APEX 300

Permalänk
Medlem

Tack för svar

Men sämre och dyrare alternativ säljs ju fortfarande? Alternativ där tillverkningskostnaden nog är en bra bit högre också med vad som framstår som dyrare material i skalen när det gäller logitechs variant ex. Känns mer som att marknadsföringen misslyckats.

Det är svårt bryta vanor absolut och majoriteten kommer nog absolut nöja sig med reguljära tangentbord. Det kanske går att fixa högre vinstmarginaler på dem? Annars så vore det ju smart att försöka få gamers att finna att de behöver två tangentbord inte bara ett

Kollar jag på Apex M800 så är den inte på något sätt optimerad för gaming i sådana fall hade den haft en design där man kommer åt flera knappar enkelt och intuitivt utan att byta grepp och gärna då helst kunna operera det med en hand då den andra allt som oftast är upptagen av en mus.

Vad jag ser är bara ett traditionellt tangentbord med qwertyuppsättning enbart bakbelysning används för att differentiera knappar ex och finns ingen ergonomisk utformning och där oergonomisk kontorsstol/skrivbordssetup är närmast ett krav.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Tack för svar

Men sämre och dyrare alternativ säljs ju fortfarande? Alternativ där tillverkningskostnaden nog är en bra bit högre också med vad som framstår som dyrare material i skalen när det gäller logitechs variant ex. Känns mer som att marknadsföringen misslyckats.

Det är svårt bryta vanor absolut och majoriteten kommer nog absolut nöja sig med reguljära tangentbord. Det kanske går att fixa högre vinstmarginaler på dem? Annars så vore det ju smart att försöka få gamers att finna att de behöver två tangentbord inte bara ett

Kollar jag på Apex M800 så är den inte på något sätt optimerad för gaming i sådana fall hade den haft en design där man kommer åt flera knappar enkelt och intuitivt utan att byta grepp och gärna då helst kunna operera det med en hand då den andra allt som oftast är upptagen av en mus.

Vad jag ser är bara ett traditionellt tangentbord med qwertyuppsättning enbart bakbelysning används för att differentiera knappar ex och finns ingen ergonomisk utformning och där oergonomisk kontorsstol/skrivbordssetup är närmast ett krav.

Det finns uppenbarligen en marknad för dessa produkter men den är så pass liten för att flera stora aktörer ska slåss om samma kunder för att de ska vara lönsamt. jag kan tänka mig att nu när vi och kanske fler aktörer valt att sluta med denna produkt så kanske andra tillverkare finner det lönt att behålla dessa ett tag till.
Jag förstår absolut att de är en helt annan sak än ett traditionellt tangentbord men under tiden jag jobbat så är detta enda gången jag fått frågan om dessa produkter. Jag tror helt enkelt "vanligt tangentbord" är för invant hos alla + att proff-spelarna fortfarande spela med vanliga tangentbord, så de kommer krävas en extremt ny bra produkt för att bryta detta mönster.
Some gamer och produktgeek hade jag gärna velat sett lite coola nya produkter :).

Visa signatur

// Använder just nu: Sensei RAW Rubberized, Siberia 350, QcK Mass, APEX 300

Permalänk
Medlem

Får göra som med dr beats hörlurar. Sponsra proffspelare som alla vill va att köra med era produkter helt enkelt och göra reklam i medier.

Att marknaden är liten beror ju delvis på hårdvarutillverkarna som inte lyckas skapa ett behov.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Liten bump på tråden.

Har någon tips på vilket av alla tillgänliga gameboards som är värd att satsa på?
Har en ultrabook och det skulle vara trevligt med en gameboard som underlättar spelande, lite tråkigt när innbygda tangentbordet inte registrerar med än 4-5 knapptryck åt gången.

bilder främst med i inlägget för att illustrera typen av produkt jag är ute efter

Permalänk
Permalänk
Medlem

Nu handlar ju tråden inte om allt annat än fang/Ideazone/steelseries gamepad. belkin där är originalet razer bygger på. Hittar fortfarande inga riktigt bra alternativ. Jag har G13 bra kvalitet. Inte lika bra ergonomiskt men styrspaken går det ha lite kul med i alla fall. Har även Belkin/saitek originalet okay rätt antal knappar för att enkelt att använda med den monotona designen men de blir lätt slut.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Hittade den här gamla tråden men problemet är fortfarande detsamma , har en Fang som dock är i ok skick och en extra ny i kartong men... W10 har mappat om en del tangenter så den funkar inte bra längre... , är det någon som hittat ett vettigt alternativ och inte bara ett halvt tangentbord som fortfaranfde har felpalcerade tangenter

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Har inte märkt av det? Nu blir jag skraj blir att testa i helgen.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x