EU väntas bötfälla Google för brott mot konkurrenslagarna

Permalänk
Melding Plague

EU väntas bötfälla Google för brott mot konkurrenslagarna

Efter en längre tids utredning om Googles affärsmetoder inom Android-telefoner väntas bolaget inom kort fällas av EU, som i avskräckande syfte planerar skyhöga böter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Helt rätt. Det är på tiden att de får sota för sina ohederliga metoder.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Att böta i "avskräckande syfte" tycker jag låter skumt. Varför ska man få göra så? Om det dock bara handlar om att förhindra återfall till brott är det en sak, men det är ofta man får höra att någon blir dömd som ett exempel för andra. Tycker det borde vara olagligt.

Med det sagt håller jag med domen. Jag tycker även att Google (och alla andra aktörer) har rätt att ta betalt för att visa andras resultat, vilket nämns i slutet av artikeln. Det ska ju inte vara Googles skyldighet att göra reklam för andra - att synas på en given sökmotor är ingen mänsklig rättighet.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Om man ska bötfälla Google för Playstore så borde man väl bötfälla Apple för att appstore?

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Att böta i "avskräckande syfte" tycker jag låter skumt. Varför ska man få göra så? Om det dock bara handlar om att förhindra återfall till brott är det en sak, men det är ofta man får höra att någon blir dömd som ett exempel för andra. Tycker det borde vara olagligt.

Mera att pengar är den i princip största motivationen för ett företag att begå brott, tar man bort denna motivation så sköter bolagen sig lite bättre.
Gällande människor och deras handlingar och brott så är inte pengar alltid motivationen till brott, och det finns forskning som visar att hot & skräck via hårda straff inte är ett fungerade verktyg.

Sverige är något i framkant med att ha en bättre kriminalvårds-"taktik" och grundfilosofi, dock kanske inte tillräckligt med resurser tyvärr

Kapitalism fungerar enbart om det finns stränga regler och hårda straff som är proportionerligt till brottet, då vinst går före allt annat för bolagens överlevnad.

Permalänk
Avstängd

Lite som Intel gjorde för att fälla AMD under C2D tiden?

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRONBERG:

Om man ska bötfälla Google för Playstore så borde man väl bötfälla Apple för att appstore?

nej det är inte alls samma sak.
köper du en appleprodukt har apple själva valt att installera appstore, inga mutor eller dyrligt har varit inblandat.

köper du däremot en Samsung så har Google gett massa rabatter till Samsung och mutat dom till att installera playstore.
Det är inte själva playstore dom får böter för, utan för att dom gått in och "köpt" delar av marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRONBERG:

Om man ska bötfälla Google för Playstore så borde man väl bötfälla Apple för att appstore?

Nej eftersom App Store bara används av Apple iPhone. Det hade varit skillnad om flera andra tillverkare använt iOS, bett Apple om att få installera andra appbutiker och fått nej - som Google gör idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Att böta i "avskräckande syfte" tycker jag låter skumt. Varför ska man få göra så? Om det dock bara handlar om att förhindra återfall till brott är det en sak, men det är ofta man får höra att någon blir dömd som ett exempel för andra. Tycker det borde vara olagligt.

Med det sagt håller jag med domen. Jag tycker även att Google (och alla andra aktörer) har rätt att ta betalt för att visa andras resultat, vilket nämns i slutet av artikeln. Det ska ju inte vara Googles skyldighet att göra reklam för andra - att synas på en given sökmotor är ingen mänsklig rättighet.

Därför att bara ge en bot på "vad de tjänat" är inget straff i sig, då de egentliga värdet på att knuffa bort konkurrenter och vinna marknadsandelar är värt så mycket mer. T.ex, låt oss säga att jag är svinrik och parkerar min superflådiga bil mitt på gatan, så länge jag bara får böter på 1000kr varför ska jag ens bry mig? Jag har en timlön på 6000kr, att leta parkering i 10+ min kostar mig mer än en bot på 1000kr...
Sen får du tänka dig att under dessa år så har deras metoder gjort att t.ex. EU förlorat inkomster från andra företag som knuffats bort, att det är ränta på pengarna, etc...

T.ex. så tjäna ju Intel enormt på sitt skit de gjorde mot AMD, de körde AMD i graven i princip trots att AMD hade bättre produkter runt mitten på 2000-talet. Vad kostar inte det oss alla nu när Intel inte har någon riktig konkurrent? Intel fick saftiga böter, men de har ju "redan vunnit" så lätt värt det för dom.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:
Skrivet av High1ander:

Visst håller jag med er, men som sagt enbart om det bara gäller att skrämma bort den part som redan dömts för brottet. Att döma någon extra hårt för att andra inte ska begå samma eller liknande brott tycker jag dock är fel, dock kanske denna diskussion inte hör hit.

Fast egentligen vet jag inte om det heller är rätt väg att gå. Det heter väl lika inför lagen? Ska verkligen domstolarna ha rätt att sätta dit den tilltalade extra hårt "bara för att"? Har ingen sympati för Google, men om man tillåter det nu kommer det öppna upp för att andra råkar ut för liknande. En intressant frågeställning.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk

Är inte detta samma sak som man gjorde med Windows och webläsare en stund? Blev bara massor med strul då användarna inte förstod vad de valde då de fick valet i början, att välja mellan Explorer eller annan läsare.

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem

Hoppas EU bötfäller Intel för en vettigare summa också, och varför inte Microsoft och Apple som bryter mot konkurrenslagar ständigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Visst håller jag med er, men som sagt enbart om det bara gäller att skrämma bort den part som redan dömts för brottet. Att döma någon extra hårt för att andra inte ska begå samma eller liknande brott tycker jag dock är fel, dock kanske denna diskussion inte hör hit.

Fast egentligen vet jag inte om det heller är rätt väg att gå. Det heter väl lika inför lagen? Ska verkligen domstolarna ha rätt att sätta dit den tilltalade extra hårt "bara för att"? Har ingen sympati för Google, men om man tillåter det nu kommer det öppna upp för att andra råkar ut för liknande. En intressant frågeställning.

Jaha nu förstår jag! Att döma den åtalade extra hårt med avskräckande syfte för framtida fall för andra individer,
alltså inte enbart för att avskräcka den åtalade. Helt enkelt att den åtalade får ta stryk för sitt brott och andras eventuella framtida brott är HELT galet.
Detta håller jag fullständigt med dig om, man ska få betala enbart sin egna nota helt enkelt, men den får gärna vara dyr ekonomiskt för stora bolag vilket jag syftade på i mitt förra inlägg men skall vara lika dyr för den nuvarande åtalade som för framtida åtalade. Som sagt kapitalism behöver stränga lagar och straff för att den skall fungera bra.

Tycker för övrigt att din diskussion hör hit, den är relevant.

Permalänk
Avstängd

EU vill bara nog bara mögla till sig pengar från Google.

Tror inte EU kommer att bråka med t.ex. Royal Dutch Shell, BP, Volkswagen, eller SAP SE då de är Europeiska företag, inte Amerikanska företag.

Permalänk
Inaktiv

Jag köper inte deras argument alls. Mer att EU behöver lite mer pengar än att de bryr sig om konkurrens. Finns värre monopol de inte bryr sig ett dugg om.

Permalänk
Medlem

När man läser siffran 150 sidor så kan man ju inte undgå att tycka att det känns lite. Speciellt när man hör rättsmål och rättegångar där både domar mot företag och riktiga brott förekommer så hör man ibland talas om dokument på flera 1000 sidor.
Har dom verkligen så mycket att gå på eller är det hela bara ett avskräckningssyfte?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

nej det är inte alls samma sak.
köper du en appleprodukt har apple själva valt att installera appstore, inga mutor eller dyrligt har varit inblandat.

köper du däremot en Samsung så har Google gett massa rabatter till Samsung och mutat dom till att installera playstore.
Det är inte själva playstore dom får böter för, utan för att dom gått in och "köpt" delar av marknaden.

