Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Luktar bränt.

Hej inatt krånglade min dator och kände en markant bränd doft.
Lokaliserade det till min stock processor fläkt (Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswel) varit lat med att sätta dit tredjeparts kylning.

Är processorn också körd nu när fläkten pajade.

Permalänk
Medlem

Har du kollat om fläkten snurrar när datorn är påslagen? Om den inte gör det så kan det mycket väl vara processorn som det luktar bränt om. Om processorn är körd eller ej lär du nog inte få reda på förens du har skaffat en annan kylare och testar att starta datorn. Men förmodligen så är det processorn som har stekts då jag inte riktigt kan komma på vad som skulle lukta bränt på en kylare direkt.

Permalänk

Ajaj. Låter inget kul alls det där. Håller med om allt The Yardbird skrev här ovan och anar att det nog mest troligen är processorn som blivit överhettad och stekt.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle väl lika gärna kunna vara motorn till fläkten som brunnit? Har svårt att tro att det är processorn, datorn borde stängts av långt innan den hade kunnat bli så varm.

Plocka ut grejorna och se hur de ser ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"brand" lukten kan vara damm

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Ja det kan det ju iofs vara. stockkylare är ju inte av det bästa virket liksom
Men ja, att skaffa en annan kylare och testa så att det inte är CPU:n som är död är nog det han bör göra. Även om det bara råkar vara damm eller något sånt. Inte direkt nånting man vill chansa med

Permalänk
Medlem

Alltså det är endast fläkten som slutat fungera? Datorn fungerar som den ska annars? Dock endast kort tid då den kan stänga av sig då den överhettas eller BIOS stänger av då den ser att cpu fläkt inte snurrar?

Permalänk

Datorn stängde ej av sig, kände en bränd lukt och insåg den kom från datorn.

Permalänk
Avstängd

Sambons dator fick sig med en släng av ''lukta bränt'' Det var hennes datorlådas front I/O-kabel som hade bränts till ljudkortet..luktade gott i vardagsrummet efter detta lilla äventyr..men datorn fungerade igen efter vi flyttade över alla datorkomponenter till en ny datorlåda.

Dvs, datorer tål en del om man har bra kvalité på nätdelen

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Sambons dator fick sig med en släng av ''lukta bränt'' Det var hennes datorlådas front I/O-kabel som hade bränts till ljudkortet..luktade gott i vardagsrummet efter detta lilla äventyr..men datorn fungerade igen efter vi flyttade över alla datorkomponenter till en ny datorlåda.

Dvs, datorer tål en del om man har bra kvalité på nätdelen

Haha, en del grejer tål ju vad som helst medan andra ingenting. Hade ett grafikkort som dog bara jag nuddade vid det medan ersättningskortet har tappats åtskilliga gånger, det har även kommit små explosionsljud från det, luktat bränt mm vid ett flertal tillfällen och jag har hällt folkis över det men det fungerar lika bra nu som när det var nytt. Luktar det bränt från datorn är det förmodligen damm.

Permalänk

Nya fläkten kom idag och datorn lever igen.