Windows 10 Pro, laglig och äkta licens för 75 kronor

Permalänk
Permalänk
Avstängd

@fermia: Ja jag vet jag har läst det och det är så man tar marknadsandelar, men att du behöver formatera och installera om är skitsamma du kommer få betala på andra sätt, Skype kanske bara börjar fungera till Windows 10 och du måste betala en månads avgift osv eller Office kommer bara att fungera till windows 10 och priset för den mjukvaran fördubblas... Sånt företag får betala men du som privatkund inte märker av så mkt..

Permalänk
Avstängd

@WarWolf.667: Ansvar har man väll kanske i någon mån men det är eBay som är plattformen som möjliggör detta, och en nyckel är abstrakt det är ingen fysisk vara dvs kan jag köpa den på eBay av en Indisk datorbutik och betala deras pris men ändå få gilitig och äkta laglig nyckel, på samma sätt folk reser till andra länder och handlar varor pga av valutan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocket:

@Paddanx: Ja och ska man bry sig om sådant så får du sy dina egna kläder fiska din egen fisk och äta dina egen odlade grönsaker samtidigt som du använder din egen skit som gödsel, vem vet vilka mellanhänder det finns som utan din vetskap utnyttjat någon kanske i transport, tillverkning... fick dessa blåbärsplockare fackligt avtal nej jag avstår plockar mina egna

Som sagt... moral.

Jag tog upp 150 på motorvägen, för det var moralen jag följde tidigare i veckan. Du gör vad du vill. Men jag skulle aldrig sitta o påstå att köpa bär från ett ställe som är 10% av normala priset, är plockade enligt fackligt avtal. Eller att det är rätt av mig att köra så fort. Det är vad jag tycker du gör fel här. Du påstår att det "är lagligt".

Dvs... Fungerande Windows 10 för 75kr... jepp.
Men både du och jag vet att precis som 150 på vägen, bären med 90% rabatt vid sidan av vägen från en som inte pratar svenska, är precis lika laglig som detta OS köp.

Betyder inte att vi inte väljer det dock... betyder bara att vi blundar lite när det passar oss. Är lite så hela världen verkar fungera idag, tyvärr. Men bara för att vi betalar fullpris för Windows kommer inte världen bli bättre, så gör som du själv vill.

Permalänk
Avstängd

@Paddanx: Nej jag menar att ica säljer dom bären för standard pris och du vet inte vem som plockat dom dvs ica tjänar storkovan thailändarna får åka hem med varsin 100-lapp... Att priset är sjukt lågt på licenser går ju att förklara med att du handlar en abstrakt vara från andra sidan världen med en helt annan bnp och valuta.

Är det omoraliskt att flytta produktion till kina för att det är billigare arbetskraft än här? Eller skapar du jobb i Kina för folk som annars skulle gå arbetslösa hur vill du se på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocket:

@fermia: Om dom bröt mot licensavtalen skulle eBay plocka ned annonserna

Du menar eBay som är ökänd för försäljning av förfalskade varor som minneskort, kläder, klockor, etc.?

Skrivet av rocket:

Bara som en notis vad tror ni att en äkta windows 10 pro licens kostar i en datorbutik i Indien eller Pakistan, dom är ju inte regionskodade man kan ju resa med sin laptop världen över.

Win10 Pro Indien: 14999 indiska rupies ≃ 1935 kr.
Win10 Pro Pakistan: 25999 pakistanska rupies ≃ 2140 kr.

Det krävs inte särskilt mycket vett för att inse att licenser för 75 kr knappast är lagliga, men den diskussionen börjar bli rätt uttjatad vid det här laget. Microsoft kommer så klart inte få en krona, men risken är att pengarna går till att finansiera kriminella aktiviteter istället. Så vill man inte köpa en riktig licens från Microsoft så är det bättre att skaffa en olaglig licens gratis istället, då hamnar pengarna i alla fall inte i fel händer.

Permalänk

Jag är av den åsikten att jag, om möjligheten finns, väldigt gärna köper vita varor och tjänster då jag vet att den svarta motsvarigheten bidrar till brottslighet och uteblivna skatteintäkter.

Däremot känns det inte särskilt bra att Microsoft håller på med sånt här: http://www.seattletimes.com/business/microsoft/how-microsoft-...