Skrivet av Durkadur:

Nej eftersom App Store bara används av Apple iPhone. Det hade varit skillnad om flera andra tillverkare använt iOS, bett Apple om att få installera andra appbutiker och fått nej - som Google gör idag.

Ok. Då är jag med. Kanske därför då som Goolge nu väljer att "göra en apple" och släppa egna telefoner (pixel) Hur kan det sluta? Kan google kanske ta betalt för framtida Androidversioner? Inget mer open source för att tillgodose EU domstolen? Skulle konsumenter köpa samsung utan android och playstore? Nu spånar jag över väldigt mycket men det är ju fullt möjligt att vi kan få två Jättar med bara deras egna telefoner. Jag vill väl snarare att IOS ska finnas på fler telefoner än apples egna.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Inaktiv

Mycket bra, Google behöver verkligen åka dit för vad de gjort. Får hoppas marknaden förbättras och fler företag får möjlighet att få plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Jaha nu förstår jag! Att döma den åtalade extra hårt med avskräckande syfte för framtida fall för andra individer,
alltså inte enbart för att avskräcka den åtalade. Helt enkelt att den åtalade får ta stryk för sitt brott och andras eventuella framtida brott är HELT galet.
Detta håller jag fullständigt med dig om, man ska få betala enbart sin egna nota helt enkelt, men den får gärna vara dyr ekonomiskt för stora bolag vilket jag syftade på i mitt förra inlägg men skall vara lika dyr för den nuvarande åtalade som för framtida åtalade. Som sagt kapitalism behöver stränga lagar och straff för att den skall fungera bra.

Tycker för övrigt att din diskussion hör hit, den är relevant.

Ja, vi ser i flera fall att folk döms för att skrämma bort andra. Det har väl hänt ett antal gånger när det gäller fildelning? Man vill ofta statuera exempel och kritiken av detta har i massmedia skinit med sin frånvaro - något jag tycker är fel. Fast Sverige och EU är väl knappast reko när det kommer till rätt och domar nu för tiden.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Därför att bara ge en bot på "vad de tjänat" är inget straff i sig, då de egentliga värdet på att knuffa bort konkurrenter och vinna marknadsandelar är värt så mycket mer. T.ex, låt oss säga att jag är svinrik och parkerar min superflådiga bil mitt på gatan, så länge jag bara får böter på 1000kr varför ska jag ens bry mig? Jag har en timlön på 6000kr, att leta parkering i 10+ min kostar mig mer än en bot på 1000kr...
Sen får du tänka dig att under dessa år så har deras metoder gjort att t.ex. EU förlorat inkomster från andra företag som knuffats bort, att det är ränta på pengarna, etc...

T.ex. så tjäna ju Intel enormt på sitt skit de gjorde mot AMD, de körde AMD i graven i princip trots att AMD hade bättre produkter runt mitten på 2000-talet. Vad kostar inte det oss alla nu när Intel inte har någon riktig konkurrent? Intel fick saftiga böter, men de har ju "redan vunnit" så lätt värt det för dom.

Ja dagens AMD är spillrorna från förr. får hoppas att dem lagt ihop bitarna rätt denna gång.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk

Alltså jag vet inte.

OM, det nu skulle vara så att telefonerna inte kom med Play Store, Då hade där ju blivit en en massa mindre "aktörer" och man hade haft ett dussin butiker för appar. Tycker det känns väldigt redudant och splittrat. Typ alla linux distar.

Nu gillar jag f.ö GNU/Linux och tycker det är bra att där finns lite att välja på.

Men när det handlar om Android så tycker jag det är bra att där finns en. Blir ju ett helvete om man skall ha en Store från samsung som har ena paret applikationer. Sen har Sony sin med deras prylar.

Sen kommer någon frivillig och gjort sin egen med andra appar.

Tillslut kommer det hända två grejer:

1: där finns 10 "stores" varav alla har samma grejer.

Alternativt

2: alla appar splittras upp mellan olika butiker. Folk får betalt för att ha sina program hos ett visst ställe osv.

Nu säger jag inte att detta kommer hända men det är därför jag tycker att är bättre om Google har sin store.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Att böta i "avskräckande syfte" tycker jag låter skumt. Varför ska man få göra så? Om det dock bara handlar om att förhindra återfall till brott är det en sak, men det är ofta man får höra att någon blir dömd som ett exempel för andra. Tycker det borde vara olagligt.

Hur många brott har du brytt dig om, om det inte kostar dig stort?
Olagligt är väl typ vad som är grunden till att de ens ger denna böteslapp, som nu begrundas. Eller tror du fängelse fungerar här?

Skrivet av SolidReactor:

Mera att pengar är den i princip största motivationen för ett företag att begå brott, tar man bort denna motivation så sköter bolagen sig lite bättre.
Gällande människor och deras handlingar och brott så är inte pengar alltid motivationen till brott, och det finns forskning som visar att hot & skräck via hårda straff inte är ett fungerade verktyg.

Snarare har Sverige en verklighet som tydligt visar vad som sker när du inte har hårda straff och fungerande verktyg. Brott bokstavligt talat lönar sig i detta land, så det bara stinker om det. Varför tror du annars vi drunkar i brott?

Grova straff gör grövre brottslingar, men det gör också att vi har lite makt att sätta mot dem. Nu, idag, är det inte Polisen som styr, eller Domstolarna som bestämmer... det är gatan, bilbränderna, skjutningarna och kriminella.
Dödsstraff tack, innan vi får anarki...

Skrivet av SolidReactor:

Sverige är något i framkant med att ha en bättre kriminalvårds-"taktik" och grundfilosofi, dock kanske inte tillräckligt med resurser tyvärr

Vilket land bor du i, eller har du helt tappat kontakten med verkligheten? Lyft skallen från böckerna och titta ut... första du ser är någon som försöker köra över dig. Nästa är någon som rånar dig, och tredje är en som skjuter din granne.
Bara i denna helg har vi haft skottlosningar, explosioner och våld till en nivå som man trodde största städerna i USA har.

Vakna ffs...

Skrivet av SolidReactor:

Kapitalism fungerar enbart om det finns stränga regler och hårda straff som är proportionerligt till brottet, då vinst går före allt annat för bolagens överlevnad.

Roliga är... här har du helt rätt.
Men du säger emot dig själv ovan.... för det är idag inga regler eller hårda straff som hindrar brott... Så du inser lösningen, men är rädd för konsekvenserna av det.

Jag är helt för att böta företag som gör fel, men det är konstigt att vi vill att det ska svida för företag, men tydligen inte för människor... stackars människor med vapen. "Är sååå synd om dem."

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

När man läser siffran 150 sidor så kan man ju inte undgå att tycka att det känns lite. Speciellt när man hör rättsmål och rättegångar där både domar mot företag och riktiga brott förekommer så hör man ibland talas om dokument på flera 1000 sidor.
Har dom verkligen så mycket att gå på eller är det hela bara ett avskräckningssyfte?

Skickades från m.sweclockers.com

Det står att routers fått del av 150 sidor sen kan det juh ginnas 100000 som vi inte vet om

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av QnoX:

Det står att routers fått del av 150 sidor sen kan det juh ginnas 100000 som vi inte vet om

Ah ok. Missade den lilla detaljen, thx.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Någon borde bötfälla EU för att dom slarvar bort sina pengar och måste gå på stora företag med "hitte på" böter för att fylla på kassan.

Det blir ju kunden som får betala dessa böter i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hur många brott har du brytt dig om, om det inte kostar dig stort?
Olagligt är väl typ vad som är grunden till att de ens ger denna böteslapp, som nu begrundas. Eller tror du fängelse fungerar här?

Jag bryr mig om samtliga lagar, följer dem baserad på dess syfte och moral.
Skulle det finnas en lag som påverkar mig och andra nämnvärt och att jag inte håller med om den moraliskt så hade jag kämpat för en ändring.

Jag drivs inte av hot, skräck eller straff. Vad blir man för människa om det är de som driver en? Vissa människor är kalkylerande och skiter i andra så länge de själva får det bra även på andras bekostnad.
Jag drivs däremot mera av att ha ett ömsesidigt samhälle där alla är lika inför lagen. Låter säkert som en moral-tönt inför bl.a. kalkylerande individer men va fan, något slags utopisk vision kan man la ha även om den inte riktigt når fram Sikta högt och se till att inte falla långt ifrån där du siktar.

Skrivet av Paddanx:

Snarare har Sverige en verklighet som tydligt visar vad som sker när du inte har hårda straff och fungerande verktyg. Brott bokstavligt talat lönar sig i detta land, så det bara stinker om det. Varför tror du annars vi drunkar i brott?

Utaförskap, låg utbildning, arbetslös... har man inget att förlora i ett samhälle, är man inte delaktig i samhället så finns det ingen motivation att upprätthålla ett system som trycker bort en. Detta är tre av bland många andra anledningar. Andra anledningar för brott kan bl.a. vara brist på uppfostran, girighet, vara kalkylerande, psykisk sjuk.

Poängen är det finns ingen ett stycke anledning och ett stycke lösning på kriminalitet.

Forskningen som kriminalvården tar hänsyn till visar att hårda straff minskar inte brotten samt heller inte återfall. Se på andra länder, många länder har i regel högre brott ju större samhällsklyftor det finns och större relativ fattigdom, i stora drag. Ser man på straffskalan mellan länder så finns det inget som tyder på färre brott ju högre straff.

Men om du hade formulerat ditt påstående mera åt att rättsväsendet (poliser, åklagare, domare etc) borde ha gjort mer, tagit flera fall och haft mer resurser så hade jag hållit med dig. Inte att rättsväsendet är för snäll och borde vara hårdare/strängare vid just dessa enskilda fall. Många brott läggs tyvärr ner p.g.a. resursbrist.

Skrivet av Paddanx:

Grova straff gör grövre brottslingar, men det gör också att vi har lite makt att sätta mot dem. Nu, idag, är det inte Polisen som styr, eller Domstolarna som bestämmer... det är gatan, bilbränderna, skjutningarna och kriminella.
Dödsstraff tack, innan vi får anarki...

Har du läst om hur det har gått i Mexico? Filippinernas presidenten Duterte? Dessa två exempel är färska och aktuella där hårt går mot hårt... omänskligt hårt :'(
Hårt mot hårt och du lever i ett farligt samhälle helt enkelt. Om du läser rapporter eller lyssnar på de journalister som har följt skjutningarna i bl.a. Göteborg så har en stor del av "dramat" varit detta tänk som du beskriver, fast sinsemellan grupperna själva. Många har inte koll längre på vem som startade vad och hem som skall hämnas på vem för vad.
Men de är motiverade av samma eller liknande anledningar och filosofi "hårt mot hårt"
Gatan styr inte idag. Men de påverkar en hel del med sina handlingar men styr absolut inte.
Den dagen rättsväsendet slutar jobba mot detta, tar mutor från kriminella, blir rädda för att åtala kriminella eller våra politiker blir korrupta för de kriminellas fördel så har gatan börjat styra.

Finns som sagt tyvärr ingen ett stycke enkel lösning. Släpp denna fanatiska tanke och försök att hitta många små lösningar tillsammans med alla instanser i samhället. Vi alla måste göra vår del, inte överlåta allt till Sylvester Stalones Judge Dredd "I am the law" och avrätta lite kors och tvärs. Alla som föräldrar, lärare, skola, socialtjänsten, polisen, medborgarna, alla i samhället har sin del att ta tag i.

Skrivet av Paddanx:

Vilket land bor du i, eller har du helt tappat kontakten med verkligheten? Lyft skallen från böckerna och titta ut... första du ser är någon som försöker köra över dig. Nästa är någon som rånar dig, och tredje är en som skjuter din granne.
Bara i denna helg har vi haft skottlosningar, explosioner och våld till en nivå som man trodde största städerna i USA har.

Vakna ffs...

Det problem du syftar på har inget med kriminalvården att göra som jag nämnde.
Kriminalvården är den del som tar hand om när problemet har redan blivit ett faktum, inte innan.
Det du pratar om är den komplexa anledningen som jag svarade på i frågan innan, om utanförskap, låg utbildning, arbetslöshet m.m. som kan vara grunden.

Skrivet av Paddanx:

Roliga är... här har du helt rätt.
Men du säger emot dig själv ovan.... för det är idag inga regler eller hårda straff som hindrar brott... Så du inser lösningen, men är rädd för konsekvenserna av det.

I mitt första inlägg så var jag tydlig med att skilja mellan bolag och människor.
Citera mig själv nedan:

Skrivet av SolidReactor:

Mera att pengar är den i princip största motivationen för ett företag att begå brott, tar man bort denna motivation så sköter bolagen sig lite bättre.
Gällande människor och deras handlingar och brott så är inte pengar alltid motivationen till brott, och det finns forskning som visar att hot & skräck via hårda straff inte är ett fungerade verktyg.

Sverige är något i framkant med att ha en bättre kriminalvårds-"taktik" och grundfilosofi, dock kanske inte tillräckligt med resurser tyvärr

Kapitalism fungerar enbart om det finns stränga regler och hårda straff som är proportionerligt till brottet, då vinst går före allt annat för bolagens överlevnad.

Så nej jag är inte motsägelsefull på denna fråga, Aktiebolag och människor kan inte drivas eller handskas med samma straffskala eller tillvägagångssätt, resultatet blir olika.

Dude om du verkligen brinner för att göra Sverige bättre se till att läsa så mycket du kan från forskning, intervjuer och föredrag inom detta breda område. Finns massvis med smarta människor som har jobbat jättehårt med dessa frågor. Jag har spenderat massor av tid på läsa & lyssna allt från lagar, rapporter, media, intervjuer, artiklar, vänner, drabbade både i första och andra hand, mina egna upplevelser, människans historia, om krig både före och efter m.m. åsikter från i princip alla håll. Därefter har jag försökt så gott som det bara går att kontrollera alla påståenden både mot varandra och MOT vetenskaplig fakta och statistik. Skiter i vad religion, ideologi och vad politiken säger och tycker.

Det är inte lätt, det tar tid... jävligt mycket tid men om verkligen vill göra något så bör du ta denna väg. Risken finns att man sprider felaktiga påståenden som kan vara i värsta fall förödande, även om man har goda avsikter.

Med det sagt, ta mina påstående med nypa salt och kontrollera den gärna mot den forskning som finns

Permalänk
Medlem

Jag vill ha pengar för en splittrans ny bil. Ska nog bötfälla något företag....

Nä, skärpning EU.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk

EU gör äntligen något vettigt, men folk är emot det för att... de inte gillar EU? Att EU inte är bra gör inte Googles maktmissbruk okej. Det som Google gjort är fel och de ska få smaka för det.

Permalänk
Medlem

fan ta EU. #swexit

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Visst håller jag med er, men som sagt enbart om det bara gäller att skrämma bort den part som redan dömts för brottet. Att döma någon extra hårt för att andra inte ska begå samma eller liknande brott tycker jag dock är fel, dock kanske denna diskussion inte hör hit.

Fast egentligen vet jag inte om det heller är rätt väg att gå. Det heter väl lika inför lagen? Ska verkligen domstolarna ha rätt att sätta dit den tilltalade extra hårt "bara för att"? Har ingen sympati för Google, men om man tillåter det nu kommer det öppna upp för att andra råkar ut för liknande. En intressant frågeställning.

Så länge inte en individ straffas löjligt mycket hårdare så är det inte fel (för vad som är praxis), men t.ex. Pirate Bay där var det individer som attackerades och som man skulle straffa extra hårt är det en helt annan femma.

Det är helt rätt att straffa företag hårdare än vad de "tjänat", annars så blir det verkligen inticitament för att begå brott när enda straffet är att man förlorar de man tjänat på begå straffet. Dvs. lite som att man rånar en bank och enda straffet man riskerar är att betala tillbaka det man snott.

Det är illa nog att individer sällan straffas för detta beteende då de tjänar miljoner på att begå dessa brott i diverse bonusar/högre löner...

Visa signatur

There can be only ONE...