Likt nästan alla andra stora multinationella företag idag verkar det som. Frågan som naturligt uppstår är varför konsumenten ska bemöda sig med att köpa en laglig kopia där en del av priset är moms och resten intäkt till företag och återförsäljare samtidigt som företaget självt gör allt i sin makt för att undslippa att själva bli taxerade. Det gör att jag i sådana här fall har betydligt mindre samvetskval när det kommer till frågan lagligt eller inte.

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det krävs inte särskilt mycket vett för att inse att licenser för 75 kr knappast är lagliga, men den diskussionen börjar bli rätt uttjatad vid det här laget. Microsoft kommer så klart inte få en krona, men risken är att pengarna går till att finansiera kriminella aktiviteter istället. Så vill man inte köpa en riktig licens från Microsoft så är det bättre att skaffa en olaglig licens gratis istället, då hamnar pengarna i alla fall inte i fel händer.

Så som utveckling av kod för massövervakning och arkebuserandet av personlig integritet?

Jag förstår fortfarande inte varför folk försöker köpa grånycklar, effekten blir precis samma som att köra en piratad version, så varför betalar ni 75kr för någonting som egentligen inte kostar något. För era nycklar och pirataktiveringsmetoder är i grund och botten samma sak.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

@perost perfekt svar

@rocket Jag har från början sagt att din moral är helt upp till dig. Så varför envisas du med att säga det som att jag gör något moraliskt fel att visa dig sanningen.
Det du själv säger är "eftersom allt annat är fusk så är det okej". Är det moraliskt rätt då?

Situationen är som den är. Du väljer själv vilken moralisk väg du går... oavsett så lär du få ett fungerande OS.

@ReconHavoc mycket bra poäng, och exakt varför jag moraliskt inte vill ge dem en krona idag heller. Men de är verkligen inte det enda företaget i världen som gör det... tänk på det då nästa gång du köper en telefon, surfplatta eller vad som helst.

Permalänk
Avstängd

@ReconHavoc: Eller apple som betalat 50 euro i skatt per miljon euro i vinst inom EU..

Här kommer baksmällen 123 miljarder sek....

http://www.svd.se/skattesmall-for-apple-eu-kraver-13-miljarde...

Permalänk
Avstängd

@rocket: Känns som vissa bör tänka om vad som egentligen är moraliskt och inte.. Det som känns rätt är inte alltid rätt, jag sponsrar gärna kriminella som är visselblåsare med mera om man nu kan kalla det kriminellt samma sak vad gäller gigantiska företag med monopol som försöker mygla med skatter osv.. e corp mr robot in real life

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocket:

@rocket: Känns som vissa bör tänka om vad som egentligen är moraliskt och inte.. Det som känns rätt är inte alltid rätt jag sponsrar gärna kriminella som är visselblåsare med mera om man nu kan kalla det kriminellt.

Argumenterar du mot eller med dig själv nu?

Permalänk
Avstängd

@Paddanx: Jag argumenterar fritt, men jag känner inte att mitt samvete får sig en känga utav att jag köper en Microsoft licens för 75kr istället för 1599kr, skulle det mot alla tvivel vara så att det är cardade items har personens kort anmälts stulet och banken täcker kostnaderna dvs samhällets invånare = vi /du som har våra pengar på banken

Permalänk

@Paddanx: Jo jag är medveten om att skatteplanering är utbrett, därför jag skrev "likt nästan alla andra stora multinationella företag idag". Men vissa saker är ju som bekant enklare att kringgå än andra. Svårt att ladda ner en bil till exempel( ).

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocket:

@Paddanx: Jag argumenterar fritt, men jag känner inte att mitt samvete får sig en känga utav att jag köper en Microsoft licens för 75kr istället för 1599kr, skulle det mot alla tvivel vara så att det är cardade items har personens kort anmälts stulet och banken täcker kostnaderna dvs samhällets invånare = vi /du som har våra pengar på banken

Måste nästan fråga... vinner du över dig själv?

Skämt-åsido, jag känner inte heller att mitt samvete får problem med det. Det enda jag hade problem med, var att du kallade det "lagligt/äkta". Allt annat... skiter jag också i.

@ReconHavoc kallas tjuvkoppla eller kapa en trådlös nyckel tydligen (moderna sättet). Du kan också med en del av dem hacka dig in i ECUn och låsa upp den så

Permalänk
Avstängd

Bill Gates stal ju hela windows iden från början hur moralisk är han?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

*TRÅD LÅST*
På grund av bristande frågeställning.

Citat:

§3.4 Det är inte tillåtet att skapa trådar som saknar diskussionsvärde.

/David, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin